Na temat satelity Fajr z
globalsecurity.orghe The Fajr satellite is reportedly designed so it can manoeuver from an elliptical orbit of 300-450 kilometers to a circular orbit of 450 kilometers giving the satellite a life expectancy 1.5 years. This will be launched by what amounts to a three stage Safir-1B booster with the last stage being the satellite payload together with its post boost propulsion package presumably built together.
1B ma być właśnie zdolny na wyniesienia ładunku na orbitę 300x450 km.
To źródło sugeruje użycie "Cold gas kick motor" w roli ostatniego stopnia:
Pasowało by to do systemów kontroli orientacji jakie się stosuje w małych konstrukcjach. Podane w tabelce dane dotyczące pierwszych dwóch stopni to jedna opcja. Posiłkując się
tym pdf-em, który jakoś bardziej przypadł mi do gustu drugi stopień działa na N2O4 UDMH zasilające dwa verniery od R-27, o wydajności większej o ok. 20% niż technologii bazującej na Scudach. Pierwszy stopień zasilany jest TM-185 (20% gazoliny, 80 kerozyny) i AK27 (27% N2O4, 73% kwasu azotowego), i jest w zasadzie przerobionym Shahab-3, który bazuje na koreańskim Nodongu. Przy ich separacji wysokość wynosi ok. 68 km a prędkość 2,1 km/s, więc gros deltaV spada na drugi stopień, posiadający na dokładkę silnik o stosunkowo małym ciągu co ogranicza masę do jakiś 3100 kg. Przy tym jego struktura musi być jak najlżejsza, co ogranicza jego wytrzymałość i np. uniemożliwia przenoszenie głowic, podobnie pewnie by było z jakimś bardziej rozbudowanym trzecim stopniem. Była by to niezbyt wdzięczna konstrukcja do rozbudowy.
Na stronie
b14643.de mamy również informację:
TEHRAN, 2011, Jan. 31 -- Iran will showcase a range of rockets and satellites during the Ten-Day Dawn celebrations, that start on February 01.
Defence Minister Ahmad Vahidi said new Safir-1B rockets and Rasad and Fajr satellites would be unveiled during the 10-day celebrations. The Safir-1B rocket can carry a satellite weighing 50 kilogrammes into an elliptical orbit of 300 to 450 kilometres. The thrust of the Safir-1B rocket engine has been increased from 32 to 37 tons*).
The Rasad satellite is the country's first satellite for photography. The Fajr satellite is the first satellite with the ability to change from the elliptical orbit of 300-450 kilometers to a circular orbit of 450 kilometers which increases the life expectancy of the satellite by one year and a half.
*) Presumably new oxidizer N2O4
Zmiana utleniacza mogło by rzeczywiście podnieść osiągi bez zmiany rozmiarów rakiety, paliwem miało by być UDMH. To oczywiście wszystko tylko domysły, miejscami ze sobą sprzeczne, jednak bardziej by sie skłaniał do opcji Safir-1B+Fajr, który planowany był na wrzesień według wspomnianego przez astropl
źródła:
Ebrahimi noted that the national Fajr satellite has been developed and produced by Iranian aerospace experts in less than a year. It weighs 50 kilograms and is technically characterized by an orbit which could promote from 250 to 400 kilometers through a thruster or an engine.
Pytanie czy zmiana paliwa zwiększyła by osiągi w wystarczający sposób? A może Safir-1B będzie miał tak jak niektórzy sugerowani strap-ony? Albo dokonano znacznych modyfikacji silnika/ków? Czy może we wczorajszym locie mieliśmy już do czynienia z tą wersją, która w takim wypadku była by w pełni dwustopniowa? Co w takim wypadku zostało zmienione? I czemu taka a nie inna orbita?
Lekko się skołowałem tym elaboratem przerywanym wylogowaniami z konta, napiję się więc kawy i spróbuję jeszcze pomyśleć nad bzdurami które tu naprodukowałem.