Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1347699 razy)

0 użytkowników i 9 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #225 dnia: Grudzień 11, 2010, 12:16 »
Kilka dni temu wpisałem tu pytanie, które nasunęło mi się podczas śledzenia lotu Dragona, ale widocznie nikt nie zwrócił na nie uwagi. Zatem ponawiam je, gdyż inaczej nie będę mógł spać ;):

W jaki sposób odbywa się sterowanie wysokością orbity, na którą ma być wyniesiony satelita. Zdumiewa mnie w szczególności precyzja, która dochodzi chyba do jednego procenta! Czy ilością paliwa, czy wygasza się silnik w odpowiednim momencie, czy coś całkiem innego?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #226 dnia: Grudzień 12, 2010, 02:28 »
W jaki sposób odbywa się sterowanie wysokością orbity, na którą ma być wyniesiony satelita.

Wypalenie paliwa (stopnie stałopaliwowe) albo timer (stopnie na paliwo ciekłe).

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #227 dnia: Grudzień 12, 2010, 10:10 »
Czy dobrze rozumiem, że takie sterowanie odbywa się z Ziemi? Jeśli np. timer ma być nastawiony na odpowiedni czas, to nie lepiej od razu dać tyle paliwa, ile trzeba. Ale czy da się w ten sposób orbitę precyzyjnie wyliczyć, bo zależy ona również od temperatury paliwa (dotyczy to paliwa stałego).

Z drugiej strony, jeśli silnik 2. stopnia Falcona 9 mógł restartować, to i paliwa musiał być nadmiar, jak i można było silnik wyłączyć...

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1441
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #228 dnia: Grudzień 12, 2010, 11:36 »
Czy dobrze rozumiem, że takie sterowanie odbywa się z Ziemi? Jeśli np. timer ma być nastawiony na odpowiedni czas, to nie lepiej od razu dać tyle paliwa, ile trzeba.

Nastawianie robi się na Ziemi, natomiast porządne rakiety mają system sterowania tak skonstruowany, że w razie anomalii kolejny stopień, albo nawet i aktualnie pracujący kompensuje trajektorię. Wystarczy przypomnieć sobie lot Apollo 13, gdzie jeden ze stopniów pracował dłużej bo silnik centralny padł.  W dziewiczym locie Delty 4H pierwszy stopień nie wypracował planowanej orbity, drugi stopień próbował to skompensować, zabrakło paliwa niestety.
Mamy niestety i najnowszy przykład, czyli lot Protona/Blok-DM, gdzie niestety okazało się, że taka kombinacja jest kiepska i rakieta ślepo poleciała, zupełnie bez próby kompensacji nieprawidłowej ścieżki wznoszenia.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #228 dnia: Grudzień 12, 2010, 11:36 »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #229 dnia: Grudzień 12, 2010, 12:56 »
Czy dobrze rozumiem, że takie sterowanie odbywa się z Ziemi? Jeśli np. timer ma być nastawiony na odpowiedni czas, to nie lepiej od razu dać tyle paliwa, ile trzeba.

Czas pracy silnika jest wyliczany zawczasu, na Ziemi. Oczywiście, daje się tyle paliwa, ile trzeba, ale przecież nie można czekać, aż się silniki łaskawie uduszą z jego braku, szczególnie jeżeli jest ich kilka. Wyłączenie silników musi się odbyć w kontrolowany sposób.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #230 dnia: Grudzień 12, 2010, 13:17 »
No tak... Wydaje mi się jednak niezwykle trudne wyłączyć silnik na wysokości ustalonej z dokładnością do kilku kilometrów, gdy prędkość rakiety wynosi ok. 8 km/s. A przypuszczam, że samo wygaszenie silnika nie jest aktem trwającym ułamek sekundy - chyba, że się mylę.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1441
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #231 dnia: Grudzień 12, 2010, 13:53 »
No tak... Wydaje mi się jednak niezwykle trudne wyłączyć silnik na wysokości ustalonej z dokładnością do kilku kilometrów, gdy prędkość rakiety wynosi ok. 8 km/s. A przypuszczam, że samo wygaszenie silnika nie jest aktem trwającym ułamek sekundy - chyba, że się mylę.

Może i niezwykle trudno, ale jednak da się to zrobić i wszyscy dążą to tego. Wahadłowiec na przykład lokuje się tak dokładnie na orbicie, że manewr korekcyjny po wzlocie przeważnie nie jest wykonywany. Nawet nowicjusz w lotach, czyli SpaceX strzela Dragona na orbitę z dokładnością do procenta. Akurat to, że w 2 stopniu było paliwo było zapewne zaplanowane, żeby zobaczyć, gdzie po 2 odpale stopień poleci. Pamiętać należy, że Falcon 9 ma latać na GTO.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #232 dnia: Grudzień 13, 2010, 09:27 »
No tak... Wydaje mi się jednak niezwykle trudne wyłączyć silnik na wysokości ustalonej z dokładnością do kilku kilometrów, gdy prędkość rakiety wynosi ok. 8 km/s. A przypuszczam, że samo wygaszenie silnika nie jest aktem trwającym ułamek sekundy - chyba, że się mylę.

Z grubsza, kilka metrów na sekundę prędkości oznacza zmianę kilku kilometrów wysokości orbity, czyli wymagana jest precyzja rzędu ~0.1 s (wypalający się stopień daje kilka g przyspieszenia).

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #233 dnia: Grudzień 13, 2010, 20:52 »
Pamiętajmy, iż część ostatnich stopni jest wyposażona w małe silniczki systemu RCS mogące zapewnić większą dokładność satelizacji, odpowiednie wyłączenie głównego silnika może być tu tylko połową sukcesu.

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2633
  • "Jutro to dziś, tyle że jutro" Sławomir Mrożek
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #234 dnia: Grudzień 14, 2010, 14:51 »
Na swoich stronach Polskie Radio pr. I zachęca do słuchania audycji:

                                                                                                                                             Chyba się skuszę... ;)


"Jakie są skutki komercjalizacji kosmicznego transportu? Dorota Truszczak zaprasza na audycję "Człowiek i Nauka".

W ubiegłym tygodniu prywatna firma Space Exploration Technologies (SpaceX) internetowego biznesmena Elon’a Musk’a, w rakiecie Falcon 9, wyniosła na orbitę kapsułę Dragon, która dwukrotnie okrążyła Ziemię i osiadła na Oceanie Spokojnym.

Misję wspiera amerykańska agencja kosmiczna NASA, która planuje wykorzystać ten projekt do zbudowania transportu kosmicznego na Międzynarodową Stację Kosmiczną ISS z powodu wycofania wahadłowców. Dragon to alternatywa dla drogiego rosyjskiego transportu pojazdami Sojuz.

O komercjalizacji kosmicznego transportu i związanych z tym skutkach będzie mówił prof. Piotr Wolański – przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN, który obserwował w Stanach Zjednoczonych lot kapsuły Dragon.

Na audycję Doroty Truszczak z cyklu "Człowiek i Nauka" ZAPRASZAMY:

16 grudnia 2010 roku po godz. 20:08"

The Dark Side of the Moon

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #235 dnia: Grudzień 16, 2010, 21:46 »
W swoich staraniach o zainteresowanie NASA Dragonem jako kapsułą załogową, Musk otrzymał wczoraj niespodziewane wsparcie. Otóż prezes Roskosmosu, Anatolij Perminow, powiedział, że "Russia’s Federal Space Agency supports the US program on the launch of Dragon spaceships as a back up for Russia’s Soyuz vehicles". Dlaczego? Ponieważ "at present Russia bears almost the whole burden of the maintenance of the International Space Station, which should not be the case. That is why the alternative of US Dragon spacecraft is necessary".

Nie wyjaśniono, co konkretnie oznacza słowo "supports".

Źródło: link.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #236 dnia: Grudzień 19, 2010, 03:03 »
Interesująca informacja JSz. Zastanawiam się czy Rosjanie, widząc jakieś problemy z uruchomieniem (czy wydoleniem) produkcji dodatkowych Sojuzów (także dla celów komercyjnych), nie będą woleli wykupić kapsuły od SpaceX. Arcyciekawa sprawa...

Na swoich stronach Polskie Radio pr. I zachęca do słuchania audycji:

I jak, słuchałeś? :)

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #237 dnia: Styczeń 17, 2011, 20:14 »
Nowy update na stronie firmy. A w nim informacja o złożeniu dokumentów w ramach CCDEV2 na budowę LAS!! Jak im się uda za kilka lat zobaczymy załogowego Dragona:) Ciekawą informacją w updacie jest, że dzięki temu, że Dragon od razu był budowany z myślą o lotach załogowych do takich lotów potrzebne są tylko/aż trzy rzeczy: LAS, kontrola środowiska i siedzenia:P przy okazji pojawił się filmik promujący ten pomysł:

http://www.spacex.com/multimedia/videos.php?id=58

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #238 dnia: Styczeń 17, 2011, 22:22 »
informacja o złożeniu dokumentów w ramach CCDEV2 na budowę LAS!!
bo

Ciekawe! SpaceX dotąd zastrzegał się, że podejmie się "uczłowieczenia" Dragona wówczas, jak pojawi się konkretne zapotrzebowanie (ze strony NASA lub innej). Czy z tego wniosek, że takowe się pojawiło? Albo Musk liczy, że rynek będzie tak chłonny, że zapotrzebowanie takie samo z siebie się pojawi?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #239 dnia: Styczeń 18, 2011, 01:14 »
http://www.spacex.com/multimedia/videos.php?id=58
W 4:31 jest pokazana wizualizacja nawiązująca do słów Muska z grudniowej konferencji. Wtedy to wspominał o rozwoju Dragona tak aby mógł on w przyszłości lądować przy pomocy rakiet. Rozumiem, że to właśnie niewykorzystany napęd LAS służyłby do lądowania? Ciekawe czy w przyszłości faktycznie uda im się ten pomysł zrealizować?
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #239 dnia: Styczeń 18, 2011, 01:14 »