Polskie Forum Astronautyczne
Astronautyka => Ziemia - bezzałogowe => Wątek zaczęty przez: artpoz w Październik 18, 2018, 10:23
-
Numer misji 72
Data 5 grudnia 2018, 19:16 czasu polskiego
Miejsce startu CCAFS SLC-40
Miejsce lądowania Landing Zone 1
Rakieta Falcon 9 Block 5
Ładunek Dragon (D1-18), GEDI, RRM3
Docelowa orbita LEO
Klient NASA
Kolejna misja zaopatrzeniowa do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), podczas której towarowa kapsuła Dragon dostarczy na stację zapasy, części zamienne oraz sprzęt do eksperymentów naukowych. Na ISS trafią między innymi:
GEDI, urządzenie, które za pomocą lasera będzie prowadzić pomiary pionowej struktury ziemskich lasów, co ma pomóc m.in. w lepszym poznaniu procesów cyklu węglowego i wodnego na Ziemi;
RRM3, eksperyment, który ma przetestować innowacyjne metody przechowywania oraz transferu cieczy kriogenicznych w przestrzeni kosmicznej; jest to trzecia faza projektu, którego celem jest wypracowanie technologii umożliwiających serwisowanie oraz tankowanie satelitów na orbicie.
Źródło (https://spacex.com.pl/misja/crs-16)
-
Start nie wcześniej, niż w grudniu.
-
Czy wiadomo co jest powodem opóźnienia?
-
Od dzisiaj zaplanowany jest na 4.12. o godzinie 19:38 czasu polskiego.
-
Dzięki za info. Już poprawione.
-
Czy ten 4 grudnia nie koliduje z 3 grudnia i startem Sojuza MS-11?
-
Czy ten 4 grudnia nie koliduje z 3 grudnia i startem Sojuza MS-11?
W żadnym wypadku - Sojuz startuje i łączy się 3 grudnia (rezerwowy termin 5 grudnia), Dragon startuje 4 i łączy się szóstego. Ciekawiej będzie za tydzień - Cygnus startuje 15 listopada i łączy się 18 rano, a 16 startuje Progress i łączy się 18 wieczorem.
-
https://twitter.com/flatoday_jdean/status/1067869131075129345
SpaceX's CRS-16 cargo mission to ISS will feature a new Falcon 9 booster and reuse the Dragon that flew CRS-10 in early 2017.
-
https://twitter.com/flatoday_jdean/status/1067869131075129345
SpaceX's CRS-16 cargo mission to ISS will feature a new Falcon 9 booster and reuse the Dragon that flew CRS-10 in early 2017.
Czyli C112 F-2.
-
Dzisiaj obyło się próbne odpalenie:
SpaceX Konto zweryfikowane @SpaceX 9 godz.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting December 4 launch from Pad 40 in Florida for Dragon’s sixteenth mission to the @Space_Station.
Prognoza pogody: 40% na tak - ma być deszcz i komórki burzowe. Ale dzień później już 80%.
-
Start odłożony do środy. Nowa pora startu to: 19:16 czasu polskiego.
-
Kiedy wreszcie dowiązą do rakiety kota? 😻 Mysi problem zaraz się rozwiąże ;)
-
Data startu poprawioną w pierwszym poście i tytule.
-
Za 2h rusza transmija
http://www.youtube.com/watch?v=Esh1jHT9oTA
https://www.youtube.com/watch?v=Esh1jHT9oTA
-
Poczatek transmisji.
-
Godzina startu dokładnie 19:16:16 czasu polskiego !
-
3 minuty...
-
30s dajesz babe!
-
Uuuu ale miota I stopniem :O
-
Cos nie halo :(
-
Co z 1 stopniem?
-
Ciekawe czy wylądował, bo przełączyli kamerki, aczkolwiek ludzie klaskali.
-
Chyba chlupnął do wody z tego co czytam.
-
cisza?
-
Dokładnie, coś zaczęło nim kręcić rozwalił się o wodę. Tymczasem Dragon na poprawnej orbicie w drodze do ISS.
-
Walnela w wode, potwierdzili na streamie.
Swoja droga, sporo odpadalo z Iszego stopnia po piewszym obrocie...
Edit:
Tutaj mniej wiecej widac:
http://www.youtube.com/watch?v=Esh1jHT9oTA
https://youtu.be/Esh1jHT9oTA?t=1468
-
https://clips.twitch.tv/CleverSpineyEggPrimeMe
Jest filmik, bardzo szkoda... ;/
-
Grid fin hydraulic pump stalled, so Falcon landed just out to sea. Appears to be undamaged & is transmitting data. Recovery ship dispatched. Elon Musk
What? Ze niby cała rakieta przeżyła :O
Optymista z Muska :V Chcą ewentualnie wykorzystać stopień do misji SpaceX (Starlink?)
Pompa jakaś nie pykła i dlatego turbulencje się zaczęły...
Po za tym, Elon uważa przerwanie transmisji z lądowanie za błąd i chce pokazywać bez względu na rezultat.
-
Kurcze, wiem ze takie wrazenia moga byc mylace, ale wydawalo mi sie ze strasznie "skokowo" prostuje tarki.
Plus tutaj: https://youtu.be/Esh1jHT9oTA?t=1468 -> nie jestem pewien czy to tylko fragment lodu.
-
Ciekawe czy celowo został skierowany nad wodę czy było to efektem awarii pompy ?
Musk podał, że przerwanie transmisji było błędem i zobaczymy więcej zdjęć z lądowania.
-
https://twitter.com/elonmusk/status/1070399755526656000
Ocie panie, to się nie dziwię ze jednak mogą z niej skorzystać, lądowanie na wodzie jednak to było :V
-
https://twitter.com/elonmusk/status/1070399755526656000
Ocie panie, to się nie dziwię ze jednak mogą z niej skorzystać, lądowanie na wodzie jednak to było :V
O po co komu potrzebna barka do lądowania ;D
-
Ale to już raz było 8)
(https://kosmonauta.net/wp-content/uploads/2018/02/DU6DAbgUMAAWbNZ-702x336.jpg)
Nabierają wprawy ...
Teraz znaleźć problem, naprawić, przepłukać szlauchem ze słodką wodą, wysuszyć i wio jeszcze raz :P
Wersję block 6 zrobią waterproof, jakiś nieduży silnik spalinowy się wstawi i same do portu będą wracać :)
Swoją drogą przy tych fikołkach nie spodziewałem się że zdołają tak delikatnie przyziemić.
-
Odpowiednie paliwo już mają :)
Ciekawe czy celowo został skierowany nad wodę czy było to efektem awarii pompy ?
Musk podał, że przerwanie transmisji było błędem i zobaczymy więcej zdjęć z lądowania.
Zastanawia mnie, czy nie będzie jakiś negatywnych reperkusji związanych z wodowaniem. Na przykład zabronienie Spacex lądowania na lądzie. Tym razem rakieta bezpiecznie wpadła do wody.
Pytanie do którego momentu można przerwać lądowanie wadliwej rakiety, żeby nie zagrozić infrastrukturze oraz ludziom?
-
Ciekawe, czy odpadnięcie tego pierścienia miało jakiś związek z dzisiejszym wodowaniem?
(https://naforum.zapodaj.net/images/65b5a5f21c52.jpg)
-
Zastanawia mnie, czy nie będzie jakiś negatywnych reperkusji związanych z wodowaniem. Na przykład zabronienie Spacex lądowania na lądzie. Tym razem rakieta bezpiecznie wpadła do wody.
Pytanie do którego momentu można przerwać lądowanie wadliwej rakiety, żeby nie zagrozić infrastrukturze oraz ludziom?
Jakie znowu reperkusje, nieudane lądowania i ich skutki od początku musiały zostać uwzględnione przy zdobywaniu wszelkich pozwoleń itp. Infrastruktura jest ubezpieczona, a co do ludzi właśnie w razie takich wypadków są wyznaczone odpowiednio duże strefy bezpieczeństwa.
-
Ciekawe czy celowo został skierowany nad wodę czy było to efektem awarii pompy ?
Trajektoria Falcona po reentry burn wygląda właśnie w ten sposób, że kończy się w morzu na wypadek np. awarii silników, albo tarek. Dopiero landing burn kieruje go nad platformę.
Ale wielki podziw, że rakieta mimo tak gwałtownego obrotu, potrafiła się ustabilizować i praktycznie idealnie wylądować.
-
Grid fin hydraulic pump stalled, so Falcon landed just out to sea. Appears to be undamaged & is transmitting data. Recovery ship dispatched. Elon Musk
What? Ze niby cała rakieta przeżyła :O
Optymista z Muska :V Chcą ewentualnie wykorzystać stopień do misji SpaceX (Starlink?)
Pompa jakaś nie pykła i dlatego turbulencje się zaczęły...
Po za tym, Elon uważa przerwanie transmisji z lądowanie za błąd i chce pokazywać bez względu na rezultat.
Wiesz, Musk musi dbać o wizerunek firmy, także nawet gdyby pierwszy stopień rozwaliłby się o kapitol - stwierdziłby, że nic tak naprawdę się nie stało ;-) A to, że przerwali to normalka, mieli wcześniejsze polecenia w przypadku takiego scenariusza i zadanie wykonali. Mnie zastanawia tylko, czy ten nieudany powrót spowoduje jakieś opóźnienie w kolejnych startach Falcon'ów. Za niedługo Elon wysyła przecież Dragon'a 2...
-
Filmik z "lądowania" pierwszego członu na wodzie.
https://twitter.com/elonmusk/status/1070446975642812416
-
Dobrze, że Dragon dotarł z mysią załogą na orbitę :) Udało się jednak polecieć bez kota ;)
A propos lądowania na wodzie, to takie awarie o ile nie powodują utraty ładunku są pewnym plusem bo pozwalają poznać wachlarz różnych sytuacji podczas lądowania co jest przydatne do projektowania jeszcze lepszych rakiet lądujących czy lądowników. Oby to wodowanie przyczyniło się do lepszego zaprojektowania pierwszych stopni Falcona 9 a kiedyś Falcona Super Heavy z Starship!
-
Awarie się zdarzają, Falcon 9 nadal jest rozwijany, także tego typu niespodzianki będą się starali redukować do zera. Najważniejsze jednak, że ładunek został bezbłędnie wyniesiony, a będzie to jeszcze ważniejsze w przypadku lotów załogowych. Przy okazji - ten stopień leciał drugi raz?
-
Przy okazji - ten stopień leciał drugi raz?
Funkiel nówka nie śmigana, dlatego szkoda że się tapla w oceanie po nocy.
A na poważnie to jestem pod olbrzymim wrażeniem że opanowali oscylacje i prawie wylądowali.
Brawa dla projektantów i programistów.
-
Chyba będzie "How Not to Land an Orbital Rocket Booster Part 2" :)
-
Kolejny Dragon
05.12. o 18:16:16 z Cape Canaveral wystrzelona została RN Falcon 9R, która wyniosła w T+8' 31" na orbitę statek
transportowy Dragon SpX-16. Jego uchwycenie i przyłączenie do ISS wykonane zostało 08.12.2018 o 12:21/15:36.
W T+8' pierwszy stopień RN, który miał wylądować na LZ-1 na Cape Canaveral, z powodu awarii pompy siłownika
steru aerodynamicznego skierował się do Atlantyku, gdzie miękko zwodował. Film z kamery na stopniu (http://lk.astronautilus.pl/rakiety/falcon/falspla1.mp4). Film z kamery
naziemnej (http://lk.astronautilus.pl/rakiety/falcon/falspla2.mp4).
http://lk.astronautilus.pl/n181201.htm#06
Misja CRS-16 kapsuły Dragon
BY REDAKCJA ON 5 GRUDNIA 2018 MISJE ORBITALNE, PRYWATNE
5 grudnia odbył się start rakiety Falcon 9 z kapsułą Dragon w ramach misji logistycznej CRS-16 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Dwa dni po udanym starcie Falcona 9 z Zachodniego Wybrzeża z 64 satelitami, tym razem start rozpoczął się z Cape Canaveral. O godzinie 19:16 czasu polskiego wystartował Falcon 9 z misją logistyczną CRS-16. Po 8 minutach i 31 sekundach na orbitę wyniesiona została kapsuła Dragon. Podjęto również próbę lądowania na stanowisku Landing Zone-1 znajdującym się na terenie kosmodromu.
Odzyskanie pierwszego stopnia napotkało jednak na problemy. W wyniku awarii pompy hydraulicznej pierwszy stopień nie mógł ustabilizować się w locie i właściwie manewrować. Zamiast na Landing Zone-1 pierwszy stopień wodował w pobliżu linii brzegowej Florydy. Elon Musk na Twitterze potwierdził już, że systemy pierwszego stopnia nadawały nawet po wodowaniu, a w przyszłości zostaną zainstalowane rezerwowe systemy kontrolujące lotki sterowe.
Tymczasem drugi stopień właściwie kontynuował prace i wyniósł kapsułę Dragon na orbitę. Jej przyłączenie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ma odbyć się 8 grudnia około południa czasu polskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=Esh1jHT9oTA
Nagranie ze startu misji CRS-16 i anomalii podczas odzyskiwania pierwszego stopnia / SpaceX
https://www.youtube.com/watch?v=SMIc4tZPBaA
Opublikowane przez firmę SpaceX nagranie z lądowania pierwszego stopnia na wodzie / Credits – SpaceX
Głównym ładunkiem naukowym przywożonym na ISS jest GEDI (Global Ecosystem Dynamics Investigation lidar). Aparatura lidarowa NASA będzie wykonywać pomiary ukazujący, jak bardzo wylesianie wpływało na zmiany dwutlenku węgla w atmosferze. Drugim eksperymentem w ładowni Dragona będzie Robotic Refuelling Mission 3, test przepompowania paliwa na orbicie. Łącznie Dragon przywiezie 2573 kg ładunku na Międzynarodową Stację Kosmiczną.
Lot CRS-16 został opóźniony ze względu na pleśń w żywności dla myszy, które zostaną wysłane w misji na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Misja CRS-16 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.
(SpaceX)
https://kosmonauta.net/2018/12/misja-crs-16-kapsuly-dragon/
Photos: Falcon 9 poised for launch at pad 40
December 5, 2018 Stephen Clark
(https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/12/IMG_1754.jpg)
Credit: Steven Young/Spaceflight Now
https://spaceflightnow.com/2018/12/05/photos-falcon-9-poised-for-launch-at-pad-40/
SpaceX Falcon 9 boosts Dragon cargo ship to orbit, first stage misses landing target
December 5, 2018 William Harwood
(https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/12/45473446114_fd0e11923d_k.jpg)
SpaceX’s Falcon 9 rocket lifts off from pad 40 at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. Credit: SpaceX
(...) Long-range tracking cameras provided spectacular views as the stage dropped tail first toward Cape Canaveral. But television views from a camera mounted on the rocket suddenly showed it rotating roughly about it’s long axis.
The rocket’s center engine started as usual for landing, and the booster’s landing legs deployed at low altitude as they would in a normal landing. Interestingly, the landing leg deployment seems to have slowed down the rocket’s rotation just before impact in the ocean.
While the landing was unsuccessful, the primary goal of Wednesday’s mission was to deliver the Dragon cargo ship to the proper orbit. And the Falcon 9 did just that.
If all goes well, the spacecraft will reach the station Saturday morning, pulling up to within about 30 feet and then standing by while station commander Alexander Gerst, operating the lab’s robot arm, locks onto a grapple fixture. (...)
The science gear on board includes an experiment to test robotic spacecraft refueling techniques using ultra-cold cryogenic propellants, another instrument that will use laser beams to measure tree heights globally to determine the effects of deforestation on carbon dioxide processing and another to develop wound dressings that improve drug delivery.
Yet another experiment will study development of retinal implants intended to restore vision to patients with age-related macular degeneration and retinitis pigmentosa. The Marvel Guardians of the Galaxy Space Station Challenge is sponsoring student experiments to develop a UV-activated dental glue that could help astronauts on long-duration voyages and another testing a mist-based irrigation system for plants grown in space. (...)
https://spaceflightnow.com/2018/12/05/spacex-falcon-9-boosts-dragon-cargo-ship-to-orbit-first-stage-misses-landing-target/
SpaceX landing mishap won’t affect upcoming launches
by Jeff Foust — December 5, 2018
(https://spacenews.com/wp-content/uploads/2018/12/f9-crs16-landing.jpg)
A still from a video posted by SpaceX CEO Elon Musk showing the Falcon 9 first stage touching down on the ocean just offshore of the company's Landing Zone 1 site after a problem with the stage's grid fins prevented a normal landing. Credit: Twitter @elonmusk
WASHINGTON — The failure of a Falcon 9 first stage to make its planned landing after a Dec. 5 launch shouldn’t affect plans for upcoming launches, a SpaceX executive said.
The Falcon 9 first stage used on the launch of a Dragon cargo spacecraft to the International Space Station was intended to land at the company’s Landing Zone 1 at Cape Canaveral, several kilometers to the south of Space Launch Complex 40, where the rocket lifted off.
However, the booster suffered a problem with the grid fins on the first stage, used to control the vehicle during its descent. The stage, at one point spinning rapidly, ended up touching down on the surface of the ocean a few kilometers offshore. The booster toppled over but remained afloat, and SpaceX was sending out boats to tow the stage back to the harbor at neighboring Port Canaveral.
Elon Musk, the chief executive of SpaceX, said in a series of tweets that a hydraulic pump used for the grid fins malfunctioned, which prevented them from working properly and leading to the stage spinning up. “Some landing systems are not redundant, as landing is considered ground safety critical, but not mission critical,” he wrote.
Hans Koenigsmann, vice president of build and flight reliability, offered a similar explanation at a post-launch briefing at NASA’s Kennedy Space Center. The stage, he noted, continued to work even after tipping over into the water, going through a standard post-landing safing sequence and transmitting data.
“It looks like what happened is some malfunction with the grid fins,” he said. “The important part here is that we have a safety function on board that makes sure that the vehicle does not go on land until everything’s okay, and that worked perfectly.”
The booster targets a point just offshore, he explained, shifting to the landing pad on the coast closer to touchdown. “Even if it is on land it avoids buildings. It knows where buildings are, so it’s pretty smart in that aspect,” he said of the landing system on the booster. “The vehicle kept well away from anything where it could pose even the slightest risk to population or property, so public safety was well protected here.”
The booster is equipped with an autonomous flight safety system, but that was disabled as planned prior to when the booster started to spin up. Koenigsmann said the flight termination system is turned off when the booster no longer poses a threat to the public.
A solution to the problem, Koenigsmann said, could involve redundancy by adding a backup hydraulic pump system, something Musk also suggested, but he said the company needs to study the problem more before making any decisions. “I think it’s too early to say” how it can best be fixed, he said. “I think we need to actually investigate that first and figure out what actually was wrong and what is the smartest solution.”
Koenigsmann anticipated no delays to SpaceX’s next missions. The company’s next launch, of the first GPS 3 satellite for the U.S. Air Force, is scheduled for no earlier than Dec. 18, followed by the launch of the final 10 Iridium Next satellites from Vandenberg Air Force Base in California no earlier than Dec. 30.
“I don’t think this has any impact on GPS 3,” he said. That Falcon 9, he noted, won’t attempt a landing, since it needs the booster performance that would be reserved for a landing to carry out the mission.
He also didn’t expect any effect on the final Iridium launch, although he suggested that launch may slip until early January for other reasons. “I do not anticipate any impact on that schedule here,” he said. “We have enough time between now and then to bring in corrective actions and to make sure that we land that booster safely.” That mission will feature a droneship landing, like several previous Iridium launches.
Koenigsmann also revealed at the briefing that the rocket’s upper stage, which successfully placed the Dragon cargo spacecraft in orbit, used redesigned composite-overwrapped pressure vessels (COPVs) used to store helium to pressurize the stage’s propellant tanks. SpaceX redesigned those COPVs after a September 2016 pad explosion in order to meet NASA safety requirements for future commercial crew missions.
NASA requires SpaceX to perform at least seven launches with the redesigned COPVs before the agency will allow its astronauts to fly on the vehicle. Koenigsmann said he believed this was the second launch to use the redesigned COPVs, after the launch of the Es’hail-2 communications satellite Nov. 15.
https://spacenews.com/spacex-landing-mishap-wont-affect-upcoming-launches/
https://www.nasaspaceflight.com/2018/12/falcon-9-crs-16-dragon-iss/
https://spaceflightnow.com/2018/12/04/spacex-cargo-launch-slips-a-day-after-rodent-experiment-snag/
https://spaceflightnow.com/2018/12/05/launch-timeline-for-spacexs-16th-resupply-launch-to-the-space-station/
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/dragon.htm
GEDI ⇑ https://space.skyrocket.de/doc_sdat/gedi.htm
RRM3 ⇑ https://space.skyrocket.de/doc_sdat/rrm3.htm
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/techedsat-8.htm
CATSat ↑ https://space.skyrocket.de/doc_sdat/cat.htm (1 i 2)
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/unite.htm
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/delphini-1.htm
-
Nagrania z lądu:
https://www.youtube.com/watch?v=WsyfC2i0mmQ
-
Pojawiło się nagranie z 6.12 z prac ekipy zabezpieczającej pierwszy stopień na morzu w 4K.
http://www.youtube.com/watch?v=kSjfBmkl5-I
-
Dziś pierwszy stopień został zaholowany do portu:
(http://pbs.twimg.com/media/Dt07WVSWsAABvZG.jpg)
-
Linkujecie beznadziejne filmy. To jest film:
https://www.instagram.com/p/BrBfZD6hZ96/
-
Super fotki z holowania tego stopnia + dobrze widoczne uszkodzenia!
https://twitter.com/ken_kremer/status/1071138844236492802
-
W sumie po co F9 rozkładał nogi lądując w trybie "zapasowym"? Jak kojarzę sekwencję to "porzucenie" lotu na ląd jest przed nogami. Jeśli tak to komputer wiedział, że chce wodować, czyli nogi niepotrzebne.
-
Transmisja z dokowania Dragona:
http://www.youtube.com/watch?v=fDJ6A-0jpkE
https://www.youtube.com/watch?v=fDJ6A-0jpkE
-
Dragon wycofany na 30 m od stacji. Jakiś błąd w komunikacji.
-
Przechwycenie tuż-tuż :) Nwm czy jakiś małych problemów nie mieli. Gadali coś, że ze 10 m zrobiło się 40m(?). Mój ang trochę kuleje.
Edit: Ot Prometeusz lepiej zrozumiał :)
-
Bez watpienia, CRS-16 nie jest nudna misja ;)
-
Jest już łączność z załogą, wznowione zostaje podejście do stacji.
-
@Prometeuszu -> czy przyczyna przerwania podejscia bylo utrata lacznosci ISS-Ziemia, czy cos nie tak z Dragonem ?
Zerkam co jakis czas z pracy, nie moge sledzic na bieżąco.
-
To był jakiś problem z satelitą TDRS. Z Dragonem wszystko w porządku.
-
W sumie po co F9 rozkładał nogi lądując w trybie "zapasowym"? Jak kojarzę sekwencję to "porzucenie" lotu na ląd jest przed nogami. Jeśli tak to komputer wiedział, że chce wodować, czyli nogi niepotrzebne.
Mogli uznać, że bardziej opłaca się uderzyć nogami o powierzchnię wody, zamiast blokiem silników.
-
No przechwycony nareszcie :)
-
Dragon przechwycony o 13:21
-
No i super :)
-
Pierwszy stopień Falcona 9 został wyciągnięty z wody na terenie portu.
Moim zdaniem powinni wykorzystać ponownie tytanowe tarki bo są bardzo drogie, a tytan (z tego co się orientuje) nie ulega korozji w słonej morskiej wodzie.
(http://pbs.twimg.com/media/Dt5S7YCXQAAMh6N.jpg:large)
-
Film z wprowadzenia rakiety do portu.
https://www.youtube.com/watch?v=aVXJhrUyuTA
http://www.youtube.com/watch?v=aVXJhrUyuTA
Edit moheratora - poprawiłem link do filmu, a co się będę szczypać! :)
-
Mnie zastanawia tylko, czy ten nieudany powrót spowoduje jakieś opóźnienie w kolejnych startach Falcon'ów. Za niedługo Elon wysyła przecież Dragon'a 2...
No właśnie, to źle wróży dla przyszłych lotów. O ile lądowanie pierwszego stopnia było trudne do opracowania, to jak już je wdrożono to praktycznie powinna być pełna bezawaryjność (w przeciwieństwie do zwykłych lotów rakiet, które są prostsze do opracowania, ale bardziej awaryjne). Więc jeśli nastąpiła katastrofa przy lądowaniu to tym bardziej zwiększa to prawdopodobieństwo awarii w locie załogowym. Fakt że załoga ma system ratunkowy (a mała szansa że nawali i rakieta i system ratunkowy), ale to tylko uratuje ludzi, sama misja będzie failed, rakieta utracona.
-
O ile lądowanie pierwszego stopnia było trudne do opracowania, to jak już je wdrożono to praktycznie powinna być pełna bezawaryjność
Nie ma rakiet bezawaryjnych.W tym roku wtopę zaliczyła zarówno Ariane 5 jak i załogowy Sojuz-rakiety z wieloletnim stażem.Nawet przewidywania SpaceX były dużo bardziej pesymistyczne w kwestii odzysku boosterów.Okazało się jednak że do CRS-16 odzyskali praktycznie wszystkie zaplanowane(prócz centralnego FH co jednak było de facto misją w nieznane)
Więc jeśli nastąpiła katastrofa przy lądowaniu to tym bardziej zwiększa to prawdopodobieństwo awarii w locie załogowym
Niczego nie zwiększa.Awaryjne lądowanie boostera (bo nawet trudno to nazwać katastrofą gdy łagodnie osiadł na wodzie) nie ma żadnego znaczenia dla startu rakiety bo odpowiadał za to zupełnie osobny system przeznaczony wyłącznie do lądowania.Wręcz udowodnili że algorytmy sterowania rakietą są tak zaawansowane że potrafią wyprowadzić rakietę z ruchu wirowego mimo usterki jednej z tarek.
Rakiety typu Falcon mają jedną niezaprzeczalną zaletę w kwestii bezpieczeństwa nad innymi co chyba NASA powinna doceniać-można je po misji odzyskać i dokładnie przebadać jak znoszą start.Nie zrobisz tego w
Sojuzie,Atlasie,Ariane czy chińskich wynalazkach.
-
Ja tu czegoś nie rozumiem w tym narzekaniu. Misja wyniesienia ładunku na orbitę udała się w 100%. Brak anomalii. Z punktu widzenia lotów Dragona2 nic się stało. Co kogo interesuje co się stało z 1 stopniem rakiety gdy ładunek dolatuje.
Gdzie są lamenty, że "booster" z Atlasa5 roztrzaskuje się o taflę oceanu. Przecież tą rakietą będą latać ludzie. I jest ona bardziej niebezpieczna, bo nie da się jej wyłączyć podczas startu (rakiety pomocnicze na paliwo stałe).
Zatem więcej umiaru.
A sam F9 po lądowaniu na wodzie (celowym! to nie był przypadek czy wypadek) wygląda bardzo dobrze. Poza uszkodzonym łącznikiem międzyczłonowym to zero uszkodzeń. Silniki do przeglądu a sama "tubka" do użycia ;).
-
Nie do końca. Każda usterka, nawet jeśli bezpośrednio nie wpływa na bezpieczeństwo, to zawsze wprowadza jakąś niepewność. Ta zaś na ogół wiąże się z dodatkowymi testami.
-
Nie do końca. Każda usterka, nawet jeśli bezpośrednio nie wpływa na bezpieczeństwo, to zawsze wprowadza jakąś niepewność. Ta zaś na ogół wiąże się z dodatkowymi testami.
Niby tak, ale Musk już pierwszego dnia zapowiedział, że podwoi system pompy, która zawiodła, co moim zdaniem ucina temat.
-
Dragon CRS-16 dotarł do ISS
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 10 GRUDNIA 2018
(https://kosmonauta.net/wp-content/uploads/2018/12/2018_12_08_iss-dragon-crs-16-001.jpg)
Kapsuła Dragon zbliża się do ISS - misja CRS-16 / Credits - zdjęcie astronauty ESA Alexandra Gersta
(...) Ósmego grudnia Dragon dotarł do ISS. Przyłączenie do nadirowego węzła modułu Harmony nastąpiło tego dnia o godzinie 16:36 CET. Przyłączenie zostało wykonane za pomocą ramienia robotycznego Stacji (SSRMS).
http://www.youtube.com/watch?v=1UxIXWoSplE
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=1UxIXWoSplE
Pełen zapis przechwycenia i przyłączenia kapsuły Dragon w misji CRS-16 do ISS / Credits – NASA TV
Głównym ładunkiem naukowym przywożonym na ISS jest GEDI (Global Ecosystem Dynamics Investigation lidar). Aparatura lidarowa NASA będzie wykonywać pomiary ukazujący, jak bardzo wylesianie wpływało na zmiany dwutlenku węgla w atmosferze. Drugim eksperymentem w ładowni Dragona będzie Robotic Refuelling Mission 3, test przepompowania paliwa na orbicie. Łącznie Dragon przywiezie 2573 kg ładunku na ISS.
Dragon pozostanie przyłączony do ISS do około połowy stycznia 2019. Natomiast na 17 stycznia (aktualnie) zaplanowany jest start bezzałogowej misji kapsuły Dragon 2. (...)
https://kosmonauta.net/2018/12/dragon-crs-16-dotarl-do-iss/#prettyPhoto
https://spaceflightnow.com/2018/12/05/falcon-9-dragon-crs-16-mission-status-center/
-
Teams Recover, Tow Floating Falcon 9 Rocket into Port Canaveral
By Mike Killian, on December 6th, 2018
(http://www.americaspace.com/wp-content/uploads/2018/12/47681839_779012889102208_1514815045240881152_n.jpg)
The Falcon 9 which launched Dragon CRS-16 to the ISS for NASA, floating offshore of Port Canaveral about 24 hours later. Photo: Alan Walters / AmericaSpace
(http://www.americaspace.com/wp-content/uploads/2018/12/47683837_2014378795321101_3683262454382460928_o.jpg)
(http://www.americaspace.com/wp-content/uploads/2018/12/47460502_2014408531984794_2915136299708973056_o.jpg)
Photo: Jeff Seibert / AmericaSpace
http://www.youtube.com/watch?v=kSjfBmkl5-I
https://www.youtube.com/watch?v=kSjfBmkl5-I
https://www.americaspace.com/2018/12/06/teams-working-to-recover-floating-falcon-9-rocket-off-cape-canaveral/
-
O 21:05 CET odłączony został Dragon od ISS. W nocy będzie wracać na Ziemię.
-
Około 21:00 w ciemności! Wodowanie zaplanowane jest na 6:10 czasu polskiego w poniedziałek. Po raz drugi w ciemności na Pacyfiku.
-
Zwolnienie Dragona-16 od ramienia wysięgnika SSRMS o godzinie 0:34 CET. 3 manewry silnika Dragona wykonane bez problemu.
-
http://www.youtube.com/watch?v=mmfS-RJabzM
Link do materiału: https://www.youtube.com/watch?v=mmfS-RJabzM
-
Wodowanie udane :D
https://twitter.com/SpaceX/status/1084679697059868672 (https://twitter.com/SpaceX/status/1084679697059868672)
-
Fotka kapsuły Dragona-16 po wyłowieniu:
(https://pbs.twimg.com/media/Dw5xAr2VYAECFDA.jpg:large)