Autor Wątek: Liftero  (Przeczytany 3594 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24607
  • Very easy - Harrison Schmitt
Liftero
« dnia: Maj 19, 2023, 17:48 »
2023 maj 19 17:00 Kosmonauta.net
Liftero – udana runda inwestycyjna
Polska spółka Liftero pomyślnie zamknęła pierwszą rundę finansowania VC
https://kosmonauta.net/2023/05/liftero-udana-runda-inwestycyjna/
pozyskując kapitał od Sunfish Partners, Freya Capital, bValue oraz aniołów biznesu. Wizją spółki jest zrewolucjonizowanie transportu orbitalnego

Offline Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 542
Odp: Liftero
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 19, 2023, 19:41 »
2023 maj 19 17:00 Kosmonauta.net
Liftero – udana runda inwestycyjna
Polska spółka Liftero pomyślnie zamknęła pierwszą rundę finansowania VC
https://kosmonauta.net/2023/05/liftero-udana-runda-inwestycyjna/
pozyskując kapitał od Sunfish Partners, Freya Capital, bValue oraz aniołów biznesu. Wizją spółki jest zrewolucjonizowanie transportu orbitalnego

Same rewolucje ostatnio ;) Nadużywanie tego słowa jest już nudne.

Offline gszczepa

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 603
  • LOX/CH4
Odp: Liftero
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 19, 2023, 21:28 »
Odpowiednie słowa kluczowe są: Spacex i AI :D

Mają robić holownik kosmiczny, który ma polecieć w 2025 r.  Pożyjemy, zobaczymy.

Offline 19Grzesiek77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 197
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 20, 2023, 23:03 »
Odpowiednie słowa kluczowe są: Spacex i AI :D

Mają robić holownik kosmiczny, który ma polecieć w 2025 r.  Pożyjemy, zobaczymy.

Tak się zastanawiam na sensem takich holowników.
Bo jak rozumiem firma Liftero chce produkować takie holowniki i sprzedawać. Tutaj ok.
Ale komu mają sprzedawać ? Kto ma być klientem ? Czy naprawdę jest zapotrzebowanie na taki produkt ?
Kto ma być klientem - producenci RN np. SX czy też może producenci satelitów , a może agencje rządowe ?
No i sam holownik- jaki musi być duży , ile mieć paliwa a co za tym idzie ile będzie mógł "podnieść" satelitów i na jakie orbity , kto ma  ponosić  koszt wystrzelenia takiego holownika , obsługi , uzupełniania paliwa itd. ?
No i skoro te holowniki maja mieć bardzo wydajne silniki to czy nie można od razu takich silników wsadzić do satelity zamiast bawić się holownikiem ?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Liftero
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 20, 2023, 23:03 »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 21, 2023, 01:10 »
.. skonczy sie nad zgromadzeniem wiedzy na temat do wykorzystaniw w przyszlosci, i moze jakis fajnych pomyslach.
Idaelne aby to potem kupic. Przy okazji moze potrenuja jakies ai dla przyszlego oferenta. A nawet jak nikt ich nie kupi to i tak,
gdzies te dane w chmurkach zostana ;-) Np. o potencjalnych klientach w UE. Jest kilka powaznych firm, ktore
wchodza w ten biznes, sa juz nawet rozwiazania gotowe, ale wyczucie dpbrego modelu biznesowego to kluczowy element.
dla proponowanych ostatnio przez DoD ekosystemow satelitarnych w kosmosie. Z powazaniem
                                                                           Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23228
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Liftero
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 21, 2023, 09:53 »
Wydzieliłem posty do nowego wątku, mam nadzieję, że będzie się tutaj coś dziać.

Pomijając słowo "rewolucjonizować" (chyba każdy startup musi to użyć przy swoich materiałach informacyjnych :) ), to moim zdaniem brzmi całość dość sensownie. Jest kilku graczy w tym temacie, w szczególnie dla małych satelitów - nie rakiety nośne. Najbardziej znany europejski dostawca to D-orbit, który już kilka lotów wykonał, uwalniając satelity w sekwencji.

Tak w ogóle jest dużo problemów z małymi satelitami. Jeden z nich to to, że w jednym starcie dość dużo ich leci i... potem są problemy. Przykładzik:
https://kosmonauta.net/2020/11/za-duzo-cubesatow/
A taki holownik może uwolnić satelity w odpowiednim momencie.

Offline 19Grzesiek77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 197
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 22, 2023, 21:12 »
Wydzieliłem posty do nowego wątku, mam nadzieję, że będzie się tutaj coś dziać.

Pomijając słowo "rewolucjonizować" (chyba każdy startup musi to użyć przy swoich materiałach informacyjnych :) ), to moim zdaniem brzmi całość dość sensownie. Jest kilku graczy w tym temacie, w szczególnie dla małych satelitów - nie rakiety nośne. Najbardziej znany europejski dostawca to D-orbit, który już kilka lotów wykonał, uwalniając satelity w sekwencji.

Tak w ogóle jest dużo problemów z małymi satelitami. Jeden z nich to to, że w jednym starcie dość dużo ich leci i... potem są problemy. Przykładzik:
https://kosmonauta.net/2020/11/za-duzo-cubesatow/
A taki holownik może uwolnić satelity w odpowiednim momencie.

Nie bardzo rozumiem . Jaki jest scenariusz ?
Czy holownik czeka już na orbicie ( czyją będzie własnością , kto za niego zapłaci , kto go wystrzeli ?) , czy druga opcja - będzie wystrzeliwany w jednej misji z cubsatami i wtedy ....właśnie co ? Da radę po kolei przemieszczać cubsaty na właściwe orbity? I znowu pytanie  ( czyją będzie własnością , kto za niego zapłaci , kto go wystrzeli ?)
Natomiast mogę sobie wyobrazić ,że jakaś firma która wystrzeliwuje dużo ładunków np. SX lub agencja rządowa np. pentagon mogą takie holowniki ( chyba jednak dużo większe) ,kupić (skonstruować) , ale znowu czy to w sumie będzie opłacalne?
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2023, 21:17 wysłana przez 19Grzesiek77 »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 22, 2023, 21:23 »
... wazne sa dane i rozeznanie rynku. Za takie informacje warto zaplacic i pewnie taka firma bedzie na tym bazowac,
nawet bez zadnego hardware. IMHO, pomimo braku tego hardware na pewno zyska na wartosci. Z powazaniem
                                                    Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline 19Grzesiek77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 197
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 22, 2023, 21:27 »
... wazne sa dane i rozeznanie rynku. Za takie informacje warto zaplacic i pewnie taka firma bedzie na tym bazowac,
nawet bez zadnego hardware. IMHO, pomimo braku tego hardware na pewno zyska na wartosci. Z powazaniem
                                                    Adam Przybyla

Myślisz ,że Liftero  nic nie zbuduje ?

Online Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2585
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 22, 2023, 21:29 »
Wydzieliłem posty do nowego wątku, mam nadzieję, że będzie się tutaj coś dziać.

Pomijając słowo "rewolucjonizować" (chyba każdy startup musi to użyć przy swoich materiałach informacyjnych :) ), to moim zdaniem brzmi całość dość sensownie. Jest kilku graczy w tym temacie, w szczególnie dla małych satelitów - nie rakiety nośne. Najbardziej znany europejski dostawca to D-orbit, który już kilka lotów wykonał, uwalniając satelity w sekwencji.

Tak w ogóle jest dużo problemów z małymi satelitami. Jeden z nich to to, że w jednym starcie dość dużo ich leci i... potem są problemy. Przykładzik:
https://kosmonauta.net/2020/11/za-duzo-cubesatow/
A taki holownik może uwolnić satelity w odpowiednim momencie.

Nie bardzo rozumiem . Jaki jest scenariusz ?
Czy holownik czeka już na orbicie ( czyją będzie własnością , kto za niego zapłaci , kto go wystrzeli ?) , czy druga opcja - będzie wystrzeliwany w jednej misji z cubsatami i wtedy ....właśnie co ? Da radę po kolei przemieszczać cubsaty na właściwe orbity? I znowu pytanie  ( czyją będzie własnością , kto za niego zapłaci , kto go wystrzeli ?)
Natomiast mogę sobie wyobrazić ,że jakaś firma która wystrzeliwuje dużo ładunków np. SX lub agencja rządowa np. pentagon mogą takie holowniki ( chyba jednak dużo większe) ,kupić (skonstruować) , ale znowu czy to w sumie będzie opłacalne?

Takie holowniki SpaceX wystrzelił w zeszłym miesiącu podczas misji Transporter-7. Łącznie leciało 51 satelitów w tym dwa holowniki i każdy transportował po kilka satelitów. Po separacji z drugiego stopnia Falcona 9, holownik uwolni ładunki w późniejszym czasie po dostosowaniu orbity.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 22, 2023, 21:40 »
.. wspominay tu Sherpa to rozwiazanie, nad ktorym pracowanno juz latami, nie do konca jednak mozna mowic tu o holowniku,
raczej jest to agregator satelitow (chyba to najlepiej oddaje idee). Sa juz jednak juz dzialajace holowniki, Dosc konkretne dzialania w tej kwestii odbyly sie ostatnio w okolicach GEO i to ze strony chinczykow, jak i amerykanow. Z powazaniem
                                                                                        Adam Przybyla 
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline gszczepa

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 603
  • LOX/CH4
Odp: Liftero
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 22, 2023, 23:14 »

Tak się zastanawiam na sensem takich holowników.

Pieniądze pozyskać. Królem świata zostać.

czy nie można od razu takich silników wsadzić do satelity zamiast bawić się holownikiem ?

Holownik jako koncept jest sprawdzony. Czasem się wsadza silniki bezpośrednio - statki pełnomorskie, samoloty. Czasem całkiem powszechny jest model holownika - transport lądowy (ciągniki siodłowe, lokomotywy).
Bardzo możliwe że satelity są zbliżone do szybowców, potrzebują holownika żeby wejść na pułap/orbitę, a potem już samodzielnie. Z tym że istnieje nisza motoszybowców. Całkiem solidnie się trzymająca, wzmacniana ostatnio rozwojem napędu elektrycznego.

Inna rzecz dla satelity orbita jest ważna, to zwykle posiada jakieś silniki - żeby ją utrzymywać. Których można użyć do wejścia na odpowiednią orbitę.
A jak orbita jest nie taka ważna - to nie potrzebuje holownika.

Ale, być może nawet, holowniki z kolei będą mogły rozwiązać ten problem - okresowo korygować orbitę wielu satelitów. W ten sposób można na orbitę wynieść nawet mniej silników.
To się okaże.

Problemy są gdzie indziej:
1) jak koncepcja holownika okaże się działać, to dla Spacex (i innych), zrobienie na podstawie konstrukcji Starlinka działającego holownika to będzie nic.
2) jak już wspomniano, pomysł jest dość oczywisty, konkurencja już działa, trudno powiedzieć co ma być tutaj przewagą,
holownikiem?
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2023, 23:19 wysłana przez gszczepa »

Offline gszczepa

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 603
  • LOX/CH4
Odp: Liftero
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 23, 2023, 00:02 »
Zrobiłem krótki research, Liftero jest powiązane* z PROGRESJA SPACE SP. Z O.O., która istnieje już od 2019 r. , tak więc to raczej nowy branding niż nowy startup.

Parę słów ma jej temat ma Polsa: https://polsa.gov.pl/baza-podmiotow/progresja-space-sp-z-o-o/
(nie wierzę, że to piszę, ale Polsa zrobiła coś co mi się przydało).

*Kapitałowo, osobowo, jak również domena http://progresjaspace.com/ wskazuje obecnie na Liftero.

Wrzucam jeszcze obrazek i kończę. Ciekawie będzie wrócić do tego wątku za rok, dwa.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23228
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Liftero
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 23, 2023, 10:46 »
Mam wrażenie, że kilka osób się tu mocno pogubiło. :) Słowo "holownik" obecnie jest najczęściej stosowane, choć to co Adam napisał jako "agregator" to bardziej trafne słowo.

Holowniki ("agregatory") obecnie, takie jak Sherpa, D-Orbit i pewnie jeszcze wiele innych to pojazdy, do których instaluje się małe/mniejsze satelity. Te zaś holowniki są instalowane na rakiecie nośnej - właśnie w misjach Transportera były już kilka razy umieszczone. Inne formy - np serwisowanie na orbicie itp - to już rzadziej stosowane rozwiązania (jak na razie).

Zamiast wyrzucania wszystkich satelitów od razu na jednej z końcowych (albo jednej końcowej) orbicie - co jak wspomniałem jest dużym problemem - taki holownik uwalnia satelity w odpowiednim momencie. A czasem nawet zmienia jeszcze orbitę przed uwolnieniem, co jest ważne w przypadku satelitów, które nie mają własnego napędu (CubeSaty) albo mają ograniczone możliwości manewrowania. Taki holownik w ten sposób może wydłużyć czas misji małego satelity.

Kilka przykładów:
https://www.dorbit.space/launch-deployment
https://spaceflight.com/wp-content/uploads/2022/01/Sherpa-PUG.pdf

Progresja Space była w Space3ac swego czasu - bardzo fajna i kompetentna ekipa! Zmiana nazwy to nic takiego zaskakującego.

Natomiast Gszczepa podniósł dobre pytanie - co konkretnie jest tutaj przewagą konkurencyjną? Mam nadzieję że się dowiemy niebawem od Liftero. Czuję, że to będzie trochę jak z małymi rakietami - kilka holowników zajmie swoje nisze rynkowe i będzie tam się rozwijać, a z czasem oferować nowe usługi (np deorbitacja wcześniej umieszczonych satelitów czy ich serwisowanie).

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: Liftero
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 23, 2023, 13:53 »
.. oczywiscie oferowany przez nich hardware zostal juz przetestowany w kosmosie?
Z powazaniem
                      Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Liftero
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 23, 2023, 13:53 »