Zmiany w prawie mogą zachęcać potencjalnych inwestorów do lokowania dużych projektów w Polsce .
Jak się szacuje na świecie istnieje ok 70 inwestorów zainteresowanych kosmicznym górnictwem a ich łączny kapitał przekracza 200 mld $http://www.knightfrankblog.com/wealthreport/news-headlines/to-infinity-and-beyond-for-property/ którzy prędzej czy później ulokują swój kapitał , w planowaniu biznesu nie tylko ważne są możliwości technologiczne ale również aspekt ekonomiczno-prawny regulacyjny.
Jeśli się zastanowimy jak to się stało ze małe egzotyczne kraje czerpią profity z lokowania na ich terenie setek banków i funduszy inwestycyjnych nie wynikało to z doskonałej infrastruktury ( technicznej, informatycznej ) ale ze względów prawnych a konkretnie fiskalnych.
Ta sama zasada działa w przypadku biznesu komercyjnego wykorzystania kosmosu.
Jeśli Polska będzie zwlekać i środowiska branż prywatnych firm nie podejmą działań bez czekania aż POLSA za nich to zrobi to do inicjatywy kosmicznego górnictwa Luksemburga dołączą inni szybsi gracze np. Czechy,Liechtenstein, Andora , Cypr nie będą mieć co prawda imponującego zaplecza dla przemysłu kosmicznego ale zaoferują dogodne warunki regulacyjne w zakresie prawa kosmicznego.
( możemy tu jeszcze podać przykład tzw. tanich bander dla żeglugi handlowej , armatorzy rejestrują tam biznesy i odprowadzają podatki nie gdzie jest imponujący przemysł stoczniowy ale tam gdzie jest dogodne prawo)
Tak na zakończenie ciekawostka jakie możliwości prawne działania ma Polska Agencja Kosmiczna
zgodnie z ustawą
z dnia 26 września 2014 r.
o Polskiej Agencji Kosmicznej
Art. 3. 1. Agencja realizuje zadania w zakresie badań i rozwoju techniki kosmicznej, w tym inżynierii satelitarnej
oraz ich zastosowania dla celów użytkowych, gospodarczych, obronnych, bezpieczeństwa państwa oraz naukowych.
2. Do zadań Agencji należy w szczególności:
1) inicjowanie, przygotowywanie oraz wdrażanie założeń, głównych kierunków badań i programów rozwoju o istotnym
znaczeniu dla interesu narodowego i gospodarki państwa w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej;
2) zapewnianie spójności polskiej polityki kosmicznej realizowanej w ramach programów narodowych
i międzynarodowych, w tym programów Unii Europejskiej;
3) reprezentowanie polskiego interesu gospodarczego i naukowego w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej
na arenie międzynarodowej, w szczególności w ramach uczestnictwa w programach Unii Europejskiej, Europejskiej
Agencji Kosmicznej, Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT)
i Europejskiej Agencji Obrony (EDA);
4) identyfikowanie i analizowanie, we współpracy z ministrem właściwym do spraw zagranicznych, wyzwań
i problemów współpracy międzynarodowej w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej;
5) reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej na arenie międzynarodowej – na podstawie i w zakresie określonym
w upoważnieniu udzielonym przez właściwe organy administracji państwowej – w sprawach należących do właściwości
Agencji;
6) analizowanie, pod względem ekonomicznym i technicznym, realizacji projektów przygotowywanych i wdrażanych
przez polskie podmioty w ramach programów, o których mowa w pkt 2;
7) współdziałanie z Polskim Komitetem Normalizacyjnym w zakresie tworzenia definicji, norm i specyfikacji technicznych
z zakresu techniki kosmicznej, w tym inżynierii satelitarnej;
sprawowanie doradztwa w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej;
9) przygotowywanie analiz i raportów z zakresu badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej oraz ich wykorzystywania
w różnych sektorach gospodarki, a także w obszarach obronności i bezpieczeństwa państwa;
10) prowadzenie rejestru obiektów w przestrzeni kosmicznej na zasadach określonych w Konwencji o rejestracji obiektów
wypuszczonych w przestrzeń kosmiczną (Dz. U. z 1979 r. Nr 5, poz. 22);
11) uczestniczenie w procesie konsultacji dotyczącym polskiej aktywności w dziedzinie badań i użytkowania przestrzeni
kosmicznej, w tym poprzez wskazywanie doradców i ekspertów do polskich delegacji i przedstawicielstw
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 4 września 1994 r. o działach administracji rządowej. 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646 oraz z 2014 r. poz. 379, 911
i 1146.
©Kancelaria Sejmu s. 2/9
2014-11-18
w instytucjach Unii Europejskiej, Europejskiej Agencji Kosmicznej, Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów
Meteorologicznych (EUMETSAT), Europejskiej Agencji Obrony (EDA) i innych organizacji międzynarodowych;
12) podejmowanie oraz wspieranie działań na arenie międzynarodowej na rzecz promocji polskiej gospodarki i myśli
naukowej w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej;
13) prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej;
14) prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej, a także wspieranie
organizacji i przedsięwzięć promujących sprzyjające warunki dla podejmowania działań rozwojowo-badawczych
w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej;
15) identyfikowanie i analizowanie, we współpracy z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego, potrzeb
kształcenia na poziomie wyższym specjalistów w zakresie użytkowania przestrzeni kosmicznej i wspieranie kształcenia
ekspertów w dziedzinie techniki kosmicznej, a w szczególności inżynierii satelitarnej w kooperacji z krajowymi
i zagranicznymi uniwersytetami i instytucjami badawczymi;
16) wykonywanie zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa w tym dotyczących:
a) satelitarnej obserwacji powierzchni Ziemi,
b) obserwacji przestrzeni kosmicznej,
c) nawigacji i łączności satelitarnej.
3. Przy realizacji swoich zadań Agencja współdziała z innymi organami i instytucjami państwa.
4. W celu realizacji swoich zadań Agencja może tworzyć zakłady i laboratoria, a także zawierać porozumienia
o współpracy z podmiotami publicznymi i prywatnymi oraz przekazywać im – w ramach tych porozumień – doświadczenie i wiedzę z zakresu użytkowania przestrzeni kosmicznej.
Jak widać narzędzia prawne są do działania ....ale trzeba jeszcze woli działania .. i jak tej woli nie " wyzwoli się " poprzez lobbowanie czy jak kto woli rzecznictwo interesów , wywieranie społecznej presji ( listy,petycje , zmasowane akcje społecznościowe w internecie zasypywanie skrzynek posłów , ministrów, dziennikarzy mediów opiniotwórczych koncepcją Polskiego Górnictwa Kosmicznego ) to znając inercję bezwładu działania instytucji publicznych w Polsce możemy zapomnieć o jakimkolwiek ambitnym i dochodowym projekcie na miarę XXI wieku.
Dlatego jeszcze raz zwracam się do czytających to forum przedstawicieli polskiej branży kosmicznej....ludzie obudźcie się i zorganizujcie , bo czas ucieka konkurencja zagraniczna nie przeoczy takiej okazji jakie daje pierwszeństwo w podziale tortu kosmicznego górnictwa.
Zainteresowanych zapraszam do kontaktu.