(http://img99.imageshack.us/img99/1825/apollo1patchue6.jpg)
Patch misji
27 styczeń 1967 roku.
Kapsuła Apollo zostaje poddana testom z załogą.
(http://img101.imageshack.us/img101/3247/apollo1tva1.jpg)
O godzinie 18:00 (wszystkie czasy w GMT) do małego pojazdu wchodzi dowódca, mającego odbyć się za miesiąc lotu Apollo 1, Virgil 'Gus' Grissom. Za nim wchodzi Edward White oraz Roger Chaffee.
(http://lk.astronautilus.pl/loty/a1crew.jpg)
Skład załogi rezerwowej:
David Scott, starszy pilot
James McDivitt, dowódca
Russell Schweickart, pilot
(http://img99.imageshack.us/img99/2541/ap1s6640760qk1.jpg)
O godzinie 19:42 pojazd zostaje zamknięty, a po trzech minutach zostaje wypełniony atmosferą składającą się w 100% z tlenu. Przez następne trzy godziny załoga boryka się z problemami z systemem komunikacyjnym.
O godzinie 23:21:11 czujniki rejestrują zwiększenie się ciśnienia w kabinie. Rozpoczyna się największa tragedia w historii amerykańskiego programu kosmicznego, która pochłonie życie trzech astronautów.
O godzinie 23:30 mikrofony rejestrują ruch w kabinie, podobne do zarejestrowanych wcześniej podczas testów mikrofonu jednego z astronautów. Dźwięki urywają się po 14 sekundach.
Kilka sekund później rejestruje się zwiększony dopływ tlenu do skafandrów, co wydaje się świadczyć, iż astronauci w pojeździe wykonują jakieś ruchy. Czujniki rejestrują, że przez kilka sekund Ed White wykonuje jakieś czynności wymagające od niego pracy mięśni. Dziewięć sekund później elektrokardiogram White'a rejestruje wzrost aktywności, jednak po pięciu kolejnych sekundach ruch się uspokaja, a wskaźniki wracają do stanu normalnego.
Godzina 23:30:50 - chromatograf gazowy wykazuje pewne wariacje w sygnale. Dziewięć sekund później dźwięki z mikrofonu Grissoma milkną. Jednocześnie czujnik ilości pompowanego tlenu osiąga limit swoich możliwości.
11 sekund później pożar wymyka się spod kontroli.
Godzina 23:31:12 - płomienie ogarniają wnętrze kabiny. Elementy nylonowe topią się prawie natychmiast podsycając płomienie.
Godzina 23:31:14 - załoga raportuje pożar w kabinie.
Godzina 23:31:16 - ciśnienie w kabinie wzrasta do poziomu, którego kapsuła nie jest w stanie wytrzymać. Pożar wydostaje się na zewnątrz.
Godzina 23:31:16.8 - mikrofon wyłapuje krótkie okrzyki astronautów dotyczące pożaru, zakończone okrzykiem bólu.
Godzina 23:31:21 - przekaz z wnętrza pojazdu urywa się. Sekundę później urywa się podgląd z kamer wewnętrznych oraz sygnał telemetrii.
Godzina 23:31:25 - ciśnienie wewnątrz kapsuły spada do poziomu atmosferycznego. Jednocześnie kabina wypełnia się potężnymi ilościami dwutlenku węgla.
Godzina 23:32 - pierwsze urządzenia gaśnicze i personel wysłane do pożaru.
Godzina 23:32:04 - próba otwarcia włazu
Godzina 23:36 - otwarcie włazu
http://lk.astronautilus.pl/loty/a1fire.jpg (Uwaga zdjęcie ukazujące wnętrze spalonego modułu załogowego)
Godzina 23:43 - lekarz na wyrzutni.
Godzina 07:00 - zakończono wydobywanie ciał astronautów.
W trakcie przeprowadzonej później analizy kapsuła zostaje rozmontowana:
(http://img99.imageshack.us/img99/4392/ap1apollo1noidqg1.jpg)
Do czasu katastrofy Challengera była to największa tragedia w historii NASA.
(http://img99.imageshack.us/img99/7825/ap1burnedbx3.jpg)
Katastrofa spowodowana pożarem Apollo 204, odcisnęła ogromny wpływ na cały program załogowych lotów kosmicznych. W przeprojektowanym Apollo całkowicie zrezygnowano z pomysłu atmosfery czysto tlenowej, na rzecz cięższego, ale bezpieczniejszego rozwiązania mieszanki tlenu i azotu. Przeprojektowano wiele układów wewnętrznych w tym właz, który w nowej wersji miał zainstalowane ładunki pirotechniczne i otwierał się na zewnątrz, co umożliwiało jego otwarcie w przypadku zwiększonego ciśnienia w kabinie. Zmieniono przebieg układów elektrycznych i wyposażono kabinę w materiały niepalne. Poprawiono izolację przewodów.
W zasadzie można powiedzieć, że powstał zupełnie nowy wariant kapsuły załogowej.
Jednocześnie przeprojektowano część urządzeń wyrzutni 34. Między innymi dodano spryskiwacze wodne, które miały za zadanie chłodzić wieżyczkę ratunkową przez zapłonem stałych materiałów pędnych.
Raport komisji senackiej zajmującej się wypadkiem - http://klabs.org/richcontent/Reports/Failure_Reports/as-204/senate_956/as204_senate_956.pdf
W tym miesiącu mijają 23 lat od katastrofy