Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 582822 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 548
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5400 dnia: Listopad 25, 2021, 20:47 »
Z tego co pisał Musk na Twitterze to do lądowań za pomocą mechazilli jeszcze daleka droga. Nie wiem czy jakikolwiek prototyp o ile wystartuje w przyszłym roku i nie zrobi bum w trakcie startu będzie próbował ładować na wieży startowej (że tak to określę). Sam mechanizm mechazilli na tym etapie jest niezbędny do złożenia SS i B w całość . W sumie sama ta operacja będzie już niezmiernie ciekawa. Na dzień dzisiejszy nie ma dźwigu który robił to ostatnio na miejscu wiec zostaje dokończenie infrastruktury wieży.
Pzdr


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2538
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5401 dnia: Listopad 25, 2021, 22:20 »
Ja tam się o start  nie martwię, bo jak wybuchnie/spadnie na wieżę w stylu N1, to i tak z tego miejsca nie będzie co zbierać. Natomiast jak  myślę o tym szalonym stylu lądowaniu na wieży, to już przestaje być taki pewny. Wieża i stołek mogą nawet przetrwać nieudane złapanie boostera, ale te wszystkie rurociągi w ich wnętrzu już niekoniecznie.

Nie martwisz się, że z "wesołego miasteczka" nic nie zostanie? ;) Jeśli cytując klasyka "nie będzie niczego" to co będzie łapać boostery? Zresztą poza tym nawet Elon z rozbrajającym uśmiechem sam określił ten pomysł (łapania) jako "insane". Właśnie usiłuję rozwinąć tę nieco apokaliptyczną myśl ;) Scenariusz tego typu: Booster + Starship ledwo wznoszą się po czym - niestety - giną w gigantycznej kuli ognia, za chwilę "szlag trafia" całą wieżę (przynajmniej w sensie instalacji), gęsto rozsianie zbiorniki i pozostałą infrastrukturę. I teraz co, Musk zwołuje naradę i SPaceX rozpoczyna kilkumiesięczną odbudowę Starbase, po czym ponownie przystępują do kolejnej próby?

Obiektywnie patrząc czym to się różni od pierwszego startu każdej innej rakiety w historii? Można testować ile się chce ale zawsze w końcu musi być ten pierwszy raz i za każdym takim startem infrastruktura była narażona, a niejednokrotnie trzeba było ją odbudowywać. Wydaje mi się też że poza samą wieżą i platformą reszta infrastruktury jest mimo wszystko w miarę bezpieczna.

Offline Aga Bej

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 453
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5402 dnia: Wczoraj o 15:21 »
Myślę, że różni się skalą, taką o rząd wielkości. Co będzie, jak coś pójdzie bardzo nie tak, pokazał drugi lot N-1. Rakieta spadła na wyrzutnie i eksplodowała z siła ocenioną na siedem kiloton. Była to największa nienuklearna eksplozja dokona przez człowieka, a szkody (zrównana wyrzutnia, konieczność przekonstruowania rakiety) były na tyle duże, że kolejna N-1 poleciała dopiero dwa lata później.
https://pl.wikipedia.org/wiki/N1#Pr%C3%B3by_start%C3%B3w
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2305
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5403 dnia: Wczoraj o 15:42 »
Rakieta spadła na wyrzutnie i eksplodowała z siła ocenioną na siedem kiloton.

To chyba przy bardzo optymistycznym założeniu, że cała energia paliwa poszła w eksplozję. Realistycznie, część pewnie eksplodowała, ale większość się zwyczajnie spaliła.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5403 dnia: Wczoraj o 15:42 »

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 548
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5404 dnia: Wczoraj o 15:47 »
Fakt, że taka eksplozja zniszczyła by wszystko co jest w okolicy stanowiska startowego. Myślę jednak, że w odróżnieniu od n1 , SpaceX jest w stanie wykonać o wiele więcej prób i testów w tym static fire co było niemożliwe w przypadku N1. Pewnym optymizmem napawa też moim zdaniem fakt, że wszystkie problemy SS były przy lądowaniu, a nie przy starcie (nie licząc drobnych pożarów w okolicy silników ). Napewno SpaceX zdaje sobie sprawę z konsekwencji RUD na wyrzutni.
Mnie wyjątkowo podoba się podejście SpaceX do samej wyrzutni i przeniesienia tam jak największej ilości elementów, które zazwyczaj są w rakiecie. Ciekawe podejście.
Pzdr

Offline Lion97

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 35
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5405 dnia: Wczoraj o 16:42 »
W rakiecie N1 silniki były testowane tylko pojedynczo, a cały zestaw 30 silników nigdy nie był testowany w testach Static Fire. To była główna przyczyna katastrof N1.

Przed samym lotem będzie mnóstwo testów. Kilka miesięcy temu FAA wydało szkic oceny środowiskowej a w nim były dane dot. testów Starshipa. Dla Starshipa ma być odpowiednio 150s testów Static Fire, a dla Super Heavy 135s. W McGregor w Teksasie Raptory są testowane przez ponad 2 minuty, wiec silniki są raczej dobrze przetestowane:

https://twitter.com/bluemoondance74/status/1464061591381590018



   

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #5405 dnia: Wczoraj o 16:42 »