Autor Wątek: Boeing CST-100 Starliner  (Przeczytany 108635 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Boeing CST-100 Starliner
« dnia: Lipiec 19, 2010, 22:05 »
CST-100

...to jedna z proponowanych obecnie komercyjnych kapsuł do transportu ludzi na niską orbitę wokółziemską (np na ISS). Wykonawcami są Boeing i Bigelow Aerospace.

W lutym pojawiła się pierwsza grafika tej kapsuły:



...a niedawno kolejna:


...jak widać, idealna kapsuła dla sardynek. :) Nośnikiem tej kapsuły mogą być następujące rakiety - Delta IV, Atlas V lub Falcon 9.  Więcej informacji w tej chwili (chyba) nie ma.

Swego czasu toczyła się dyskusja na temat paneli słonecznych dla tej kapsuły. Borys twierdził, że nie trzeba, ja że z pewnością o nich inżynierowie Boeinga myśleli - oraz, że oglądane obecnie grafiki wcale nie muszą być finalnym projektem kapsuły.

Co nieco więcej:
http://en.wikipedia.org/wiki/CST-100
http://www.space.com/businesstechnology/boeing-new-capsule-concept-100625.html
http://www.space.com/businesstechnology/boeing-cst100-commercial-crew-spacecraft-100719.html
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 05, 2015, 10:34 wysłana przez kanarkusmaximus »

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 20, 2010, 00:32 »
To ja tylko dodam, że w ramach Taxi taka kapsuła moim zdaniem nie musi mieć paneli ;)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 20, 2010, 08:05 »


wizualizacja pomysłu. warto zwrócić uwagę na brak paneli oraz sposób lądowania (poduszki).

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 20, 2010, 08:39 »
warto zwrócić uwagę na brak paneli oraz sposób lądowania (poduszki).

Jak się chce lądować na lądzie a nie robić nura do Oceanu to trzeba jakiejś amortyzacji. Ciekawe, że na tym filmiku pokazane jest też odrzucanie osłony termicznej.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 20, 2010, 08:39 »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 20, 2010, 09:21 »
Jak się chce lądować na lądzie a nie robić nura do Oceanu to trzeba jakiejś amortyzacji. Ciekawe, że na tym filmiku pokazane jest też odrzucanie osłony termicznej.

No tak, dzięki temu nie muszą korzystać z systemu dohamowania retrorakietami jak w Sojuzach. Systemy poduszek są umieszczone pod tarczą ablacyjną. Właściwie chyba jedyne logiczne rozwiązanie. BTW,a Orion w wersji lądowania na lądzie jaki miał system lądowania?

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 20, 2010, 11:25 »
Hmm, na tej symulacji to dobrze widzę dwusilnikowego Centaura? ;)

P.S. Przy okazji widać jak w założeniu ma wyglądać Sundancer...

Offline Varcetti

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 20, 2010, 15:56 »
Ciekawa animacja, mam nadzieję, że nie skończy się na renderkach. Kiedy by to miało tak mniej więcej polecieć na orbitę? :)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 21, 2010, 21:15 »
kolejna garść informacji w artykule na aviationweek

w skrócie najciekawsze informacje:
- będzie kompatybilna z Atlasem V, Deltą IV i Falconem 9
- kapsuła najprawdopodobniej będzie miała LAS takiego typu jak Dragon, czyli "odpychający"
- będzie mogła przebywać na orbicie do 7 miesięcy
- po wymianie osłony termicznej będzie nadawała się do ponownego użycia.

kurde i powiedzcie że komercyjne firmy nie radzą sobie lepiej od NASA?

Offline fasola

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 62
  • wszystko jest iluzją
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 22, 2010, 09:20 »
kurde i powiedzcie że komercyjne firmy nie radzą sobie lepiej od NASA?
W obiecywaniu radzą sobie tak samo dobrze jak NASA ;). Poczekajmy na fizyczne efekty.
GG:8261459 nie gryzę

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 22, 2010, 09:24 »
Kolejny artykuł tym razem na SFN. Oprócz tego co napisałem powyżej:

- kapsuła ma być gotowa do działania w 2015 roku, pierwsze loty testowe już w 2014 ale zależne to będzie od dalszego finansowania przez NASA
- Boeing raczej nie będzie finansował tego sam, zwłaszcza gdyby ta kapsuła miała latać tylko do ISS
- wygląda na to że Bigelow stawia raczej na Atlasa V niż Falcona 9.
- kapsule wystarczy 1 dzień na dotarcie do ISS
- kapsuła będzie mogła być użyta do 10 razy
- ma być większa od tych z Apollo ale mniejsza od Oriona.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 22, 2010, 09:26 »
Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale dotychczas nie znalazłem nigdzie całkowitej masy startowej CST-100 (jak i innych wartości prócz 7 ludzi, 7 miesięcy na orbicie, jednego dnia na dolot oraz 10-krotna możliwość ponownego wykorzystania).

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 22, 2010, 09:41 »
Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale dotychczas nie znalazłem nigdzie całkowitej masy startowej CST-100 (jak i innych wartości prócz 7 ludzi, 7 miesięcy na orbicie, jednego dnia na dolot oraz 10-krotna możliwość ponownego wykorzystania).

chyba nigdzie nie zostały podane. tak samo nie podano wymiarów kapsuły jeszcze, poza ogólnikami. Zresztą praktycznie wszystkie te informacje pojawiły się ostatnio a szczegóły dalej owiane są tajemnicą :)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 22, 2010, 14:25 »
W obiecywaniu radzą sobie tak samo dobrze jak NASA ;). Poczekajmy na fizyczne efekty.
- kapsuła ma być gotowa do działania w 2015 roku, pierwsze loty testowe już w 2014 ale zależne to będzie od dalszego finansowania przez NASA

Ano właśnie, w chwili obecnej prace projektowe prowadzone są w ramach kontraktu CCDev (Commercial Crew Development ofkorz z NASA), który opiewa na 18 mln $. W artykule jest napisane, że kontrakt musi być przedłużony od października, bo do wtedy obowiązuje, a w przyszłe lato 2011 podpisany miałby zostać już pełny kontrakt na rozwój CST-100. Jeśli do tego dojdzie, no to zaczniemy oglądać namacalny rozwój kapsuły ;) Jednostka będzie rozwijana m.in. przez Boeinga, a ten ma naprawdę duże doświadczenie (gdzie tam SpaceX do nich :P).

Finansowanie dla komercyjnych firm do 2015 roku wynosi (ofkorz na razie planowane) 5 mld $, co wystarczy na utrzymanie dwóch prywatnych, konkurujących ze sobą firm - a dokładniej ich kapsuł i usług dot. wynoszenia ludzi na orbitę.

- wygląda na to że Bigelow stawia raczej na Atlasa V niż Falcona 9.
- kapsule wystarczy 1 dzień na dotarcie do ISS

To, że stawiają na Atlasa V to chyba przez to, że ULA (będąca częścią Boeinga o ile mnie pamięć nie myli) przygotowuje loty tych rakiet. Jakby nie było dodatkowa kasa popłynie w ten sposób.

Co do czasu dotarcia to jestem zaskoczony, myślałem, że to względy mechaniki orbitalnej definiują czas dolotu.. hmm no ale z drugiej strony ci ludzie długo by nie wytrzymali w tej puszce ;) Zastanawia mnie czy kwestia tego jednodniowego dolotu nie będzie wpływać na długość okna startowego (w każdym razie start będzie wyjątkowo mocno zdefiniowany położeniem ISS na orbicie).

chyba nigdzie nie zostały podane. tak samo nie podano wymiarów kapsuły jeszcze, poza ogólnikami.


Tak jest (fragment z tego arta) :

"A Boeing spokesperson said the company is not yet releasing the CST-100's exact dimensions, but the capsule would be larger than the Apollo command module and smaller than the Orion capsule"
« Ostatnia zmiana: Lipiec 22, 2010, 14:27 wysłana przez Matias »

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 22, 2010, 15:11 »

To, że stawiają na Atlasa V to chyba przez to, że ULA (będąca częścią Boeinga o ile mnie pamięć nie myli) przygotowuje loty tych rakiet. Jakby nie było dodatkowa kasa popłynie w ten sposób.


Twa pamięć Cię myli. To nie ULA jest częścią Boeinga, tylko Boeing częścią ULA. Co więcej Atlas V jest rakietą Lockhead Martina, a zatem konkurencji Boeinga, który ma swoją rakietę Deltę 4. Problem z Deltą 4 jest chyba taki, że ma za mały udźwig.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 22, 2010, 15:24 »
Twa pamięć Cię myli. To nie ULA jest częścią Boeinga, tylko Boeing częścią ULA.

Jak teraz patrzę to raczej właśnie jest na odwrót, bo ULA została założona przez Boeinga i LM (więc Boeing chyba nie jest częścią ULA? ;))

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Boeing / kapsuła CST-100
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 22, 2010, 15:24 »