post użytkownika "fasola" z 02/12/2009
Duńska grupa Copenhagen Suborbitals została założona przez Kristiana von Bengtsona i Petera Madsena w 2008 roku. Panowie postawili sobie niezwykle ambitny cel: skonstruować amatorską rakietę zdolną wynieść człowieka na wysokość ponad 100 km (a więc nad umowną granicę kosmosu).
Początkowo wszyscy podśmiewali się z tego pomysłu, lecz twórcy nie tylko nie zrazili się, lecz założyli własną firmę, a także spopularyzowali temat w mediach. W krótkim czasie odnaleźli sponsorów, zaczęli pracować nad projektem na pełny etat, ponadto znaleźli licznych współpracowników. W ciągu roku zostały opracowane dokładne parametry i schematy pojazdów. Podzielono je na dwie główne serie rakiet: HATV (Hybrid Atmospheric Test Vehicle) oraz HEAT (Hybrid Exo Atmospheric Transporter).
HATV ma być mniejszą wersją HEAT służącą do przetestowania różnych rozwiązań niższym kosztem. Średnica rakiety będzie wynosiła ledwie 200 mm. HATV zostanie wyposażony w silnik hybrydowy z utleniaczem w postaci podtlenku azotu i ziarnem epoksydowym jako stałym materiałem pędnym.
Dwie rakiety HATV w trakcie budowy
Ukończona HATV-1
HEAT to rakieta, która jest sercem całej pracy. Posłuży do głównego celu: wyniesienia człowieka w kosmos. Silnikiem będzie autorska konstrukcja hybrydowa napędzana ziarnem epoksydowym i ciekłym tlenem.
Schemat rakiety HEAT i statku załogowego
Na szczycie HEAT znajdzie się statek załogowy. Będzie zdolny do transportowania jednej osoby w pozycji półleżącej, zapewniając odpowiednią atmosferę, ciśnienie itp. niezależnie od otoczenia przez 24 godziny. Pozycja amatorskiego astronauty pozwoli tylko na ruchy rąk i głowy jednak nad głową znajdzie się przezroczysta kopuła, która zapewni niezapomniane widoki. Oprócz tego, w statku będzie miejsce na umieszczenie instrumentów naukowych.
Przekrój statku załogowego
Szczyt statku załogowego w budowie
Wszystkie rakiety będą startowały z barki, 12 mil na zachód od duńskiego brzegu (szkoda, że nie z Bornholmu ).
Miejsce startu oraz lądowania rakiet
Schemat przedstawiający lot rakiety HEAT
Pierwsze okno startowe planowane jest na czerwiec 2010 roku. Ma wystartować HATV-1, HATV-2 oraz HEAT-1 (manekin z sensorami zamiast astronauty). Potem planowane są jeszcze dwa loty HEAT, natomiast HEAT-4 będzie lotem z człowiekiem na pokładzie.
Strona grupy:
http://www.copenhagensuborbitals.com/Blog (po duńsku):
http://ing.dk/blogs/rumfartpaadenandenmaade