Autor Wątek: Sojuz MS-10  (Przeczytany 56629 razy)

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Sojuz MS-10
« dnia: Sierpień 25, 2018, 20:50 »
Za 47 dni zaplanowany jest start już dziesiątego cyfrowego statku serii Sojuz MS - Sojuz MS-10. Nosić on będzie oznaczenie 11F732A48 o numerze №740. W grafiku lotów do MSK nosi oznaczenie 56S. Będzie to już 137. start załogowy statku Sojuz o ponad 50 letniej historii (jest on najdłużej wykorzystywanym programem statków załogowych w historii).

Załoga o kryptonimie radiowym Burłak (robotnik transportu rzecznego w Rosji, pracujący przy wiosłach lub holowaniu statków na linie):

Załoga: Hague i Owczynin.

Emblemat załogi statku:

Dublerzy:

Saint-Jacques i Kononienko.

Start planowany jest na 11 października 2018 roku o godzinie 08:40 UTC, połączenie w cyklu 6-godzinnym około  godziny 14:40. Powrót na Ziemię planowany jest na 15 kwietnia 2019 roku, czyli lot kosmiczny zaplanowany jest na 186 dni.

Pierwotnie załoga była 3 osobowa (Owczynin, Tichonow i Hague), jednak na skutek kolejnego opóźnienia startu rosyjskiego modułu Nauka Tichonow został wykluczony z załogi. Pierwotna załoga dublerów (Skripoczka, Babkin, S.Walker) została całkowicie wymieniona.

Wg najnowszych planów z załogą Sojuza MS-10 ma powrócić na Ziemię pierwszy kosmonauta ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, po odbyciu 10 dniowego lotu, którego początek jest zaplanowany na 5 kwietnia 2019 roku startem statku Sojuz MS-12.
« Ostatnia zmiana: Październik 13, 2018, 22:06 wysłana przez mss »
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline kanarkusmaximus

• Administrator
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Sojuz MS-10
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 25, 2018, 22:04 »
Dziękuję za rozpoczęcie wątku! Warto obserwować co będzie się tutaj dziać w kontekście "częściowego" udziału astronauty z ZEA.

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 25, 2018, 23:20 »
Załoga Sojuza MS-10 rozpoczęła zdawanie egzaminów praktycznych z przygotowania do lotu.

Więcej pod adresem: http://www.gctc.ru/main.php?id=4324

Na początek odbył się trening sterowania ręcznego dokowaniem statku transportowego Progress MS do MSK.
Dowódca załogi przećwiczył kilka trybów awaryjnego połączenia statku z wybranym węzłem na rosyjskiej części MSK.

- Albert Einstein

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 25, 2018, 23:48 »
Statek Sojuz MS №740 i podzespoły rakiety Sojuz-FG №15000-062 są przygotowywane na kosmodromie Bajkonur:

1) 13.07.2018

2) 19.07.2018

3) 13.08.2018

4) 14.08.2018

5) 15.08.2018

https://www.roscosmos.ru/25411/

« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2021, 16:03 wysłana przez mss »
- Albert Einstein

Polskie Forum Astronautyczne

« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 25, 2018, 23:48 »

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 25, 2018, 23:57 »
23.08.2018 załoga zaliczyła trening na symulatorze Don-Sojuz w czasie ręcznego połączenia z MSK i przedokowanie Sojuza, które jest zaplanowane w czasie misji.

Kompleksowe egzaminy treningowe są zaplanowane na 14 września.

Więcej: http://www.gctc.ru/main.php?id=4325

- Albert Einstein

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 28, 2018, 20:45 »
https://people.com/human-interest/air-force-dad-prepares-for-the-ultimate-military-deployment-as-he-blasts-off-into-space/

Air Force Dad Prepares for the Ultimate Military Deployment as He Blasts Off Into Space

They were a normal Air Force family — until Dad became an astronaut.

Nick and Catie Hague, and their two sons, ages 11 and 7, are gearing up for the ultimate military move as Nick prepares to blast off into space. In October, Colonel Nick Hague, an astronautical engineer in Houston, will depart for the cosmos inside a Russian rocket launched from Kazakhstan, to live for six months aboard the International Space Station.

“It is a bit different,” Lieutenant Colonel Catie Hague wryly tells PEOPLE, acknowledging that her husband’s forthcoming adventure sounds a little, well, out there. Even for a couple whose careers have sent them to far-flung locales such as Afghanistan, Iraq and Turkey.

Nevertheless, the entire family is on board for the journey, packing goodie boxes to send to Nick in orbit, and strategizing the best way to eat a Thin Mint cookie while weightless.

“We’ve got this whole list of things we’re doing,” says Nick, who graduated in 2015 in the 21st class of astronauts for the National Aeronautics and Space Administration.

The Hagues began their pre-launch mode nearly three years ago when Nick was assigned his first mission as the Flight Engineer for the space station’s Expedition 57/58, to join a small and staggered international crew.

For Nick, that meant training not only for space walks and remote landings, but also in the workings of group dynamics, and Russian language. Nick’s launch partner is a Russian cosmonaut, Aleksey Ovchinin.

For the entire Hague family, the train-up has blended education and traditional home front activities.

At ground level, Nick has focused on teaching his family about space travel and rocket launches.

“We built this ridiculously big rocket out of Legos,” says Catie, who commands an ROTC detachment at the University of Houston in Texas.

The Lego model was more than a toy for the boys.

“They’re building it and seeing see all the levels of protection” in a rocket, Nick tells PEOPLE, and that “there’s a huge team watching every little sensor on the vehicle that’s working. If things go wrong, there’s things we can do.”

The family also has studiously watched takeoffs.

“We’ve watched every launch for the past two years,” Catie says, learning every stage of the process. “The boys know it’s eight minutes until space.”

“Removing the surprises is giving them stability,” Nick says.

Catie and the boys, meanwhile, are doing the opposite, using surprise to offer a different type of stability – that of homefront support – to Nick.

“We’ve been collecting different things to send up” via delivery rockets, and already have packed several boxes, Catie says. Although some items must remain secret so as to preserve the surprise, Catie revealed to PEOPLE some of the mini-payloads in store for Nick.

“Our youngest son was born on Halloween,” Catie says, making that a major family holiday, wherein the Hagues become characters from Star Wars. “We have some things for Nick and the crew to get dressed up for Halloween.”

The Earthbound Hagues also are sending Tabasco sauce and other condiments to spice up freeze-dried space food. Frequently during space travel, astronauts’ taste buds change, so the sauces may be vital to the mission.

Catie does not, however, expect Nick to change his sweet tooth, so she has packed chocolate and peanut butter treats – plus his favorite Thin Mint cookies.

Which leads to the question of how to handle a Thin Mint in outer space.

“You don’t want crumbs” aboard the space station, Nick says. The solution? “You have to eat it in one bite.”

There also are thoughts of how to address a concern raised by PEOPLE, regarding possible cookie-envy by other crew members. The Hagues already have thought of that, earmarking favorite treats for Alexey and others aboard the flight.

Only weeks remain in the countdown until Nick waves goodbye through the porthole to his sons and his former Air Force Academy classmate, Catie.

The final stage at home includes setting up the candy jar filled with Hershey’s Kisses. Each boy takes one candy out of the container per day until Nick comes home.

“It’s just like any military family getting ready for deployment,” Catie says. Only, the deployment is to outer space.

Nick, for one, can’t wait to make his first giant leap to the stars and get started on experiencing weightlessness and doing experiments.

During the mission, the station crew members will conduct about 250 research investigations and technology demonstrations not possible on Earth in order to advance scientific knowledge of Earth, space, physical, and biological sciences, according to a statement from NASA.

The astronaut tells PEOPLE: “What we’re doing up there is pretty miraculous.”

- Albert Einstein

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 31, 2018, 19:07 »
Drugi tydzień egzaminów u załogi Sojuza MS-10 zakończył się z powodzeniem:

Więcej: http://www.gctc.ru/main.php?id=4333

- Albert Einstein

Offline Orionid

• Weteran
  • Very easy - Harrison Schmitt
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 07, 2018, 11:59 »
Ćwiczenia w symulatorze rosyjskiej części ISS - również z uwzglednieniem sytuacji awaryjnych jak np. dekompresja stacji.

Генеральная репетиция комплексных экзаменационных тренировок у основного экипажа МКС-57/58
06 сентября 2018

Прежде чем приступить к сдаче экзаменационных комплексных тренировок в ЦПК, экипажи проходят «пробный экзамен» на знание Российского сегмента Международной космической станции (РС МКС), который называется «Типовые полётные сутки». Это тренировка, имитирующая рабочий день экипажа на РС МКС с возможными штатными и нештатными ситуациями. (...)

http://www.gctc.ru/main.php?id=4336

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 08, 2018, 18:48 »
Pojawiło się doniesienie, że Aleksiej Owczynin ma odbyć spacer kosmiczny w czasie misji na MSK.
Jednym z zadań ma być kontrola z zewnątrz pokrycia kadłuba statku Sojuz. Oczywiście więcej szczegółów na razie brak :(
- Albert Einstein

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 13, 2018, 20:11 »
Pierwszy dzień kompleksowych egzaminów przygotowawczych załogi podstawowej zakończył się w Gwiezdnym.

Więcej na: http://www.gctc.ru/main.php?id=4339

« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2021, 16:04 wysłana przez mss »
- Albert Einstein

Offline kanarkusmaximus

• Administrator
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 13, 2018, 23:01 »
Mam nadzieję, że już tam nikt nie chodzi w okolicy Sojuza z wiertarką... ;)

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 14, 2018, 16:36 »
W czasie startu Sojuza wskaźnikiem nieważkości będzie tym razem pluszowy jamnik, poprzednio była pluszowa sowa.

Aleksiej Owczynin potwierdził, że najprawdopodobniej w listopadzie odbędzie nieplanowany spacer wraz z Siergiejem Prokopjewem w celu sprawdzenia kadłuba Sojuza MS-09.

Załoga Sojuza MS-10 zakończyła dziś drugi dzień kompleksowych egzaminów przygotowawczych w Gwiezdnym.

- Albert Einstein

Offline KP

• Senior
  • Ale to wszystko ciekawe
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 16, 2018, 10:16 »
Może lepiej zamiast pluszaków guma do żucia do zaklejania otworów.

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 17, 2018, 20:17 »
Załogi dla misji Sojuz MS-10 zatwierdzone w wiadomych składach. Odbyły konferencję prasową przed zaplanowanym na 25 września wyruszeniem na kosmodrom Bajkonur w Kazachstanie.

Lot ma trwać 187 dni.

Więcej: http://www.gctc.ru/main.php?id=4343 i http://www.gctc.ru/main.php?id=4344

« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2021, 16:04 wysłana przez mss »
- Albert Einstein

Offline mss

• Moderator Globalny
  • he/him
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 18, 2018, 19:34 »
Trzecie miejsce w Sojuzie MS-10 zajmie kontener ładunkowy podobnie jak w przypadku Sojuza MS-04 w 2017.
Jego miejsce zajmie w czasie lądowania kosmonauta ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a powróci na Ziemię dopiero przy powrocie Sojuza MS-12 w październiku 2019.

- Albert Einstein

Polskie Forum Astronautyczne

« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 18, 2018, 19:34 »