Autor Wątek: Flexible Path - nowa era NASA  (Przeczytany 632352 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #45 dnia: Październik 20, 2010, 14:58 »
Odpowiadam:

- w przyszłym roku dodana będzie nowa misja STS 135

A w zasadzie już w tym roku, bo akceptacja się odbyła i mamy FY 2011 w USA.  STS-135 odbędzie się, jeśli STS-335 nie będzie potrzebna.

Cytuj
- Orion będzie pełnometrażowym statkiem do lotów  na i poza LEO ( na jaki rok przewidywany jest obecnie jego pierwszy lot w kosmos?)
Brak odpowiedzi na to pytanie. Przypuszczam, że około 2016-2018.

Cytuj
- od roku 2011 zaczynają się koncepcyjne prace nad HLV a od 2015 roku jego budowa;
Taka była początkowa propozycja Obamy. W kompromisowej wersji prace zaczynają się w roku fiskalnym 2011.

Cytuj
- loty poza LEO po 2020 roku
- lot do NEO w latach 20tych XXI wieku;

Brak dokładnej odpowiedzi na to pytanie. Loty poza LEO mogą już być możliwe przed tą datą (np orbita geostacjonarna). Niedawno LM przedstawił dokument, w którym proponował lot do NEO  jeszcze przed 2020 rokiem:
http://www.kosmonauta.net/index.php/Przyszlosc/Sektor-prywatny/2010-09-04-lm-neo.html

Obama w kwietniu proponowal, by misja do NEO odbyła się przed 2025 rokiem. Nie ma zbyt wiele znanych celów do takiej misji, ale jeden jest już w 2019 roku.

Cytuj
- długoterminowy cel NASA - Mars

Tak, przez NEO i Phobosa. Ten drugi około 2035 roku.

Cytuj
- fundusze dla komercyjnych firm na rezalizację lotów załogowych na LEO. Wiem co było w tej materii ustalane w lutym, czy wielkość finansów po 1 października tu się zmieniłą? Czy nadal zakłada się budowę: CTV przez Boeinga, Dream Chasera i innych pojazdów obiecanych w lutym i marcu bieżącego roku?

Tak. Jest ich mniej.

Cytuj
- czy coś się zmieniło w finansowaniu technik potrzebnych do eksploracji poza LEO, miały być stacje paliwowe na LEO, nowe konwencjonalne silniki napędowe, habitaty itp


Generalnie nie.

Cytuj
- czy budżet na fiskalny 2011 rok podany na stronie NASA jest aktualny?

A którą masz wersję? Podaj dokładny link. :)

PS. Ekoplaneto, jest szansa, by zapowiedź o tej prelekcji wrzucić na kosmo? Może kilka dodatkowych zagubionych duszyczek trafi na Twoją prelekcję? :)
« Ostatnia zmiana: Październik 20, 2010, 15:04 wysłana przez kanarkusmaximus »

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #46 dnia: Październik 20, 2010, 15:13 »
jak tam flexible path to destruction ?
wybrali już w jakiej wersji HLV-a będą budować (a właściwie budują - mamy FY 2011) może od razu we wszystkich naraz (w końcu to flexible path)
czasu zostało niewiele - drugiej kadencji (prezydenckiej) moze nie być a wtedy....

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8594
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #47 dnia: Październik 20, 2010, 18:27 »
Kanarkusie jest to prelekcja dotycząca wiadomości astro, która ma się odbyć podczas najbliższego zebrania lubelskiego oddziału PTMA. Myśle. że forumowicze astronautyki będą się nudzić, bo o tym tu tyle razy pisaliśmy. Ale jak jest ktoś chętny to zapraszam:

Najbliższe zebranie odbędzie się 22 października w Instytucie Fizyki UMCS
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 1
20-031 Lublin
e-mail: ptma-lublin(at)astronomia.pl
miejsce spotkań:
Sala FII Instytutu Fizyki

W programie zebrania.
1. sprawy organizacyjne;
2. obserwacje komety 103P/Hartley 2;
3. aktualności na niebie zreferuje Maciek Zaporowski;
4. najnowsze wiadomości astro przedstawi Adam Rapa;
5. dyskusja na temat najbliższych planów Oddziału.

http://ptma-lublin.astronomia.pl/aktual.php

Oczywiście proszę tą wiadomość przenieść do odpowiedniego działu na tym forum :-)
No i dziękuję pięknie za odpowiedzi na moje pytania.

A propos budżetu NASA to mam ten:
http://www.nasa.gov/pdf/420990main_FY_201_%20Budget_Overview_1_Feb_2010.pdf

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #48 dnia: Październik 20, 2010, 19:43 »
A propos budżetu NASA to mam ten:
http://www.nasa.gov/pdf/420990main_FY_201_%20Budget_Overview_1_Feb_2010.pdf

To jest prezydencki projekt. Przegłosowany został kompromisowy, czyli inny. Nie znam linku do kompromisowego budżetu - czy ktoś zna? :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #48 dnia: Październik 20, 2010, 19:43 »

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5266
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #49 dnia: Październik 22, 2010, 07:45 »

- Orion będzie pełnometrażowym statkiem do lotów  na i poza LEO ( na jaki rok przewidywany jest obecnie jego pierwszy lot w kosmos?)

Wiem, że już za późno na włączenie tej informacji do prezentacji, ale właśnie dokopałem się do ciekawej moim zdaniem wypowiedzi generała Johna Karasa, wiceprezydenta i generalnego menadżera systemów załogowych w firmie Lockheed Martin. Rzekł on, że obniżenie finansowania rozwoju Oriona w roku 2011 w stosunku do roku 2010 o  około 10% zagraża terminowi testowego startu kabiny, który ma być wykonany przy pomocy rakiety Delta-4 przed końcem roku 2013.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #50 dnia: Październik 23, 2010, 00:35 »
wybrali już w jakiej wersji HLV-a będą budować

Jeszcze nie, chociaż na NSF można znaleźć coraz więcej materiałów na ten temat.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #51 dnia: Październik 23, 2010, 11:21 »
Ot choćby w jednym z nowszych artykułów:
http://www.nasaspaceflight.com/2010/10/replica-engines-retired-orbtiers-flown-ssmes-hlv/

(na dole artykułu jest wzmianka o rakiecie nośnej, która prawdopodobnie będzie napędzana różnymi wersjami silników SSME).

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #52 dnia: Październik 26, 2010, 12:43 »
Ot choćby w jednym z nowszych artykułów:
http://www.nasaspaceflight.com/2010/10/replica-engines-retired-orbtiers-flown-ssmes-hlv/

(na dole artykułu jest wzmianka o rakiecie nośnej, która prawdopodobnie będzie napędzana różnymi wersjami silników SSME).

Toż to to samo (konfiguracja i paliwo - wodór/tlen) co Ares-V !! agdzie teplany rakiety na naftę i ciekły tlen ?
czy chodziło tylko o to żeby HLV nie nazywał się Ares?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #53 dnia: Październik 26, 2010, 17:08 »

Toż to to samo (konfiguracja i paliwo - wodór/tlen) co Ares-V !! agdzie teplany rakiety na naftę i ciekły tlen ?
czy chodziło tylko o to żeby HLV nie nazywał się Ares?

Nie no Byko nie pisz takich rzeczy - bo jeszcze wyjdzie, że Ariane V też powinna się nazywać Aresem.

Były gdzieś wyliczenia, że naftowa rakieta nośna będzie droższa od LOX/LH dla NASA. Publikacja miała miejsce niedawno. Velo się może wypowiedzieć na ten temat więcej.

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #54 dnia: Październik 27, 2010, 12:22 »

Toż to to samo (konfiguracja i paliwo - wodór/tlen) co Ares-V !! agdzie teplany rakiety na naftę i ciekły tlen ?
czy chodziło tylko o to żeby HLV nie nazywał się Ares?

Nie no Byko nie pisz takich rzeczy - bo jeszcze wyjdzie, że Ariane V też powinna się nazywać Aresem.

Były gdzieś wyliczenia, że naftowa rakieta nośna będzie droższa od LOX/LH dla NASA. Publikacja miała miejsce niedawno. Velo się może wypowiedzieć na ten temat więcej.
Nie chodziło mi do końca o konfigurację  żeby tak z Ariane  szukać analogii ale jaki był sens kasowania Aresa V skoro nowa rakieta też ma sie opierać na tych samych technologiach ?
Nafta ponoć tańsza miała być, moim zdaniem NASA goni swój własny ogon co dekadę powstaje nowy projekt HLV (zawsze podobny do poprzedniego) i po jego utrąceniu znowu wraca to samo pod inną nazwą (wraca na papierze tylko)
w latach 90-tych była rakieta Magnum, po 2005 Ares V teraz HLV który od razu od FY 2011 ma być budowany tylko dotąd nie wiadomo jaki projekt będzie realizowany a zanim się zdecydyją i odbędzie się pierwszy start zmieni się administracja (sądząc po nastawieniu amerykanów do Obamy) i HLV poleci... ale do kosza na śmieci.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #55 dnia: Październik 27, 2010, 12:49 »
HLV to nie jest Ares - ma zupełnie inną nośność. To raczej połowa osiągnięć Aresa V z payload na 200 km orbitę wynoszącym około 70 ton. Przypominam, że technologia rakietowa nie skaluje się w sposób liniowy - nawet jeśli projekt na zewnątrz będzie wyglądał jak Ares V, to w rzeczywistości będzie to zupełnie inna rakieta.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #56 dnia: Październik 27, 2010, 22:47 »
Ares V w końcowym etapie przerodził się w prawdziwego Behemota - był po prostu wielki i potężny.

Ten HLV, który będzie obecnie budowany to w 99,999% rakieta wywodząca się z koncepcji DIRECT, która też opiera się o komponenty wykorzystane w programie wahadłowców, ale w innej (mniejszej) skali i z naciskiem na szybsze osiągnięcie stanu operacyjnego.

Główne różnice to to, że tym HLV pewnie ludzie razem z ładunkiem będą latać (przeciwnie do Constellation, gdzie był podział na Kijka i Grubasa), mniejsza nośność rakiety (zapomnijmy więc o 5,5 segmentowych SRB - teraz baseline to chyba 4 segmenty, ale 5 są możliwe) i mniejsza ilość zmian w narzędziach, halach produkcyjnych i VAB.

Oczywiście, pewnie sporo się zmieni w perspektywie 2-3 lat. I slusznie Byko zauważył - wola polityczna w międzyczasie może się zmienić.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #57 dnia: Październik 28, 2010, 00:12 »
Nota bene to chyba nawet mniej niż DIRECT, a na pewno mniej niż cięższy Jupiter DIRECTa.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #58 dnia: Październik 28, 2010, 07:57 »
Ares V nie pasował zupełnie do wyrzutni, transportera. Wymagałoby to wielkich modyfikacji. A teraz przynajmniej w teorii infra na Florydzie jest dostosowana do nowej rakiety.

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #59 dnia: Październik 28, 2010, 08:32 »
HLV to nie jest Ares - ma zupełnie inną nośność. To raczej połowa osiągnięć Aresa V z payload na 200 km orbitę wynoszącym około 70 ton. Przypominam, że technologia rakietowa nie skaluje się w sposób liniowy - nawet jeśli projekt na zewnątrz będzie wyglądał jak Ares V, to w rzeczywistości będzie to zupełnie inna rakieta.

co do nośności to się wie ale skoro ma być shuttle drivate i 70 t. na LEO to to nic innego jak odgrzany projekt Magnum z początku wieku (swoją drogą wolałem Aresa V jego udżwig jest moim zdaniem "słuszniejszy" i to od strony kosztów - wymuszałby wzrost finansowania NASA żeby zostać zbudowanym wraz z infrastrukturą a HLV niejako chce się w mieścić w obecnym budżecie jeżeli do władzy powrócą republikanie to wątpię żeby zostawili w spokoju projekty "czarnuchów").
A swoją drogą, pożyjemy, zobaczymy co będzie ja obstawiam (z wielkim żalem) że długo długo nic.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Flexible Path - nowa era NASA
« Odpowiedź #59 dnia: Październik 28, 2010, 08:32 »