Polskie Forum Astronautyczne
Plany i rozwój => Technologie => Wątek zaczęty przez: ekoplaneta w Wrzesień 09, 2013, 21:20
-
Witam na nowym wątku poświęconym niezrealizowanemu do dziś projektowi jednostopniowego pojazdu na sub/orbitę - X 33 oraz Venture Star:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_X-33
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/2009VersionX33.JPG/300px-2009VersionX33.JPG)
Jak myślicie, czy w dzisiejszych czasach możliwe jest zbudować taki pojazd? Czy w obliczu kłopotów z silnikami kompozytowymi, można było przeprojektować koncepcję pojazdu np. na wersję dwustopniową by jednak nie zmarnować korzyści z silników Aerospike? Czy znajdzie się ktoś chętny na sfinansowanie takiego lub podobnych projektów?
http://www.space.com/22708-test-firing-of-linear-aerospike-engine.html
(http://i.space.com/images/i/000/032/514/i02/Test-Firing-of-Linear-Aerospike-Engine.jpg?1378734550)
---
Edit moheratora - poprawiłem literówkę w tytule. :)
-
Akurat rozwiązanie tego problemu z kompozytami pojawiło się wkrótce po zakończeniu programu.
Szkoda, bo to był niesamowity projekt, i mocno byłem nim zafascynowany pod koniec lat 90-tych.
A co dzisiaj by z tym było... trudno powiedzieć. Za dużo gdybania.
-
Akurat rozwiązanie tego problemu z kompozytami pojawiło się wkrótce po zakończeniu programu.
Szkoda, bo to był niesamowity projekt, i mocno byłem nim zafascynowany pod koniec lat 90-tych.
A co dzisiaj by z tym było... trudno powiedzieć. Za dużo gdybania.
A można prosić o źródełko związane z rozwiązaniem kompozytowych problemów?
Mnie zastanawia, że LM prowadziło badania nad technologiami potrzebnymi dla X 33 do 2009 roku. Pytanie dlaczego w 2009 roku skończyli i jakie były efekty tych prac?
Mnie też ten projekt urzekł i urzeka do dziś. Niesamowite byłoby dożyć czasów jednostopniowych statków latających na LEO i z powrotem, za nieastronomiczną oczywiście cenę ;)
-
[...]Jak myślicie, czy w dzisiejszych czasach możliwe jest zbudować taki pojazd? Czy w obliczu kłopotów z silnikami kompozytowymi, można było przeprojektować koncepcję pojazdu np. na wersję dwustopniową by jednak nie zmarnować korzyści z silników Aerospike? Czy znajdzie się ktoś chętny na sfinansowanie takiego lub podobnych projektów?
Ponoć jeszcze niedawno bo do roku 2009 Lockheed-Martin nadal pracował nad tymi technologiami, a może i dłużej :
http://florydziak.blogspot.com/2013/02/venturestar.html
Też śledziłem z zaciekawieniem rozwój tego projektu w latach 90-tych i bardzo mi żal tego że ta świetna koncepcja silników nie została do tej pory zrealizowana:
(http://cobweb.ecn.purdue.edu/~propulsi/propulsion/images/rockets/liquids/xrs2200.jpg)
A tu jeszcze ilustracja z porównanie rozmiarów wahadłowców i filmik ilustrujacy lot:
(http://m.sg.hu/kep/2008_12/sg_2008_02_05_k.jpg)
porównanie wielkości X-33, Venture Star i Space Shuttle
http://www.youtube.com/watch?v=8oYI1CNaGrc
Silnik XRS-2200 Linear Aerospike
http://florydziak.blogspot.com/2013/05/silnik-xrs-2200-linear-aerospike.html
-
A można prosić o źródełko związane z rozwiązaniem kompozytowych problemów?
http://www.irconnect.com/noc/press/pages/news_releases.html?d=63264
http://www.compositesworld.com/articles/an-update-on-composite-tanks-for-cryogens
-
Borysie, może to temat na oddzielny wątek o X-33, ale czy masz jakieś grafiki pokazujące dwie pozostałe koncepcje tego pojazdu?
Wstępne koncepcje (od lewej - projekt LM, bazujący na Star Clipperze (http://history.nasa.gov/SP-4221/p88.jpg), projekt Rockwella w oparciu o Space Shuttle, no i McDonnell-Douglas z rozwinięciem DC-X (https://jdwaggoner.files.wordpress.com/2012/02/dc-x.jpg)):
(http://danielmarin.naukas.com/files/2014/06/reusable-launch-vehicle-rlv-concepts.jpg)
Tutaj późniejsze, bardziej dopracowane projekty:
(http://www.deskpicture.com/DPs/Astronomy/NASA/X33Concepts.jpg)
A tak wyglądał koncept VS, pod koniec programu (brak ładowni, duże skrzydła):
(http://unitedfuturistassociation.files.wordpress.com/2011/05/venturestar_military.jpg)
-
Dzięki dla Ekoplanety i Borysa o nowy zestaw informacji. :) Przeniosłem post Borysa do wątku o X-33.
-
A propos udanej koncepcji kompozytowych zbiorników paliwa, na blogu Florydziaka znalazłem info, że zrobił to konkurent LM - Boeing. Na stronce jest nawet fotka tego sympatycznego zbiorniczka :)
http://florydziak.blogspot.com/2013/07/venture-star-powraca.html
Teraz wiem, czemu Venture Star nie może powstać. X 33 to pomysł LM a kompozytowe zbiorniki ma konkurencja ::)
-
Gdyby była odpowiednia wola ku temu mogliby się dogadać i zrobić to w ramach ULA... ale takowej raczej nie ma, bo projekt drogi i mało perspektywiczny. Zbiorniki posłużą raczej do apgrejdowania Delty IV :)
-
W czasach tuż po odwołaniu projektu grupa analityków zrobiła obliczenia masy tych zbiorników i podobno okazało się ze różnica względem klasycznych zbiorników była niewielka, bo choć zbiorniki były lżejsze to wymagały bardziej rozbudowanej struktury trzymającej je na miejscu. Nie pamiętam już gdzie to znalazłem, jak komuś zależy i ma chwilę to może poszukać :)
-
Swoja droga tylko 25% lzejszy(juz nawet pomijajac ciezsza strukture nosna)... To naprawde az tak wiele przy ciezarze paliwa przewozonego w tej skorupce?
-
Witam,
Korzystając z tego że jest to mój pierwszy post na tym forum chciałbym się serdecznie przywitać.
A teraz do rzeczy.
Gdy dowiedziałem się w ogóle o próbach zbudowania statku SSTO, m. in. właśnie z tego forum, siłą rzeczy trafiłem na koncepcję silników Aerospike. Bardzo mnie to zainteresowało więc postanowiłem zagłębić się w temat i zauważyłem że po zamknięciu jakichkolwiek testów przez LM w 2009 roku słuch o tych silnikach zaginął. I tutaj chciałbym zadać pytanie, którym, mam nadzieję, rozpocznę przynajmniej kilkupostową dyskusję. Czemu zaprzestano prowadzenia testów i jakiegokolwiek używania silników typu Aerospike? Przecież jest wiadome, że silniki te miały bardzo dobre "wyniki" testów. Nie chodzi mi tu także o używanie ich do budowy SSTO, lecz innych, kilkustopniowych statków.
Od razu chciałbym przedstawić moją opinię na ten temat.
Według mnie było to spowodowane niepowodzeniem projektu opisywanego w tym wątku. Bardzo optymistyczny był fakt że firma sama prowadziła testy, nawet już bez pomocy NASA. Jednak później zaprzestali także oni prace i możliwe że takie zamknięcie, chociaż nie do końca dobrze zapowiadającego się, projektu z perspektywami zostało źle odebrane i inne firmy lub instytucje boją się niejako teraz wznawiania projektów tego typu.
Pozdrawiam
-
Miło powitać cię na forum ; silniki te niestety nie są idealne jakby się wydawało na pierwszy rzut oka; podczas startu ( przy 1 etapie ) mają słaby ciąg ; dopiero potem nadrabiają tym , że dysza się "elastycznie" dopasowuję do wysokości ( w przeciwieństwie do tradycyjnych "dzwonów" które są optymalnie dopasowane tylko do konkretnych granic wysokości ) jak coś przekręciłem to proszę o poprawkę ; pozdrawiam
-
Od razu chciałbym powiedzieć tylko, że nie jestem ekspertem w tym temacie, ani także w astronautyce.
Teraz do tematu. Chodzi o to, że silniki Aerospike właśnie ze względu na ich budowę są tylko w małym stopniu podatne na zmiany ciśnienia. Ich sprawność jest właśnie wyższa od zwykłych "dzwonów" przy wyższym ciśnieniu o 25-30%. Te dane pochodzą z Wikipedii, lecz podobno są ze strony, która ma coś wspólnego z NASA, więc można chyba trochę temu ufać. Wstawiam jeszcze kilka linków do bardziej wiarygodnych materiałów traktujących o danych technicznych tych silników.
https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=X3jkU4-aC8aM7AbGg4CoAg&url=http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20020017580.pdf&cd=14&ved=0CE4QFjAN&usg=AFQjCNEeggjRVt9ZlNPoOJY3ndDDCp27Dw&sig2=UDeKEKDNRSrp93-KA0c1ow (https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=X3jkU4-aC8aM7AbGg4CoAg&url=http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20020017580.pdf&cd=14&ved=0CE4QFjAN&usg=AFQjCNEeggjRVt9ZlNPoOJY3ndDDCp27Dw&sig2=UDeKEKDNRSrp93-KA0c1ow)
http://www.astronautix.com/engines/xrs2200.htm (http://www.astronautix.com/engines/xrs2200.htm)
http://www.astronautix.com/engines/rs2200.htm (http://www.astronautix.com/engines/rs2200.htm)
Pozdrawiam serdecznie
-
Gdy dowiedziałem się w ogóle o próbach zbudowania statku SSTO, m. in. właśnie z tego forum, siłą rzeczy trafiłem na koncepcję silników Aerospike. Bardzo mnie to zainteresowało więc postanowiłem zagłębić się w temat i zauważyłem że po zamknięciu jakichkolwiek testów przez LM w 2009 roku słuch o tych silnikach zaginął.
Według mnie było to spowodowane niepowodzeniem projektu opisywanego w tym wątku. Bardzo optymistyczny był fakt że firma sama prowadziła testy, nawet już bez pomocy NASA. Jednak później zaprzestali także oni prace i możliwe że takie zamknięcie, chociaż nie do końca dobrze zapowiadającego się, projektu z perspektywami zostało źle odebrane i inne firmy lub instytucje boją się niejako teraz wznawiania projektów tego typu.
Pozdrawiam
Obiło mi się o uszy, że Firefly Space Systems szykuje reaktywację silników tego typu. Może warto wydzielić (skoro kolega chce się rozdyskutować:)) ten temat z tego wątku jak i tego co wskazałem i wrzucić całość do tematu Silniki Aerospike.
-
I tutaj chciałbym zadać pytanie, którym, mam nadzieję, rozpocznę przynajmniej kilkupostową dyskusję.
Niedawno krótka dyskusja na temat silników aerospike odbyła się w wątku poświęconym firmie Firefly, od tego mniej więcej postu: http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1862.msg67901#msg67901.
-
Dziękuję za odpowiedź. Muszę się przyznać że nie wiedziałem o tym projekcie. Trochę spróbuję się o tym więcej dowiedzieć i dołączę się do wątku o Firefly Space.
Pozdrawiam
-
Czemu zaprzestano prowadzenia testów i jakiegokolwiek używania silników typu Aerospike? Przecież jest wiadome, że silniki te miały bardzo dobre "wyniki" testów. Nie chodzi mi tu także o używanie ich do budowy SSTO, lecz innych, kilkustopniowych statków.
Zaletą dyszy aerostożkowej jest jej zdolność do optymalnej pracy w szerokim zakresie ciśnień atmosferycznych. W przypadku rakiety wielostopniowej nie ma to większego znaczenia, ponieważ każdy stopień ma własny silnik z dyszą zoptymalizowaną do zakresu ciśnień, w którym stopień ma pracować.
-
Kolejny "kroczek" do realności powrotu pojazdu typu venture star
artykuł z blogu florydziaka
http://florydziak.blogspot.com/2014/08/o-krok-blizej-do-ssto.html?showComment=1409160613025
-
... mysle, ze z kazdym dodanym do starshipa nowym silnikiem czy wzmocnieniem zbiornika, wszyscy powinni sobie przypomniec
historie tego projektu;-) Wszystkim fanbojom lotow na saturna serdecznie polecam:) Z powazaniem
Adam Przybyla
-
... mysle, ze z kazdym dodanym do starshipa nowym silnikiem czy wzmocnieniem zbiornika, wszyscy powinni sobie przypomniec
historie tego projektu;-) Wszystkim fanbojom lotow na saturna serdecznie polecam:) Z powazaniem
Adam Przybyla
A wiesz, gdzieś ostatnio widziałem właśnie misję do Saturna z użyciem Super Heavy i własnie Venture Star ;D 8) :o
-
... mysle, ze z kazdym dodanym do starshipa nowym silnikiem czy wzmocnieniem zbiornika, wszyscy powinni sobie przypomniec
historie tego projektu;-) Wszystkim fanbojom lotow na saturna serdecznie polecam:) Z powazaniem
Adam Przybyla
Chciałeś to masz ;D :o 8) ::)
https://youtube.com/watch?v=-oeqJ5-oYQI&feature=share
-
... taaa, ten sam poziomo mozliwosci realizacji. W boka juz sa lapki z KSP ...
Z powazaniem
Adam Przybyla
-
... taaa, ten sam poziomo mozliwosci realizacji. W boka juz sa lapki z KSP ...
Z powazaniem
Adam Przybyla
;D Fajny filmik prawda? :D Ktoś miał niezłą wyobraźnię. Kiedyś marzyłem o szatlach na Marsa ale na Saturna? ;D
Poza tym myślę, że dziś chyba udałoby się zbudować Venture Star. Dziwne, że dziś nikt nie mówi o silnikach Aero Spike?
-
Piękna animacja misji Venture Star. Wygląda bardziej jak wideo niż animacja.
https://youtu.be/ciYWLbjH5qc?si=ST6fu5le6OSPDWsi
-
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że w czasie gdy NASA zarzuciła projekt wskutek szeregu problemów ze zbiornikiem kompozytowym paliwa, prototyp VS był gotowy niemal w 85% zaś kompleks startowy w bazie wojskowej Edwards był całkowicie gotowy na przyjęcie pojazdu.... Może rzeczywiście dzisiaj dałoby się ten projekt zakończyć sukcesem.
-
Marzę o powrocie X 33. Ciekawe czy dziś byłby konkurencyjny wobec Falcona 9 i Falcona Heavy? :)