Autor Wątek: Shenzhou-10  (Przeczytany 44623 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Shenzhou-10
« dnia: Listopad 11, 2012, 19:45 »
Chyba pora już założyć ten wątek, choć do startu jeszcze ponad pół roku. Ale zaczynają już docierać do nas przecieki dotyczące szczegółów przyszłego lotu.

Shnezhou-10 będzie piątym załogowym lotem kosmicznym Chin. Jego celem będzie połączenie z modułem orbitalnym Tiangong-1 (drugie po locie SZ-9 w bieżącym roku).

Wczoraj na English.news.cn ukazał się artykuł, w którym cytowany jest "a lead space program official": http://news.xinhuanet.com/english/special/18cpcnc/2012-11/10/c_131964808.htm. Stwierdza się, że start SZ-10 planowany jest na początku czerwca 2013 r. Lot będzie trwał 15 dni, zostaną podczas niego przeprowadzone manewry automatycznego i ręcznego cumowania do Taingong-1 - niewielkiego modułu załogowego, który został umieszczony na orbicie w 2011 r. Ponadto zostaną przeprowadzone eksperymenty naukowe oraz będą zrealizowane audycje edukacyjne (propagandowe?). Na razie więc nie mówi się o żadnych elementach lotu, które będą stanowiły istotną nowość w stosunku do lotu SZ-9.

Załogę będzie stanowić troje astronautów, w tym prawdopodobnie kobieta - będzie nią zapewne Wang Yaping, która była dublerką Liu Yang w locie SZ-9 (więcej kobiet w oddziale chińskich astronautów najpewniej nie ma).

Schemat kompleksu TG-1 (z lewej) i SZ-10 (z prawej):


TG-1 miał przebywać na orbicie 2 lata, zatem przyszłoroczny lot SZ-10 będzie ostatnim do tego modułu. Prawdopodobnie w 2014 r. zostanie umieszczony na orbicie jego następca, TG-2, który ma być bardzo podobny do TG-1. Dopiero TG-3, którego możemy oczekiwać na orbicie za 3-4 lata, ma zademonstrować istotny postęp w technologii modułów orbitalnych.

Jak dotychczas przecieki z chińskiego programu załogowego raczej sprawdzały się. Można tylko zauważyć, że obecna informacja ujrzała światło dzienne podczas odbywającego się właśnie 18. Zjazdu KPCh, podczas którego następuje wymiana władzy. Loty kosmiczne stanowią więc w Chinach ciągle ważny element propagandowy. Z naszego punktu widzenia to oczywiście pozytywne zjawisko...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 16, 2012, 22:06 »
Zgodnie z chińską praktyką, skład załogi podawany jest zaledwie kilka dni przed startem. Wynika to niekoniecznie z chęci ukrycia tożsamości załogi, ale wygląda na to iż rzeczywiście ostateczna decyzja kto poleci jest podejmowana niemal w ostatniej chwili. Tak było np. przy locie Shenzhou 9, co zresztą komentowaliśmy w odpowiednich wątkach. Ostateczny skład, który poleciał SZ-9 zestawiono z dwóch równolegle przygotowywanych załóg.

Zatem możemy tylko przypuszczać, że brany jest pod uwagę cały skład załogi, która ostatecznie stała się rezerwową dla SZ-9, bo tak byłoby logicznie, a więc od lewej - NIE Hai-sheng (dowódca, weteran SZ-6), ZHANG Xiao-guang, WANG Ya-ping:



Natomiast druga załoga pozostaje całkowitą niewiadomą. Kto będzie dublerem pani Wang? Chyba już nie pani Liu, a więcej kobiet w korpusie nie ma. Wydaje się, że lot pani Wang nie będzie już miał tak dużego znaczenia jak lot pierwszej astronautki, tak że nie będzie tragedii jeśli nie poleci ona jeszcze tym razem. Zresztą wydaje się, że udział obydwóch pań w korpusie astronautów jest na wyjątkowych warunkach: jako pierwsze weszły do lotów z drugiej grupy z 2010 r., podczas gdy jeszcze nie wszyscy z pierwszej grupy z 1998 r. mieli okazję polecieć. Niewykluczone, że ich udział w programie kosmicznym zakończy się po jednorazowych lotach.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 09, 2013, 20:46 »
Powoli zbliżamy się do startu, choć to jeszcze kilka miesięcy. W chińskich mediach pojawiło się już zdjęcie kapuły SZ-10 podczas testów:



Źródło: http://www.spacechina.com/n25/n144/n206/n133097/c330778/content.html.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 01, 2013, 00:31 »
Dzisiaj, a właściwie to już wczoraj, Shenzhou 10 został dostarczony na kosmodrom Jiuquan. Na NSF spekuluje się na temat daty startu SZ-10. Przez analogię do poprzedniego lotu, tzn. ile dni upłynęło od przybycia statku na kosmodrom do startu, tym razem powinien on odbyć się 7 czerwca. Zgadza się to z przewidywaniami serwisu Zarya (http://www.zarya.info/Diaries/China/Shenzhou/10/Shenzhou10.php) na podstawie analizy orbity Tiangong 1.

Filmik z transportu SZ-10:


Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 01, 2013, 00:31 »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 01, 2013, 14:19 »
Dobry progres :)

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 01, 2013, 23:33 »
Dobry progres :)
             ... no wiesz, nie obrazaj ich, jak juz to lepszy sojuz;-))) Z powazaniem
                                                                                                                                               Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 02, 2013, 00:56 »
Dobry progres :)
             ... no wiesz, nie obrazaj ich, jak juz to lepszy sojuz;-))) Z powazaniem
                                                                                                                                               Adam Przybyla

W ostatnich latach jednak obserwujemy większe zainteresowanie kapsułami niż "skrzydlakami", głównie z powodu kwestii bezpieczeństwa i prostoty konstrukcji. A że to usprawniona wersja Sojuza (choć moim zdaniem to uproszczenie) - to już inna historia. :)

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 02, 2013, 10:52 »
W ostatnich latach jednak obserwujemy większe zainteresowanie kapsułami niż "skrzydlakami", głównie z powodu kwestii bezpieczeństwa i prostoty konstrukcji.
Bo ja wiem?Dream Chaser,X-37,OSC też coś tam kombinował ze skrzydlakiem.Dlaczego kapsuły są bezpieczniejsze niby?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 02, 2013, 17:06 »
W ostatnich latach jednak obserwujemy większe zainteresowanie kapsułami niż "skrzydlakami", głównie z powodu kwestii bezpieczeństwa i prostoty konstrukcji.
Bo ja wiem?Dream Chaser,X-37,OSC też coś tam kombinował ze skrzydlakiem.Dlaczego kapsuły są bezpieczniejsze niby?

Tylko żeby się znów nie zrobiła rozmowa "nie na temat" w tym wątku. :) Generalnie kapsuły mają po prostu... prostą budowę i pewnie niższe koszty operacyjne, co z pewnością przemówiło do  Chińczyków na tym etapie zaawansowania ich programu kosmicznego.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 02, 2013, 17:24 »
Tylko żeby się znów nie zrobiła rozmowa "nie na temat" w tym wątku. :) Generalnie kapsuły mają po prostu... prostą budowę i pewnie niższe koszty operacyjne, co z pewnością przemówiło do  Chińczyków na tym etapie zaawansowania ich programu kosmicznego.
Prostsza budowa-fakt.Dla Chińczyków raczkujących załogowo w kosmosie to wielki plus.
Koszty operacyjne-tego tak naprawde nie wiemy bo jedynym załogowym skrzydlakiem będącym w służbie były amerykańskie wahadłowce a trudno porównywać koszty eksploatacji 100 tonowego potwora(w pełni załadowany) do znanych kapsuł ważacych po kilka ton.Myśle,że kompaktowy,wielokrotnego użytku Dream Chaser jeśli wejdzie słuzby pokaże,że skrzydlaki wcale nie muszą byc drogie w utrzymaniu.
Bezpieczeństwo-kapsuła polega na spadochronie,który jeśli się nie rozwinie to kaplica(Komarow).Skrzydlaki lądują dzięki sile nośnej którą mają zawsze :) Przyczyny które doprowadziły do dwoch katastrof wahadłowców nie wystąpia w przypadku eksploatacji miniwahadłowców + mamy rakietowy system ucieczkowy którego brakowało szatlom.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 02, 2013, 17:34 »
W ostatnich latach jednak obserwujemy większe zainteresowanie kapsułami niż "skrzydlakami", głównie z powodu kwestii bezpieczeństwa i prostoty konstrukcji.
Bo ja wiem?Dream Chaser,X-37,OSC też coś tam kombinował ze skrzydlakiem.Dlaczego kapsuły są bezpieczniejsze niby?
             ... w skrzydlaku z Ksiezyca nie wrocisz;-) A i mniej masy sie marnuje na skrzydla - stosunek masy do tego co sie przewozi jest IMHO prawie o rzad wielksoci lepszy. . Z powazaniem
                                                                                                                                                                                             Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 02, 2013, 17:39 »
Tylko żeby się znów nie zrobiła rozmowa "nie na temat" w tym wątku. :) Generalnie kapsuły mają po prostu... prostą budowę i pewnie niższe koszty operacyjne, co z pewnością przemówiło do  Chińczyków na tym etapie zaawansowania ich programu kosmicznego.
Prostsza budowa-fakt.Dla Chińczyków raczkujących załogowo w kosmosie to wielki plus.
Koszty operacyjne-tego tak naprawde nie wiemy bo jedynym załogowym skrzydlakiem będącym w służbie były amerykańskie wahadłowce a trudno porównywać koszty eksploatacji 100 tonowego potwora(w pełni załadowany) do znanych kapsuł ważacych po kilka ton.Myśle,że kompaktowy,wielokrotnego użytku Dream Chaser jeśli wejdzie słuzby pokaże,że skrzydlaki wcale nie muszą byc drogie w utrzymaniu.
Bezpieczeństwo-kapsuła polega na spadochronie,który jeśli się nie rozwinie to kaplica(Komarow).Skrzydlaki lądują dzięki sile nośnej którą mają zawsze :) Przyczyny które doprowadziły do dwoch katastrof wahadłowców nie wystąpia w przypadku eksploatacji miniwahadłowców + mamy rakietowy system ucieczkowy którego brakowało szatlom.
               ... nie mow hop. wydaje sie, ze dream Chaser juz jest z lekka za ciezki i szuka sie na gwalt lzejszych materialow. Zreszta to nic nowego X-33 tez okazal sie za ciezki, a shuttle poratowalo tylko wpakowanie calosci na podwoja prochowa bomba w postaci boosterow;-) No ale wtedy zapomnij o systemach ucieczkowych ... Z powazaniem
                                                                                                                                                                                                                               Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 02, 2013, 17:53 »
Zreszta to nic nowego X-33 tez okazal sie za ciezki

Z pewnością przywołanie ważącego stoparędziesiąt ton demonstratora technologii SSTO rozpędzającego (projektowo) się do ponad 13 machów jest całkowicie na miejscu w kontekście dyskusji.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 02, 2013, 18:07 »
Adamie ty mnie nie słuchasz-ja pisze o miniwahadłowcach gdzie da się zamontować system ratunkowy typu pusher i wsadzić je na czubek rakiety a nie o gigantach pokroju Szatli czy X-33-jakby ktos zbudował 100 tonowa kapsułe to wtedy miałby podobne problemy.Nie pisze też żeby skrzydlakami latać poza LEO ale na częste loty na niską orbite są w sam raz.A co do masy Dream Chasera to nie odbiega ona jakoś dużo od masy kapsuł a mamy w zamian pojazd wielokrotnego użytku który szybko można przygotować do następnego lotu(NIE,program STS nie jest ze wzgledu na swoja skale porównywalny więc nawet nie próbuj na jego podstawie wyciągać wniosków)
P.S.Mam nadzieje że Admin będzie łaskawy za ten off top,w końcu na zdjęciu wygląda na miłego chłopaka :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 02, 2013, 18:39 »
Na temat porównywania kapsuł z wahadłowcami wielokrotnie dyskutowaliśmy już na tym forum przy różnych okazjach, ostatnio chyba: http://www.kosmonauta.net/forum/index.php?topic=998.0. I oczywiście - nigdy nie doszliśmy do żadnego konsensusu.

Może tylko warto dopowiedzieć, że Chiny także pracują nad swoim wahadłowcem:



Gdzieś o tym pisaliśmy na Forum, ale nie przypomnę sobie gdzie...

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Shenzhou-10
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 02, 2013, 18:39 »