Dwa lata temu gdy byłem na konferencji w ILOT osoby z zespołu projektowego mówiły, że silnik hybrydowy jest zamawiany za granicą (chyba w Niemczech).
Może przez ostatnie dwa lata mamy naszą rodzimą konstrukcję, ale to wymaga potwierdzenia od kogoś kto jest w zespole projektowym.
W różnych artykułach była mowa że silnik główny ma napęd hybrydowy, czyli paliwo stałe + utleniacz w stanie ciekłym. Dodatkowo stosowane są rakiety pomocnicze na paliwo/utleniacz formie stałej.
Uważam ze to duże osiągniecie, bo lot na tak wysoki pułap, liczba systemów (mechanizmy startu, separacji, awionika) oraz fakt zastosowania utleniacza w h2o2 98% jest czymś wyjątkowym
Pamietajmy, że na polskich uczelniach i instytutach przez ostatnie dziesięciolecia tematyka rakiet i silników rakietowych na ciekłe materiały pędne w zasadzie nie istniała.
Poznałem osoby z kręgów wojskowych, akademickich i komercyjnych, które się tym interesowały (lub interesują) ale to jednostki, bez spójnego pomysłu, programu i finansowania.
Dobrze ze się coś się w tym temacie dzieje: Bursztyn, silnik na paliwo ciekłe w AGH, Spaceforest, PTR i in. Bardzo pomocny będzie zastrzyk gotówki i przemyślany program w tym temacie - to już rola Państwa, bo trudno będzie namówić prywatnego inwestora w sytuacji gdy na rodzimym rynku brakuje fachowców w tej dziedzinie.
Oczywiście artykuły powinny być bardziej precyzuje... można zawsze poprosić o doprecyzowanie lub sprostowanie