Autor Wątek: STS-133  (Przeczytany 497754 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #690 dnia: Luty 01, 2011, 18:39 »
Muszę przyznać, że ten naprawiony zbiornik z nowo nałożoną pianką wygląda ciekawie... :)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #691 dnia: Luty 01, 2011, 18:55 »
Muszę przyznać, że ten naprawiony zbiornik z nowo nałożoną pianką wygląda ciekawie... :)

Umknął nam chyba ten filmik, przedstawiający właśnie prace modyfikacyjne na podłużnicach :)


Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #692 dnia: Luty 01, 2011, 23:54 »
I jeszcze jeden filmik, złożony z klatek przez Rona z NSF, rollout Discovery. 8 godzin w nieco ponad 5 minut ;)


Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #693 dnia: Luty 08, 2011, 19:45 »
Zawór GUCP nie przeszedł testów szczelności na stanowisku startowym, co oznacza że trzeba go będzie rozebrać, wymienić pewne elementy (uszczelki) i złożyć ponownie.

Deja vu.. :P

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-133
« Odpowiedź #693 dnia: Luty 08, 2011, 19:45 »

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2263
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-133
« Odpowiedź #694 dnia: Luty 08, 2011, 19:59 »
Zawór GUCP nie przeszedł testów szczelności na stanowisku startowym, co oznacza że trzeba go będzie rozebrać, wymienić pewne elementy (uszczelki) i złożyć ponownie.

Deja vu.. :P

O, proszę... I "zabawa" od nowa.
GG 8698011

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5262
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #695 dnia: Luty 08, 2011, 20:01 »
Zawór GUCP nie przeszedł testów szczelności na stanowisku startowym, co oznacza że trzeba go będzie rozebrać, wymienić pewne elementy (uszczelki) i złożyć ponownie.

A oni chcą eksploatować wahadłowce do 2017... Za przeproszeniem - kupa śmiechu.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2633
  • "Jutro to dziś, tyle że jutro" Sławomir Mrożek
Odp: STS-133
« Odpowiedź #696 dnia: Luty 08, 2011, 20:27 »
Zawór GUCP nie przeszedł testów szczelności na stanowisku startowym, co oznacza że trzeba go będzie rozebrać, wymienić pewne elementy (uszczelki) i złożyć ponownie.

Deja vu.. :P

The Dark Side of the Moon

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #697 dnia: Luty 08, 2011, 21:13 »
Zawór GUCP nie przeszedł testów szczelności na stanowisku startowym, co oznacza że trzeba go będzie rozebrać, wymienić pewne elementy (uszczelki) i złożyć ponownie.

A oni chcą eksploatować wahadłowce do 2017... Za przeproszeniem - kupa śmiechu.

No tak, tylko to nie wina Discovery, tylko ground equipment, do którego GUCP myślę się zalicza ;)

Zresztą "oni" nie będą mieli tak dużo wspólnego z wahadłowcami, jeśli te akurat będą latać dłużej ;)

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-133
« Odpowiedź #698 dnia: Luty 08, 2011, 21:55 »
Tak czy inaczej zakrawa to na śmieszność ekipy odpowiedzialnej za przygotowanie do lotu. Nie wiem o co tu biega , jak można ten sam zawór zmarać po raz drugi z rzędu?

Pozdrawiam
R

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #699 dnia: Luty 08, 2011, 23:03 »
Tak czy inaczej zakrawa to na śmieszność ekipy odpowiedzialnej za przygotowanie do lotu. Nie wiem o co tu biega , jak można ten sam zawór zmarać po raz drugi z rzędu?

Przecież przez ostatnie 2 miesiące w rejonie GUCP miały miejsce prace naprawcze. Jak dla mnie to nic nadspodziewanego :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #700 dnia: Luty 08, 2011, 23:43 »
Warto tu zauważyć, że GUCP w obecnym wydaniu może być dość nowym rozwiązaniem. Po pamiętnych numerach z GUCP w trakcie STS-127 w 2009 roku miały miejsce jakieś modyfikacje systemu - i teraz możliwe, że ekipa właśnie modyfikuje te modyfikacje. :P

Poza tym, to chyba teraz bardziej "chuchanie na zimne" niż rzeczywiste problemy. :)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #701 dnia: Luty 10, 2011, 00:29 »
Wróbelki ćwierkają.. mamy potencjalny problem dla rozpoczęcia misji STS-133, tym razem 'słabym ogniwem' jest jednak ten duży obiekt co krąży na wysokości ponad 350 km.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #702 dnia: Luty 10, 2011, 06:41 »
W międzyczasie był problem z jednym narzędziem, którego elementy spadły z wyższych pięter platformy LC-39A. Jeden z kawałków uderzył w zbiornik paliwa i dokonał malego uszkodzenia pianki - ale daleko od orbitera i naprawy nie będą potrzebne.

http://www.nasaspaceflight.com/2011/02/sts-133-discovery-inspected-pad-incident-gucp-work/

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #703 dnia: Luty 10, 2011, 18:01 »
Pełen status ostatnich prac :

"Na stanowisku startowym LC-39A trwają przygotowania do startu wahadłowca Discovery. Inżynierowie muszą m.in. ponownie rozebrać i złożyć adapter GUCP (Ground Umbilical Carrier Plate), który w czasie ostatnich testów wykazał znamiona nieszczelności.

Do wyznaczonej na 24 lutego próby startu misji STS-133 pozostały dokładnie 2 tygodnie. W międzyczasie trwają zaawansowane przygotowania do ostatniej misji promu kosmicznego Discovery, OV-103 - najstarszego modelu w obecnej flocie wahadłowców amerykańskiej agencji kosmicznej NASA.

We wtorek rozpoczęły się prace związane z przygotowaniem tylnej sekcji wahadłowca. Wcześniej, od poniedziałku 7 lutego miały miejsce prace zorientowane wokół napełnienia paliwem hipergolowym jednostek HPU (Hydraulic Power Unit), mieszczących się na rakietach pomocniczych SRB (Solid Rocket Booster). HPU odpowiadają za wytworzenie ciśnienia hydraulicznego, dzięki któremu możliwe jest kontrolowanie wychyleń dysz silników rakiet SRB.

Z uwagi na toksyczność tankowanego paliwa (hydrazyna), stanowisko startowe było zamknięte dla innych zespołów technicznych. Personel dokonujący wspomnianych czynności w poniedziałek i wtorek był ubrany w kombinezony ochronne SCAPE. W układach HPU zostało już także ustanowione odpowiednie ciśnienie.

Menedżerowie zadecydowali także o rozebraniu adaptera GUCP, którego nieszczelność była bezpośrednią przyczyną odwołania ostatniej próby startu Discovery 5 listopada w 2010 roku. W ostatni piątek, w czasie przeprowadzania rutynowych testów szczelności, technicy donieśli o zaobserwowaniu niewielkiego wycieku, który później został jednk zinterpretowany jako zakłócenie w systemie detekcji. Podczas przeprowadzenia kolejnej kontroli szczelności w ostatni poniedziałek, zaobserwowano ponowny mały wyciek.

Wprawdzie tak mały wyciek mógł zostać zaklasyfikowany jako akceptowalny, to została podjęta decyzja o wymianie dwuczęściowej uszczelki, kryjącej się pod adapterem GUCP. Przyczyn tej nieszczelności można się doszukiwać w raporcie z odłączania linii GH2 (odprowadzącej gazowy wodór w czasie gdy w zbiorniku ET znajduje się płynny wodór), które miało miejsce w grudniu, w momencie przygotowań wahadłowca do powrotu do hali montażowej VAB. Raport wskazywał na wystąpienie pewnych problemów podczas odłączania linii GH2 od adaptera GUCP.

Przypominając naprawy, które miały miejsce pod koniec zeszłego roku, za ówczesną nieszczelność adaptera GUCP odpowiadało niewłaściwe spasowanie całego układu. Obecny problem może być szybko rozwiązany, a prace mogą toczyć się równolegle z pozostałymi przygotowaniami do startu. Ponadto technicy mają wciąż kilka dodatkowych dni w harmonogramie, które mogłyby zostać przeznaczone na rozwiązanie potencjalnych problemów.

We wtorek miał też miejsce drobny incydent - dziewięć z trzynastu płytek szczelinomierza uległo rozregulowaniu i spadło z dużej wysokości, lądując na różnych poziomach konstrukcji FSS/RSS (Fixed & Rotating Service Structures). Jedna z płytek wbiła się w piankę zbiornika ET, jednak po pewnym czasie została zdmuchnięta przez wiatr. Uszkodzenie jest niewielkie i nie będzie naprawiane. Wszystkie pozostałe ostrza zostały zebrane. Przyczyną zajścia incydentu była wyrobiona śruba, która utrzymuje płytki narzędzia."

Źrodło - kosmonauta.net

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: STS-133
« Odpowiedź #704 dnia: Luty 11, 2011, 12:22 »
Istnieją pomysły aby podczas misji STS-133 Sojuz sfotografował ISS z połączonym wahadłowcem:
http://www.nasaspaceflight.com/2011/02/sts-133-nasa-soyuz-flyaround-photograph-discovery-iss/

Podobnie tak kiedyś zrobiono z MIR'em (STS-71):
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-133
« Odpowiedź #704 dnia: Luty 11, 2011, 12:22 »