Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 43963 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Robek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 198
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #225 dnia: Maj 16, 2017, 13:08 »
Pojawiło się trochę nowych informacji o postępach w pracach nad silnikiem VASIMR
http://www.nextbigfuture.com/2017/02/vasimr-plasma-rocket-targeting-100.html

Już myślałem że projekt poległ - na ISS mieli testować pomniejszoną wersję tego silnika i cisza
             ... bo polegl. Projekt byl polityczny, ale chyba nawet pomimo tego, ze bardzo chciano aby zadzialal, sa jednak problemy techniczne nie do przezwyciezenia na teraz. Zubrin mial 100% racje. Z powazniem
                                                                                                Adam Przybyla

To co jest nie tak w silniku VASIMIR?
W czym problem?

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4976
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #226 dnia: Sierpień 12, 2017, 08:22 »
10 konferencja “Tendencje Rozwojowe w Napędach Kosmicznych
BY REDAKCJA ON 11 SIERPNIA 2017

http://kosmonauta.net/2017/08/10-konferencja-tendencje-rozwojowe-w-napedach-kosmicznych/
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2017, 08:42 wysłana przez Orionid »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2951
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #227 dnia: Październik 17, 2017, 19:41 »
"Pilot Wave theory suggests Trumpet shaped Emdrive would have more thrust "
https://www.nextbigfuture.com/2017/10/pilot-wave-theory-suggests-trumpet-shaped-emdrive-would-have-more-thrust.html

:) Z powazaniem
                        Adam Przybyla

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2951
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #228 dnia: Październik 17, 2017, 20:24 »
Pojawiło się trochę nowych informacji o postępach w pracach nad silnikiem VASIMR
http://www.nextbigfuture.com/2017/02/vasimr-plasma-rocket-targeting-100.html

Już myślałem że projekt poległ - na ISS mieli testować pomniejszoną wersję tego silnika i cisza
             ... bo polegl. Projekt byl polityczny, ale chyba nawet pomimo tego, ze bardzo chciano aby zadzialal, sa jednak problemy techniczne nie do przezwyciezenia na teraz. Zubrin mial 100% racje. Z powazniem
                                                                                                Adam Przybyla

To co jest nie tak w silniku VASIMIR?
W czym problem?
          ... nie dziala;-) Tak jak kazdy silnik, ktory nie stosowany. Tz inaczej dziala ale tylko przez pewien czas
- daza teraz do tego zeby byl w stanie dzialac ciagle przez 100 godzin, cos co silniki jonowe maja
juz w "standardzie", dzialajac czasami miesiacami. Zeby bylo gorzej, NASA zademonstrowala ostatnio
duzy silnik jonowy majacy osiagi zblizone do tego co teoretycznie mialby VASMIR i majacy
duze szanse wejsc do uzycia o wiele szybciej niz VASMIR( https://futurism.com/nasas-new-ion-thruster-breaks-records-could-take-humans-to-mars/). Z powazaniem
                                                                                                 Adam Przybyla                                                                                   
« Ostatnia zmiana: Październik 18, 2017, 13:14 wysłana przez Adam.Przybyla »

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1843
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #229 dnia: Październik 18, 2017, 12:10 »
Vasimir to już chyba trup

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2951
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #230 dnia: Październik 18, 2017, 13:23 »
Vasimir to już chyba trup
         ... ze wzgledow politycznych byloby to mocno niekorzystne;-) Z powazaniem
                          Adam Przybyla

Offline Robek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 198
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #231 dnia: Październik 25, 2017, 17:17 »
          ... nie dziala;-) Tak jak kazdy silnik, ktory nie stosowany. Tz inaczej dziala ale tylko przez pewien czas
- daza teraz do tego zeby byl w stanie dzialac ciagle przez 100 godzin, cos co silniki jonowe maja
juz w "standardzie", dzialajac czasami miesiacami. Zeby bylo gorzej, NASA zademonstrowala ostatnio
duzy silnik jonowy majacy osiagi zblizone do tego co teoretycznie mialby VASMIR i majacy
duze szanse wejsc do uzycia o wiele szybciej niz VASMIR( https://futurism.com/nasas-new-ion-thruster-breaks-records-could-take-humans-to-mars/). Z powazaniem
                                                                                                 Adam Przybyla                                                                                 

Odnośnie VASIMIRA to w internetach jest mnóstwo sprzecznych informacji na jego temat, ale z tego co się orientuje to VASMIR, miał skrócić podróż z orbity Ziemi na obite Marsa z 6 do zaledwie 3 miesięcy.
Więc ciekawe czy oni by dali rade to jeszcze przebić, i stworzyć silnik jonowy który da rade dolecieć na Marsa w 2 miesiące?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2951
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #232 dnia: Październik 25, 2017, 19:06 »
N e mozna porownywac z czyms czegos co nie istnieje;-) Mozemy porozmawiac np. o produkwoany w kaliningradzie silniku
SPT-290 ktory potrafi generowac ciag 0.5N i to miesiacami, a VASMIR to prototyp, ktiry w obrebie kilku mieniecy jest w stanie pracowac tylko kilka godzin. Obstawiam, ze sa male szanse aby w tym dziesiecioleciu to sie zmienilo.  Z powazaniem
                                                                                Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2017, 20:22 wysłana przez Adam.Przybyla »

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4500
  • One planet Once chance
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #233 dnia: Październik 27, 2017, 09:01 »
Nowy rekord dla silników plazmowych pobity  8)

An advanced space engine in the running to propel humans to Mars has broken the records for operating current, power and thrust for a device of its kind, known as a Hall thruster.

The development of the thruster was led by Alec Gallimore, University of Michigan professor of aerospace engineering and the Robert J. Vlasic Dean of Engineering.

Hall thrusters offer exceptionally efficient plasma-based spacecraft propulsion by accelerating small amounts of propellant very quickly using electric and magnetic fields. They can achieve top speeds with a tiny fraction of the fuel required in a chemical rocket.

"Mars missions are just on the horizon, and we already know that Hall thrusters work well in space," Gallimore said. "They can be optimized either for carrying equipment with minimal energy and propellant over the course of a year or so, or for speed-carrying the crew to Mars much more quickly."

The challenge is to make them larger and more powerful. The X3, a Hall thruster designed by researchers at U-M, NASA and the U.S. Air Force, shattered the previous thrust record set by a Hall thruster, coming in at 5.4 newtons of force compared with 3.3 newtons. The improvement in thrust is especially important for crewed mission-it means faster acceleration and shorter travel times. The X3 also more than doubled the operating current record (250 amperes vs. 112 amperes) and ran at a slightly higher power (102 kilowatts vs. 98 kilowatts).

The X3 is one of three prototype "Mars engines" to be turned into a full propulsion system with funding from NASA. Scott Hall, a doctoral student in aerospace engineering at U-M, carried out the tests at the NASA Glenn Research Center in Cleveland, along with Hani Kamhawi, a NASA Glenn research scientist who has been heavily involved in the development of the X3. The experiments were the culmination of more than five years of building, testing and improving the thruster.

NASA Glenn, which specializes in solar electric propulsion, is currently home to the only vacuum chamber in the U.S. that can handle the X3 thruster. The thruster produces so much exhaust that vacuum pumps at other chambers can't keep up. Then, xenon that has been shot out the back of the engine can drift back into the plasma plume, muddying the results. But as of January 2018, an upgrade of the vacuum chamber in Gallimore's lab will enable X3 testing right at U-M.

For now, the X3 team snagged a test window from late July through August this year, starting with four weeks to set up the thrust stand, mount the thruster and connect the thruster with xenon and electrical power supplies. Hall had built a custom thrust stand to bear the X3's 500-pound weight and withstand its force, as existing stands would collapse under it. Throughout the process, Hall and Kamhawi were supported by NASA researchers, engineers and technicians.

"The big moment is when you close the door and pump down the chamber," Hall said.

After the 20 hours of pumping to achieve a space-like vacuum, Hall and Kamhawi spent 12-hour days testing the X3.

Even small breakages feel like big problems when it takes days to gradually bring air back into the chamber, get in to make the repair and pump the air back out again. But in spite of the challenges, Hall and Kamhawi brought the X3 up to its record-breaking power, current and thrust over the 25 days of testing.

Looking ahead, the X3 will at last be integrated with the power supplies under development by Aerojet Rocketdyne, a rocket and missile propulsion manufacturer and lead on the propulsion system grant from NASA. In spring 2018, Hall expects to be back at NASA Glenn running a 100-hour test of the X3 with Aerojet Rocketdyne's power processing system.

The project is funded through NASA's Next Space Technologies for Exploration Partnership, which supports not just propulsion systems but also habitat systems and in-space manufacturing.

Gallimore is also the Richard F. and Eleanor A. Towner Professor, an Arthur F. Thurnau Professor and a professor of applied physics. Kamhawi is also Hall's NASA mentor as part of the NASA Space Technology Research Fellowship. The $1 million upgrade of the test facility in Gallimore's lab is funded in part by the Air Force Office of Scientific Research, with additional support from NASA's Jet Propulsion Laboratory and U-M.


http://www.spacedaily.com/reports/Thruster_for_Mars_mission_breaks_records_999.html

Go NASA! Go toward Mars!  :)
« Ostatnia zmiana: Październik 27, 2017, 09:04 wysłana przez ekoplaneta »

Offline Robek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 198
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #234 dnia: Październik 29, 2017, 19:20 »
N e mozna porownywac z czyms czegos co nie istnieje;-) Mozemy porozmawiac np. o produkwoany w kaliningradzie silniku
SPT-290 ktory potrafi generowac ciag 0.5N i to miesiacami, a VASMIR to prototyp, ktiry w obrebie kilku mieniecy jest w stanie pracowac tylko kilka godzin. Obstawiam, ze sa male szanse aby w tym dziesiecioleciu to sie zmienilo.  Z powazaniem
                                                                                Adam Przybyla

Ile jeszcze mogą trwać prace związane z jonowym silnikiem X3?
No i czy tutaj jest jakiś nieprzekraczalny limit mocy?
Czy kiedykolwiek da rade za pomocą tego, rozpędzić się do 100km na sekunde?  :)

Offline Jacob

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 162
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #235 dnia: Październik 29, 2017, 21:37 »
A co z EM Drive? Jakoś temat ucichł a już planowano podbój Układu Słonecznego.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 15756
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #236 dnia: Październik 29, 2017, 22:17 »
Dobre pytanie - rzeczywiście nie było ostatnio żadnych doniesień...

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1843
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #237 dnia: Październik 29, 2017, 22:19 »
Dobre pytanie - rzeczywiście nie było ostatnio żadnych doniesień...
Bajeczka wygasła

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4500
  • One planet Once chance
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #238 dnia: Październik 29, 2017, 22:20 »
Bajeczka wygasła

Albo drzemie jak wulkan  ;)

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4500
  • One planet Once chance
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #239 dnia: Październik 30, 2017, 13:06 »
Podaję tutaj częsć wiadomości, którą podałem na wątku dotyczącym europejskiego programu kosmicznego:

Podczas Space Tech Expo Europe w  Bremen, Frederic Masson, inżynier CNES, powiedział m.in.:

Masson said CNES is also working on a nuclear electric propulsion system that could be possibly used for a future mission to Mars. The project, called Democritos and funded through the EU's Horizon 2020 research program, is a joint project between several European and Russian research institutes

https://www.space.com/38597-europe-deep-space-gateway-module-plans.html

Zainteresowałem się tym tematem znalazłem info:


Atomowy silnik kosmiczny Rosjan

Rosjanie już od lat 60. ubiegłego wieku pracowali nad miniaturowymi reaktorami jądrowymi, a które to dałoby się zamontować w pojazdach znacznie mniejszych, niż okręty podwodne. Teraz agencja Rosatom chwali się, że ma gotowy projekt atomowego silnika kosmicznego, który skróci czas podróży na Marsa z 18 miesięcy, do zaledwie 6 tygodni
Pierwszy powstały w ten sposób reaktor TOPAZ-I był w stanie generować energię na poziomie 5 kV, a 12. kg zapas paliwa wystarczał na maksymalnie 5 lat pracy. Co ważne, całość ważyła zaledwie 320 kilogramów. Pierwsze próby kosmiczne przeprowadzono przy użyciu satelity Kosmos 1818.


http://www.prawica.net/3738
Jednak poszperałem dalej, bo stronka prawica to niezbyt wiarygodne źródło astronautyczne  ;)

No i znalazłem:

https://tech.wp.pl/atomowy-silnik-kosmiczny-rosjan-podroz-na-marsa-skroci-sie-do-6-tygodni-6034855777235585a

Teraz pytanie - czy to reaktor Topaz ma zasilać eurosyjski silnik elektryczny?  :)