Trzynasty TDRS 18.08. o 12:29:00 z Cape Canaveral wystrzelona została RN Atlas-5/401, która wyniosła w T+1h 40' na orbitę
o parametrach: hp=4640 km, ha=35788 km, i=26,2° geostacjonarnego satelitę przekazu danych TDRS-M (TDRS-13).
http://lk.astronautilus.pl/n170816.htm#02Atlas V wyniósł na orbitę satelitę komunikacyjnego dla NASA21 SIERPNIA 2017
Rakieta nośna Atlas V w konfiguracji 401 wyniosła na orbitę satelitę TDRS-M. To trzeci z kolei pojazd kosmiczny nowej generacji, którego zadaniem będzie zapewnienie komunikacji pomiędzy Międzynarodową Stacją Kosmiczną, teleskopami Hubble'a i Jamesa Webba, innymi misjami NASA, a kontrolą naziemną.
Ostatni start należącej do United Launch Alliance rakiety nośnej Atlas V 401 miał miejsce 18 sierpnia br. z Cape Canaveral Air Force Station na Florydzie o godz. 8:29 czasu lokalnego (14:29 czasu polskiego). Początek misji został opóźniony o 26 minut w stosunku do planowanego terminu z powodu zbyt wysokiej temperatury zanotowanej w górnym stopniu rakiety - Centaur.
Operacja wyniesienia na orbitę satelity TDRS-M (Tracking and Data Relay Satellite) zakończyła się pełnym sukcesem. Saprzęt dotarł na orbitę geostacjonarną po dwóch godzinach od startu. Jak potwierdziła amerykańska agencja kosmiczna wszystkie jego systemy działają bez zarzutu. Piątkowy start został zakontraktowany przez NASA jeszcze w 2015 roku za kwotę 132.4 mln USD.
TDRS-M to satelita zbudowany przez Boeinga na platformie BSS-601HP. Sprzęt, w pełni zatankowany waży 3,454 kg i może zapewnić przez kolejnych 15 lat komunikację w pasmach S, Ka i Ku. Jego wyniesienie w kosmos było pierwotnie planowane na 14 lipca br. ale misja została przesunięta w związku z uszkodzeniem podczas procedur testowych jednej z anten działających w paśmie S, która następnie musiała zostać wymieniona. Przyczyną wystąpienia problemu był prawdopodobnie błąd ludzki. TDRS-M posłuży do kontaktu pomiędzy Międzynarodową Stacją Kosmiczną i pojazdami kosmicznymi, a kontrolą naziemną.
Pierwszy satelita TDRS trafił na orbitę w 1983 roku. TDRS-M to trzynasty satelita z tej serii i trzeci z kolei wchodzący w skład nowej generacji. Poprzednie dwa, także zbudowane przez Boeinga zostały wysłane w kosmos odpowiednio w 2013 i 2014 roku. NASA zamówiła dwa satelity TDRS nowej generacji z opcją kupienia dwóch kolejnych w 2007 roku. TDRS-M jest właśnie wynikiem skorzystania z tej możliwości przewidzianej w umowie. Nie powstanie natomiast czwarty satelita z tej serii.
TDRS-M będzie prawdopodobnie ostatnim z ok. 80 satelitów zbudowanych na popularnej, opracowanej w latach 80. XX wieku przez firmę Hughes Space and Communications platformie Boeing 601 wykorzystywanej zarówno przez użytkowników cywilnych, jak i siły zbrojne USA.
http://www.space24.pl/649393,atlas-v-wyniosl-na-orbite-satelite-komunikacyjnego-dla-nasaTDRS-M wystrzelony na pokładzie Atlasa 5 BY MICHAŁ MOROZ ON 22 SIERPNIA 2017
Start Atlasa 5 z satelitą TDRS-M (18.08.2017) / NASA-TV18 sierpnia o 14:29 CEST z Cape Canaveral wystartowała rakieta nośna Atlas 5 z satelitą telekomunikacyjnym TDRS-M.
Start rakiety nastąpił po 26 minutowym opóźnieniu wynikającym z usterki w górnym stopniu. Satelita telekomunikacyjny agencji NASA został wyniesiony na orbitę transferową ku geostacjonarnej po trwającym bliskie dwie godziny locie, podczas którego dwukrotnie pracował Centaur, wspomniany górny stopień rakiety.
Nagranie startu rakiety Atlas 5 / ULA
TDRS-M to trzeci satelita komunikacyjny konstelacji nowej generacji zbudowany przez Boeinga dla NASA. TDRS-K oraz TDRS-L zostały
już umieszczone na orbicie w 2013 i 2014 roku.
Konstelacja satelitów TDRS (Tracking and Data Relay Satellite) służy do przekazywania informacji między Międzynarodową Stacją Kosmiczną, Teleskopem Hubble’a oraz innymi misjami naukowymi NASA a kontrolą naziemną. Zbudowany przez Boeinga satelita waży wraz z paliwem 3,5 tony. Jest w stanie prowadzić komunikacje w pasmach S, Ku, Ka.
TDRS-M w zakładach Astrotech / Bill JelenW 2015 roku NASA podpisała kontrakt z Boeingiem o wartości 132,4 milionów USD na wyniesie satelity. 14 lipca podczas ostatnich przygotowań z powodu czynnika ludzkiego doszło do uszkodzenia satelity. W zakładach firmy Astrotech Space Operations w Titusville na Florydzie kran uderzył w antenę nadającą w paśmie S. Planowany na koniec lipca lot został przeniesiony na połowę sierpnia, aby umożliwić wymianę anteny. Na przesunięcie terminu startu wpłynęła również niesprecyzowane przez NASA “wyładowanie elektrostatyczne” w aparaturze naziemnej.
Konstelacja TDRSSystem TDRS powstał w latach 70-tych ubiegłego wieku w odpowiedzi na rosnącą potrzebę utrzymywania dłuższego kontaktu z misjami załogowymi oraz bezzałogowymi. Pierwotnie kontakt utrzymywany był dzięki wykorzystaniu sieci stacji naziemnych, których utrzymanie pochłaniało jednak sporo pieniędzy (nie wspominając o ich częstym położeniu w bardzo odległych, bezludnych rejonach Ziemi). Pomimo rozwiniętej sieci stacji naziemnych kontakt ze statkami kosmicznymi i satelitami możliwy był jedynie w ciągu 15% czasu trwania ich jednego obiegu.
Wykorzystanie już dwóch satelitów geostacjonarnych z rodziny TDRS powiększyło możliwości transmisji danych do 85% czasu trwania jednego obiegu wokół Ziemi danego satelity lub statku z ludźmi na pokładzie. Kiedy system TDRS zaczął być wdrażany w 1983 roku, to w trakcie 10-dniowej misji promu kosmicznego przekazano na Ziemię więcej danych niż łącznie odebrano z 39 wcześniejszych amerykańskich misji załogowych.
Pierwsze sześć z siedmiu satelitów przekazu danych pierwszej generacji wynoszono na orbitę za pomocą wahadłowców w latach 1983-1995. Jeden z nich utracony został w katastrofie promu Challenger.
Był to już 47 udany start rakiety nośnej w 2017 roku. Atlas 5 poleciał w konfiguracji 401, czyli wyposażony w owiewki o szerokości czterech metrów oraz pojedynczy silnik w górnym stopniu Centaur. Operatorem wynoszącym była United Launch Alliance.
(SN, NSF)
http://kosmonauta.net/2017/08/tdrs-m-wystrzelony-na-pokladzie-atlasa-5/#prettyPhotoNASA’s Tracking and Data Relay Satellite series, a program that revolutionized mission operations for U.S. human spaceflight and robotic craft, is now in its fourth decade and this morning orbited its 12th satellite. (...)
TDRS-M is 12th craft in the series to be orbited. Credit: NASA/ILS/ULA(...) This marked the 143rd consecutive successful Atlas program launch spanning more than two decades, the 72nd for an Atlas 5 and the 120th for United Launch Alliance.
What’s more, it was the 15th NASA use of the Atlas 5 and 28th mission conducted by ULA for NASA, all done successfully. (...)
The $408 million TDRS-M was built and launched with the sole purpose to extend the useful life of NASA’s constant communications infrastructure, supporting the astronauts around-the-clock aboard the International Space Station, supplying contact with the Hubble Space Telescope and transmitting the data from almost 40 science spacecraft studying Earth’s environment and space. (...)
Looking down from the vantage point of geosynchronous orbit, the TDRS network receives signals from vehicles like the space station flying at a mere 250 miles above Earth and routes the telemetry, voice, video and science information to a dedicated ground terminal for delivery to Houston. (...)
The TDRS system was born in 1973 to keep astronauts and satellites in constant contact with mission controllers, closing the substantial gaps every orbit as spacecraft passed into and out of range of ground stations scattered around the globe.
When TDRS first became operational in late 1983, the initial space shuttle mission to use the system relayed more information to the ground during its 10 days in orbit than in all 39 previous American manned spaceflights.
Relying on dispersed ground stations was a costly requirement and subjected the sites’ operators to dangerous conditions in far-off countries, yet the system provided only 15 percent communications capability per orbit. (...)Credit: NASANASA currently has 7 operational TDRS satellites — two launched by the space shuttle in 1993 and 1995 and five Atlas-launched birds from 2000 to 2014, plus two aged shuttle-era craft from 1988 and 1991 now held in reserve with diminished capabilities.
“We need at least 6 active spacecraft and one active spare, so we need at least 7 spacecraft to be ready to meet all of our mission requirements. The first generation has some residual capability, (but) TDRS-M is so critical,” said Badri Younes, deputy associate administrator for Space Communications and Navigation at NASA Headquarters.
A successful TDRS-M extends the projected life of the constellation to the mid-2020s. (...)
TDRS-M completes the third generation of spacecraft constructed for the Tracking and Data Relay Satellite System as we know it today. What comes next is being debated, including possibilities of a “technology refresh” by adding laser communications to the follow-on program. (...)An artist’s concept of the TDRS constellation. Credit: NASAhttps://spaceflightnow.com/2017/08/18/atlas-5-rocket-delivers-nasa-data-router-into-space-for-astronauts-and-satellites/TDRS-M is the third and final satellite in the latest generation of TDRS satellites. Boeing won a contract from NASA for the satellites in 2007 that included two satellites and options for two more. NASA exercised the option for one satellite, but not the other, which would have been TDRS-N.
“The deployment of the satellites depends on the requirements. At this moment, there is no need a TDRS-N,” said Badri Younes, deputy associate administrator for Space Communications and Navigation at NASA Headquarters. “We are seeing a need for additional data relaying capability around the 2025 time frame.”http://spacenews.com/tdrs-launch-marks-end-of-an-era/https://spaceflightnow.com/2017/08/16/photos-atlas-5-rolled-out-with-tdrs-m/https://spaceflightnow.com/2017/08/15/timeline-atlas-5tdrs-m-ascent-events/https://spaceflightnow.com/2017/08/19/photos-atlas-sends-up-new-nasa-satellite/https://www.nasaspaceflight.com/2017/08/ula-atlas-v-loft-tdrs-m-cape-canaveral/TDRS-M
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/tdrs-11.htmhttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TDRS_satellites