Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1380746 razy)

0 użytkowników i 19 Gości przegląda ten wątek.

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3839
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3405 dnia: Kwiecień 02, 2017, 15:42 »
Po udanym ponownym locie pierwszego stopnia F9R Elon zaznaczył kilka dalszych kierunków rozwoju:
  • kolejne ponowne loty pierwszych stopni - to pewnie się zdarzy kilka razy w tym roku
  • kolejny lot tego samego pierwszego stopnia w 24 godziny
  • skoro zostały odzyskane owiewki to pewnie ich kolejne odzyskanie
  • odzyskanie drugiego stopnia

Cała strategia Musk'a okaże się opłacalna, gdy przygotowanie do ponownego startu tego samego stopnia nie przekroczy kosztów jego wytworzenia. Z drugiej strony to oczywiste, że liczy się każda oszczędność, jeśli tylko nie przekracza się pewnych racjonalnych granic bezpieczeństwa. Także jeśli nawet koszt ponownego użycia stopnia ma się złożyć w oglnym rachunku na 10% oszczędność względem misji z całkowicie nowym stopniem, to takie np. 6-8 mln dolców piechotą przecież nie chodzi.
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24596
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3406 dnia: Kwiecień 03, 2017, 12:35 »
Przygotowania do debiutu rakiety Falcon Heavy
BY MACIEJ MICKIEWICZ ON 3 KWIETNIA 2017

(...) Musk podał do wiadomości, że inżynierowie firmy SpaceX rozwiązali większość problemów związanych z połączeniem trzech stopni rakiet Falcon 9 w celu ich wspólnej pracy w czasie startu Falcon Heavy. Wyzwania były bardziej złożone, niż wcześniej zakładano, że będą.

Zadanie zbudowania rakiety Falcon Heavy z początku nie wydawało się dla firmy trudne, jednak z czasem odkrywane były kolejne problemy technologiczne. Generalnej modyfikacji musiał zostać poddany projekt pierwszego stopnia rakiety Falcon 9, który będzie służył jednocześnie za rdzeń nowej, ciężkiej rakiety. Dodatkowo zaistniała konieczność opracowania całej masy dodatkowego wyposażenia. (...)


http://kosmonauta.net/2017/04/przygotowania-do-debiutu-rakiety-falcon-heavy/

Offline Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 542
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3407 dnia: Kwiecień 03, 2017, 12:52 »
Po udanym ponownym locie pierwszego stopnia F9R Elon zaznaczył kilka dalszych kierunków rozwoju:
  • kolejne ponowne loty pierwszych stopni - to pewnie się zdarzy kilka razy w tym roku
  • kolejny lot tego samego pierwszego stopnia w 24 godziny
  • skoro zostały odzyskane owiewki to pewnie ich kolejne odzyskanie
  • odzyskanie drugiego stopnia

Cała strategia Musk'a okaże się opłacalna, gdy przygotowanie do ponownego startu tego samego stopnia nie przekroczy kosztów jego wytworzenia. Z drugiej strony to oczywiste, że liczy się każda oszczędność, jeśli tylko nie przekracza się pewnych racjonalnych granic bezpieczeństwa. Także jeśli nawet koszt ponownego użycia stopnia ma się złożyć w oglnym rachunku na 10% oszczędność względem misji z całkowicie nowym stopniem, to takie np. 6-8 mln dolców piechotą przecież nie chodzi.

Jest jeszcze kwestia niezawodnosci oraz kosztów ubezpieczenia. Co z tego ze start jest tanszy, jesli ubezpieczyciel zazada znacznie wiecej za ubezpieczenie startu? Delta-2 czy Ariane-5 maja juz po kilkadziesiat udanych startów pod rzad, zas Falcon niedawno eksplodowal na wyrzutni, a start z ponownie uzytym stopniem to dodatkowe ryzyko...

Offline DreamBigOrGoHome

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 27
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3408 dnia: Kwiecień 03, 2017, 13:55 »
Ryzyko dla kogo? Kim ty jesteś, że jesteś w stanie ocenić ryzyko wynikające z użycia tej samej rakiety? Samolotami też latasz tylko w pierwszym locie (który i tak tych lotów miał wcześniej kilkanaście)?

SAS już informował, że koszty ubezpieczenia tego lotu były +/- takie same, z tendencją zniżkową.

Nikt nie "zgaduje", czy to "dodatkowe ryzyko" tylko je szacuje. Oszacowano, że żadnego większego ryzyka nie ma.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3408 dnia: Kwiecień 03, 2017, 13:55 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23224
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3409 dnia: Kwiecień 03, 2017, 14:06 »
Nikt z nas nie jest w stanie tego oszacować. Część ubezpieczeniowa jest najmniej znaną kwestią lotów rakiet. Argumentów "z obu stron" jest dużo i tak naprawdę nie wiemy, czym się różne firmy ubezpieczeniowe posługują, co negocjują a którą wreszcie wybrał operator satelity.

Natomiast porównanie do samolotów to już z pewnością duże uproszczenie. Jeszcze nie te czasy.

DreamBigOrGoHome, witamy na forum, ale proszę nie atakuj ludzi, ponieważ w tym przypadku poziom (nie)wiedzy jest dokładnie ten sam.

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3410 dnia: Kwiecień 03, 2017, 14:09 »
Wydaje mi się że po kilku ponownych lotach będzie tyle danych analitycznych po analizie elementów rakiety że będzie można zdecydowanie zwiększyć niezawodność. Swoją drogą to właśnie te dane mogą być więcej warte niż cała odzyskana rakieta. Bo przecież nikt inny nie może przebadać swojej rakiety już po wykonaniu misji.
Często Falcony porównuje się do Wahadłowców i wspomina że one też miały być tanie a wyszło odwrotnie. Tylko że to już ponad 30 lat rozwoju materiałoznawstwa, analizy danych itp

Offline Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 542
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3411 dnia: Kwiecień 03, 2017, 14:40 »
Ryzyko dla kogo? Kim ty jesteś, że jesteś w stanie ocenić ryzyko wynikające z użycia tej samej rakiety? Samolotami też latasz tylko w pierwszym locie (który i tak tych lotów miał wcześniej kilkanaście)?

SAS już informował, że koszty ubezpieczenia tego lotu były +/- takie same, z tendencją zniżkową.

Nikt nie "zgaduje", czy to "dodatkowe ryzyko" tylko je szacuje. Oszacowano, że żadnego większego ryzyka nie ma.

Bylem kiedys w ESTEC na spotkaniu z ludzmi którzy zajmuja sie wlasnie szacowaniem ryzyka startów. Ilosc udanych startów byla wymieniana jako jeden z kluczowych czynników obnizajacych cene. Natomiast lot w nowego typu rakiecie (a loty z odzyskanych stopni troche takie sa - nie robiono tego wczesniej) z reguly jest znacznie drozszy. Z tego powodu spekuluowalem, ze przynajmniej pierwsze loty na odzyskanym stopniu moga miec wyzszy koszt ubezpieczenia, szczególnie po ostatniej ,,wpadce'' na platformie startowej. Jesli tak nie jest, to super! Moze SpaceX udalo sie przekonac ubezpieczycieli do siebie :) Jak masz  jakis link odnosnie kosztów ubezpieczenia SES-10 i nastepnych lotów do podrzuc, bardzo chetnie poczytam. I polecam wiecej luzu na nastepny raz ;)

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3412 dnia: Kwiecień 03, 2017, 14:52 »

 ;D Z powazaniem
                            Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline DreamBigOrGoHome

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 27
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3413 dnia: Kwiecień 03, 2017, 19:30 »
Czy całą wiedzę czerpiecie tylko z tego forum, a jeśli jej tutaj nie ma, to waszym zdaniem nie istnieje?

Czy CTO SAS jest wystarczającym źródłem?

Cytuj
CTO Halliwell: Insurance cost of our 4 @SpaceX launches increased by almost zero after switch to reused Falcon 9 for SES-10.

https://twitter.com/pbdes/status/846775342392115200

Cytuj
Halliwell said SES and SpaceX convinced insurers that the risk of launching on a used rocket was little more than that of a normal rocket flight. He said there was “no material change” in the insurance rate after SES decided to launch a satellite on SpaceX’s “flight-proven” booster.

“I’m talking hundredths of a percent,” Halliwell said. “There was essentially no change in the insurance premium.”

https://spaceflightnow.com/2017/03/29/spacex-ready-to-put-rocket-reuse-vision-to-the-test/

Cytuj
“Let me be clear, we are prepared to stand in front of this rocket with great confidence,” said Martin Halliwell, SES’s chief technology officer, in a March 28 press briefing. “We have had unprecedented access to review the efforts to prepare [the rocket] for a second flight and we are confident in its readiness.”

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/space-exploration-technologies/flight-proven-falcon-9-set-to-launch-ses-10-satellite/

Wystarczy raz w tygodniu poświęcić pół godziny na czytanie reddit.com/r/spacex i nie będziecie "zaskakiwani" takimi "newsami".

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 03, 2017, 19:36 wysłana przez DreamBigOrGoHome »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23224
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3414 dnia: Kwiecień 03, 2017, 22:37 »
Przyznaję, że rzadko czytam reddit, bo moim zdaniem dość często trudno wyłowić informacje, które nie są kogoś własną opinią.

i tutaj:
Cytuj
Halliwell said SES and SpaceX convinced insurers that the risk of launching on a used rocket was little more than that of a normal rocket flight. He said there was “no material change” in the insurance rate after SES decided to launch a satellite on SpaceX’s “flight-proven” booster.

“I’m talking hundredths of a percent,” Halliwell said. “There was essentially no change in the insurance premium.”
Co ewidentnie dowodzi, że było trochę rozmów i negocjacji indywidualnych pomiędzy SpaceX, SES a ich ubezpieczycielami. Tutaj jest to naprawdę spekulacja ile to jest
Cytuj
"increased by almost zero"
w porównaniu z innymi lotami. Nie wiemy jakie są czynniki za, a jakie przeciw, co takiego SpaceX zaoferował (moja spekulacja: jakiś ubezpieczyciel dostał "wyłączność" na kilka lat do przodu z lotami).

Jeszcze jedna sprawa: jestem absolutnie przekonany, że gdyby SES musiał zapłacić zwiększoną stawkę ubezpieczeniową, to i tak by się tym nie chwalił. Raczej wszyscy by mówili, że się dogadali, że wzrosty były niewielkie , że ubezpieczyciela przekonali itp itp. A Halliwell ze SpaceX świetnie wypowiada się przed mediami...

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3415 dnia: Kwiecień 05, 2017, 16:12 »
Zaktualizowano dane z możliwościami Falcona Heavy. Teraz umożliwia on wyniesienie do 64 t na LEO (poprzednio 54,4 t). Możliwości na GTO też mogą być większe:

Cytuj
Jason Lamb‏ @jasonlamb

Is the GTO payload still projected for 22,200 kilograms?
Cytuj
Elon Musk @elonmusk

Looks like it could do 20% more with some structural upgrades to handle higher loads. But that's in fully expendable mode.
https://twitter.com/elonmusk/status/847884776719740928

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23224
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3416 dnia: Kwiecień 05, 2017, 16:22 »
Tyle, że w trybie w całości nie-odzyskiwalnym.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3417 dnia: Kwiecień 05, 2017, 16:50 »
Czy całą wiedzę czerpiecie tylko z tego forum, a jeśli jej tutaj nie ma, to waszym zdaniem nie istnieje?

Czy CTO SAS jest wystarczającym źródłem?

    ... paradoksalnie, nie jest. pamietaj ze kazda wypowiedz na sieci to tylko chec przeforsowania swoich pogladow, dopoki nie zobaczysz kontraktu - a nie zobaczysz, nei ma sie co ekscytowac;-) Przyklad z pierwszym lotem turysty, wedlug wszelkich zrodel Tito zaplacicl 20 milionow dolarow, bo taka byla stawka na te czasy na lot do ISS. Pozniej wyszlo, ze byloe tego ledwo ...12 mln;-)
To jest biznes, prawde uslyszysz o ile przyniesie to wiekszy zysk;-) Z powazaniem
                          Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23224
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3418 dnia: Kwiecień 05, 2017, 20:43 »
Kilka naprawdę świetnych informacji z konferencji w Colorado:
Cytuj
cost of refurbishing F9 first stage was “substantially less” than half of a new stage; will be even less in the future.
--> koszt "znacznie niższy od połowy" - stawiałbym na jakieś 40% kosztu nowego. Jest to całkiem oczywiste, że na początku jest więcej prac, więcej dodatkowych testów i weryfikacji - dlatego to "taaaki" koszt. A w przyszłości - z pewnością będzie to mniej, choć ciekawi mnie, jak taki koszt po 4 locie będzie wyglądać w porównaniu z 8 lotem. :)
Cytuj
6,000 men and women at SpaceX
--> wcześniej były podawane niższe wartości. SpaceX jest obecnie - jak na sektor kosmiczny - naprawdę dużą firmą.
Cytuj
not sure about the other
jak na razie udało się im odzyskać tylko jedną połówkę owiewki (która wygląda naprawdę dobrze) - "nie są pewni co do drugiej połówki" :D

Naprawdę ciekawi mnie jak dalej się potoczą dalsze prace nad przygotowaniem członów do kolejnych lotów. :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3419 dnia: Kwiecień 06, 2017, 08:11 »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3419 dnia: Kwiecień 06, 2017, 08:11 »