Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1377109 razy)

0 użytkowników i 11 Gości przegląda ten wątek.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1335 dnia: Wrzesień 08, 2013, 14:26 »
A może rynek na loty Falcona Heavy to nie tylko satelity:
a) stacje kosmiczne Bigelowa i Almaz
b) renesans zainteresowania Księżycem może dać rynek na wynoszenie platform Księżycowych i zaopatrzenia dla nich oraz wystrzeliwania pojazdów w tamtym kierunku (np. Dragonów)
c) dostarczanie sond związanych z badaniem i eksploatacją planetoid

Offline russex

  • Krystian Rusiniak
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1859
  • five, four, three, two, one - and Lift Off !!!
    • Młody Narodowiec
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1336 dnia: Wrzesień 08, 2013, 16:31 »
A może rynek na loty Falcona Heavy to nie tylko satelity:
a) stacje kosmiczne Bigelowa i Almaz
b) renesans zainteresowania Księżycem może dać rynek na wynoszenie platform Księżycowych i zaopatrzenia dla nich oraz wystrzeliwania pojazdów w tamtym kierunku (np. Dragonów)
c) dostarczanie sond związanych z badaniem i eksploatacją planetoid
Być może Musk też tak sobie myśli :)
Mój osobisty blog Młody Narodowiec

"Śmiało dążyć tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek"

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1337 dnia: Wrzesień 08, 2013, 16:55 »
A, że by było zabawniej, misje transportowe zaopatrzenie na Księżyc mogą wykorzystywać w 2 członie rozwiązania rodem z Grasshopera, żeby można go rozebrać i wykorzystać tak powstałe materiały:)

Oczywiście jeśli taki człon zawiera części, które można wykorzystać jako surowiec np. blacha z owiewki payloadu, zbiorników paliwa i utleniacza.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 08, 2013, 16:57 wysłana przez jsc »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1338 dnia: Wrzesień 08, 2013, 17:36 »
Czy istnieje jakaś fundamentalna przeszkoda uniemożliwiająca wystrzeliwanie Falconem H satelitów o masie poniżej 10 ton na GTO?

Cena? :)

A coś z nią nie tak? Zgodnie z zapowiedziami, FH ma być o połowę tańszy od Ariane 5. Rocznie lata przynajmniej dwa tuziny rakiet w zbliżonej lub wyższej niż FH cenie.

Obecnie SpaceX pisze o 135 M$ za FH, a najmocniejsza Ariane 5 kosztuje chyba ok. 220 M$, to fakt.

Ale Ariane już lata, i rzeczywiście klienci tyle za nią płacą. Natomiast FH jeszcze nie, a znając pewną "kreatywność" w podawaniu informacji przez SpaceX na swoim www, mam prawo podejrzewać, że rzeczywista cena będzie znacznie różnić się. Podobnie jak bardzo różnią się możliwości Dragona od tego, co jest na stronie - o tym było już obszernie w tym wątku (poza ceną jego wyniesienia, czyli F9, bo tej faktycznej jeszcze chyba nie znamy, tzn. ile ktoś rzeczywiście zapłacił).

Poczekajmy na komercyjne loty FH, to się przekonamy...

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1338 dnia: Wrzesień 08, 2013, 17:36 »

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6541
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1339 dnia: Wrzesień 08, 2013, 17:44 »
Mysle, ze trzeba zalozyc, ze SpaceX nie uzywa "kosmicznych komponentow" np. elektroniki, udaje im sie za co im chwala, ale widac, ze takie rozwiazania sprawiaja czasem pewne problemy. Przy wiekszym promieniowaniu (poza LEO) to az prosi sie o awarie z ktora sobie nie poradza. Moga mocno namieszac na LEO, jesli te tani ekomponenty uzyte przez nich sprawdza sie, ale nie liczytmbym na jakies "dalekie wyprawy" w ich wykonaniu. Z powazaniem
                                                                                                                                                                 Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1340 dnia: Wrzesień 08, 2013, 18:00 »
Mysle, ze trzeba zalozyc, ze SpaceX nie uzywa "kosmicznych komponentow" np. elektroniki, udaje im sie za co im chwala, ale widac, ze takie rozwiazania sprawiaja czasem pewne problemy. Przy wiekszym promieniowaniu (poza LEO) to az prosi sie o awarie z ktora sobie nie poradza. Moga mocno namieszac na LEO, jesli te tani ekomponenty uzyte przez nich sprawdza sie, ale nie liczytmbym na jakies "dalekie wyprawy" w ich wykonaniu. Z powazaniem
                                                                                                                                                                 Adam Przybyla

Jak nauczą drugi stopień lądować to będą mogli zastosować droższe komponenty, a wypadku misji zaopatrzeniowych na Księżyc jak wcześniej napisałem taki człon może być sam w sobie pojazdem transportowym (ładownia to odpowiednio skonstruowane owiewki), co kasuje koszty budowy i eksploatacji dedykowanego pojazdu. A jak za drogo to można przy pewnym niedociążeniu zaplanować misje, w których taki stopień po zdjęciu obudowy startuje i wraca na Ziemię.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1341 dnia: Wrzesień 08, 2013, 18:00 »
A może rynek na loty Falcona Heavy to nie tylko satelity:
a) stacje kosmiczne Bigelowa i Almaz
b) renesans zainteresowania Księżycem może dać rynek na wynoszenie platform Księżycowych i zaopatrzenia dla nich oraz wystrzeliwania pojazdów w tamtym kierunku (np. Dragonów)
c) dostarczanie sond związanych z badaniem i eksploatacją planetoid

Mam pewne wątpliwości:
ad a) Almaz to już chyba historia (o czym piszemy w wątku "komercyjnym"), a Bigelow wygląda na to, że ograniczy się do drobniejszych zleceń NASA i Boeinga, rezygnując z własnych, ambitnych projektów, na które nie ma już pieniędzy.
ad b, c) Jeśli taki rynek powstanie, to będzie on bardzo skromny. Z obecnego nawału pomysłów ostanie się bardzo niewiele - jeśli w ogóle. Chyba nie tyle, by uzasadniało to utrzymywanie produkcji i infrastruktury.

Z drugiej strony Musk udowodnił, że ma świetne rozeznanie rynku, dzięki temu tak szybko stał się miliarderem. Bo przecież nie on wymyślił rakiety i samochody elektryczne, ale wiedział, z czym konkretnie wejść na rynek. Poza tym Musk na pewno wie o wiele więcej od nas jeśli idzie o obecne i przyszłe zapotrzebowanie.

Możliwe też, że - jak pisze Borys - liczy na to, że cena FH utrzyma się na konkurencyjnym poziomie również w okresie gdy wejdzie do eksploatacji, i będzie mogła latać wykorzystując tylko część swych możliwości.

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6541
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1342 dnia: Wrzesień 08, 2013, 18:06 »
Mysle, ze trzeba zalozyc, ze SpaceX nie uzywa "kosmicznych komponentow" np. elektroniki, udaje im sie za co im chwala, ale widac, ze takie rozwiazania sprawiaja czasem pewne problemy. Przy wiekszym promieniowaniu (poza LEO) to az prosi sie o awarie z ktora sobie nie poradza. Moga mocno namieszac na LEO, jesli te tani ekomponenty uzyte przez nich sprawdza sie, ale nie liczytmbym na jakies "dalekie wyprawy" w ich wykonaniu. Z powazaniem
                                                                                                                                                                 Adam Przybyla

Jak nauczą drugi stopień lądować to będą mogli zastosować droższe komponenty, a wypadku misji zaopatrzeniowych na Księżyc jak wcześniej napisałem taki człon może być sam w sobie pojazdem transportowym (ładownia to odpowiednio skonstruowane owiewki), co kasuje koszty budowy i eksploatacji dedykowanego pojazdu. A jak za drogo to można przy pewnym niedociążeniu zaplanować misje, w których taki stopień po zdjęciu obudowy startuje i wraca na Ziemię.
             ... chodzi o np. elektronike, taka jak znamy z cyia wariuje przy wiekszym promieniowaniu. O iel dobrze rozumiem rozne opisy, taka na razie stosuje tez musk. Jest taniej, ale ... nie wszystko mozna na tym zrobic. Z powazaniem
                                                                                                     Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1343 dnia: Wrzesień 08, 2013, 18:36 »
Mi chodzi o to, że taka powrotna elektronika będzie wykorzystana x razy, więc będzie można rozbić jej koszty na y (dodajmy jakieś koszty na kontrolę między misjami itp.) razy i nawet droższa elektronika może się okazać tania.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 08, 2013, 18:37 wysłana przez jsc »

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1344 dnia: Wrzesień 08, 2013, 18:41 »
Obecnie SpaceX pisze o 135 M$ za FH, a najmocniejsza Ariane 5 kosztuje chyba ok. 220 M$, to fakt.

Ale Ariane już lata, i rzeczywiście klienci tyle za nią płacą. Natomiast FH jeszcze nie, a znając pewną "kreatywność" w podawaniu informacji przez SpaceX na swoim www, mam prawo podejrzewać, że rzeczywista cena będzie znacznie różnić się.

No dobrze, ale to jest spekulacja. SpaceX buduje FH z myślą o konkurowaniu z istniejącymi rakietami i wyższy udźwig nie jest tu żadną przeszkodą (rakieta nie może być za duża na istniejące potrzeby, może być co najwyżej za droga). To jest punkt d), a właściwie a) w twojej wyliczance. Jeśli faktycznie rąbną się kilkukrotnie w oszacowaniu kosztów, to wtedy rozważanie pozostałych punktów będzie miało sens.

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6541
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1345 dnia: Wrzesień 08, 2013, 19:03 »
Mi chodzi o to, że taka powrotna elektronika będzie wykorzystana x razy, więc będzie można rozbić jej koszty na y (dodajmy jakieś koszty na kontrolę między misjami itp.) razy i nawet droższa elektronika może się okazać tania.
            ... mozesz miec tu racje, ale zwroc tez uwage, na inna sprawe. czytales pewnei jaka ta elektronika na Marsie jest slaba, jaki ten komputer jest wony do pierwszego lepszego wspolczesnego smartfona. Elektronika bywa rozna to samo oprogramowanie, to nie jest tak, ze kupujesz drozsza i juz dziala;-) Mozliwe, ze w przypadku rozwiazan SpaceX nalezaloby w takim razie napisac wszystkie programy  od nowa, tu wszelkie zmiany zachodza baaardzo powoli. Patrz jak powoli rozwija sie np. taki sojuz, a tam startow sa juz na setki (nie jestem tak dokladny jak Waldek aby znac ta liczbe;-) Z powazaniem
                                                                                                                          Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2013, 08:53 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1346 dnia: Wrzesień 08, 2013, 20:07 »
Obecnie SpaceX pisze o 135 M$ za FH, a najmocniejsza Ariane 5 kosztuje chyba ok. 220 M$, to fakt.

Ale Ariane już lata, i rzeczywiście klienci tyle za nią płacą. Natomiast FH jeszcze nie, a znając pewną "kreatywność" w podawaniu informacji przez SpaceX na swoim www, mam prawo podejrzewać, że rzeczywista cena będzie znacznie różnić się.

No dobrze, ale to jest spekulacja. SpaceX buduje FH z myślą o konkurowaniu z istniejącymi rakietami i wyższy udźwig nie jest tu żadną przeszkodą (rakieta nie może być za duża na istniejące potrzeby, może być co najwyżej za droga). To jest punkt d), a właściwie a) w twojej wyliczance. Jeśli faktycznie rąbną się kilkukrotnie w oszacowaniu kosztów, to wtedy rozważanie pozostałych punktów będzie miało sens.

Zgadza się, wszystko co napisałem o oczekiwaniach SpaceX to oczywiście spekulacja. Ale wystarczy, jeśli SpaceX rąbnie się nie kilkakrotnie, ale dwukrotnie z ceną FH, to już przegrywa z Ariane. Może nie tyle rąbnie, bo marketing obejmuje również politykę manipulowania informacjami o przyszłych cenach. Obecnie podawana cena FH o planowanym udźwigu 21,2 t na GTO odpowiada w przybliżeniu (zgrubnym uśrednieniu) cenom rynkowym rakiet o udźwigu ok. 8 t.

Oczywiście życzę im, by te kalkulacje się sprawdziły. Ale jeśli wejdzie na rynek chińska CZ-5, rosyjska Angara, to może być ostra konkurencja. Ale z drugiej strony, jak pisałem wcześniej, Musk udowodnił już że potrafi wyczuć rynek. Tak więc dopuszczam chętnie myśl, że moje kalkulacje nie sprawdzą się.

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1347 dnia: Wrzesień 09, 2013, 01:56 »
Wchodzi Pan Jasio na forum i po raz pierwszy słyszy o firmie SpaceX. Czego się dowiaduje?

Dyletanci nie potrafiący policzyć kosztów lotu własnych rakiet, krętacze i oszuści permanentnie kłamiący na stronie internetowej, kiedy na forum wielokrotnie udowodniono, że nie mają racji w cenach swoich produktów, istniejący jedynie dzięki marketingowi (tak przecież ważnemu w sektorze kosmicznym i wojskowym), działający na tanich komponentach, o których nie wiedzą, że się zepsują, z programistami debilami, nie wiedzącymi o długofalowych planach i zamiarach firmy, lada moment wyautowani z rynku, bo nikogo nie interesują ich produkty, bo Elon Musk znany jest z bycia debilem, a nie z posiadania kilku firm przynoszących mu miliardy dolarów.

Dobrze, że Elon Musk nie bywa na forum, bo ani chybi zapiłby się z rozpaczy.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2013, 01:58 wysłana przez LooZ^ »

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6541
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1348 dnia: Wrzesień 09, 2013, 08:57 »
Wchodzi Pan Jasio na forum i po raz pierwszy słyszy o firmie SpaceX. Czego się dowiaduje?

Dyletanci nie potrafiący policzyć kosztów lotu własnych rakiet, krętacze i oszuści permanentnie kłamiący na stronie internetowej, kiedy na forum wielokrotnie udowodniono, że nie mają racji w cenach swoich produktów, istniejący jedynie dzięki marketingowi (tak przecież ważnemu w sektorze kosmicznym i wojskowym), działający na tanich komponentach, o których nie wiedzą, że się zepsują, z programistami debilami, nie wiedzącymi o długofalowych planach i zamiarach firmy, lada moment wyautowani z rynku, bo nikogo nie interesują ich produkty, bo Elon Musk znany jest z bycia debilem, a nie z posiadania kilku firm przynoszących mu miliardy dolarów.

Dobrze, że Elon Musk nie bywa na forum, bo ani chybi zapiłby się z rozpaczy.
            ... to nie jest miejsce aby sobie slodzic, wazne jest to co sie dzieje. lepiej wykryc potem jakies firmy, ktore po prostu oszukuja innych np. mars1. A co do konkurencji to pamietajcie, ze chodzi raczej o ladunki wojskowe, do przewozu ktorych startuje SpaceX, na chinczyku nie beda go wozic;-))) Na 100%. Z powazaniem
                                                                                                                                                                                                                                    Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1349 dnia: Wrzesień 09, 2013, 09:58 »
Dobrze, że Elon Musk nie bywa na forum, bo ani chybi zapiłby się z rozpaczy.

Ale za to byłby zbudowany tak wysublimowanym poczuciem humoru! ;)

A na poważnie: staram się zrozumieć mechanizm, jaki powoduje takie a nie inne działania Muska i innych graczy na tym rynku. Powieszenie portretu Muska nad łóżkiem niewiele tu wniesie.

A co do konkurencji to pamietajcie, ze chodzi raczej o ladunki wojskowe, do przewozu ktorych startuje SpaceX, na chinczyku nie beda go wozic;-))) Na 100%.

Też tak mi się wydawało i może tak jest, ale sam Musk powiedział w wywiadzie, który niedawno tu cytowałem, że dla niego głównym konkurentem są jednak Chiny:

Cytuj
We have essentially no patents in SpaceX. Our primary long-term competition is in China. If we published patents, it would be farcical, because the Chinese would just use them as a recipe book

Sądziłem, że jego głównym rywalem obecnie jest ULA...

Źródło: http://www.businessinsider.com/elon-musk-patents-2012-11 (tekst prawie sprzed roku)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1349 dnia: Wrzesień 09, 2013, 09:58 »