Ankieta

Jakie firmy powinny otrzymać finansowanie w rundzie CCtCap programu CCP?

Boeing / Atlas V / CST-100
8 (15.7%)
Sierra Nevada Corp. /Atlas V / Dream Chaser
17 (33.3%)
SpaceX / Falcon 9 / Dragon 2
26 (51%)

Głosów w sumie: 25

Autor Wątek: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe  (Przeczytany 246720 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
ATK jeszcze przed ogłoszeniem wyników CCiCap zapowiadał, że będzie kontynuował prace nad swoją kapsułą i rakietą bez względu na wyniki konkursu. Jeśliby nie otrzymał pieniędzy, miał zorganizować odpowiednie konsorcjum. Przypuszczam, że był to zabieg PR-owski, który miał ATK uwiarygodnić w oczach komisji oceniającej wnioski. Jak wiemy - nie pomogło.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
ATK jeszcze przed ogłoszeniem wyników CCiCap zapowiadał, że będzie kontynuował prace nad swoją kapsułą i rakietą bez względu na wyniki konkursu. Jeśliby nie otrzymał pieniędzy, miał zorganizować odpowiednie konsorcjum. Przypuszczam, że był to zabieg PR-owski, który miał ATK uwiarygodnić w oczach komisji oceniającej wnioski. Jak wiemy - nie pomogło.

Szczególnie że Boeing planuje wstrzymać prace nad CST 100 pomimo że dostał pieniądze od NASA - po prostu im się plan biznesowy nie chce domknąć.
Zapraszam na mój blog :)

Offline luksol

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 34
  • Taxi na LEO
ATK jeszcze przed ogłoszeniem wyników CCiCap zapowiadał, że będzie kontynuował prace nad swoją kapsułą i rakietą bez względu na wyniki konkursu. Jeśliby nie otrzymał pieniędzy, miał zorganizować odpowiednie konsorcjum. Przypuszczam, że był to zabieg PR-owski, który miał ATK uwiarygodnić w oczach komisji oceniającej wnioski. Jak wiemy - nie pomogło.

Szczególnie że Boeing planuje wstrzymać prace nad CST 100 pomimo że dostał pieniądze od NASA - po prostu im się plan biznesowy nie chce domknąć.

Co również może być zabiegiem PR-owskim, chyba chcą postraszyć troche... na NSF wspominali o tym w jednym z wątków, kto wie... ale jak się wycofają to NASA może przyznać te pieniądze innej firmie (ATK na przykład) albo rozdzielić pomiędzy SNC i SpaceX

Offline luksol

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 34
  • Taxi na LEO
ooo... moze jednak Liberty poleci? :)
Nie strasz... :-\

:) tylko że ja poważnie o ATK, ciekawie by było jakby Liberty jednak poleciało :)

Polskie Forum Astronautyczne


Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
ATK jeszcze przed ogłoszeniem wyników CCiCap zapowiadał, że będzie kontynuował prace nad swoją kapsułą i rakietą bez względu na wyniki konkursu. Jeśliby nie otrzymał pieniędzy, miał zorganizować odpowiednie konsorcjum. Przypuszczam, że był to zabieg PR-owski, który miał ATK uwiarygodnić w oczach komisji oceniającej wnioski. Jak wiemy - nie pomogło.

Szczególnie że Boeing planuje wstrzymać prace nad CST 100 pomimo że dostał pieniądze od NASA - po prostu im się plan biznesowy nie chce domknąć.

A to bardzo ciekawa informacja. Jak na razie na IAC nie słyszałem o niej. Ciekawe, co z tego bedzie. :)

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Przeciez Boeing dostal ponad pół mld dol na tą swoja kapsułke i co?mieliby sie nagle wycofac?nie wierze,a jesliby tak sie stalo to ktos im sie powienien do d... dobrać za marnotrawienie publicznych pieniedzy i opoznianie wejscia do slużby rodzimych pojazdów orbitalnych(tą kase mogl dostac kto inny).

Offline luksol

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 34
  • Taxi na LEO
Przeciez Boeing dostal ponad pół mld dol na tą swoja kapsułke i co?mieliby sie nagle wycofac?nie wierze,a jesliby tak sie stalo to ktos im sie powienien do d... dobrać za marnotrawienie publicznych pieniedzy i opoznianie wejscia do slużby rodzimych pojazdów orbitalnych(tą kase mogl dostac kto inny).

NSF ktoś kto podobno pracuje przy zamówieniach publicznych w US stwierdzil ze to jest 'normalna' zagrywka dużych firm, które chcą wyciągnąć w ten sposób więcej kasy. Nie wiem na ile to prawda a na ile 'zrzędzenie' ale coś w tym może być

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
NA IAC była mowa, ze ATK budując Liberty i kompozytową kapsułę chce mniejszych dotacji z NASA niż pozostałe firmy do ukończenia swojej rakiety (z europejskim górnym stopniem) i kapsuły (bazującej na Orionie, ale znacznie odchudzonej).

Z drugiej strony, podczas dyskusji panelowej był przedstawiciel ATK i wspominał o Liberty na co Gerstenmaier z NASA (pod wąsem) się uśmiechnął. :P Więc możliwe, że ATK jest coraz mniej poważnie brana pod uwagę.

Offline olasek

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 734
  • LOXem i ropą! ;)
Przeciez Boeing dostal ponad pół mld dol na tą swoja kapsułke i co?mieliby sie nagle wycofac?nie wierze,a jesliby tak sie stalo to ktos im sie powienien do d... dobrać za marnotrawienie publicznych pieniedzy i opoznianie wejscia do slużby rodzimych pojazdów orbitalnych(tą kase mogl dostac kto inny).
Nikt sie nie wycofuje i nikt nie marnuje publicznych pieniędzy, tylko 2 tygodnie temu NASA przeprowadziła pełny sprawdzian fazy projektu/budowy jak i testowanie CST-100 co do wielu wymogow kontraktowych i Boeing podobno zdał ten egzamin spiewajaco.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
NASA rozdzieliła kolejne pieniądze w ramach programu CCP. Tym razem jest to niewielka kwota rzędu 30 mln USD, przewidziana na pierwszy etap prac związanych z certyfikacją. Runda ta, nazwana CPC (Certification Products Contract), będzie trwała równolegle z CCiCap. Konkurs był otwarty, mogła zatem startować każda firma (np. przegrani z CCiCap tacy jak ATK czy Excalibur Almaz), oczekiwano 2-4 zwycięzców. NASA jednak wybrała trzech, wszyscy są już beneficjentami CCiCap.

A więc 10 grudnia NASA ogłosiła, że beneficjentami CPC są:
- Boeing - 9,993 mln USD,
- Sierra Nevada - 10,0 mln USD,
- Space X - 9,59 mln USD.

Runda CPC będzie trwać od 22.01.2013 do 30.05.2014. Zakończy się więc równolegle z CCiCap. Wówczas zostaną rozpisane nowe konkursy: "techniczny" - kontynuacja CCiCap, oraz druga część certyfikacji.

Źródło: http://www.nasa.gov/exploration/commercial/crew/cpc-awards.html

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
NASA opublikowała kolejny dwumiesięczny raport z realizacji CCP: http://www.nasa.gov/pdf/713805main_December_2012_60_Day_Report2.pdf.

Na trzech stronach znalazły się następujące teksty:
- Commercial Crew Progress Continues
- Blue Origin Completes CCDev2 with a Successful Pad Escape Test
- Commercial Crew’s Innovative Approaches to Launch Abort

W szczególności polecam ten ostatni tekst, o systemach LAS stosowanych przez uczestników CCiCap.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
NASA opublikowała dokument zawierający informacje o przebiegu procedury wyłaniania zwycięzców CPC: http://prod.nais.nasa.gov/eps/eps_data/153061-OTHER-002-001.pdf.

Okazuje się, że do konkursu stanęły tylko trzy firmy! Te, które potem zwyciężyły.

Oceniano według następujących kryteriów:
- technical aaceptability,
- past performance,
- price.

Według pierwszego i drugiego kryterium wszystkie trzy firmy otrzymały takie same, najwyższe oceny. Natomiast kryterium "past performance" wypadło już różnie: Boeing i SpaceX otrzymały "high", SNC "moderate". Nie wyjaśnia się, dlaczego Sierra Nevada otrzymała niższą ocenę.

Na dwie rzeczy zwróciłem uwagę. Po pierwsze, dlaczego zgłosiło się tylko trzech kandydatów. Można przypuszczać, że pozostali, czyli praktycznie Blue Origin, Excalibur Almaz i ATK, są zbyt daleko w lesie ze swoimi konstrukcjami. Być może Blue Origin po prostu swoim zwyczajem nie chwali się (taką mam nadzieję), Excalibur chyba niewiele robi poza wystawami i obwożeniem swoich modeli TKS, zaś ATK nakrzyczał, i na tym poprzestał.

Po drugie, dlaczego SNC uzyskał niższą ocenę, podobnie zresztą jak w CCiCap. Powodem może być to, że konstrukcja wahadłowca Dream Chaser przewyższa stopniem trudności kapsuły konkurentów, stąd mniejsze zaufanie do jej planów. Bo firma jako taka chyba nie spisuje się gorzej niż konkurenci, gdyż realizuje terminowo wszystkie milestones.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Wczoraj, 9 stycznia, odbyła się konferencja z udziałem NASA oraz wykonawców programu CCP (w tym również - niespodzianka - Blue Origin). Przedstawione tam prezentacje można znaleźć tutaj: http://www.nasa.gov/pdf/718299main_CCP-Status-Update-1-9-13-finalSM.pdf.

Obszerny materiał - polecam!

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • LOXem i ropą! ;)
Przeciez Boeing dostal ponad pół mld dol na tą swoja kapsułke i co?mieliby sie nagle wycofac?nie wierze,a jesliby tak sie stalo to ktos im sie powienien do d... dobrać za marnotrawienie publicznych pieniedzy i opoznianie wejscia do slużby rodzimych pojazdów orbitalnych(tą kase mogl dostac kto inny).

Na X-33/Venturestar Lockcheed wydał prawie miliard a drugi dołożyła NASA a projekt mimo tych kosztów uwalono - i co mozna marnotrawić?
można! ukrecić taką "taniochę" jak CST-100 to pikuś.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Na X-33/Venturestar Lockcheed wydał prawie miliard a drugi dołożyła NASA a projekt mimo tych kosztów uwalono - i co mozna marnotrawić?
można! ukrecić taką "taniochę" jak CST-100 to pikuś.
Po pierwsze X-33 powstawał na zamówienie NASA a ta anulowała program,po drugie to zupełnie nieporównywalna skala przedsięwzięcia (SSTO vs 13krotnie lżejsza tradycyjna kapsułka).Po trzecie nie słychać żeby Boeing miał jakieś poważne problemy techniczne przy budowie CST-100 co też pośrednio potwierdza NASA która najhojniej jak dotąd wsparła Boeinga w kolejnych rundach CCDev/CCiCap dlatego nie wierze w pogłoski MarkaFloryda o anulowaniu tego programu które jak dotąd nie znalazły potwierdzenia nigdzie (choć osobiście ciekawsze wydają mi się projekty konkurentów)

Polskie Forum Astronautyczne