NASA opublikowała dokument zawierający informacje o przebiegu procedury wyłaniania zwycięzców CPC:
http://prod.nais.nasa.gov/eps/eps_data/153061-OTHER-002-001.pdf.
Okazuje się, że do konkursu stanęły tylko trzy firmy! Te, które potem zwyciężyły.
Oceniano według następujących kryteriów:
- technical aaceptability,
- past performance,
- price.
Według pierwszego i drugiego kryterium wszystkie trzy firmy otrzymały takie same, najwyższe oceny. Natomiast kryterium "past performance" wypadło już różnie: Boeing i SpaceX otrzymały "high", SNC "moderate". Nie wyjaśnia się, dlaczego Sierra Nevada otrzymała niższą ocenę.
Na dwie rzeczy zwróciłem uwagę. Po pierwsze, dlaczego zgłosiło się tylko trzech kandydatów. Można przypuszczać, że pozostali, czyli praktycznie Blue Origin, Excalibur Almaz i ATK, są zbyt daleko w lesie ze swoimi konstrukcjami. Być może Blue Origin po prostu swoim zwyczajem nie chwali się (taką mam nadzieję), Excalibur chyba niewiele robi poza wystawami i obwożeniem swoich modeli TKS, zaś ATK nakrzyczał, i na tym poprzestał.
Po drugie, dlaczego SNC uzyskał niższą ocenę, podobnie zresztą jak w CCiCap. Powodem może być to, że konstrukcja wahadłowca Dream Chaser przewyższa stopniem trudności kapsuły konkurentów, stąd mniejsze zaufanie do jej planów. Bo firma jako taka chyba nie spisuje się gorzej niż konkurenci, gdyż realizuje terminowo wszystkie milestones.