Dokładniejsze zmapowanie ditlenku węgla pozwoli na dokładniejsze prognozowanie zmian klimatycznych.
The maps reveal how the biological properties of leaves, roots and wood in different natural habitats affect their ability to store carbon across the globe, and show that some ecosystems retain carbon longer than others. For example, large swaths of the dry tropics store carbon for a relatively short time due to frequent fires, while in warm, wet climates, carbon is stored longer in vegetation than in soils.
Although it is well known that Earth's natural ecosystems absorb and process large amounts of carbon dioxide, much less is known about where the carbon is stored or how long it remains there. Improved understanding about how carbon is stored will allow researchers to more accurately predict the impacts of climate change.
http://www.spacedaily.com/reports/New_Satellite_Based_Maps_to_Aid_in_Climate_Forecasts_999.htmlPrognozuje się wpływ zwiększonej zawartości CO2 na podróże lotnicze:
Zmiany klimatu wydłużą loty transatlantyckie
13.02.2016
Zmiany klimatu znacząco wydłużą czas przelotu z Europy do USA, ale skrócą przelot w drugą stronę – informuje pismo „Environmental Research Letters”.
Jak twierdzą naukowcy z University of Reading, globalne ocieplenie związane z podwojeniem się poziomu dwutlenku węgla w atmosferze przyspieszy o około 15 proc. prądy strumieniowe wiejące z prędkością ponad 90 kilometrów na godzinę, co spowolni samoloty lecące w przeciwnym kierunku (ze wschodu na zachód). Natomiast loty dookoła kuli ziemskiej wyraźnie się wydłużą.
Lot z Londynu do Nowego Jorku będzie trwał ponad 7 godzin, za to z Nowego Jorku do Londynu - poniżej pięciu godzin i 20 minut.
Zmiany te zwiększą zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla, mogą zatem przynieść podwyższenie cen biletów. Zwiększone zużycie paliwa to istotny problem dla środowiska - w roku 2012 aż 2 proc. całej zależnej od człowieka emisji dwutlenku węgla przypadało na loty pasażerskie. A liczba lotów wciąż rośnie.
Prądy strumieniowe to bardzo silne wiatry wiejące na dużych wysokościach nad południową i północną półkulą. Szczególne znaczenie mają w przypadku najruchliwszego, transatlantyckiego szlaku powietrznego (około 600 lotów dziennie). Linie lotnicze starają się wykorzystać prąd strumieniowy do swoich celów – omijając go lub kierując samoloty tak, by zwiększyć prędkość względem powierzchni Ziemi. Siłą napędową prądu strumieniowego jest różnica pomiędzy gorącym regionem tropikalnym a zimnym regionem polarnym.
Oprócz silniejszych prądów strumieniowych ocieplenie zwiększy prawdopodobnie siłę i częstość zaburzających lot turbulencji.(PAP)
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,408401,zmiany-klimatu-wydluza-loty-transatlantyckie.html