Przygotowania do rollout wahadłowca DiscoveryDużymi krokami zbliża się czas wyjazdu wahadłowca Discovery, podłączonego już do zewnętrznego zbiornika głównego ET oraz rakiet pomocniczych SRB, na stanowisko startowe LC-39A. Będzie to pierwszy z trzech ostatnich manewrów tego typu oraz ostatni w historii programu STS przejazd promu kosmicznego OV-103 na wyrzutnię. Dotychczasowe przygotowania idą sprawnie, aczkolwiek pojawiają się przeróżne problemy, które jak do tej pory rozwiązywane są szybko przez sprawną kadrę wykwalifikowanych inżynierów pracujących w Centrum Kosmicznym Kennedy’ego (KSC) na Florydzie.
Operacja łączenia wahadłowca ze zbiornikiem zewnętrznym ET
(External Tank) zwykle trwa kilka dni. Pierwszym etapem jest osiągnięcie już w czasie kilkunastu godzin po przetransportowaniu wahadłowca do VAB, tzw. 'miękkiego połączenia'. W czasie przygotowań do misji STS-133 napotkano jednak na problem z wewnętrzną nakrętką, która zabezpiecza jeden z dwóch dużych separacyjnych sworzni, łączących Discovery ze zbiornikiem zewnętrznym. Nakrętka znajduje się w instalacji po stronie orbitera, natomiast sworzeń 'przychodzi' z zewnątrz. W momencie gdy przystąpiono do łączenia sworznia z instalacją, nakrętka zaczęła się kręcić, aż w końcu odpadła.
Zorganizowany panel inżynieryjny ERB
(Engineering Review Board) rozpoczął debatę nad możliwościami rozwiązania problemu. Pierwsza możliwość zakładała zapewnienie, poprzez dostawienie platform, dostępu do miejsca przeprowadzenia naprawy, natomiast druga optowała za powrotem wahadłowca do hangaru OPF. Pod uwagę trzeba było wziąć także fakt, iż dostawianie platform przed pełnym zakończeniem łączenia orbitera ze zbiornikiem ET, jest z reguły zabronione ze względu na bezpieczeństwo. Z drugiej strony powrót do OPF oznaczałby około 5 dni straty w przygotowaniach.
Stan 'miękkiego połączenia' pozwala jednak na dojście jednemu inżynierowi do tylnej sekcji wahadłowca. ERB zezwoliło na przeprowadzenie próby naprawy, która okazała się pomyślna. Dodatkowo okazało się, że adapter w którym zawarta jest nakrętka, nie był poprawnie zabezpieczony w swoim miejscu. Niedociągnięcie to zostało szybko skontrowane, w związku z czym możliwe było pełne połączenie Discovery ze zbiornikiem ET-137 i osiągnięcie tzw. 'sztywnego połączenia'.
Parę dni temu inżynierowie napotkali na kolejny duży problem podczas ostatniego pobytu promu Discovery w VAB. Tym razem podczas instalacji przewodów (pępowin) T-0 do konstrukcji masztu serwisowego TSM
(Tail Servive Mast), który to łączy dolną sekcję kadłuba wahadłowca z mobilną platformą startową MLP, uderzona została śruba naprowadzająca, uniemożliwiając dokończenie prac. W ramach naprawy zadecydowano wywiercić zniekształconą śrubę i dokończyć proces podłączania przewodów, przez które transportowane są materiały kriogeniczne (płynny tlen i wodór), gazy oraz energia elektryczna.
W ciągu ostatnich dni przetestowano także radarowy system namierzania, czujniki inicjatorów pirotechnicznych czy testy szczelności hydrauliki rakiet pomocniczych SRB. W międzyczasie zaczęto także odsuwać różne platformy dostępowe, które otaczały wahadłowiec niczym kokon. Transportowiec używany do transportowania wahadłowców z ET i SRB na stanowisko startowe - crawler, jest zaparkowany tuż przed wjazdem do HB-3 hali montażowej VAB. Wyjazd na stanowisko, tzw. manewr przejazdu
rollout, ma się rozpocząć o godzinie 2:00 CEST w nocy z poniedziałku na wtorek.
Start misji STS-133 planowany jest na 1 listopada. Prom kosmiczny Discovery zabierze w ładowni na Międzynarodową Stację Kosmiczną nowy moduł PMM
(Permanent Multipurpose Module), który wypełniony będzie zapasami oraz istotnymi częściami zapasowymi. W module znajdzie się także robot Robonaut 2 (R2).
Więcej - w tym podsumowanie z przygotowań wahadłowca w OPF -
w artykule na kosmonaucie.
Załącznik1: Operacja przemieszczania wahadłowca Discovery do High Bay 3.
Załącznik2: Widok na wewnętrzny luk wahadłowca, w centrum nakrętka, która odpadła.
Załącznik3: Inżynierowie United Space Alliance ładują prawą gondolą rakietowego systemu manewrowego OMS na ciężarówkę, która zawiezie ten ładunek do ośrodka Hypergolic Maintenance Facility.