Rosja rozważając redukcję swego personelu na ISS, myśli o komercjalizacji wolnych miejsc na Sojuzach.
Na razie Roskosmos chce poznać zdanie partnerów ISS nt pomysłu redukcji rosyjskiej obsady ISS.
NASA nie wydaje się być zadowolona opcją redukcji załogi ISS.
Czy należy się liczyć z opcją dodatkowego dofinansowania Rosjan przez zachodnich partnerów?
Np. kompromisowo Rosja zredukuje załogę ISS o 1 osobę, a 1 wolne miejsce przypadnie np. Amerykanom. Ale oczywiście taka reorganizacja nie jest z dnia na dzień możliwa, ale np. od 2018?
Na przyszłych załogowcach amerykańskich znajdą się miejsca dla astronautów z Japonii, Europy i Kanady, ale też rozważa się miejsce dla Rosjan. Amerykanie wtedy korzystaliby nadal z Sojuzów. Ta opcja wydaje się racjonalna, bo nowe amerykańskie statki mogą mieć ewentualne niedogodności, utrudniające wywiązanie się z terminów dostaw załogantów na ISS.
Loty Amerykanów Sojuzami mają długą tradycję. Pierwszym Amerykaninem, który poleciał Sojuzem 21 lat temu był
Norman Thagard
http://lk.astronautilus.pl/astros/122.htmNovosti reported that Igor Komarov, head of Roscosmos, said in July that Russia is interested in discussing the formation of joint space crews with other BRICS nations: Brazil, India, China and South Africa.
Krikalev said he wants to hear opinions on the smaller crew from other space agencies participating in the space station program. Russia has formally committed to the space station program through 2024, along with NASA.
Speaking in a press conference last week, Todd said NASA will evaluate the Russian proposal before settling on an opinion on whether the crew could be smaller.
“They brought that forth as an option,” Todd said. “We’ll look at it as we do with all these kinds of things, and trade it against whatever risk that might put into the program, first and foremost the risk to the crew on-board and the station itself.
“From there, we start looking at the options and see what we can do as a partnership to try to either accommodate it, or help them realize why that’s a bad thing,” Todd said in reference to the possible station staff reduction.
NASA is seeking to expand its presence on the space station in the next couple of years.
U.S. astronauts currently fly to the complex aboard Russian Soyuz crew capsules, which only carry three people at a time, and that limits the size of the space station crew to ensure every resident has a ride home in an emergency. New commercial spacecraft in development by Boeing and SpaceX will carry four astronauts on each launch, allowing an extra crew member to support the U.S. section of the laboratory.
The four seats aboard Boeing’s CST-100 Starliner and SpaceX’s Crew Dragon capsules will be primarily occupied by NASA astronauts, but one or more of the seats each flight will go to a passenger from Japan, Europe, or Canada.
There are also plans to keep flying U.S. and other partners’ astronauts on Soyuz capsules on occasion, giving NASA another backup to the commercial vehicles. In return, Russian cosmonauts might fly on the Boeing and SpaceX capsules.
If Russia maintains its current crew complement, the start of commercial taxi service to and from the station will raise its occupancy to seven full-time crew members.
http://spaceflightnow.com/2016/08/21/space-station-crew-could-be-cut-to-five/