Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1377076 razy)

0 użytkowników i 13 Gości przegląda ten wątek.

Offline tisher

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 81
  • LOXem i ropą! ;)
    • Blog o rowerach elektrycznych
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2985 dnia: Kwiecień 30, 2016, 18:28 »
Da się odzyskać wszystkie człony FH w misji na Marsa? To może być najtańsza wyprawa ever :D
Mój blog o rowerach elektrycznych: Ebike Blog

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2986 dnia: Kwiecień 30, 2016, 19:20 »
Trochę nieprecyzyjne zdania lub tłumaczenia:
- Dragon wyląduje kilka razy z orbity Ziemi zanim poleci na Marsa - hmm orbitę się opuszcza a z niej startuje. No i gdzie ma wtedy lecieć? Czy chodzi o ten sam egzemplarz Red Dragona co ma lecieć na Marsa czy w ogóle wcześniej będą testy innych okazów statku opuszczania LEO?
- Dragon bedzie docelowo miał jak wrócić z Marsa lub jego księżyców - chodzi tu o wykorzystanie trajektorii swobodnego powrotu?

To były lakoniczne odpowiedzi na pytania, w stylu:
Cytuj
P: you going to test dragon 2 propulsive landing from earth orbit before Mars attempt ?
Elon: yes, several times
P: can Red Dragon be used for a sample return mission from Mars or it moons?
Elon: yes
https://twitter.com/elonmusk/with_replies

Ale to jeszcze nie wszystko. SpaceX na swojej stronie zaktualizował dane Falcona 9 i FH, z których teraz wynika, że F9 będzie w stanie wynieść na LEO aż... 28,8 tony! Na GTO 8,3 t i 4,02 t na Marsa. W przypadku FH to odpowiednio 54,4/22/13,6 t (i co ciekawe 2,9 t do Plutona).

Jeśli to nie błąd to przypadku F9 wygląda to dość nieprawdopodobne, bo czyniłoby go najmocniejszą używaną rakietą na świecie (Delta IV Heavy 28,79 t na LEO). Oczywiście dotyczy to wersji jednorazowej (expendable).
http://www.spacex.com/about/capabilities

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2987 dnia: Kwiecień 30, 2016, 19:46 »
Pod ceną jest jakiś błąd, bo się nie zgadza z wartościami na GTO podanymi niżej... Wydaje mi się, że ta grafika jest z jakimiś błędami i będzie zaraz poprawiona nowa wersja.

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8600
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2988 dnia: Kwiecień 30, 2016, 21:06 »
To były lakoniczne odpowiedzi na pytania, w stylu:
Cytuj
P: you going to test dragon 2 propulsive landing from earth orbit before Mars attempt ?
Elon: yes, several times
P: can Red Dragon be used for a sample return mission from Mars or it moons?
Elon: yes
https://twitter.com/elonmusk/with_replies

To jednak jak myślałem, nieścisłość w tłumaczeniu  :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2988 dnia: Kwiecień 30, 2016, 21:06 »

Offline magiczny

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 552
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2989 dnia: Kwiecień 30, 2016, 21:52 »
Da się odzyskać wszystkie człony FH w misji na Marsa? To może być najtańsza wyprawa ever :D

Mogą zrobić misje z członów z odzysku i nie liczyć na ich uratowanie, też zapewne będzie tanio.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2990 dnia: Maj 01, 2016, 03:14 »
Pod ceną jest jakiś błąd, bo się nie zgadza z wartościami na GTO podanymi niżej... Wydaje mi się, że ta grafika jest z jakimiś błędami i będzie zaraz poprawiona nowa wersja.

W końcu stanęło na 22,800 kg, co i tak jest bardzo dużą liczbą, ale potwierdził to sam Musk w jednym z tweetów. Wartość ta dotyczy wersji expendable, dla wersji odzyskiwalnej należy odjąć 30-40%. Nie było żadnych zmian konstrukcyjnych w silniku i dane dotyczą obecnie używanej wersji F9. Wzrost ten wynika z przeprowadzonych testów i zmniejszenia marginesu bezpieczeństwa w związku z ostatnimi udanymi lotami.

Dane dla Falcona Heavy nie uwzględniają cross-feed.

Online Slavin

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 940
  • Ciekłym metanem i LOX-em LCH4/LOX Methalox
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2991 dnia: Maj 01, 2016, 03:40 »
Udźwig Falcona 9 FT według informacji podanych na www.spacex.com wynosi odpowiednio:
22,8 ton na LEO
8,3 ton na GTO
4 tony na Marsa
Udźwig Falcona Heavy odpowiednio:
54,4 ton na LEO
22,2 ton na GTO (czyli mniej-więcej tyle ile udźwig F9 FT na LEO)
13,6 ton na Marsa
2,9 ton na bardzo dalekiego Plutona.
Zainteresowała mnie szczególnie nośność FH do Plutona - 2,9 ton - to masa średniej wielkości sondy kosmicznej (sonda New Horizons która niedawno doleciała do Plutona ważyła około. 450 kg).
Czy w przypadku misji do Plutona przy pomocy Falcona Heavy potrzebny byłby dodatkowy człon ucieczkowy jak w dotychczasowych misjach sond typu Deep Space?
Czy Falcon Heavy będzie dostatecznie silny żeby dostarczyć ładunek (sondę) na bezpośrednią trajektorię do Plutona bez asysty grawitacyjnej (ze strony Jowisza / Saturna).
Jeżeli te wartości udźwigu są pewne to zapowiada się rewolucja w możliwościach wynoszenia ładunków na duże odległości.   

Offline KEP

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 206
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2992 dnia: Maj 01, 2016, 11:49 »
Ciekawi mnie, czemu w tych tabelach nie są podane wartości dla naszego Księżyca, czyżby Falcony miały tam zakaz lotów  ;) ?
Czy na podstawie tych danych można oszacować te wartości ?
Nie wierz w cuda, polegaj na nich.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2993 dnia: Maj 01, 2016, 12:58 »
W końcu stanęło na 22,800 kg, co i tak jest bardzo dużą liczbą, ale potwierdził to sam Musk w jednym z tweetów. Wartość ta dotyczy wersji expendable, dla wersji odzyskiwalnej należy odjąć 30-40%.

Rozumiem z tego, że będą w użytku dwie wersje: expendable i R. Ceny ich mają być różne - R aż o 30% tańsze, jak niedawno podał SpaceX. Pytanie: na którym etapie cena będzie obniżona? Czy dla klienta, który wyśle ładunek rakietą "z nogami", gdyż wtedy umożliwi SpaceX powtórne częściowe jej wykorzystanie, czy dla klienta który poleci rakietą z odzysku?

Dane dla Falcona Heavy nie uwzględniają cross-feed.

Czy to znaczy, że będą dwie wersje?

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2994 dnia: Maj 01, 2016, 13:28 »
Dla tego który poleci używaną. Klient nie kupuje rakiety, klient kupuje usługę.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2995 dnia: Maj 01, 2016, 13:40 »
Swoją drogą ciekawe że F9 bije na łeb max udźwigiem nawet Protona.Chyba znowu będà musieli ciąć jego ceny (czytaj-jeszcze bardziej dotować każdy start z budżetu).Atlas V też praktycznie staje się zbędny (oprócz wersji 551).

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2996 dnia: Maj 01, 2016, 13:52 »
Dla tego który poleci używaną. Klient nie kupuje rakiety, klient kupuje usługę.

W obu przypadkach usługa będzie identyczna :)

Swoją drogą ciekawe że F9 bije na łeb max udźwigiem nawet Protona.Chyba znowu będà musieli ciąć jego ceny (czytaj-jeszcze bardziej dotować każdy start z budżetu).Atlas V też praktycznie staje się zbędny (oprócz wersji 551).

Bije Protona, ale nie "na łeb". Proton w wersji M według Chruniczewa wynosi 22,0 t na LEO.

Natomiast Atlas V moim zdaniem jeszcze przez co najmniej kilka lat będzie wybierany przez pewnych klientów, także komercyjnych.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2997 dnia: Maj 01, 2016, 14:00 »
Ok bije o "łepek" :) Żeby było śmieszniej nawet budowana w bólu od 20 lat ciężka Angara A5 wymięka na wysokie orbity.Wołodia będzie zasmucony.Falconowi 9 brakuje 2-3 lat pod rząd udanych startów i będzie to rakieta kompletna nawet bez odzysku dolnego stopnia.

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2998 dnia: Maj 01, 2016, 14:07 »
Warto też wspomnieć, że dotychczas użyto 207 silników Falcon i tylko w jednym przypadku można mówić o awarii - wiele lat temu. 206 z nich pracowało bez awarii.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2999 dnia: Maj 01, 2016, 14:35 »
Żeby było śmieszniej nawet budowana w bólu od 20 lat ciężka Angara A5 wymięka na wysokie orbity.Wołodia będzie zasmucony.Falconowi 9 brakuje 2-3 lat pod rząd udanych startów i będzie to rakieta kompletna nawet bez odzysku dolnego stopnia.

Jest więcej rakiet o udźwigu podobnym jak Proton. Przede wszystkim Delta IVH i Ariane 5. Zgoda, one są bardzo drogie, ale taki CZ-5, który ma zadebiutować w tym roku, komercyjnie może być gwoździem do trumny Protona. A razem "nowy" F9 i CZ-5 komercyjnie będą ogromną konkurencją dla Angary 5.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2999 dnia: Maj 01, 2016, 14:35 »