I o takie odpowiedzi mi chodziło
Dzięki za rzeczowość, bo moja wiedza jest jednak ograniczona i czasem mogę gdzieś się minąć z rzeczywistością. Czytając pospiesznie artykuł o silniku deorbitującym zrozumiałem błędnie, że H2O2 tam będzie wykorzystany jako utleniacz.
Gdzieś doczytywałem ostatnio (wybaczcie nie dałem rady odszukać teraz), że właśnie produkcja w tak wysokim stężeniu (98%) jest opatentowana przez ową firmę Jakusz, a więc najprawdopodobniej jeszcze nikt tego poza Polakami nie robi - przynajmniej w Europie. Firma ukończyła/kończy 3 granty ESA nad usprawnieniem i bezpieczeństwem w produkcji i magazynowaniu H2O2.
Examples of completed or on-going space-related activities
Currently, the company participates in the following projects as a prime contractor:
•
“SME Instrument”
(Horizon 2020 Programme, European Commission) – design of mobile container-based platform for manufacturing Hydrogen Peroxide.
Subcontractors: 2 entities.
•
“High Concentration Hydrogen Peroxide Safety Validation Testing”
(ESA) – production technology validation according to MIL-16005PRF standards. Homologation of packings for transportation.
Subcontractors: 4 entities.
http://jakusz-spacetech.com/projekty/high-concentration-hydrogen-peroxide-safety-validation-testing/•
“Hydrogen Peroxide Storability/Compatibility Verification”
(ESA) – physico-chem tests of Hydrogen Peroxide. Research demonstration to determine the compatibility of HTP with specific materials (polymers and metals).
http://jakusz-spacetech.com/projekty/hydrogen-peroxide-storability-compatibility-verification/Subcontractors: 11 entities
Jak się na bieżąco przedstawia sprawa przechowywania H2O2 to są sprzeczne dane. Np. w kilku źródłach można się było natknąć na takie sformułowania:
"Nadtlenek wodoru może być bezpiecznie przechowywany na orbicie przez długie lata, a przy odpowiednio dobranym paliwie silnik ma osiągi odpowiadające obecnym silnikom na toksyczne materiały pędne (a biorąc pod uwagę osiągi uzyskiwane z zadanej objętości materiału pędnego – znacznie je przewyższa)."
https://evertiq.pl/news/22290Pytanie w związku z tym dziwnie sformułowanym zdaniem w artykule - czy ktoś może wyjaśnić/ma jakiekolwiek bardziej konkretne informacje o tym w na jakiej zasadzie H2O2 miałby być bardziej wydajny od silników na kerozynę? Czy to może mieć związek z taką notką?:
"Okazało się, że nadtlenek wodoru stężony do 98 proc. przekłada się na temperaturę spalania prawie 1000 st. C. Uzyskanie tak wysokiej temperatury spalania, w porównaniu z innymi technologiami, które pozwalają uzyskać temperaturę spalania nawet o kilkaset stopni C niższą, w badaniach laboratoryjnych to osiągnięcie, które zwykło się nazywać rewolucyjnym."
Na stronie samego Jakusza widnieje zaś coś takiego:
"Nadtlenek wodoru jest bardzo prostu w użytkowaniu i przechowywaniu. Nie potrzeba utrzymywać go w butlach w niskiej temperaturze wystarczy pojemniki w temperaturze pokojowej. Cały proces obsługi od magazynu poprzez aplikacje nie wymaga specjalistycznej aparatury i restrykcyjnych środków bezpieczeństwa które generują poważne koszty. Do obsługi wystarczy tylko strój ochrony z tworzyw sztucznych."
Być może niektóre granty będą zakończone i rozliczone do końca tego roku i wtedy dowiemy się więcej.