Powroty do VAB - manewry rollbackMamy dzisiaj rollback STS-133. Można przypomnieć pokrótce dla kontrastu, kiedy i w jakich okolicznościach miały miejsce pozostałe tego typu manewry
W kolejności od ostatniego do pierwszego.
STS-125 - Atlantis
20 października w 2008 rokuSłynna ostatnia misja serwisowa do Teleskopu Hubble'a. Awaria komputera zarządzającego danymi na Hubble'u i wymagania czasowe na przygotowanie jednostki zastępczej wymusiły przeprowadzenie powrotu do VAB i odłożenia misji na pół roku. W międzyczasie wystartowała inna misja(e).
STS-117 - Atlantis
4 marca w 2007 rokuPo uderzeniu dynamicznego sztormu w KSC zniszczeniu uległa pianka izolacyjna na zbiorniku. Powrót do VAB był potrzebny celem przeprowadzenia napraw.
STS-115 - Atlantis
29 sierpnia w 2006 rokuRollback wyjątkowy z uwagi na swój charakter - manewr przeprowadzono w wyniku zaistnienia realnej groźby uderzenia sztormu tropikalnego Ernesto. Jednak kolejne analizy sytuacji specjalistów od pogody wykazały, iż układ traci na sile. Po uwzględnieniu przewidywanej trasy układu oraz jego nasilenia, NASA zadecydowało o przerwaniu powrotu rollback i powrotu wahadłowca z powrotem na LC-39B.
STS-114 - Discovery
26 maja w 2005 rokuWahadłowiec został cofnięty do VAB, celem dostania nowego, zmodyfikowanego zbiornika w przygotowaniu do wznowienia lotów (Return to Flight - po ponad dwuletniej przerwie od czasu katastrofy Columbii).
----------- Przed katastrofą Columbii -----------
STS-98 - Atlantis
19 stycznia w 2001 rokuDrugi rollback tego zestawu. Na skutek niepewności związanej z połączeniem kabli SRB, wahadłowiec Atlantis został cofnięty do hali montażowej VAB.
STS-98 - Atlantis
2 stycznia w 2001 rokuPierwszy rollback misji STS-98. W tym dniu, godzinę po rozpoczęciu wyjazdu na stanowisko startowe LC-39A, doszło do zatrzymania crawlera. Inżynierowie musieli rozwiązać problem z awarią podzespołu komputera. Analizy sytuacji nie zakończyły się jednak pomyślnie, wobec czego zadecydowano o powrocie do Zatoki 3 (High Bay 3) w hali VAB, używając redundantnego komputera crawlera.
STS-96 - Discovery
16 maja w 1999 rokuWahadłowiec został cofnięty do VAB, celem przeprowadzenia napraw izolacji piankowej na zbiorniku zewnętrznym, która uległa zniszczeniu w wyniku opadu gradu.
STS-79 - Atlantis
4 września w 1996 rokuAtlantis został cofnięty do hali montażowej na skutek realnej groźby uderzenia huraganu Fran w Przylądek Canaveral.
STS-79 - Atlantis
10 lipca w 1996 rokuAtlantis został cofnięty do hali montażowej na skutek realnej groźby uderzenia huraganu Bertha w Przylądek Canaveral.
STS-69 - Endeavour
1 sierpnia w 1995 rokuEndeavour został cofnięty do hali montażowej na skutek realnej groźby uderzenia huraganu Erin w Przylądek Canaveral. Ośrodek przeszedł bardzo blisko KSC, przez Brevard County.
STS-70 - Discovery
8 czerwca w 1995 rokuWahadłowiec został cofnięty do VAB, po tym jak lokalne dzięcioły (Yellow Flicker Woodpeckers) wywierciły około 196 dziur w piance izolacyjnej zbiornika zewnętrznego
Większość z tych dziur była zbyt wysoko położona, aby dostęp do nich był możliwy na stanowisku startowym. Zdjęcia jednego z oprawców w załączniku
STS-68 - Endeavour
24 sierpnia w 1994 rokuDo tego powrotu doszło po aborcie startu - RSLS w T-1.9 sekundy, już po odpaleniu silników głównych. Automatyczna sekwencja startowa została zatrzymana przez komputery pokładowe GPC (General Purpose Computers) po tym jak wartość z jednego czujnika temperatury modułu wysoko ciśnieniowej turbo pompy utleniacza HPOT (High Pressure Oxidizer Turbopump) na silniku SSME nr 3 została przekroczona. Drugi czujnik wskazywał też wartość na granicy 'czerwonej linii', która w tym momencie przed startem wynosi 867 K. Jeden z czujników zarejestrował 868 K, a temperatura powinna zwykle wynosić około 779 K.
Endeavour został przewieziony do VAB, gdzie wymieniono wszystkie trzy silniki SSME.
Był to jak do tej pory piąty i ostatni abort RSLS po zapłonie silników SSME. Filmik z abortu poniżej :
STS-39 - Discovery
7 marca w 1991 rokuDo powrotu doszło w wyniku wykrycia dużych pęknięć na wszystkich czterech lug zawiasach dwóch mechanizmów włazu dostępowego do zbiornika zewnętrznego (umbilical door). W hali montażowej doszło do rozłożenia zestawu startowego STS-39.
STS-35 - Columbia
9 października w 1990 rokuColumbia została cofnięta po raz drugi ze stanowiska startowego w wyniku realnego zagrożenia uderzeniem sztormu tropikalnego Klaus w Przylądek Canaveral.
STS-38 - Atlantis
9 sierpnia w 1990 rokuDo powrotu Atlantis do VAB doszło w momencie potwierdzenia testami przecieku wodoru w znajomym nam rejonie adaptera GUCP. W tym jednak wypadku nieszczelność wykryto po stronie zbiornika ET. W hali montażowej doszło do rozłożenia całego zestawu startowego STS-38.
STS-35 - Columbia
12 czerwca w 1990 rokuPierwszy rollback tej misji. Powodem był przeciek wodoru z 17 calowego zaworu w adapterze GUCP.
STS-51E/51B - Challenger
5 marca w 1985 rokuWahadłowiec został cofnięty do VAB na skutek problemów czasowych z dostarczeniem głównego ładunku - satelity Tracking and Data Relay Satellite-B. W hali montażowej doszło do rozłożenia zestawu startowego, orbiter wrócił z powrotem do OPF. Misja STS-51E została skasowana, a wahadłowcowi przydzielono ładunki misji STS-51B.
STS-41D - Discovery
11 lipca w 1984 rokuDiscovery został cofnięty do VAB na skutek pad abortu, który miał miejsce 26 czerwca w T-4 sekundy. Wtedy to doszło do anomalii w silniku SSME nr 3. Napiętą atmosferę w kabinie wahadłowca rozładował trochę astronauta Steve Hawley, który tuż po aborcie powiedział: "Hee, myślałem, że w momencie MECO (Main Engine Cut-Off - wyłączenia silników SSME na orbicie) będziemy dużo wyżej!"
Dziesięć minut później nie było już tak wesoło z uwagi na pożar, który pojawił się na stanowisku startowym. Uruchomiony zestaw zraszający spowodował kompletne przemoczenie ewakuowanej załogi.
Po powrocie do VAB zestaw startowy rozebrano i Discovery trafił do OPF, gdzie wymieniono wadliwy silnik SSME.
Filmik z abortu :
STS-9 - Columbia
19 października w 1983 rokuPierwszy w historii rollback w wykonaniu wahadłowca Columbia. Powrót nastąpił do VAB, zestaw startowy rozłożono i orbiter trafił z powrotem do OPF. Przyczyną był problem z dyszą silnika prawego stopnia pomocniczego (SRB). Start opóźnił się o miesiąc.
Dzisiejszy rollback STS-133 wahadłowca Discovery jest 20-tym tego typu powrotem w historii programu STS.