(Logo misji STS-120 oraz drugie logo z widocznym słowem "ESPERIA", które w starożytnej Grecji oznaczało Półwysep Apeniński. Ma to podkreślać fakt, że moduł "Harmony" został zbudowany we Włoszech)
Na październik tego roku planowana jest kolejna misja promu kosmicznego STS-120. Będzie to kolejny etap montażu ISS oznaczony jako lot 10A. Misja planowana jest na 13dni. Wahadłowcem, który poleci w ramach tego lotu będzie Discovery (OV-103).
Start: 23 październik 2007
Lądowanie: 5 listopad 2007
Będzie to:
-120 misja promu kosmicznego
-23 lot wahadłowca do ISS
-34 misja Discovery (poprzedni lot to STS-116, grudzień 2006)
Podstawowe cele misji-dostarczenie do ISS modułu "Harmony" (node 2).
-przeniesienie elementu P6 (obecnie przymocowanego do elementu Z1) do P5
-
Power Data Grapple Fixture (PDGF) dla ramienia Canadarm2
ZałogaDowódca: Pamela A. Melroy (3 lot)
Pilot: George D. Zamka (1 lot)
Specjaliści Misji: Scott E. Parazynski (5 lot)
Douglas H. Wheelock (1 lot)
Stephanie D. Wilson (2 lot) //zastąpiła Michaela Foremana (obecnie w załodze STS-123)
Paolo A. Nespoli (1 lot) //ESA
Daniel M. Tani (2 lot) //inżynier pokładowy ISS
Podczas tej misji Daniel Tani (Expedition 16) zastąpi Claytona Andersona (Expedition 15) na pokładzie ISS. Anderson powróci na Ziemię z resztą załogi STS-120. Paolo Nespoli jest Włochem i reprezentuje ESA. Przy okazji omawiania załogi, warto wspomnieć, że Pani Pamela Melroy będzie drugą po Elien Collins kobietą dowódcą promu kosmicznego. Oprócz tego jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to 6 października wystartuje Soyuz TMA-11 z załogą: Yuri Malenchenko, Peggy Whitson (oboje w składzie załogi Expedition 16) oraz Sheikh Muszaphar Shukor (pierwszy Malezyjczyk w kosmosie). Whitson będzie pierwszą kobietą dowódcą ISS. Czyli podczas misji STS-120 na orbicie będą dwie dowodzące kobiety... ;-)
Realizacja celów misjiMontaż modułu "Harmony"Poniższy rysunek pokazuje w jaki sposób nastąpi montaż "Harmony" do ISS:
Discovery przycumuje (tak jak w przypadku poprzedniej misji) do PMA-2 (Pressurized Mating Adapter). "Harmony" zostanie wydobyty z ładowni za pomocą ramienia SSRMS i wstępnie przymocowany do boku modułu "Unity" (node 1) i pozostanie tam dopóki prom nie odłączy się od stacji. Gdy Discovery odcumuje możliwe będzie przeniesienie adaptera PMA-2 do modułu "Harmony" (około 3-go listopada). Następnie moduł wraz z PMA-2 zostanie doczepion tam gdzie wczesniej znajdował się PMA-2, czyli przednia część laboratorium "Destiny" (5-go listopada).
Poniżej znajduje się zdjęcie wykonane podczas STS-118 przez kamere zamontowaną w ładowni wahadłowca. Zaznaczyłem na nim widoczne elementy stacji:
Podczas pisania tego tekstu widoczny na zdjęciu adapter PMA-3 jest przymocowany z boku "Unity" (node-1), dokładnie tam zostanie przymocowany "Harmony". PMA-3 z kolei powędruje do dolnego węzła "Unity" (nadir).
Przeniesienie elementu P6Sądze, że poniższy fotomontaż wszystko tłumaczy:
Kilka dodatkowych uwag-w najbliższym czasie (27 sierpień) zostaną złożone baterie słoneczne Zaryi. Dzięki tej operacji możliwe będzie rozwinięcie radiatorów (elementy P1 i S1). Obecnie na obu tych elementach rozwinięty jest tylko jeden radiator.
-wspomniane przeniesienie adaptera PMA-3 powinno nastąpić 30 sierpnia
Po locie STS-120 i małym przemeblowaniu modułu "Harmony" stacja będzie wyglądać tak:
W celu zaznajomienia się z poczególnymi krokami budowy ISS'a, polecam obejrzenie poniższej animacji:
Kilka informacji o "Harmony"Moduł "Harmony" wcześniej znany tylko i wyłącznie jako node-2 jest jednym z kluczowych elementów stacji. Będzie pełnił rolę węzła do którego zostaną dołączone moduły: Columbus (STS-122) oraz "Kibo" (STS-124).
Nazwa "Harmony" została oficjalnie nadana 15 marca 2007 jako wynik konkursu w którym udział wzięli uczniowie amerykańskich szkół.
Dane techniczne:Długość: 6.7 m
Średnica: 4.5 m
Masa: 14.5 ton
Krótka foto-historia modułu "Harmony"28 Maj 2003 - przygotowania do transportu
30 Maj 2003 - załadunek node-2 na lotnisku w Turynie. Na Floryde dotarł 1 czerwca.
9 luty 2005 - node-2 jest przenoszony do specjalnego pojemnika transportowego w którym pojechał do Operations and Checkout Building gdzie sprawdzano jego szczelność.
23 marzec 2007 - dowódca misji STS-120 Pamela Melroy wewnątrz "Harmony".
Linki:http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts120/http://en.wikipedia.org/wiki/STS-120http://www.nasaspaceflight.comhttp://spaceflightnow.com (zapewne wkrótce w dziale
Current Mission)
http://www.esa.int/esaHS/ESAWEL0VMOC_iss_0.htmlhttp://astro.zeto.czest.pl/loty/sts120.htm