Autor Wątek: Northrop Grumman  (Przeczytany 3412 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6502
Northrop Grumman
« dnia: Lipiec 29, 2018, 17:13 »
Northrop Grumman to zasłużona firma na rynku astronautycznym i dziwne, że dotąd nie ma swojego wątku na naszym Forum. Pora to odrobić, a okazją jest wchłonięcie przez tę firmę w 2018 r. jednego z przedsiębiorstw tzw. new space - Orbital ATK. Orbital ATK powstał w 2015 r. z połączenia dwóch firm: Orbital Sciences Corp. i Alliant Techsystems (ATK). Teraz, 7 czerwca 2018 r. Orbital ATK stała się częścią Northrop Grumman jako Northrop Grumman Innovation Systems.


Northrop Grumman w obecnej postaci powstał w 1994 r. przez połączenie dwóch znanych firm: Northrop Corp. (działająca od 1939 r.) i Grumman Aerospace Corp. (od 2929 r.) Były to firmy bardzo znane w zakresie lotnictwa, ale także miały swoje dokonania w astronautyce.

Northrop produkował samoloty wojskowe: myśliwce i bombowce. Jego najbardziej chyba znaną konstrukcją jest bombowiec B-2 zaprojektowany w postaci latającego skrzydła. Na polu astronautyki firma zasłużyła się samolotem HL-10, pierwowzorem wahadłowca Dream Chaser. Został on zbudowany dla NASA jako demonstrator samolotu z kadłubem posiadającym własną siłę nośną, w ramach wstępnych prac nad promem kosmicznym.

Grumman również zajmował się głównie samolotami wojskowymi. Jeśli idzie o astronautykę, firma przede wszystkim zbudowała lądowniki księżycowe LM (Lunar Module) z programu Apollo.

Połączona firma Northrop Grumman zwiększyła swój udział w zakresie astronautyki. W 2007 wykupiła firmę Scaled Composites Burta Rutana, która zasłynęła zbudowaniem samolotu rakietowego SpaceShipOne. Wspólnie z Boeingiem starała się o kontrakt na budowę statku Orion, ale bez powodzenia. W 2018 r. została głównym wykonawcą teleskopu Jamesa Webba.

Obecnie przejmując Orbital ATK firma Northrop Grumman przejmuje cały dorobek tej firmy, czyli rakiety Minotaur, Pegasus i Antares, ponadto budowę satelitów, w tym statki zaopatrzeniowe Cygnus, a także budowę silników pomocniczych SRB dla rakiety SLS. I oczywiście przejmuje kontrakty, zwłaszcza na udział w programie CRS, czyli zaopatrzeniu cargo dla ISS. Wątek o nieistniejącej już firmie Orbital ATK: http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=127.0.

Link do NG Innovation Systems, czyli dawnego Orbital ATK: https://www.northropgrumman.com/AboutUs/BusinessSectors/InnovationSystems/Pages/default.aspx.
« Ostatnia zmiana: Listopad 10, 2018, 22:44 wysłana przez JSz »

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1018
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 21, 2018, 20:18 »
Wczoraj (20.09.2018) Northrop-Grumman przeprowadził pierwszy test kwalifikacyjny nowego boostera GEM 63 dla rakiety ATLAS. Pod zdjęciem jest link do filmu z testu.




Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 09, 2019, 14:31 »
Wywiad z Kentem Romingerem na temat aktualnego etapu rozwoju rakiety OmegA. Pierwsze testy silnika przewidziane na maj br. https://spacenews.com/for-omega-u-s-air-force-launch-competition-is-a-must-win/


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6502
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 30, 2019, 22:25 »
No więc dzisiaj odbył się pierwszy test pierwszego stopnia. Wszystko szło dobrze, ale wystąpiła "anomalia" - została zniszczona dysza silnika. Tutaj filmik, pod koniec (ok. 2:13) widać jakby wybuch dyszy:




Według NG:

Cytuj
Northrop Grumman
‏Konto zweryfikowane @northropgrumman
38 min.38 minut temu

#NorthropGrumman successfully completed the test of OmegA’s first stage; the motor performed nominally with an observation noted at the very end of test involving the aft exit cone of the nozzle. Tune in to the press conference starting at 2:05 p.m. MDT http://www.northropgrumman.com/OmegA

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 30, 2019, 22:25 »

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2509
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 30, 2019, 23:58 »
No to był zdecydowanie wybuch, chyba materiał się poddał obciążeniom w końcu.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 19649
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 31, 2019, 08:51 »
Pierwszy test OmegA – anomalia
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 31 MAJA 2019


Moment rozerwania dyszy silnika pierwszego stopnia rakiety OmegA / Credits - Northrop Grumman

(...) Nośność wariantu na GTO ma się zawierać w zakresie od 4900 do 10100 kg, zaś wariant lotu bezpośrednio na GEO ma wynosić ładunki od 5250 do 7800 kg. Rakieta ma być gotowa do pierwszego startu w 2021 roku. Z dostępnych informacji wynika, że Orbital ATK nie planuje odzyskiwania jej elementów.

Trzydziestego maja 2019 roku nastąpiło pierwsze statyczne odpalenie pierwszego stopnia rakiety OmegA. Nagranie z tego testu prezentujemy poniżej. Ten statyczny test nie przebiegł do końca prawidłowo – tuż przed 120 sekundą doszło do rozerwania dyszy silnika. (...)
https://kosmonauta.net/2019/05/pierwszy-test-omega-anomalia/

Northrop Grumman to investigate anomaly after OmegA’s first rocket motor test
by Sandra Erwin — May 30, 2019

(...) More than 12 feet in diameter and 80 feet long, the first stage fired for 122 seconds at the company’s test facility in Promontory, Utah. The static fire produced more than two million pounds of maximum thrust — roughly the equivalent to that of eight-and-a-half jumbo jets. The test verified the performance of the motor’s ballistics, insulation and joints as well as control of the nozzle position, Northrop Grumman said in a statement.

“What we observed today was successful test,” Kent Rominger, Northrop Grumman’s vice president and capture lead for the OmegA launch system, told reporters at a news conference following the test.

Rocket motors are tested at high and low temperatures, he said. This test was at a high temperature of 90 degrees “so you get a little bit higher thrust,” Rominger said. “It appears that everything worked very well. At the very end when the engine was tailing off, we observed the aft exit cone, maybe a portion of it, doing something a little strange that we need to go further look into.”

A large plume of black smoke seen during the test was normal, Rominger said. When a motor burns out on the ground in tests, black smoke is expected whereas in space it’s a much cleaner burnout.

Rominger would not confirm whether a piece or pieces of the aft exit cone came apart. “We have to dig into all that data, analyze it to see what happened,” he said. The nozzle in OmegA’s C600 first stage motor is a commercial nozzle that is different than the one used by NASA’s Space Launch System, he said. (...)
https://spacenews.com/northrop-grumman-to-investigate-anomaly-after-omegas-first-rocket-motor-test/

Northrop Grumman looking into dramatic nozzle anomaly on Omega rocket motor
May 30, 2019 William Harwood


https://www.youtube.com/watch?time_continue=1320&v=8MTM-ANa7FI

(...) Northrop Grumman is building more powerful solid-propellant boosters for NASA’s huge Space Launch System rocket, which will be used in the early 2020s to launch astronauts back to the moon. It was not immediately known what impact, if any, the test anomaly Thursday might have on the SLS program.

But Rominger downplayed commonality between the two designs.(...)
https://spaceflightnow.com/2019/05/30/northrop-grumman-looking-into-dramatic-nozzle-anomaly-on-omega-rocket-motor/

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 06, 2019, 13:52 »
Czy ktoś spotkał się może z informacją jak są łączone kompozytowe segmenty w silniku Castor 600 - pierwszym stopniu rakiety OmegA? Szukałem, ale w większości miejsc jest tylko jednobrzmiący tekst "The carbon composite design eliminates the factory joint common on all Space Shuttle SRBs."

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5767
  • Realista do bólu;-)
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 06, 2019, 14:19 »
Moze drukowali w 3d i nie musieli laczyc?;-) To ostatnio taki ... trynd ;-)
Z powazaniem
                          Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 06, 2019, 14:31 »
Nie. To są silniki skonstruowane na bazie SRB wahadłowca. Osobno są budowane i wypełniane paliwem segmenty, tylko obudowa jest z kompozytu węglowego zamiast stali, a paliwo zamiast PBAN zawiera HTPB.
I stopień - Castor 600 ma się składać z dwóch takich segmentów, a drugi Castor 300 - z jednego.
Jest jeszcze Castor 1200, który składa się z 4 segmentów i jest proponowany dla SLS zamiast dotychczasowych boosterów.
Wiadomo jak były łączone stalowe segmenty SRB i jakie problemy z tego wynikały. Ciekaw jestem sposobu łączenia segmentów kompozytowych w Castorze 600 i 1200.

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2019, 20:28 wysłana przez ah »

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 06, 2019, 20:27 »
Trochę więcej o tych silnikach:




« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2019, 20:29 wysłana przez ah »

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 16, 2019, 18:18 »
Ceremonia przekazania budynków używanych przez STS dla NGIS na rzecz rakiety OmegA:



Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 19649
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 28, 2020, 21:48 »
Drugi test OmegA





Northrop Grumman completes static fire test of OmegA rocket’s second stage
by Sandra Erwin — February 27, 2020


OmegA second stage static fire test Feb. 27, 2020. Credit: Northrop Grumman

Northrop Grumman said the test moves OmegA a step closer to becoming certified to fly national security missions.

ORLANDO, Fla. — Northrop Grumman announced Feb. 27 it completed a static fire test of the second stage of its OmegA rocket.

The test, conducted at the company’s facilities in Promontory, Utah, moves OmegA a step closer to becoming certified to fly national security missions, the company said.

During the test, the second stage motor fired for full-duration for approximately 140 seconds, burning nearly 340,000 pounds of solid propellant to produce upwards of 785,000 pounds of thrust, Northrop Grumman said. (...)

https://spacenews.com/northrop-grumman-completes-static-fire-test-of-omega-rockets-second-stage/

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 10, 2020, 16:49 »
To już definitywny koniec rozwoju rakiety OmegA:
https://spacenews.com/northrop-grumman-to-terminate-omega-rocket-program/
Ale jak każdy z molochów amerykańskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego odbije to sobie. Już ma kontrakt na nowy międzykontynentalny pocisk balistyczny - na razie 13,3mld$, a w perspektywie nawet 63mld$:
https://spacenews.com/northrop-grumman-receives-13-3-billion-contract-to-develop-next-generation-icbm/
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 10, 2020, 16:52 wysłana przez ah »

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 19649
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 11, 2020, 08:58 »
Koniec rakiety OmegA
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 11 WRZEŚNIA 2020

(...) W połowie sierpnia 2020 firma NG poinformowała swoich pracowników, że nie będzie dalej rozwijać rakiety OmegA. Dziewiątego września firma poinformowała na oficjalnie, że projekt rakiety OmegA został zakończony.

Nie jest to zaskakująca informacja – w połowie tego roku NG nie udało się wygrać kontraktu na serię lotów tej rakiety z satelitami dla amerykańskiej armii. Firma NG – przynajmniej na kilka lat – utraciła dobre źródło przychodu, które miało duże znaczenie dla rakiety OmegA. Z tego też powodu zatrzymanie prac nad rakietą OmegA wydaje się być uzasadnione.
https://kosmonauta.net/2020/09/koniec-rakiety-omega/

https://spacenews.com/northrop-grumman-to-terminate-omega-rocket-program/
https://spacenews.com/northrop-grumman-weighing-exit-options-for-omega-rocket/

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 19649
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 07, 2021, 13:57 »
Rakieta Pegasus – czy zostanie wycofana?
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 7 KWIETNIA 2021

(...) Kolejny start Pegasusa powinien nastąpić w maju 2021. Jak na razie nie ma informacji co do kolejnych zamówień na tę rakietę. Z dostępnych informacji wynika, że Pegasus jest konstrukcją drogą w porównaniu z innymi rakietami – w szczególności w przeliczeniu na kilogram wynoszonego ładunku. (...)
https://kosmonauta.net/2021/04/rakieta-pegasus-czy-zostanie-wycofana/

11.10.2019  https://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=3780.msg137098#msg137098

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Northrop Grumman
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 07, 2021, 13:57 »