ACP
Kolektor aerozoli i pirolizer był urządzeniem pozwalającym na pobranie próbek aerozoli atmosferycznych za pomocą filtra wystawianego na zewnątrz lądownika. Następnie przygotowywał on próbki do badań za pomocą chromatografu gazowego i spektrometru masowego GCMS poprzez odparowanie i rozkład termiczny. Następnie dostarczał uzyskane w ten sposób produkty gazowe do GCMS. Do celów naukowych ACP zaliczało się: określenie składu chemicznego aerozoli atmosferycznych pod kątem zawartości wodoru, węgla, azotu i tlenu; określenie względnej zawartości kondensatów organicznych w niższej stratosferze (zawierających C2, H2, C2, H, HC3N, HCN); oraz określenie względnych zawartości kondensatów organicznych w troposferze (głównie CH4, C2H6). Do dodatkowych celów wypełnianych wraz z dodatkowymi informacjami z innych instrumentów (głównie DISR) zaliczały się: określenie absolutnych zawartości wszystkich kondensujących substancji w obrębie stratosfery i wyższej troposfery; określenie wielkości drobin aerozoli będących jądrami kondensacji większych kompleksów w obrębie stratosfery i porównanie tego parametru z wielkościami drobin w wyższej troposferze; oraz określenie zawartości niekondensujących substancji uwięzionych we wnętrzu zbieranych drobin (głównie CO2).
Instrument ACP znajdował się na platformie instrumentów lądownika. Jego rurka wlotowa wystawała z otworu w kopule przedniej lądownika, blisko wlotu gazu atmosferycznego GCMS i otwarcia SSP. Masa urządzenia wynosiła 6.7 kg a pobór mocy - 13.3 W.
System pobierający próbki instrumentu ACP (Sampling Tube - ST) musiał zostać wystawiony poza warstwę graniczą gazu wokół próbnika, wstawiając kolektor bezpośrednio w strumień przepływającego gazu. Grubości tej warstwy była szacowana na kilka milimetrów. Zastosowana rurka ST wystawała na 28 mm ponad przednią kopułę struktury próbnika. Była to rurka aluminiowa o długości 70 mm i średnicy zewnętrznej 45 mm. Górna część rurki łączyła się z zaworem wejściowym (patrz dalej).
Dolny (zewnętrzny) koniec rurki ST był chroniony przez pokrycie ochronne (Sealing Cover - SC). Zostało ono otworzone w początkowym okresie opadania próbnika. Na zewnętrznym końcu rurki znajdowała się płaska uszczelka ze stali nierdzewnej zapewniająca ścisłe przyleganie filtra (patrz dalej). W czasie zbierania próbek temperatura kolektora musiała być jak najbliższa temperaturze atmosfery Tytana. Pozwało to na zachowanie w możliwie nie zmienionym składzie bardziej lotnych drobin aerozoli i drobin budujących chmury.
Kolektorem aerozoli był filtr (Filter - FIL) wykonany ze stali nierdzewnej Beckaert ST10. Był on przesuwany wzdłuż rurki ST przed odpowiedni mechanizm (Filter Mechanism - FIM). Przed lądowaniem filtr znajdował się w pozycji wyjściowej we wnętrzu komory grzewczej (Oven - OV). Po pobraniu pierwszej próbki filtr był ponownie przemieszczany na koniec ST, a następnie ponownie wprowadzany do OV. W czasie pobierana próbki wystawał on na 4 mm z otworu wejściowego ST. Filtr składał się z metalowych włókien o średnicy około 0.4 mm tworzących siatkę. Z powodu jego podgrzewania do wysokiej temperatury zastosowanie metalu było konieczne. Filtr charakteryzował się porowatością 80% i grubością 0.4 mm. Miał kształt cylindra do którego laserowo przylutowany był dysk. Wewnętrzna średnica wynosiła 10 mm, wysokość - 28 mm, a powierzchnia - 10 centymetrów kwadratowych. Dysk był bezpośrednio wystawiony na działanie strumienia gazu atmosferycznego. Dolna część filtra była przymocowana do mechanizmu FIM. Mechanizm ten składał się z zębatek.
Jednostka pompy (Pump Unit - PU) powodowała przepływ gazu przez filtr. Pompa powodowała zasysanie aerozoli poprzez zasypywanie gazu atmosferycznego na wysokościach 80 - 32.5 km i 22 -17 km. Na dużych wysokościach (135 - 80 km), gdy pompa nie była jeszcze w pełni sprawa cząstki aerozoli były zbierane na drodze bezpośrednich uderzeń w kolektor. Konstrukcja PM była oparta na dwóch kołach obracających się w tempie 19000 - 25000 rpm. Były umieszczone w metalowej oprawie i obsługiwane przez silnik elektryczny. PU był małą jednostką o masie około 850 gramów i wymiarach 100 x 80 x 100 mm. Element ten został dostarczony przez firmę Technofan.
Po zebraniu próbki filtr był przemieszczany ponownie do komory grzewczej OV. Komora ta miała kształt cylindryczny. W niej próbka była poddawana odparowaniu w temperaturze 250°C oraz pirolizie w temperaturze 600°C. Podgrzewanie zapewniał grzejnik (Heating Element - OH) dostarczony przez firmę Thermocoax. Ciepło było wytwarzane na skutek oporu podczas przepływu prądu przez tarczę ze stali nierdzewnej. Zastosowano dwa takie dyski. Jeden z nich był wsuwany do OV, a drugi jednocześnie wsuwany. Do kontroli środowiska cielnego służyły dwa obwody termoelektryczne - jeden dla grzejnika a drugi dla wewnętrznej ściany OV. Całkowita objętość OV wynosiła 6 centymetrów sześciennych. W celu zminimalizowania reakcji chemicznych ze ścianami komory jej wewnętrzne powierzchnie zostały pokryte warstwą złota o grubości kilku mikronów. Przed podgrzewaniem komora była zamykana poprzez aktywację zmotoryzowanego zaworu wejściowego (Gate Valve - GV). Zapewniał on dobrą szczelność komory przy ciśnieniach do 3 barów. Po otwarciu pozwalał na wysunięcie filtra. W skład tego systemu wchodził zawór, mechanizm (Gate Valve Mechanism - GV), oraz silnik (Gate Motor - GM). W czasie zamykania zawór był przesuwany z pozycji otwartej do zamkniętej przez śrubę poruszaną przez silnik. Uszczelnienie zapewniała uszczelka wykonana z kalrezu. Zawór był zamykany w czasie 5 sekund. Na konstrukcji OV zamontowane były też trzy zawory (V1, V2 i VT), normalnie zamknięte. V1 wprowadzała do komory gazowy azot 15N, który przenosił gazowe produkty rozkładu aerozoli do linii transferowej poprzez zawór V2. Zastosowanie izotopu 15N zapobiegało reakcją z azotem z atmosfery Tytana. Zawór VT pozwalał na usunięcie reszty zawartości komory OV do atmosfery Tytana. VT służył też do oczyszczania komory przed pobraniem próbki oraz do kontroli ciśnienia przed transferem gazu. VT mógł zostać też otworzony w dowolnym czasie w czasie lądowania, gdyby ciśnienie w OV wzrosło powyżej 2.7 bara. Rurka wyjściowa (Exhaust Tube - ET) wraz z zaworem izolującym P2 wyrzucała gaz na zewnątrz. Gaz po dotarciu do zaworu GV przepływał równolegle w stosunku do układu GV/OV. Dzięki temu cyrkulacja gazu była nienależna od tego, czy GV był otwarty czy zamknięty.
System dostarczający gaz 15N2 rozpoczynał się zbiornikiem gazu (Gas Tank - GT) pod ciśnieniem 30 barów. Jego objętość wynosiła 55 centymetrów sześciennych. Miał postać cylindra o średnicy 32 mm. Jego ściany były wykonane ze stali nierdzewnej. Miały grubość 1 mm. System dostarczający gaz był zaprojektowany do działania pod ciśnieniem maksymalnym 40 barów w temperaturze 120°C oraz przy krótkotrwałych wzrostach ciśnienia do 160 barów. Napełnianie komory OV gazem było kontrolowane przez przetwornik ciśnienia (Pressure Transducer - PS) związany z zaworem Vl. Zawór odciążający (Relief Valve - RV) chronił GCMS przed przypadkowymi wzrostami ciśnienia w ACP.
Ciśnienie w całym wewnętrznym obiegu zostało podniesione w czasie prac naziemnych i podczas wczesnego etapu lotu międzyplanetarnego. Po przelocie koło Jowisza został opróżniony poprzez otwarcie zaworu P2. Ponadto zawory V1, V2 i VT były otwierane na krótki czas podczas każdego testu w trakcie lotu. Mechanizm zaworu wejściowego GVM był zamknięty w czasie startu i został otworzony wkrótce po nim. Został następnie zamknięty na krótki okres przed odłączeniem próbnika, podczas ostatniego testu w trakcie lotu.
Produkty pirolizy były przenoszone do GCMS poprzez linię transferu produktu (Product Transfer Line - PTL). Była ona odizolowana od wewnętrznego obiegu ACP przez zawór Pl. Zawór ten został jednorazowo otworzony w początkowym okresie opadania (T0+2 min) w celu wstępnego przewietrzenia wewnętrznej linii wyjściowej (Internal Exit Transfer Line - ITL) oraz linii wyjściowej zewnętrznej (External Exit Transfer Line - ETL). Jednokrotnie otwierany zawór IVA izolował PLT od GCMS. Zawory specjalne T1, T2 i T3 były używane tylko podczas testów naziemnych. Elektrozawory V1, V2 i VT, a także Pl i rurka PTL były ogrzewane przez odpowiednie grzejniki (HV1 dla zaworu V1, HV2 dla zawory V2, HVT dla VT, HP1 dla P1 i HPTL dla PTL). Grzejnik HV1 był włączany przez termostat gdy temperatura spadała poniżej -5°C. Zapobiegało to powstaniu wycieków, które mogły zostać spowodowane przez niską temperaturę w atmosferze Tytana.
Podczas lądowania Huygensa ACP zebrał dwie próbki - podczas przejścia rzez tropopauzę (na wysokości 160 - 40 km ponad powierzchnią) oraz w warstwie chmur (na wysokościach 23 - 17 km). W czasie lądowania instrument pracował według precyzyjnie określonego czasu. GCMS wykonywał zarówno bezpośrednią spektrometrię masową zebranych próbek jak i spektrometrię masową sprzężoną z chromatografią gazową. Ponieważ czas na pobranie próbek i ich analizy był krótki (około 120 minut), do pełnej analizy jednej próbki były potrzebne trzy transfery gazu do GCMS a jedna analiza gazu w GCMS trwała około 10 minut, produkty rozkładu próbki zebranej w niższej części atmosfery czekały na zbadane do czasu zakończenia badań próbki zebranej w górnej części atmosfery.
Instrument powstał przy współpracy Francji (Service d'Aéronomie du Centre National de la Recherche Scientifique - SA/CNRS) i Austrii (Space Research Institute, Graz). W SA/CNRS we współpracy z CNES opracowane zostały komponenty mechaniczne i pneumatyczne. W Austrii powstały komponenty elektroniczne. W testach kwalifikacyjnych i kalibracji brały udział: Laboratory for Planetary Atmospheres (Goddard Space Flight Center); Laboratoire Interuniversitaire Systemes Atmospheriques (LISA) w Creteil; oraz ONERA/CERT w Tuluzie. Finansowanie zapewniły głównie CNES i CNRS we Francji oraz SRI i Ministerstwo Badań Naukowych w Austrii. Głównymi kontrahentami przemysłowymi były SEP (Melun Villaroche, Francja), Joanneum Research Institute (Graz, Austria), oraz Austrian Aerospace (Vienna, Austria).