KONSTRUKCJA
Satelita LISA Pathfinder składa z dwóch modułów: modułu naukowego (Science Module), oraz modułu napędowego (Propulsion Module). Te dwa komponenty oddzielą się po wejściu na odpowiednią orbitę. Masa startowa całego kompleksu wynosi 1 900 kilogramów. Masa bez paliwa modułu naukowego wynosi 470 kilogramów.
Moduł naukowy zawiera główne wyposażenie naukowe satelity. Ma on kształt graniastosłupa ośmiokątnego. W nim zostały także umieszczone 2 systemy niezbędne o wykonania programu badawczego: system napędowy wolny od wleczenia (Drag-Free Propulsion System - DFPS), oraz system kontroli orientacji przestrzennej wolny od wleczenia (Drag Free Attitude Control System - DFACS). Wewnątrz tego modułu znajduje się centralny cylinder, zawierający bezwładnościowe zestawy naukowe. Znajdują się one z dala od innego wyposażenia, co zapewnia ich dobrą izolację od wpływów zewnętrznych. Taka konfiguracja umożliwia także łatwy dostęp do zestawów sensorów podczas montażu satelity. Pozostałe wyposażenie zostało umieszczone w 8 przegrodach wokół cylindra. Pakiety elektroniki zostały umieszczone na panelach bocznych, tak daleko od sensorów jak to jest możliwe. Energii elektrycznej dla całego kompleksu dostarcza pojedynczy panel fotoogniw słonecznych, który został umieszczony na górnej powierzchni modułu naukowego. Statek jest stabilizowany trójosiowo. System kontroli orientacji przestrzennej używa w tym celu silniczków systemu mikronapędowego DFPS, umieszczonych na panelach bocznych. Danych nawigacyjnych pozwalających na odpowiednie zorientowanie statku względem Słońca i Ziemi dostarczają szperacze gwiazd oraz sensory Słońca. Podczas programu badawczego bardzo dokładną kontrolę orientacji przestrzennej zapewni sensor bezwładnościowy pakietu LTP. Kontrolę temperatury wewnętrznej zapewniają radiatory, grzejniki, oraz wielowarstwowa izolacja. Łączność z Ziemią zapewnia antena pasma X w module naukowym. Zostanie użyta tylko ta pojedyncza stacja, więc łączność nie będzie ciągła, co będzie wymagało składowania danych naukowych i telemetrycznych na statku kosmicznym. Użycie naziemnej anteny odbiorczej o średnim rozmiarze w dużych odległościach wymusiło użycie anteny średniego zysku, wydajnego wzmacniacza mocy sygnału, oraz odbiornika głębokiego kosmosu.
Celem misji jest zweryfikowanie, czy próbne masy mogą być utrzymywane na pokładzie statku bezpośrednio unosząc się. Praktycznie oznacza to, że na próbną masę nie mogą oddziaływać siły wynikające z kontaktu mechanicznego, a jedynie siły cieplne, magnetyczne, elektryczne i grawitacyjne prowadzące do przyspieszenia mniejszego od 3×10^-14 m s^-2. Dominującą siłą zewnętrzną działającą na statek kosmiczny jest ciśnienie promieniowania słonecznego, na poziomie około 19 mikroN. Taka siła działająca na statek o masie 500 kg wywołałaby przyspieszenie 19×10^-6 / 500 = 3×10^-8 m s^-2, czyli znacznie powyżej wymaganych 3×10^-14 m s^-2. Dlatego tez statek musi być chroniony przed ciśnieniem promieniowania. Jest to głównym zadaniem systemu kontroli orientacji wolnego od wleczenia DFACS. Siły i momenty obrotowe oddziałujące na statek nie będą bezpośrednio mierzalne, ale ich konsekwencje będą mogły być zmierzone. Pozycja i rotacja masy próbnej wobec jej komory będzie mierzona przez przez bezwładnościowy sensor elektroniczny. Komputer pokładowy będzie okresowo używał tych danych do obliczenia sił i momentów obrotowych potrzebnych do utrzymania odpowiedniej orientacji masy próbnej w komorze. Będą one okresowo przykładane do statku za pomocą silników FEEP rotujących statek dookoła masy próbnej. Ruch względy masy próbnej będzie zależny od sił przyłożonych do niej i sił przyłożonych do statku. Dlatego też oddziaływanie kontrolne będzie odpowiadało sile przyłożonej do masy próbnej minus siła przyłożona do statku. W konsekwencji statek będzie podążał za masą próbną z tym samym przyspieszeniem. W celu zmierzenia całkowitego przyspieszenia masy próbnej potrzebne byłyby pomiary pozycji statku kosmicznego z nieosiągalną dokładnością. Dlatego też oszacowanie przyspieszenia masy próbnej zostanie dokonane za pomocą drugiej masy próbnej. Odległość między dwoma masami będzie mierzona przez optyczny interferometr heterodynowy i będzie używana w celu wyprowadzenia przyspieszenia. W idealnej konfiguracji druga masa próbna powinna również swobodnie się unosić, ale jest to niemożliwe. Statek nie może podążać jednocześnie za dwiema masami. W konsekwencji druga próbna masa jest utrzymywana w centrum jej komory z użyciem sił i momentów obrotowych wytwarzanych przez elektrostatyczny system zawieszający. Różnice między siłami lub przyspieszeniami na obu masach próbnych są wyprowadzane poprzez pomiary za pomocą interferometru. Innym ważnym wkładem do zaburzeń warunków spadku swobodnego mas próbnych jest ich oddziaływanie z komorami. Między masami i komorami nie ma żądnych połączeń mechanicznych, ale oddziaływania magnetyczne, elektrostatyczne i grawitacyjne muszą zostać zmniejszone aby nie przeszkadzały w pomiarach.
Głównym zadaniem systemu napędowego wolnego do wleczenia DFPS zarządzanego przez DFACS jest przeciwdziałanie siłą zaburzający i momentom obrotowym oddziaływujących na statek, w celu utrzymania swobodnego unoszenia się mas próbnych. W celu przeciwdziałania ciągle zmieniającym się siłą zaburzającym silniki muszą dostarczyć modulowanego ciągłego ciągu między minimalną a maksymalną jego wartością (1 - 100 mikronewtonów) z czasem reakcji krótszym do częstotliwości rozkazów systemu kontrolnego (10 Hz). Silniki będą używane jako skrajnie precyzyjne siłowniki odpalane podczas całej misji. Dodatkowo, poza funkcjami w trybie wolnym od wleczenia (trybie naukowym) DFPS pełni też wszystkie funkcje związane z kontrolą orientacji i sterowania statkiem po oddzieleniu modułu napędowego. Systemem napędowym jest napęd elektryczny emisji pola (Field Emission Electric Propulsion - FEEP), silnik jonowy używający jako paliwa ciekłego metalu. Paliwo ma postać cienkiej igły która jest topiona. System wymaga źródła elektronów zachowującego równowagę ładunku jonów emitowanych przez silnik. Jest nim neutralizator stanowiący jednostkę wraz z systemem kontroli mocy silnika oraz neutralizatora. FEEP będzie dostarczał ciąg poprzez wyrzucanie z wysoką szybkością (rzędu 100 km s^-1) jonów metalu które są generowane poprzez emisję pola. Jonizacja będzie otrzymywana poprzez przyłożenie intensywnego pola elektrycznego do płynnego metalu. W celu otrzymania wymaganego pola różnica napięcia rzędu 13 kV jest przykładana do elektrod. System DFPS jest złożony z 12 silników FEEP zgrupowanych w 3 zestawy po 4 silniki. Dla każdej grupy silników zastosowano 2 zobojętniacze (jeden zapasowy) i jednostkę kontroli mocy. Zastosowano więc 3 jednostki kontroli mocy i 6 zobojętniaczy. Całkowita masa systemu napędowego wynosi 32 kilogramy i zużywa on 200 W mocy w czasie gdy działa wszystkie 12 silników ze średnim ciągiem 100 mikonewtonów.
Dodatkowo, oprócz europejskiego systemu DFPS statek LISA Pathfinder posiada amerykański koloidalny system napędowy (Colloidal Propulsion System) wchodzący w skład pakietu DRS. System ten będzie działał podczas operacji naukowych przez ograniczony okres czasu. Składa się on z 8 silników zgrupowanych w 2 grupach po 4 silniki. Każdy silnik dostarcza modulowanego ciągu między 5 a 30 mikronewtonów.
Moduł napędowy ma kształt w przybliżeniu prostopadłościanu. Jego jedyną funkcją jest dostarczenie modułu naukowego na odpowiednią orbitę wokół punktu L1. Po osiągnięciu tego celu zostanie odrzucony. Zawiera on silnik rakietowy, oraz zbiorniki paliwa. Używa on paliwa dwuskładnikowego. Masa paliwa wynosi 1100 kg.
WYPOSAŻENIE
Zasadnicze komponenty sprzętu naukowego statku znajdują się w centralnym cylindrze modułu naukowego. W skład wyposażenia wchodzą dwa pakiety inżynieryjne: pakiet technologiczny LISA (LISA Technology Package - LTP); oraz system redukcji zaburzeń (Disturbance Reduction System - DRS). Komponenty używane podczas programu badawczego częściowo przenikają się z systemami inżynieryjnymi satelity.