Ano właśnie - czy coś wiadomo o procesie wycofywania wahadłowców ze służby? Jak tam poszczególne promy się miewają?
Trochę zakurzyły się wszystkie wątki, warto wrzucić mały update:
"Prace nad OV-105 (Endeavour)
Po dziewiętnastu latach służby i odbyciu 25 misji kosmicznych najmłodszy orbiter z floty wahadłowców NASA został kilka dni temu wprowadzony do hangaru OPF-2, gdzie przeprowadzone zostaną ostatnie prace nad tą maszyną, obejmujące m.in. demontaż elementów głównego systemu napędowego MPS czy przygotowania do transportu do Los Angeles i wystawienia w ośrodku California Science Center.
Po pomyślnym zakończeniu ostatniej misji (STS-134) Endeavour został 1 czerwca w ubiegłym roku wprowadzony do hangaru OPF-1. Tam przeprowadzono wpierw standardową procedurą obsługi wahadłowca po powrocie z kosmosu, a następnie rozpoczęto demontaż wszystkich silników SSME (Space Shuttle Main Engines), gondol OMS, sekcji FRCS, manipulatora robotycznego SRMS (Shuttle Remote Manipulator System) oraz wielu innych podzespołów, które mieściły się wewnątrz orbitera.
Ogołocony Endeavour został następnie 11 sierpnia 2011 roku wytoczony z hangaru i przemieszczony do hali VAB. Miejsce najmłodszego w OPF-1 zajął najstarszy wahadłowiec – Discovery. Od tamtego czasu Endeavour przechowywany był w hali montażowej, gdzie nie przeprowadzano nad nim żadnych prac.
Wreszcie 20 stycznia tego roku z hangaru OPF-2 wytoczony został Atlantis, robiąc tym samym miejsce dla promu Endeavour. Rozpoczęte już prace obejmują instalację replik silników – RSME (Replica Shuttle Main Engines) oraz zwróconych z oczyszczania w ośrodku White Sands Test Facility (Nowy Meksyk, USA) gondol OMS oraz sekcji FRCS. Później rozpocznie się wyciąganie elementów głównego systemu napędowego MPS.
Endeavour wysłany zostanie do Kalifornii bez swojego manipulatora robotycznego SRMS, który był wykorzystywany w trakcie każdej misji na orbicie. Wstępnie ustalono, iż ten element przekazany zostanie któremuś z kanadyjskich muzeów, w ramach podziękowań za udział (m.in. Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej) w programie promów kosmicznych SSP (Space Shuttle Program) od samego początku, tj. od lat 70-tych ubiegłego wieku.
Tak jak uczyniono wcześniej w ramach finalnych prac nad Discovery, tak niedługo włazy ładowni promu Endeavour zostaną także ostatecznie zamknięte, a systemy elektroniczne ostatecznie wyłączone. Zasilanie zostało już także definitywnie odcięte od Discovery i Atlantis, pomimo że to ten drugi wykonywał ostatnią misję w programie promów kosmicznych.
Po ostatecznym wyłączeniu systemów Endeavour oraz zakończeniu procesu T&R, przewidywanego na marzec tego roku, rozpoczną się przygotowania do opuszczenia ośrodka KSC. Na tylną sekcję maszyny założony zostanie aerodynamiczny ogon (konieczny w czasie przenosin na grzbiecie SCA). Transport na zachodnie wybrzeże USA będzie miał miejsce najprawdopodobniej w czwartym kwartale tego roku.
W czasie misji STS-134 wahadłowca Endeavour przeprowadzona została unikalna sesja zdjęciowa w czasie zacumowania orbitera do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej."
Fragment z obszernego artykułu na Kosmonaucie o toczących się pracach nad wszystkimi wahadłowcami.