Polskie Forum Astronautyczne

Plany i rozwój => Technologie => Wątek zaczęty przez: Romek63 w Maj 26, 2012, 15:44

Tytuł: Wahadłowce i miniwahadłowce kiedyś i obecnie
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Maj 26, 2012, 15:44
Rozwój projektu miniwahadłowca DreamChaser firmy Sierra Nevada postępuje. Jak podaje serwis Kosmonauta.net pod koniec maja (może już się zaczęły) zaczną się pierwsze testy tego statku w powietrzu a w roku 2014 rozpoczną się testy drugiego egzemplarza tego miniwahadłowca - wyposażonego już w silniki i system kontroli lotu. Przedstawiciele Sierra Nevada zapowiadają pierwszy lot bezzałogowy w 2015, a załogowy w 2016 roku.
A tutaj jest link do artykułu zamieszczonego na kosmonauta.net:
http://www.kosmonauta.net/index.php/Przyszlosc/Sektor-prywatny/2012-05-23-sierra-nevada-testy.html

(http://www.astrosaur.us/wp-content/uploads/2011/05/sn-dream-chaser.jpeg)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: magiczny w Maj 26, 2012, 16:11
jest już temat na forum, znajduje się w dziale "firmy prywatne" a nie "technologie"
http://www.astronautyka.org/index.php/topic,53.0.html

btw fajne zdjęcie :D
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Matias w Maj 26, 2012, 17:11
btw fajne zdjęcie :D

To zdaje się makieta HL-20?

Tak poza tym witamy na forum Romek :)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Lipiec 14, 2012, 10:29
A to już może widzieliście ?  :o

http://www.youtube.com/watch?v=x6bEhw1K--0
MiG-105. Który to był rok ?

http://www.youtube.com/watch?v=x6bEhw1K--0

http://www.youtube.com/watch?v=zJy3f72fock

A tutaj do porównania obecnie realizowany przy wsparciu NASA Dream Chaser

(http://i2.cdn.turner.com/cnn/dam/assets/120607070022-dream-chaser-before-flight-horizontal-gallery.jpg)

Zastanawiam się też czy oby na pewno to firma Sierra Nevada samodzielnie skonstruowała Dream Chaser'a ?
Jak się okazuje już w latach 80-tych na podstawie Rosyjskiego BOR-4 opracowała własny miniwahadlowiec HL-20.
Jak widać jest bardzo podobny do Dream Chaser'a :

(http://www.astronautix.com/graphics/h/hl20full.jpg)
HL-20 Spaceplane

(http://www.astronautix.com/graphics/h/hl20lvs.jpg)

(http://www.astronautix.com/nails/h/hl203vw.jpg)

(http://www.astronautix.com/graphics/h/hl20hl42.jpg)

A tu poniżej jest więcej na temat HL-20
http://www.astronautix.com/craft/hl20.htm (http://www.astronautix.com/craft/hl20.htm)

Tu zaś pierwowzór HL-20 czyli HL-10
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Northrup_HL-10.jpg/751px-Northrup_HL-10.jpg)
Tu infirmacja z Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_HL-10 (http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_HL-10)

A tu w tym samym czasie testowany X-24

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/X24.jpg)
Informacje z Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Marietta_X-24A (http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Marietta_X-24A)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Lipiec 14, 2012, 10:56
A to już może widzieliście ?  :o

Ale o co chodzi? Że podobne? Nie przez przypadek - kształt DC jest wzorowany na ruskim BOR-4.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Lipiec 14, 2012, 11:00
To że są podobne nie jest tak zaskakujące jak to że tak dawno temu Rosjanie coś podobnego zbudowali  :o
Nie wiem tylko czy BOR-4 to była wersja rozwojowa MiG-105 czy może całkiem nowy projekt ?

(http://www.astronautix.com/nails/u/uraganb4.jpg)

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.astronautix.com/craft/bor4.htm&prev=/search%3Fq%3Dbor-4%2Bvehicle%26hl%3Dpl%26biw%3D1333%26bih%3D605%26prmd%3Dimvnsb&sa=X&ei=49cBUI7nDpCRswaDueS2Bg&sqi=2&ved=0CF0Q7gEwBA (http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.astronautix.com/craft/bor4.htm&prev=/search%3Fq%3Dbor-4%2Bvehicle%26hl%3Dpl%26biw%3D1333%26bih%3D605%26prmd%3Dimvnsb&sa=X&ei=49cBUI7nDpCRswaDueS2Bg&sqi=2&ved=0CF0Q7gEwBA)

(http://space.skyrocket.de/img_sat/bor-4__1.jpg)
BOR-4

http://www.youtube.com/watch?v=HdlaBLomTZ4

Ciekaw też jestem czy rzeczywiście planowano takie wykorzystanie wojskowe wersji rozwojowych tego BOR-a

http://www.youtube.com/watch?v=PPuTrVgk7ag

Poza tym bardzo ciekawie wyglądał ten cały kompleks startowy Spiral z umieszczonym na grzbiecie MiG-105

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Spiral_spaceplane.jpg/800px-Spiral_spaceplane.jpg)

(http://2.bp.blogspot.com/_1Tu6nsEVLvk/TU86DgXPFNI/AAAAAAAAAlg/X31hvFLDmlE/s1600/800px-MiG-105-11a.jpg)

(http://www.boris-lux.de/03_CDes/62_sc/sp_ru/51_spi/cd62-0050lsg.gif)

(http://www.boris-lux.de/03_CDes/62_sc/sp_ru/51_spi/cd62-0050spg.gif)

To na prawdę nieco dziwne że Rosjanie nie chwalili się tymi projektami ani trochę lecz wszystko było ściśle tajne i prawie żadne informacje nie przenikały wtedy do mediów  :(
http://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-105 (http://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-105)

Chyba dopiero Buran i Kliper - miniwahadłowiec zaprojektowany w 2004 roku odbiegały aerodynamicznie od pierwowzoru MiG-a 105 :

(http://www.thespacereview.com/archive/926a.jpg)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kliper_%28pojazd_kosmiczny%29

Myślę że warto też porównać go do amerykańskiego projektu X-20 bo chyba powstawały mniej więcej w tych samych czasach.
A w tym artykule jest chyba najwięcej informacji o rozwoju projektów różnych wahadłowców, aczkolwiek szkoda że z pominięciem rosyjskich konstrukcji i francuskiego Hermesa.
http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Misje/x-20-dyna.html

(http://www.ninfinger.org/models/vault2005/LANDING%20.jpg)

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Dyna_Soar_launchers.png)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-20_Dyna-Soar (http://pl.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-20_Dyna-Soar)
http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Misje/x-20-dyna.html (http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Misje/x-20-dyna.html)
http://gadzetomania.pl/2012/10/06/niezwykle-konstrukcje-cz-11-orbitalny-bombowiec-x-20-dynasoar/x-20-dynasoar/top (http://gadzetomania.pl/2012/10/06/niezwykle-konstrukcje-cz-11-orbitalny-bombowiec-x-20-dynasoar/x-20-dynasoar/top)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Lipiec 14, 2012, 12:20
To że są podobne nie jest tak zaskakujące jak to że tak dawno temu Rosjanie coś podobnego zbudowali  :o

Zbudowany w połowie lat 70-tych MiG-105 był zwykłym samolotem testowym, a nie statkiem kosmicznym.

Cytuj
Nie wiem tylko czy BOR-4 to była wersja rozwojowa MiG-105 czy może całkiem nowy projekt ?

Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_spaceplane) prawdę ci powie.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Matias w Lipiec 15, 2012, 21:46
Fajne materiały Romek, wątek jak najbardziej pozostaje teraz z nowym tytułem (uporządkowałem tutaj wewnątrz co nieco).
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Lipiec 16, 2012, 18:32
No to bardzo się cieszę, że ten nowy temat Ci się spodobał i zamieszczone w nim materiały.Mam nadzieję że innym też się spodobają  :) W takim razie dorzucę kolejne materiały do tego tematu.

To chyba był pierwszy projekt pierwowzoru wahadłowca bo jeszcze z czasów II Wojny Światowej !
http://pl.wikipedia.org/wiki/%22Silbervogel%22_S%C3%A4nger_Amerika_Bomber
http://gadzetomania.pl/2012/07/31/niezwykle-projekty-iii-rzeszy-cz-2-amerika-bomber-jak-zbombardowac-nowy-jork

(http://gadzetomania.pl/images/2012/07/silbervogel2-302512.jpg)
Silbervogel - wahadłowiec, który miał zbombardować Amerykę

Cytuj
Poza projektami mniej lub bardziej osobliwych samolotów niemieccy konstruktorzy wpadli na pomysł, by zbudować bombowiec, którego Amerykanie nie będą mogli zatrzymać. Podstawą do opracowania wyjątkowego rozwiązania były prowadzone jeszcze od połowy lat 30. prace doktora Eugena Sängera. Projekt zakładał skonstruowanie samolotu Silbervogel (Srebrny Ptak) o napędzie rakietowym i spłaszczonym kadłubie z krótkimi skrzydłami.

Start miał następować w Europie z wyrzutni o długości 3 km. Po osiągnięciu pułapu około 1,5 km Silbervogel miał włączyć silniki, które rozpędziłyby go do ponad 5 tys. km/h (niektóre źródła wskazują, że zakładano osiągnięcie 13-22 tys. km/h!) i wyniosły na wysokość, w zależności od źródeł, 140 lub nawet 280 km.

Podczas przelotu nad Stanami Zjednoczonymi Silbervogel miał zrzucić do 3,5-4 t bomb. Założono przy tym nietypowy profil lotu: Silbervogel po osiągnięciu maksymalnego pułapu miał zacząć opadać, aby po natrafieniu na położone niżej, gęste warstwy powietrza ponownie rozpocząć wznoszenie.

Projekt ten, będący w gruncie rzeczy pierwowzorem późniejszych wahadłowców, pozostał jedynie ciekawą koncepcją. Ze względu na coraz gorszą sytuację III Rzeszy i inne priorytety nigdy nie przystąpiono do budowy prototypu ani wyrzutni, poprzestając na testach aerodynamicznych kilku modeli.

http://www.youtube.com/watch?v=n5yADYqkbaw

(http://gadzetomania.pl/images/2012/07/silbervogel3-302512.jpg)
Planowany profil lotu suborbitalnego bombowca



Wahadłowce Sänger'a

http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Misje/x-20-dyna.html

Cytuj
Eugen Albert Sänger, bo o nim mowa, urodził się na terenie Republiki Czeskiej (w owych czasach będącej częścią Austrowęgier) 22 września 1905 roku.[...]
Sam konstruktor po zakończeniu wojny odmówił współpracy zarówno z Amerykanami jak i z Rosją. Nie był jednak w niewoli długo - bardzo szybko znalazł bowiem zatrudnienie w Nord Aviation we Francji (choć Rosjanie próbowali go zwerbować, a w kilku przypadkach nawet porwać!).
Jego projekt nie miał jednak zginąć. Odradzał się jeszcze dwa razy nim ostatecznie z niego zrezygnowano.
I tak próbę powrotu do pojazdu podjęto w Niemczech około 1961 roku, dzięki MBB (Messerschmidt-Boelkow-Bloehm, obecnie część EADS). Tym razem Sänger, który bardzo naciskał na samolot kosmiczny, zakładał zbudowanie wyrzutni parowej, która rozpędzała by dwustopniowy system w początkowej fazie do prędkości 900 km/h i zakrzywiała jego tor z poziomu do pionu. Alternatywnie rozważano wykorzystanie mocno zmodyfikowanego bombowca B-52. Sam pojazd miał być dwustopniowy, ważyć 200 ton, jako paliwo wykorzystywać mieszankę tlenu i wodoru. Pierwszy stopień, również wyposażony w skrzydła, miał po rozłączeniu wykonać nawrót i lądować na pasie podobnie jak sam samolot kosmiczny. Nowy Silbervogel (Sänger 1)miał wynosić ładunki na niską orbitę, ważące do 0,5 tony.

(http://img810.imageshack.us/img810/4600/sangersled.jpg)
System orbitalny Sänger'a z 1962 roku

Sänger zmarł nagle w 1964 roku, podczas jednego ze swoich wykładów. Prace nad pojazdem toczyły się jednak dalej, choć koncepcję zmieniono na rzecz bardziej konwencjonalnego systemu, który miał już startować pionowo. Program przerwano w 1969 roku.

Kolejną próbę podjęto w latach osiemdziesiątych. Sänger 2 miał startować jak samolot, choć nadal był to układ złożony z dwóch elementów - samolotu-nośnika oraz pojazdu orbitalnego - była to zatem koncepcja dość bliska do używanej w misjach Pegasus XL. W tej koncepcji nosiciel rozpędzał się do prędkości 4 Machów i ustawiał się na wektorze pozwalającym na uzyskanie właściwej inklinacji tak, aby zredukować ilość paliwa potrzebnego do osiągnięcia orbity do minimum. W kolejnej fazie nastąpiłoby przyspieszenie całego systemu do prędkości 6.7 Macha, dzięki użyciu silnika strumieniowego (nota bene, silnika nad którym Sänger pracował we Francji) . Umożliwiłoby to osiągnięcie dużej wysokości oraz prędkości, co jeszcze bardziej zmniejszyłoby wymagania postawione przed samym samolotem orbitalnym. Następnie doszłoby do odłączenia pojazdu, który osiągnąłby orbitę, posługując się własnym silnikiem rakietowym. Rakieta/samolot nośny powróciłby do bazy lądując na pasie. Projekt zakładał budowę pojazdów istniejących w dwóch wariantach ? w pierwszym był to załogowy system zdolny do wyniesienia dwóch członków załogi oraz do trzech ton ładunku na niską orbitę okołoziemską. System ten stanowił też podstawę dla samolotu hipersonicznego o zasięgu 11000 km, który byłby w stanie przewieźć jednorazowo 36 pasażerów.  Drugi wariant był całkowicie bezzałogowy, co umożliwiało wyniesienie do 15 ton ładunku na LEO.

(http://www.fantastic-plastic.com/Sanger-2.jpg)
Sänger 2 - projekt z 1991 roku.

Dzięki programowi powstał pierwszy, europejski silnik strumieniowy, który przetestowano w praktyce. Zakładano, że testy modeli w mniejszej skali rozpoczną się pod koniec lat 90-tych, a cały system będzie gotowy do użycia w 2005 roku. Niestety, na początku lat 90-tych nowe wyliczenia wskazały, że dalsze prace nie mają większego sensu - koszta projektu były bardzo wysokie, przy czym spodziewana ich redukcja dla pojedynczego startu względem Ariane 5 była bardzo niska - przewidywano, że start będzie zaledwie 10-30% tańszy. Był to koniec projektu i kres marzeń o samolocie rakietowym zbudowanym w Niemczech, choć przez pewien czas równolegle do niego trwał program europejskiego mini wahadłowca Hermes - również skasowany.

Gdy tak czytam o tym silniku strumieniowym to od razu na myśl mi przychodzi projekt samolotu kosmicznego Skylon.
Tak jakoś podejrzewam że projekty Sangera przyczyniły się do powstania projektów tej konstrukcji...

W następnych postach będzie o kolejnych projektach  8)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: wini w Lipiec 16, 2012, 18:58

Gdy tak czytam o tym silniku strumieniowym to od razu na myśl mi przychodzi projekt samolotu kosmicznego Skylon.
Tak jakoś podejrzewam że projekty Sangera przyczyniły się do powstania projektów tej konstrukcji...

raczej wątpię, kształtem będą podobne, no ale to kwestia pewnych uniwersalnych rozwiązań. Skylon nie ma silnika strumieniowego, tylko zwykły silnik rakietowy z tym, że tlen ma być brany z atmosfery a nie ze zbiorników. Wracając do tematu to fajne zdjęcia, nie wiedziałem, że było tyle prób stworzenia miniwahadłowca.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Lipiec 29, 2012, 14:00
To teraz Kliper. Rosyjski miniwahadłowiec. Projekt już chyba porzucony ale koto wie czy Rosjanie jeszcze go nie wskrzeszą.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kliper_%28pojazd_kosmiczny%29
http://www.russianspaceweb.com/kliper_history.html
http://danielmarin.naukas.com/2014/05/28/kliper-el-avion-espacial-ruso-que-nunca-fue/

(http://1.bp.blogspot.com/_v1dpOZ_1tQQ/TQaGY0vKjaI/AAAAAAAAADg/YF1Tf171mU8/s1600/kliper.jpg)  (https://encrypted-tbn1.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTBRQece0L5tUfS6ZH9H-nbq7hbjoVYiI7bFgXMvp70dfSdYLkhxw)  (https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTq3tmmH-256bp4cYR-mBqRen4eg6ufXrvwnXyrjLI1UBKUUHeETw)   

(http://www.buran.fr/kliper-clipper-shuttle/img/onega-soyuz-kliper.jpg)  (http://www.astronautix.com/graphics/z/zklipcut.jpg)  (http://www.johnmacneill.com/PS_Kliper_large.gif)

(http://nauka.bg/pic/astro/sovalki/kliper_parom_2006_1.jpg) (http://www.russianspaceweb.com/kliper_photos/images/kliper_pao_v_B_1_jpg.jpg) 


  (http://buran.ru/images/gif/cliper02.gif)



A o tym projekcie ESA to nawet nie słyszałem.
Wygląda na to że testowano ten miniwahadłowiec Phoenix w 2004 roku a więc wtedy gdy zaprojektowano Klipera.

http://www.flightglobal.com/blogs/hyperbola/2010/02/europes-spaceshiptwo-meet-alph.html
http://www.thelivingmoon.com/45jack_files/03files/ESA_Phoenix_Shuttle.html

(http://www.flightglobal.com/blogs/hyperbola/assets_c/2010/02/Phoenix%20roll%20test-thumb-560x364-63347.jpg)

(http://www.thelivingmoon.com/45jack_files/04images/ESA_Phoenix/phoenix_systemtest1.jpg)

Czy ktoś coś wie o tej konstrukcji ?





Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: JSz w Lipiec 29, 2012, 15:22
Jak podaje Wikipedia, Phoenix był prototypem w skali 1:7 projektowanego wahadłowca Hopper. Jak wynika z tego tekstu, Phoenixa tylko raz zrzucono z helikoptera w 2004, po czym testów zaniechano. O Hopperze już nie mówiąc. Nie podano tu powodów, ale wynika z tego, że projekt nie okazał się zbyt obiecujący.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hopper_%28spacecraft%29
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Sierpień 04, 2012, 13:25
No to teraz chyba najambitniejszy bliski realizacji europejski (a konkretnie francuski) projekt skrzydlatego kosmicznego statku załogowego czyli Hermes.

HERMES

http://en.wikipedia.org/wiki/Hermes_%28spacecraft%29 (http://en.wikipedia.org/wiki/Hermes_%28spacecraft%29)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Hermes_%28pojazd_kosmiczny%29 (http://pl.wikipedia.org/wiki/Hermes_%28pojazd_kosmiczny%29)
http://www.astronautix.com/craft/hermes.htm (http://www.astronautix.com/craft/hermes.htm)
http://www.orbiterfrancophone.com/?disp=addons&id=40&lang=en (http://www.orbiterfrancophone.com/?disp=addons&id=40&lang=en)
http://up-ship.com/blog/?p=2427 (http://up-ship.com/blog/?p=2427)


(http://www.astronautix.com/graphics/h/hrms84b.gif)

To chyba był jakiś wstępny projekt konstrukcyjny gdy nie była jeszcze sprecyzowana koncepcja konstrukcji rakiety Ariane 5 ani Hermesa.


(http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_europeen/hermes/1985%20comparatif.jpg)

(http://www.sciencephoto.com/image/441469/large/C0117600-Hermes_space_shuttle,_artwork-SPL.jpg)    (http://www.astronautix.com/graphics/a/aria5her.jpg)

(http://www.sciencephoto.com/image/441470/large/C0117601-Hermes_space_shuttle,_artwork-SPL.jpg)


(http://www.astronautix.com/graphics/h/hrmsdb85.jpg)


(http://www.orbiterfrancophone.com/addons_zeerg546/hermes/hermes.jpg)


(http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/hermesart11c-aerospatiale.jpg)

A tu jak widać rozważano jakieś dodatkowe moduły. Jeden to chyba projektowana wtedy europejska stacja orbitalna Columbus,
a ten drugi z bateriami słonecznymi to nie wiem  :o

(http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/hermesart10c-aerospatiale.jpg)


(http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/image8cgf.jpg)


(http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/image10.jpg)


(http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/image10zxcfgh.jpg)


(http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/hermesart12a.jpg)


(http://www.orbiterfrancophone.com/addons_zeerg546/hermes/hermes3.jpg)

Od dawna bardzo podobał mi się ten projekt francuskiego ( a później już ESA ) miniwahadłowca. W sumie konstrukcja podobna do obecnie realizowanego obecnie Dream Chaser'a - węzeł cumowniczy na końcu kadłuba, tyle że kadłub nieco był większy i miał mieć otwieraną komorę ładunkową, tak jak miały amerykańskie Space Shuttle. Tak się też zastanawiam czy ESA nie wróci kiedyś do tego pomysłu. No ale to pewnie będzie zależało od przydzielanych jej funduszy i od postępu w realizacji projektu Skylon. Jeśli pojawiłaby się w eksploracji kosmosu wkrotce silniejsza chińska i rosyjska konkurencja, a konstruowanie Skylona by się przeciągało w czasie to myślę że byłaby jeszcze szansa dla konstrukcji opartej na projekcie Hermes  :) - szczególnie jeśli Amerykanie z czasem porzucą bazę ISS i nie zaproszą Europejczyków do dalszej współpracy przy nowych projektach związanych z załogowymi lotami kosmicznymi...

A następny post będzie dotyczył projektu Lockheed Martin X-33
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Sierpień 23, 2012, 20:23
A teraz projekt japońskiego miniwahadlowca z tego samego okresu czasowego:

HOPE-X

http://en.wikipedia.org/wiki/HOPE-X (http://en.wikipedia.org/wiki/HOPE-X)

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/70/HOPE-X_spacecraft.jpg)

(http://iss.sfo.jaxa.jp/kids/kousaku/images/hopex2.gif)



I jeszcze znalazłem ładny obrazek, a przy okazji potwierdzenie moich domysłów co do genezy projektu Dream Chaser'a  :)

Cytuj
http://gadzetomania.pl/2012/08/23/renesans-wahadlowcow-nasa-wspiera-budowe-miniaturowego-promu-kosmicznego (http://gadzetomania.pl/2012/08/23/renesans-wahadlowcow-nasa-wspiera-budowe-miniaturowego-promu-kosmicznego)

[...]Być może już niedługo, zamiast korzystać z doraźnego rozwiązania w postaci rosyjskich Progressów, astronauci i zaopatrzenie będą podróżować na ISS nowym wahadłowcem, przypominającym nieco projekt HL-20 z lat 80.
Agencja pracowała wówczas nad miniaturowym wahadłowcem, zdolnym do krótkich, 72-godzinnych misji. Dzięki niewielkim rozmiarom i masie koszty eksploatacji HL-20 miały być znacznie niższe od wahadłowców STS.

Opracowany przez firmę Sierra Nevada wahadłowiec Dream Chaser wyglądem i koncepcją użycia nawiązuje do HL-20. Nic w tym dziwnego – choć NASA zakończyła prace w 2005 roku, dokumentacja i wyniki badań zostały przejęte właśnie przez Sierra Nevada.[...]

To jest Dream Chaser i ISS

(http://gadzetomania.pl/images/2012/08/dc-01-305616.jpg)

a to wbrew pozorom nie jest Dream Chaser ale HL-20 z lat 80-tych  :)

(http://gadzetomania.pl/images/2012/08/hl-20-305616.jpg)

To już teraz wiem dlaczego firma Sierra Nevada tak szybko i w sumie niedrogo realizuje ten projekt  :D
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: perian w Sierpień 24, 2012, 09:34
a to wbrew pozorom nie jest Dream Chaser ale HL-20 z lat 80-tych  :)
To już teraz wiem dlaczego firma Sierra Nevada tak szybko i w sumie niedrogo realizuje ten projekt  :D

Wybacz, ale lepiej nie chwalić się takim odkryciem. To przecież było wiadome od początku tego projektu, wszelkie opracowania o DC o tym wspominając, zaczynając od wiki.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Sierpień 24, 2012, 11:56
a to wbrew pozorom nie jest Dream Chaser ale HL-20 z lat 80-tych  :)
To już teraz wiem dlaczego firma Sierra Nevada tak szybko i w sumie niedrogo realizuje ten projekt  :D

Wybacz, ale lepiej nie chwalić się takim odkryciem. To przecież było wiadome od początku tego projektu, wszelkie opracowania o DC o tym wspominając, zaczynając od wiki.

Oraz pierwszego postu tego wątku:
http://www.astronautyka.org/index.php/topic,53.msg168.html#msg168
 :o
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Sierpień 24, 2012, 22:24
Ano nie da się ukryć że przeoczyłem tę informację na Forum i w Wikipedii  :-[ ale to dlatego, że wszędzie gdzie czytałem wahadłowcu firmy Sierra Nevada nie było zamieszczonych zdjęć HL-20, także na tym Forum w tym temacie, ani w Wikipedii. Mam wrażenie że Sierra Nevada we wszelkich swoich publikacjach jakoś pomija tę informację  :D
Ale jak wspomniałem domyślałem się tego bliskiego pokrewieństwa bo wspomniałem o tym wcześniej tutaj: http://www.astronautyka.org/index.php/topic,991.0.html (http://www.astronautyka.org/index.php/topic,991.0.html)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: alnitak w Sierpień 24, 2012, 22:44
Nie zgodze się tylko z tym że hl-20 został zerżnięty z bor-a 4,to raczej sowieci skopiowali amerykańskie kadłuby nośne jak hl-10 czy x-23(i pare innych) które latały 2 dekady wcześniej.Amerykanie mieli znacznie większe doświadczenia z tego typu pojazdami niż sowieci.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: JSz w Sierpień 24, 2012, 23:02
Mam wrażenie że Sierra Nevada we wszelkich swoich publikacjach jakoś pomija tę informację  :D

Tej tezy raczej nie da się obronić. Sierra Nevada pisze o pochodzeniu projektu z HL-20 na swej stronie poświęconej DCh (link (http://sncspace.com/space_exploration.php)). Zaś rok temu odbyła się znacząca uroczystość, podczas której SNC dziękował inżynierom NASA, którzy pracowali kiedyś przy HL-20.

Oto zdjęcie z tego spotkania:

(http://www.nasa.gov/images/content/562062main_SNC_3_904.jpg)

oraz film:

http://www.youtube.com/watch?v=FtMq-wm5G_I

Nie dorabiajmy ideologii do swojej niewiedzy ;)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Sierpień 24, 2012, 23:05
Nie zgodze się tylko z tym że hl-20 został zerżnięty z bor-a 4,to raczej sowieci skopiowali amerykańskie kadłuby nośne jak hl-10 czy x-23(i pare innych) które latały 2 dekady wcześniej.Amerykanie mieli znacznie większe doświadczenia z tego typu pojazdami niż sowieci.
Ja wcale nie twierdzę że HL-20 został zerżnięty z z BOR-4, ale tylko to że wcześniejszy od BOR-4 rosyjski MiG-105 był znacznie podobniejszy do HL-20 niż X-20 Dyna-Soar, a to już jest zastanawiające w kwestii kto od kogo zrzynał  :D

Nie dorabiajmy ideologii do swojej niewiedzy ;)
Do niewiedzy to ja się przyznałem  :D Problem w tym że bardzo niewiele czytałem te ich strony więc tej informacji nie zauważyłem  :-[  A fotki HL-20 na stronie Sierra Nevada też jakoś nie znalazłem.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: JSz w Sierpień 25, 2012, 00:06
A fotki HL-20 na stronie Sierra Nevada też jakoś nie znalazłem.

Ale jesteś uparty :'(. Na stronie SNC rzeczywiście nie ma zdjęcia HL-20, ale też wszystkiego są tam tylko trzy obrazki. Za to jest informacja o pochodzeniu projektu DCh z HL-20, jest link do strony NASA poświęconej HL-20, a nawet w dołączonej króciutkiej broszurce reklamowej jest informacja, że DCh jest "based on NASA HL-20 design". No ale bez obrazka się nie liczy...
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Sierpień 25, 2012, 01:10
Nie zgodze się tylko z tym że hl-20 został zerżnięty z bor-a 4,to raczej sowieci skopiowali amerykańskie kadłuby nośne jak hl-10 czy x-23(i pare innych) które latały 2 dekady wcześniej.

Jedno nie wyklucza drugiego. Prawie cała seria BOR (z wyjątkiem piątki) była pojazdami testowymi dla projektu Spiral. Kształt kadłuba opracowano w połowie lat 60tych, a od 69 roku strzelano już tymi wehikułami w kosmos. Z tego okresu pochodzi poniższe ustrojstwo:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/BOR-2.jpg/360px-BOR-2.jpg)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: alnitak w Sierpień 25, 2012, 02:00
Mniej lub bardziej podobny kształt kadłuba amerykanie testowali jeszcze wczesniej,x-23 po raz pierwszy poleciał w kosmos 2-3 lata przed BOR-1,jeszcze wczesniej ASSET (1963) plus cała gama podobnych pojazdów jaką testowano przez lata 60-te.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/X23_PRIME.JPG/402px-X23_PRIME.JPG)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/ASV-3_ASSET_Lifting_Body.jpg/394px-ASV-3_ASSET_Lifting_Body.jpg)
HL-10
(http://www.wmof.com/HL-10ramp.jpg)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Sierpień 25, 2012, 16:37
Mniej lub bardziej podobny kształt kadłuba amerykanie testowali jeszcze wczesniej,x-23 po raz pierwszy poleciał w kosmos 2-3 lata przed BOR-1,jeszcze wczesniej ASSET (1963) plus cała gama podobnych pojazdów jaką testowano przez lata 60-te.

Myślę, że nie ma potrzeby przytaczania całej historii kadłubów nośnych, większość forumowiczów zna ją dobrze. Co do "kto od kogo" (i kiedy, co też jest ważne), to zachęcam do zerknięcia do "Samolotów kosmicznych" Nowickiego. Opisane są w tam testy kopii BOR-a (zbudowanej na podst. dawnych wywiadowczych) w USA. Co do X-23, to nie był on pierwowzorem dla HL-20, ale wzorowano się na nim przy X-38.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: alnitak w Sierpień 25, 2012, 16:58
Pierwowzorem dla X-38 był X-24.HL-20 jest taką kopią BOR-a jak BOR kopią HL-10.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Sierpień 25, 2012, 17:49
A ja myślę że temat dyskusji już znacznie odbiegł od  Sierra Nevada Dream Chaser  ;D i teraz to już bardziej by pasował do tego tematu: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty http://www.astronautyka.org/index.php/topic,991.msg42928.html#new (http://www.astronautyka.org/index.php/topic,991.msg42928.html#new)

Chyba warto było by przenieść tam tę dyskusję...
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Sierpień 28, 2012, 11:23
Dobre pytanie co zrobić z tymi ostatnimi postami. Teoretycznie są one związane jeszcze z Dream Chaserem, z drugiej strony pasują także do wątku o wahadłowcach i mini-wahadłowcach. Romek sugeruje przenosiny postów. A jak reszta uważa?
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: alnitak w Sierpień 28, 2012, 13:13
jestem za.jakos nam rozmowa poszła w bok,wybaczcie  :D

----
edit moheratora - i tak też zrobiłem! :)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Sierpień 29, 2012, 21:44
jestem za.jakos nam rozmowa poszła w bok,wybaczcie  :D
Może to i dobrze że rozmowa poszła nieco w bok. Te pokazane tu testowane modele w projekcie ASSET przypomniały mi obecny ciekawy projekt ESA - IXV :

Studia nad europejskim demonstratorem suborbitalnym
http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Hardware/2011-12-21-demonstrator-suborbitalny-esa.html
http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Hardware/esa-buduje-statek-powrotny-z-orbity-w-2013-r-start-demonstratora-suborbitalnego-ixv.html (http://www.kosmonauta.net/index.php/Technologie/Hardware/esa-buduje-statek-powrotny-z-orbity-w-2013-r-start-demonstratora-suborbitalnego-ixv.html)

Cytuj
[...]14 grudnia Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) i Arianspace podpisały kontrakt dotyczący rozpoczęcia studiów nad startem europejskiego bezzałogowego statku powrotnego na rakiecie Vega. Intermediate eXperimental Vehicle (IXV) posłuży do testowania precyzyjnego sposobu sprowadzania statku kosmicznego z niskiej orbity okołoziemskiej (LEO). Start może mieć miejsce w 2014 roku.[...]
Cytuj
[...]IXV jest wykonywany w ramach programu ESA noszącego nazwę Future Launchers Preparatory Programme (FLPP). Docelowo planowane jest, w oparciu o doświadczenia uzyskane podczas realizacji projektu IXV, zbudowanie statku, który po wyniesieniu go na orbitę oraz przeprowadzeniu manewrów w postaci np. dostarczenia ładunku na stację orbitalną, będzie w stanie powrócić na Ziemię.[...]

Mam tylko nadzieję że nie wstrzymają tego projektu z powodu obecnego kryzysu finansowego w UE :-\ i nie skończy on tak jak wcześniejszy miniwahadłowiec ESA - Phoenix z 2004 roku. Chociaż trochę szkoda że nie przewiduje się wersji załogowej następcy IXV  :-\

(http://img12.imageshack.us/img12/7602/ixv3b.jpg)

Tak też się zastanawiam - skoro NASA przekazała firmie Sierra Nevada projekt HL-20 na podstawie którego teraz buduje się Dream Chaser'a , podobnie firmie ATK swoją rakietę na podstawie której powstała rakieta Liberty, to może i przekaże jakiejś prywatnej firmie projekty Lockheed Martin X-33 i Venture Star ...? W końcu technologie się rozwijają i te problemy techniczne z konstrukcją jakie były w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku to już w obecnym dziesięcioleciu mogą się okazać do pokonania. Tak więc przypomnę tu nieco te projekty:

http://www.youtube.com/watch?v=8oYI1CNaGrc

Oto porównanie wielkości X-33, Venture Star i Space Shuttle
(http://m.sg.hu/kep/2008_12/sg_2008_02_05_k.jpg)

A tu informacje na temat tych projektów i rysunki :

Lockheed Martin X-33
http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_X-33 (http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_X-33)
http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&tl=pl&u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FLockheed_Martin_X-33 (http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&tl=pl&u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FLockheed_Martin_X-33)
http://danielmarin.naukas.com/2014/06/11/x-33-la-nave-espacial-que-pudo-revolucionar-la-conquista-del-espacio/#more-41681

(http://danielmarin.naukas.com/files/2014/06/Captura-de-pantalla-2014-06-11-a-las-18.50.09-580x365.png)

Venture Star
http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/VentureStar&prev=/search%3Fq%3Dventure%2Bstar%26hl%3Dpl%26biw%3D1280%26bih%3D859%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=8UJUUP93h53RBY-rgcgL&sqi=2&ved=0CCcQ7gEwAA (http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/VentureStar&prev=/search%3Fq%3Dventure%2Bstar%26hl%3Dpl%26biw%3D1280%26bih%3D859%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=8UJUUP93h53RBY-rgcgL&sqi=2&ved=0CCcQ7gEwAA)

silniki XRS-2200, które posiadają specjalną dyszę o powietrznostożkowym układzie wylotowym LAE (linear aerospike engine).
(http://cobweb.ecn.purdue.edu/~propulsi/propulsion/images/rockets/liquids/xrs2200.jpg)

(http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/photo/X-33/Small/EC96-43631-1.jpg)

(http://www.aerospaceweb.org/aircraft/research/x33/x33_12.jpg)

(http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/photo/X-33/Medium/ED98-44831-4.jpg)

http://florydziak.blogspot.com/2013/02/venturestar.html
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/79/Aerospikeprinciplediagram.svg/697px-Aerospikeprinciplediagram.svg.png)

A więc w związku z powyższym - czy doczekamy się wznowienia tego ambitnego projektu ?  :)

Inne projekty samolotów kosmicznych
http://translate.google.com/translate?depth=1&hl=en&rurl=translate.google.com&sl=es&tl=pl&u=http://www.danielmarin.blogspot.sk/2013/01/como-proteger-los-astronautas-de-la.html
http://danielmarin.blogspot.com/
http://nt.interia.pl/raport-kosmos/misje/news-bezskrzydle-kadluboplaty,nId,1025519
Associated Launch Vehicles
http://www.astronautix.com/fam/winged.htm

(http://3.bp.blogspot.com/-9Dsk_YIVpz4/TvOcWFuShbI/AAAAAAAAk28/zsHRJNlRi1U/s320/38ff2ad0771c.jpg)


(http://i.iplsc.com/jedna-z-maszyn-pod-skrzydlem-b-52/0002I12INM6YDXNH-C116-F4.jpg)


(http://i.iplsc.com/m2-f1/0002I1251QKPVBTB-C116-F4.jpg)
M2-F1/NASA

(http://i.iplsc.com/x-24b/0002I126TP4H2U3U-C116-F4.jpg)
X-24B/NASA

http://www.youtube.com/watch?v=RKTc_UnB5lY
X-24B Nasa Experimental Craft


A tu całkiem niespodziewana ciekawostka którą ostatnio odkryłem  :)
Po 6 minucie zaczyna się najciekawsza akcja :

http://www.youtube.com/watch?v=pJdrlWR-yFM

O tym starcie miniwahadłowca jakoś nic nie słyszałem  ;D
Jak na konstrukcję wykonaną w przydomowym warsztacie to rewelacja  :)
A jak na pierwszy start to lot był nawet w miarę udany :)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Marzec 02, 2013, 11:08
Niemcy takae maja swój pomysł na bezzałogowy miniwahadłowiec:

SHarp Edge Flight EXperiment (SHEFEX II)
http://www.kosmonauta.net/pl/menu-bezzalogowe/menu-artykuly-bezzalogowe/suborbitalne-bz/4129-testy-wibracyjne-shefex-2.html
http://www.welt.de/wissenschaft/weltraum/article106927611/Die-ersten-zehn-Minuten-des-Shefex-II.html
http://danielmarin.blogspot.com/2010/07/shefex-ii.html

(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR32xBwjI1M5hH--W3ntZ3nM6imbjnLhtCotQH5aOS8Jlj-fBpq)

(http://2.bp.blogspot.com/_b1AE8x4eLKI/TESxLqah5qI/AAAAAAAAX04/cWNwDGddgFo/s1600/Img+2010-07-19+a+las+20.36.39.png)



Jak się okazuje także Chiny pracują nad swoim miniwahadłowcem
i to od bardzo dawna:
http://undocking.wordpress.com/2012/09/04/h-2-chinskie-studium-wahadlowca-kosmicznego-jako-odpowiedz-na-zimnowojenne-plany-mocarstw-1988r/
http://tech.wp.pl/kat,130034,title,Boski-Smok-chinski-samolot-kosmiczny-Co-na-to-USA,wid,14496026,wiadomosc.html?ticaid=110c32

Projekt z lat 80-tych był bardziej ambitny wyglądał ponoć tak:

(http://undocking.files.wordpress.com/2012/09/713f1_e5twefdsfdsfsdfsdf.jpg?w=630&h=292)

a obecny mniej więcej tak:

(http://i.huffpost.com/gen/857224/thumbs/r-SHENLONG-SPACE-PLANE-large570.jpg?6)

(http://www.strategycenter.net/imgLib/20071217_06.jpg)



Także Indie mają swój projekt nad którym aktywnie pracują:

(http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?action=dlattach;topic=251.0;attach=29027;image)

(http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?action=dlattach;topic=251.0;attach=29025;image)

(http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?action=dlattach;topic=251.0;attach=29029;image)


VEHRA
http://www.dassault-aviation.com/en/space/about-our-space-activities/space-vehicle-studies/vehra.html?L=1

The suborbital activity started with the project of an airborne reusable hypersounic vehicle (Vehra). It was an evolution from the NASA's X-38 experimental lifting-body, for which Dassault Aviation had defined the shape. It is a family of vehicles declined in three versions:

(http://www.dassault-aviation.com/uploads/tx_templavoila/vehra_071209_01.jpg)

Znalazłem taką animację komputerową i informację dotyczącą europejskiego bezzałogowego statku powrotnego na rakiecie Vega.
http://www.sen.com/tv/esa-ixv-video-of-planned-test-flight.html (http://www.sen.com/tv/esa-ixv-video-of-planned-test-flight.html)
(http://www.sen.com/uploads/videos/thumbnail140x79/56e88794f1e542109f46bfa80894ec39.jpg)
Cytuj
The video shows computer-generated animations of the European Space Agency's Intermediate eXperimental Vehicle which will be launched by ESA's Vega rocket in 2014 for a test flight to examine a range of enabling systems and technologies for atmospheric re-entry.
Czyżby na przyszły rok planowano takie testy ?

Europejski wahadłowiec
http://www.rp.pl/artykul/55385,1021715-Europejski-wahadlowiec.html

(http://news.bbcimg.co.uk/media/images/68275000/jpg/_68275959_ixvfinal-2.jpg)
The IXV model was recovered from the sea after its splashdown on a parachute

Europe's IXV 'space wedge' performs drop test
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22984738

(http://news.bbcimg.co.uk/media/images/68276000/jpg/_68276086_pride.jpg)
Pride must be sized to fit on Europe's small launcher, Vega

Niestety mniejszy jest od projektowanego pod koniec XX wieku Hermesa i bezzałogowy  :-\
Może jednak właśnie z tego powodu ten projekt doczeka się realizacji.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Marzec 02, 2013, 11:38
Czyżby na przyszły rok planowano takie testy ?

Ktoś przespał kilka lat ::) Tak, to IXV (http://pl.wikipedia.org/wiki/Intermediate_eXperimental_Vehicle), w tym roku wodowanie testowe, w przyszłym lot suborbitalny.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Matias w Marzec 02, 2013, 11:54
Były już testy pod spadochronami (http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/ESA_s_IXV_reentry_vehicle_prepares_for_soft_landing2), więc jakby nie patrzeć to już nie rendery :P

Na zeszłorocznej Radzie Ministerialnej zatwierdzono także rozwój sukcesora IXV - Programme for Reusable In-orbit Demonstrator in Europe (Pride) (mały, bezzałogowy promik wielokrotnego użytku).
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Wrzesień 23, 2013, 18:00
Chyba kolejna firma ma jakiś pomysł na tanie wynoszenie niewielkich satelitów na orbitę:

US Military Wants New Experimental Space Plane

http://www.space.com/22836-military-experimental-space-plane-darpa.html

(http://i.iplsc.com/wizualizacja-xs-1/0002IKFYJ3TW2M04-C116-F4.jpg)

http://www.geekweek.pl/aktualnosci/17391/darpa-pracuje-na-swoim-pojazdem-kosmicznym
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: russex w Wrzesień 23, 2013, 18:07
Ciekawy projekt tylko czy byłby możliwy i opłacalny :)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: russex w Wrzesień 23, 2013, 18:46
Tu jeszcze wrzucam europejski projekt :D

http://www.kosmonauta.net/pl/przyszlosc/menu-artykuly-przyszlosc/esa/5846-2013-09-23-pride.html
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Wrzesień 23, 2013, 19:04
Tu jeszcze wrzucam europejski projekt :D

http://www.kosmonauta.net/pl/przyszlosc/menu-artykuly-przyszlosc/esa/5846-2013-09-23-pride.html

Ciekawa sprawa i rozwojowa dla nas Europejczyków. Oby projekt nie podzielił losu Hermesa a który miał w sobie przewozić załogę!
Mam nadzieję, że sprawa z kapsułą powrotną też będzie kontynuowana. Tym bardziej, ze jej (albo podobnej kapsuły) test odbył się jeszcze w 1998 roku. Kopa lat  ::)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: jsc w Wrzesień 23, 2013, 20:41
Jedno pytanko:
Dlaczego jest tylko kilka projektów autonomicznych samolotów, gdy dominują pomysły, które polegają wsadzanie rakiety w d..ę czy mocowanie do innych samolotów?
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Wrzesień 23, 2013, 23:52
Jedno pytanko:
Dlaczego jest tylko kilka projektów autonomicznych samolotów, gdy dominują pomysły, które polegają wsadzanie rakiety w d..ę czy mocowanie do innych samolotów?
To akurat chyba dość łatwo wyjaśnić. Jeśli wahadłowiec ( samolot kosmiczny ) ma być całkowicie autonomiczny to musi mieć wielkie zbiorniki paliwa i duże, mocne silniki jeśli ma osiągnąć orbitę Ziemi. Tak więc stosunek ciągu silników do ich masy musi być bardzo dobry, a duże zbiorniki bardzo lekkie by to umożliwić. Zatem wykonanie tych elementów nie jest łatwe konstrukcyjnie by nie powiedzieć bardzo trudne. Jeśli natomiast wahadłowiec znajduje się jako trzeci człon na czubku rakiety, to te duże i zbędne już zbiorniki i silniki po drodze odrzuca, więc wystarczy wynieść znacznie lżejszy i mniejszy kadłub z małymi silnikami i małymi zbiornikami by osiągnąć tę samą ładowność czyli masę wynoszonego ładunku użytecznego, a skonstruować coś takiego jest o wiele łatwiej i taniej niż całkowicie autonomiczny statek. Dlatego też np. projekt Venture Star zarzucono, a projekt Skylon rozwijany jest bardzo wolno. Przy wynoszeniu orbitera samolotem nosicielem zależności są właściwie takie same.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Wrzesień 24, 2013, 11:27
Jedno pytanko:
Dlaczego jest tylko kilka projektów autonomicznych samolotów, gdy dominują pomysły, które polegają wsadzanie rakiety w d..ę czy mocowanie do innych samolotów?

Jeżeli przez "autonomię" rozumiesz samodzielne dotarcie samolotu na orbitę, to odpowiedź jest prosta - jest to dzisiaj technicznie niemożliwe (konstrukcja płatowca jest za ciężka, by dało się ją w jednym kawałku umieścić na orbicie), dlatego nie ma wielu takich projektów. Te, które są, bazują na spekulatywnych, nieistniejących technologiach.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Wrzesień 24, 2013, 22:45
Jedno pytanko:
Dlaczego jest tylko kilka projektów autonomicznych samolotów, gdy dominują pomysły, które polegają wsadzanie rakiety w d..ę czy mocowanie do innych samolotów?

Jeżeli przez "autonomię" rozumiesz samodzielne dotarcie samolotu na orbitę, to odpowiedź jest prosta - jest to dzisiaj technicznie niemożliwe (konstrukcja płatowca jest za ciężka, by dało się ją w jednym kawałku umieścić na orbicie), dlatego nie ma wielu takich projektów. Te, które są, bazują na spekulatywnych, nieistniejących technologiach.

Borys pamiętasz o X 33?
http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1519.0
Silniki Aerospike przetestowano jeszcze w latach 90tych XX wieku. Podobno nawet pokonano problem z kompozytowymi zbiornikami. Więc chyba nie są to niesprawdzone technologie ;-) Niestety X 33 nigdy nie wyleciał poza atmosferę  :(
Jestem ciekaw jakie to pomysły autonomicznych samolotów Kolega jsc ma na myśli? Skylon? Czy coś jeszcze?
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Wrzesień 24, 2013, 23:03
Jeżeli przez "autonomię" rozumiesz samodzielne dotarcie samolotu na orbitę, to odpowiedź jest prosta - jest to dzisiaj technicznie niemożliwe (konstrukcja płatowca jest za ciężka, by dało się ją w jednym kawałku umieścić na orbicie), dlatego nie ma wielu takich projektów. Te, które są, bazują na spekulatywnych, nieistniejących technologiach.

Borys pamiętasz o X 33?

X-33, czy właściwie jego następca - VentureStar, nie byłby samolotem. Start pojazdu miał odbywać się pionowo z wyrzutni, a nie z pasu startowego. Jedynie powrót odbywałby się lotem szybowcowym, podobnie jak w przypadku Space Shuttle. Wciąż technologicznie przerastało to praktyczne możliwości i projekt nie został zrealizowany.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: jaro738 w Wrzesień 24, 2013, 23:43
chyba jednak byłby samolotem.

"Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł."
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Wrzesień 25, 2013, 00:18
chyba jednak byłby samolotem.

"Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł."

..."Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników."
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: russex w Wrzesień 25, 2013, 06:03
Wahadłowce były ogromnymi SZYBOWCAMI to samo by się tyczyło VentureStar :)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Wrzesień 28, 2013, 21:32
Jeżeli przez "autonomię" rozumiesz samodzielne dotarcie samolotu na orbitę, to odpowiedź jest prosta - jest to dzisiaj technicznie niemożliwe (konstrukcja płatowca jest za ciężka, by dało się ją w jednym kawałku umieścić na orbicie), dlatego nie ma wielu takich projektów. Te, które są, bazują na spekulatywnych, nieistniejących technologiach.
Jednak skonstruowanie suborbitalnego statku tego typu jest już możliwe. Chociaż projektowana pojemność 48 do 96 pasażerów to bardzo ambitne założenie. Właśnie mamy kolejny pomysł na coś takiego:

SHIPinSPACE oferować będzie załogowe loty suborbitalne
http://www.kosmonauta.net/pl/przyszlosc/menu-artykuly-przyszlosc/sektor-prywatny/5861-2013-09-28-shipinspace-oferowac-bedzie-zalogowe-loty-suborbitalnej.html

(https://lh6.googleusercontent.com/-P7hQGgGtisE/UkcsauHgS5I/AAAAAAAAAYA/mrfZcxW46AU/w346-h440/shipinspace_2.jpg)


(https://lh6.googleusercontent.com/-tmnGQzXYk4M/UkaTFBtK8lI/AAAAAAAAAW0/vSaTuEHK2x8/w346-h259/shipinspace_1.jpg)


Współpraca S3 ze Spaceport Colorado
http://www.kosmonauta.net/pl/menu-rynek/menu-artykuly-rynek/menu-firmy/5915-wspolpraca-s-3-ze-spaceport-colorado.html

(http://img545.imageshack.us/img545/4512/yfch.jpg)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Matias w Wrzesień 29, 2013, 07:30
Jeżeli przez "autonomię" rozumiesz samodzielne dotarcie samolotu na orbitę, to odpowiedź jest prosta - jest to dzisiaj technicznie niemożliwe (konstrukcja płatowca jest za ciężka, by dało się ją w jednym kawałku umieścić na orbicie), dlatego nie ma wielu takich projektów. Te, które są, bazują na spekulatywnych, nieistniejących technologiach.
Jednak skonstruowanie suborbitalnego statku tego typu jest już możliwe. Chociaż projektowana pojemność 48 do 96 pasażerów to bardzo ambitne założenie. Właśnie mamy kolejny pomysł na coś takiego:

Możliwe, że istnieją jeszcze jakieś techniczne przeszkody, które będą musiały być rozwiązane w trakcie prac nad tym - moim zdaniem zbyt ambitnym - projektem. Ale to dobrze, że jest ruch w temacie. Na dobre wyjdzie :)
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Borys w Wrzesień 29, 2013, 11:03
Jednak skonstruowanie suborbitalnego statku tego typu jest już możliwe.

Jest możliwe od lat 50-tych (i takie projekty dzisiaj istnieją, np. XCOR Lynx), ale projekt cytowany przez ciebie, pomijając jego realizowalność, nie jest samolotem w dyskutowanym tutaj sensie - startowałby jak każda inna rakieta, z pionowej wyrzutni, więc nie operowałby z normalnego lotniska.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Maj 24, 2014, 09:39
Interesująca wiadomość - tylko pytanie na ile duże są szanse na realizację tego projektu ?

ILA przypomniał swój program badawczy SpaceLiner – tym razem w nowej odsłonie – SpaceLiner 7
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=13502

(http://www.altair.com.pl/files/news/photos/13/13502/img_5624.jpg)

Cytuj
[...]Prace studialne zakładają stworzenie w pierwszym etapie orbitera o pojemności 100 pasażerów, który wykonywałby loty na dystansie do 12 500 km (np. Dubaj - Denver) lub 9200 km (loty transpacyficzne). Koncepcja zakłada także opracowanie wersji pozwalającej na loty o długości 17 000 km (np. Europa – Australia) – jednak w tym ostatnim przypadku liczba pasażerów byłaby ograniczona do 50.[...]


============================================================


Tak właśnie z pewnym zdziwieniem zauważyłem że temat jest teraz kontynuowany w nowym wątku !  :o


http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1970.0
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: jsc w Maj 24, 2014, 12:08
Kto będzie woził ludzi setkami w kosmos???
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Maj 24, 2014, 12:36
Żałuję, że w tym roku nie pojechałem na ILA. Rzuciłbym się z pewnością z pazurami na przedstawiających takie makiety i wypytał o więcej szczegółów.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: JSz w Maj 24, 2014, 12:44
Jeśli idzie o stronę biznesową przedsięwzięcia, to wszystko będzie zależeć od cen biletów. Muszą być stosunkowo tanie, bo to nie będzie transport dla turystów szukających silnych wrażeń, jak Virgin Galactic, ale zwykły środek transportu, tyle że bardzo szybki.

Concorde padł na zbyt wysokich cenach w stosunku do zwykłych biletów lotniczych - szybkość to nie wszystko, klient nie zapłaci dowolnej ceny za kilka godzin oszczędności czasu.
Tytuł: Odp: Wahadłowce i miniwahadłowce - obecne i wcześniej porzucone projekty
Wiadomość wysłana przez: jsc w Maj 24, 2014, 13:16
Tak myślałem, tak to nie ma prawa wypalić.