Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1187426 razy)

0 użytkowników i 16 Gości przegląda ten wątek.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4005 dnia: Luty 10, 2021, 20:30 »
Trochę za szybko i brak oficjalnego info, co było przyczyną ostatniego bum.

Adam, heavy lift niepotrzebny, umiera? ;)

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-awards-contract-to-launch-initial-elements-for-lunar-outpost/

----

Dziś jest chyba szansa na static fire...
              ... oczywiscie, ze umiera. Wlasnie zamiast poslac SLS, po raz kolejny wybrali cos mniejszego. Z powazaniem
                                                                                                                                                                      Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Luty 10, 2021, 21:56 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 866
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4006 dnia: Luty 10, 2021, 21:55 »
Myślę, że jest wręcz przeciwnie. Rakiety wynoszące ciężkie ładunki i robiące to tanio, są już potrzebne. Teraz. Już. Dlaczego? Dlatego, że chociaż masa salafitów spada, za to ich liczba rośnie. Zwłaszcza, że nadchodzi świt megakonstelacji satelitarnych. Masa jednego starlinka wynosi 260 kilogramów https://spacex.com.pl/starlink. Do tej pory wystrzelono ich około tysiąca. 260 x 1000 = 260 000 kg. Prościej 260 ton w kilkunastu lotach. Jeśli, dla uproszczenia, założymy, że Starship ma mieć nośność 100 ton na LEO (pomijając inne czynniki jak wielkość komory ładunkowej itp, co się dopiero wykrystalizuje) - zrobił by to w dwa i pół lotu. Oczywiście Starlinków będzie znacznie więcej niż tysiąc. Starlink jest tak naprawdę przedsięwzięciem większym i ważniejszym, niż stacja nad księżycem. I to do przedsięwzięć na skale megakonstelacji, oraz innych form zainteresowania sektora prywatnego (konstelacje obserwacyjne, radarowe i diabli wiedzą jeszcze jakie), liczne satelity eksperymentalne (program transporter na skalę Starshipa - czemu nie). Resztę ładowni i tak się dopcha starlinkami :).
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3811
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4007 dnia: Luty 11, 2021, 09:57 »
Dziś po 19.00 CET możliwy sf.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4008 dnia: Luty 11, 2021, 10:24 »
Myślę, że jest wręcz przeciwnie. Rakiety wynoszące ciężkie ładunki i robiące to tanio, są już potrzebne. Teraz. Już. Dlaczego? Dlatego, że chociaż masa salafitów spada, za to ich liczba rośnie. Zwłaszcza, że nadchodzi świt megakonstelacji satelitarnych. Masa jednego starlinka wynosi 260 kilogramów https://spacex.com.pl/starlink. Do tej pory wystrzelono ich około tysiąca. 260 x 1000 = 260 000 kg. Prościej 260 ton w kilkunastu lotach. Jeśli, dla uproszczenia, założymy, że Starship ma mieć nośność 100 ton na LEO (pomijając inne czynniki jak wielkość komory ładunkowej itp, co się dopiero wykrystalizuje) - zrobił by to w dwa i pół lotu. Oczywiście Starlinków będzie znacznie więcej niż tysiąc. Starlink jest tak naprawdę przedsięwzięciem większym i ważniejszym, niż stacja nad księżycem. I to do przedsięwzięć na skale megakonstelacji, oraz innych form zainteresowania sektora prywatnego (konstelacje obserwacyjne, radarowe i diabli wiedzą jeszcze jakie), liczne satelity eksperymentalne (program transporter na skalę Starshipa - czemu nie). Resztę ładowni i tak się dopcha starlinkami :).
               ... hmm, zakladajac dlugosc zycia 4 lata i 3 starty miesiecznie:
[adam@tao ~]$ python
Python 2.7.5 (default, Nov 16 2020, 22:23:17)
[GCC 4.8.5 20150623 (Red Hat 4.8.5-44)] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> 3*64*12*4
9216
>>>
mozna miec w perspektywie 4 lat konstelacje okolo 9k satelitow.
I zadnej duzej rakiety tu nie potrzeba. BTW, dla 4 startow miesiecznie jest tego juz 12k,
czyli tyle, ile miala miec docelowa konstelacja.
Z powazaniem
                                                             Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2021, 11:10 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4008 dnia: Luty 11, 2021, 10:24 »

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 773
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4009 dnia: Luty 11, 2021, 11:20 »
Adamie, kiedy załapiesz różnicę pomiędzy czysto techniczną możliwością wykonania czegoś,  a możliwością zrobienia tego TANIO?  ::) ;)

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4010 dnia: Luty 11, 2021, 11:33 »
Adamie, kiedy załapiesz różnicę pomiędzy czysto techniczną możliwością wykonania czegoś,  a możliwością zrobienia tego TANIO?  ::) ;)
... co jest tanio? Duza rakieta? Tak, na papierze. analogia - jak placisz karta male rachunki to nawet nie ma zabezpieczen,
jak duze ... zaczyna sie zabawa. Jesli mialby leciec kilkaset starlinkwo jednym lotem, procedury bezpieczenstwa bylyby obrzydliwie
scisle - koszty rosna. Starata jednego F9 niewiele wplynelaby na program lotow. Jak stracono wahadlowca
- dwa lata w plecy za kazdym razem (okolo). BFR  (i przyszle pochodne) , nie liczcie w poczet duzych rakiet,
to raczej tylko analog dla F9 tylko, ze zrobiony z tanszych i ciezszych materialow. Z powazaniem
                                                                                                                                        Adam Przybyla   
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 866
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4011 dnia: Luty 11, 2021, 11:36 »
Dla jednej konstelacji. A poza tym, już teraz, nie licząc Transportera, zdarzają się loty mieszane, tzn oprócz Starlinków są wynoszone komercyjne satelity innych firm -  loty Starlnk-9, Starlink-10*
W przyszłości, kiedy dzięki Starshipowi, zdolnemu wziąć na pokład nie tylko większy ładunek, ale dzięki większym zapasom paliwa, zdolnego go dostarczyć na szerszy zakres orbit, takie mieszane loty prawdopodobnie staną się standardem.

*https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_start%C3%B3w_rakiet_Falcon_9_oraz_Falcon_Heavy#2020
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4012 dnia: Luty 11, 2021, 11:51 »
Dla jednej konstelacji. A poza tym, już teraz, nie licząc Transportera, zdarzają się loty mieszane, tzn oprócz Starlinków są wynoszone komercyjne satelity innych firm -  loty Starlnk-9, Starlink-10*
W przyszłości, kiedy dzięki Starshipowi, zdolnemu wziąć na pokład nie tylko większy ładunek, ale dzięki większym zapasom paliwa, zdolnego go dostarczyć na szerszy zakres orbit, takie mieszane loty prawdopodobnie staną się standardem.

*https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_start%C3%B3w_rakiet_Falcon_9_oraz_Falcon_Heavy#2020
             ... oczywiscie, amerykanie wlasnie za pomoca F9 zrobili swoja pierwsza "linie kolejowa" na orbite.  teraz przyszedl czas na obtymalizacje, ale to nie zmienia faktu, ze przy duzym locie ryzyko jest o wiele wieksze. nie liczny na to ze od razu
zaczna latac ladunki 10 razy wieksze. kolej o wiele bardziej bezpieczniej sie skaluje;-)
Z powazaniem
                         Adam Przybyla
Zrodla:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pierwsza_Kolej_Transkontynentalna
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 866
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4013 dnia: Luty 11, 2021, 12:10 »
W tej analogi F9 to wciąż kosztowna jednotorowa wąskotorówka. Rzecz rewolucyjna, ale tylko w porównaniu z jednorazowymi wozami konnymi, na jakie do tej pory byliśmy skazani. Na razie F9 wystarcza, ale tylko dlatego, że ludzie jeszcze sobie nie uświadomili jakie możliwości daje prawdziwa kolej.
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4014 dnia: Luty 11, 2021, 12:15 »
JWST dzięki dużej rakiecie mógłby być sporo tańszy i prostszy w konstrukcji.Podobnie do comsatów można pakowac wtedy prostszy napęd chemiczny,wielkie zbiorniki na hydrazynę i przedłużyć ich zywotność

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4015 dnia: Luty 11, 2021, 12:26 »
W tej analogi F9 to wciąż kosztowna jednotorowa wąskotorówka. Rzecz rewolucyjna, ale tylko w porównaniu z jednorazowymi wozami konnymi, na jakie do tej pory byliśmy skazani. Na razie F9 wystarcza, ale tylko dlatego, że ludzie jeszcze sobie nie uświadomili jakie możliwości daje prawdziwa kolej.
... taa, to dokladnie parowoz Jupyter na te czasy;-) BFR to jeszcze odlegla przyszlosc aby dac alterantywe ... i zbyt wybuchowa;-)
Z powazaniem
                           Adam Przybyla
Zrodla:
Tu ta lokomotywa w roli glownej z doborowa rola drugoplanowa pana Keatona:
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 773
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4016 dnia: Luty 11, 2021, 12:27 »
BFR  (i przyszle pochodne) , nie liczcie w poczet duzych rakiet,
to raczej tylko analog dla F9 tylko, ze zrobiony z tanszych i ciezszych materialow. Z powazaniem
                                                                                                                                        Adam Przybyla   


Poza tym, że nie chcesz w poczet dużych rakiet zaliczać systemu wielkości Saturna V  ;D ;D  to właśnie trafiłeś w sedno. Zrobiony z tańszych materiałów. Dodaj jeszcze: odzyskiwalny, co omijasz szerokim łukiem. Ergo: tani jak barszcz w porównaniu z innymi zestawami.


Dosyć interesującą logikę stosujesz, tłumacząc, że nie będą latały duże ładunki, bo ciężko je ubezpieczyć, zapewnić procedury bezpieczeństwa etc. Tylko, że taką logikę można zastosować do KAŻDEJ dużej rakiety. Z tego wynikałoby, że nie ma sensu budować żadnej dużej rakiety, bo duża rakieta jest niepraktyczna sama z siebie. Tautologia.


Powiedzmy, niech na razie zastąpi tylko Falcona 9tkę (poza lotami załogowymi, te zostawmy jako certyfikowane na bezpiecznym zestawie). Masz dziesiątki rejsów rocznie z zaopatrzeniem ISS, wynoszeniem satelitów, etc. Do tego trzeba się uczyć tankowania na orbicie. Mnóstwo lotów. Wystarczy, że zaczną regularnie latać, nie każdy powrót musi się jeszcze udać, jak teraz Falconem. Stopniowo certyfikują, go do poważniejszych zadań.

Mogą to być np. habitaty GATEWAYa, eksperymentalne pojazdy z napędem jądrowym w 2 połowie obecnej dekady, większe sondy na Księżyc i planety - w tym zewnętrzne. Za 10 lat może i habitaty do budowy pierwszej stałej bazy na księżycu... Do tego zastosowania wojskowych, których możemy się tylko domyślać. Sam przyznajesz, zdolność do przenoszenia 100 ton w dowolne miejsce na ziemi w 40 minut to możliwość, którą US Army na pewno nie pogardzi.... Spokojnie, klienci się znajdą.

W tych tanich materiałach  które tak lekceważąco traktujesz i odzyskiwalności, którą pomijasz jest cały klucz. Jeszcze 5 lat temu do wyniesienia większego próbnika na księżyc albo habitatu na jego orbitę trzeba by było używać dużej Delty, z ceną sięgającą setek milionów dolarów. Tu masz zestaw, którego koszty mogą zejść do kilku milionów za lot. Minie parę lat zanim do tego dojdą i kolejnych kilka zanim się znajdą zastosowania, ale bez wątpienia się znajdą.... Jak tylko NASA w ramach swojego budżetu  przestanie przepalać miliardy na SLSa, te same miliardy roczne mogą pójść na cele, które do tej pory były nieosiągalne.

« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2021, 12:32 wysłana przez Tantal »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4017 dnia: Luty 11, 2021, 12:35 »
.. BFR+rakieta ktora go wyniesie w kosmos, to raczej podchodza pod srednie rakiety, wiekszosc ladunku jaki beda wynosic ...
to wlasny ciezar;-) W X-33 tez w pewnej chwili zbraklo miejsca .. na ladunek;-) Ze tak polece Heglem:
"Historia uczy, że ludzkość niczego się z niej nie nauczyła" ;-)
Z powazaniem
                                    Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2021, 12:51 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 773
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4018 dnia: Luty 11, 2021, 12:43 »
Więc jeszcze raz, może jaśniej: nawet  jeśli pierwsze wersje będą wynosić mniej niż 100 ton, to będą operacyjne i system będzie się rozwijać. Przypomnę, Falcon 9 zwiększył udźwig z 10t na prawie 30. Tak samo pewnie z BFRem, zaczną z takim udźwigiem, żeby był funkcjonalny i konkurencyjny wobec obecnych systemów a potem stopniowo będą go ulepszać. Musk doskonale wie przecież, że masę trzeba żyłować w dół, nawet ćwierkał o tym kilka dni temu, temu też służą testy jak najcieńszych  zbiorników, etc.


Edit: rozpędziłem się z tymi Falconami, one mają przecież, podobnie jak konkurencyjne zestawy, jeszcze mniejsze udźwigi. Żadna obecnie latająca rakieta poza Falconem Heavy nie wyciągnie na LEO nawet 30 ton.


No, ale Starship według ciebie nie jest dużą rakietą. Nawet gdyby pierwsze wersje wynosiły "raptem" około 50, jak dzisiejszy Falcon Heavy, za ułamek jego ceny.
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2021, 12:54 wysłana przez Tantal »

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 866
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4019 dnia: Luty 11, 2021, 12:55 »
Ja rozumiem panie Adamie, że można próbować wyśmiać argumenty oponenta poprzez wstawianie śmiesznych filmików mających naprawdę niewiele wspólnego z tematem dyskusji. Co jednak nie zmienia historycznego faktu, że zapewniony przez koleje transport masowy, zmienił wszystko. Handel - masowy przerzut ludzi i towarów niezależny od szklaków morskich i rzecznych. Prowadzenie działań wojennych. Oraz jak widać na pański przykładzie, potrafił wpłynąć nawet na kulturę. Tak samo zmieni się nasze podejście do przestrzeni kosmicznej kiedy Muskowi, lub komukolwiek innemu, uda się zapewnić tani, masowy transport na orbitę.

PS. Film "Generał", jest oparty na jak najbardziej historycznych faktach. Faktach, pokazujących, jak ważna już wtedy była kontrola na liniami kolejowymi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Locomotive_Chase
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4019 dnia: Luty 11, 2021, 12:55 »