Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1136917 razy)

0 użytkowników i 13 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1725 dnia: Grudzień 29, 2019, 10:58 »
Przypominam tabelkę, którą zrobiłem zaraz po sławetnej imprezie 29 września:

Zmodyfikowałem swoją wczorajszą tabelkę z wykazem i harmonogramem budowy Starshipów:

WersjaEgzemplarz   Miejsce budowy   UkończenieZasięg   Konfiguracja
prototypMk 1Boca Chica, TXlistopad 201920 kmStarship (3 silniki)
      jw.Mk 2Cocoa, FLgrudzień 2019?Starship (3 silniki)
wersja suborbitalna   Mk 3Boca Chica, TXstyczeń 2020?Starship (6 silników)
      jw.Mk 4?luty-marzec 2020   ?Starship (6 silników)
wersja orbitalnaMk 5?kwiecień 2020LEOSuper Heavy + Starship
wersja załogowa??grudzień 2020LEOSuper Heavy + Starship

Co rozumiesz przez "jedną iterację"? Według tego planu, pochodzącego dokładnie sprzed 3 miesięcy, powinniśmy być teraz pomiędzy testami Mk2 i Mk3. Wiadomo, oznaczenia Mk już są nieaktualne, bo teraz będą SN, ale te etapy chyba i tak trzeba będzie przejść.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1726 dnia: Grudzień 29, 2019, 18:38 »
Chodziło mi o to, że pierwsza generacja pojazdów (Mk1 i Mk2), które miały wykonać niskie loty testując podzespoły na razie idzie do piachu i trzeba zaczynać od nowa. Teraz MK3 przemianowany na SN1 wykona pierwsze loty.

Nie widać też do teraz postępów z SH - kwiecień jest tu raczej zbyt optymistyczny.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1727 dnia: Grudzień 29, 2019, 18:42 »
Co znaczą skróty MK oraz SN? Nie mogę się doczekać żeby zobaczyć nową wersję Starship. Czym ona ma się różnić od tych co widzieliśmy?

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1728 dnia: Grudzień 29, 2019, 18:46 »
Mark 1, 2 etc było do tej pory jak rozumiem a teraz ma być serial number 1, 2 etc.

Czym się będą różniły też nie wiemy - czas pokaże. Na razie trzeba czekać 2-3 miesiące, powstanie SN1 i będziemy mądrzejsi.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1728 dnia: Grudzień 29, 2019, 18:46 »

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1729 dnia: Grudzień 29, 2019, 18:48 »
Co znaczą skróty MK oraz SN? Nie mogę się doczekać żeby zobaczyć nową wersję Starship. Czym ona ma się różnić od tych co widzieliśmy?


MK = MarK,  SN = Serial Number
Na pewno lepszym spawaniem (maszynowe, sprawdzanie spawów rentgenem).

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1730 dnia: Grudzień 29, 2019, 19:04 »
Chodziło mi o to, że pierwsza generacja pojazdów (Mk1 i Mk2), które miały wykonać niskie loty testując podzespoły na razie idzie do piachu i trzeba zaczynać od nowa. Teraz MK3 przemianowany na SN1 wykona pierwsze loty.

Nie widać też do teraz postępów z SH - kwiecień jest tu raczej zbyt optymistyczny.

Można liczyć to tak: po trzech miesiącach od ogłoszenia opóźnienie wynosi na dziś dwa miesiące. Do ilu dojdzie finalnie - trudno oszacować, bo na razie nie widać by budowa SN1 zmierzała do końca. Tak więc wszystkie następne etapy należałoby przesunąć co najmniej o tyle do przodu.

Jasne, że to ogromne uproszczenie, bo jakakolwiek następna "anomalia" wszystko jeszcze mocno opóźni, ale z drugiej strony z jakiegoś tam etapu SpaceX może zrezygnować. Ale żadnych innych konkretnych informacji nie mamy, i zapewne musimy na nie poczekać aż do następnego widowiska PR-owego.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1731 dnia: Grudzień 29, 2019, 19:37 »
Cytuj
Ale żadnych innych konkretnych informacji nie mamy, i zapewne musimy na nie poczekać aż do następnego widowiska PR-owego.

Możemy też liczyć na okazjonalne tweety wszechwiedzącego ;)

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1732 dnia: Grudzień 29, 2019, 20:04 »
Spawanie powinno być za to szybsze. Jeden spaw na krąg plus spawanie maszynowe. Wcześniej robili to ręcznie i z małych kawałków. Zobaczymy.
Ja obstawiam wakacje na pierwsze testy gotowego Starshipa.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1733 dnia: Grudzień 29, 2019, 21:41 »
Tak naprawdę większość Starshipa powstaje poza Teksasem w ich fabrykach. Silniki, lotki, awionika, mniejsze zbiorniki, hydraulika, elektryka to gotowe moduły, które tylko są montowane na miejscu. W teksasie budują tylko zbiorniko-konstrukcję. Nie wiemy czy coś z wyposażenia już nie jest gotowe i tylko czeka na zamontowanie. Patrząc na to z tej strony 3 miesiące na budowę to nie jest nierealny termin, o ile coś po drodze nie strzeli:)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1734 dnia: Grudzień 29, 2019, 22:05 »
Czyli tak naprawdę nie wiemy kompletnie nic. Może być za 3 miesiące, ale równie za 3 lata lub później...

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1735 dnia: Grudzień 29, 2019, 22:13 »
Dla tego szol rozwalili jeden silnik. jak cos sie bedzie dzialo to wyjdzie
teraz spokojnie ma pol roku mamy spokoj.
Spokojnie Elon, tak jak Bill i Jeff maja dostep do fabryki pieniedzy i stac ich
na te zabawy;-) Ekonomia ich sie nie ima ... ;-) Z powazaniem
                             Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Grudzień 29, 2019, 22:15 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1736 dnia: Grudzień 30, 2019, 00:28 »
Akurat ekonomia ich się ima w o wiele większym stopniu niż konkurencji w stylu Boeinga nie mówiąc o NASA jako takiej. Wbrew pozorom takie testowanie może być tańsze niż wycyzelowane konstrukcje. Pamiętajmy że to tylko stal a nie włókna węglowe. Więcej pewnie kosztuje robocizna niż straty na sprzęcie i materiałach.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1737 dnia: Grudzień 30, 2019, 02:06 »
Tymczasem dziś/wczoraj dodano kolejne kratownice nowego namiotu


Online station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3818
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1738 dnia: Grudzień 30, 2019, 09:12 »
Akurat ekonomia ich się ima w o wiele większym stopniu niż konkurencji w stylu Boeinga nie mówiąc o NASA jako takiej. Wbrew pozorom takie testowanie może być tańsze niż wycyzelowane konstrukcje. Pamiętajmy że to tylko stal a nie włókna węglowe. Więcej pewnie kosztuje robocizna niż straty na sprzęcie i materiałach.

Na razie jednak jako zewnętrzni obserwatorzy możemy pooglądać jedynie:

- stawianie konstrukcji pod kolejne "namioty"
- rozbieranie (przynajmniej do niedawna) sreberka czyli demontaż MK-1 i MK-2
- dowóz (ale czy montaż w całość) kolejnych kręgów pod MK-3

W sumie tak naprawdę nie wiadomo teraz na jakim etapie jest realizacja Starship'a i kiedy przewiduje się pierwszy testowy lot. Tak jak pisałem wcześniej - SpaceX nieustannie, niemalże w locie modyfikuje tę inwestycję - jak zwał tak zwał - i stąd nieco wariacka dynamika zarządzania tym projektem.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2019, 09:52 wysłana przez station »
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1739 dnia: Grudzień 30, 2019, 15:06 »
Akurat ekonomia ich się ima w o wiele większym stopniu niż konkurencji w stylu Boeinga nie mówiąc o NASA jako takiej. Wbrew pozorom takie testowanie może być tańsze niż wycyzelowane konstrukcje. Pamiętajmy że to tylko stal a nie włókna węglowe. Więcej pewnie kosztuje robocizna niż straty na sprzęcie i materiałach.

Na NSF kiedyś próbowali oszacować koszt MK1 i z tego co pamiętam wraz z robocizną wyszło im coś między 10 a 30 mln. To oczywiście takie liczenie na szybko, ale nie sądzę żeby dużo się pomylili. Suma nie jest mała, ale patrząc ogólnie to projekty kosmiczne to jak na waciki:)


Na razie jednak jako zewnętrzni obserwatorzy możemy pooglądać jedynie:

- stawianie konstrukcji pod kolejne "namioty"
- rozbieranie (przynajmniej do niedawna) sreberka czyli demontaż MK-1 i MK-2
- dowóz (ale czy montaż w całość) kolejnych kręgów pod MK-3

W sumie tak naprawdę nie wiadomo teraz na jakim etapie jest realizacja Starship'a i kiedy przewiduje się pierwszy testowy lot. Tak jak pisałem wcześniej - SpaceX nieustannie, niemalże w locie modyfikuje tę inwestycję - jak zwał tak zwał - i stąd nieco wariacka dynamika zarządzania tym projektem.

Oprócz namiotów dużo pracują "w ziemi" , sporo betonu też wylali. Równolegle robią tyle robót budowlanych naraz, że osobiście już nie mam pojęcia gdzie i co jest aktualnie budowane. W każdym razie skala jest naprawdę duża. Tak jak piszesz projekt Starshipa jest ciągle modyfikowany na bieżąco, to zawsze była siła SpaceX że potrafią dynamicznie rozwiązywać problemy, nie trzymając się kurczowo konkretnego rozwiązania. Dla jednych to wada, dla mnie to zaleta. Myślę, że dzięki temu jest też tak ciekawie to śledzić bo rzadko mamy okazję z zewnątrz obserwować tak dokładnie projektowanie i budowę nowej rakiety.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1739 dnia: Grudzień 30, 2019, 15:06 »