Opportunity przez ostatnie trzy sole szaleje:
Z tego co wyczytałem to ekipa planująca trasę dla łazika planuje zwiększyć tępo pokonywania kolejnych metrów. Przy okazji pojawiło się kilka ciekawych informacji dotyczących tego dlaczego łazik pokonuje dystans max 70m. Jak wiadomo Opportunity pokonuje kolejne metry jadąc do tyłu, gdyż jazda do przodu zwiększa opory w przednim prawym kole. Z kolei poruszanie się tyłem do przodu nie pozwala na użycie systemu autonav, który umożliwia automatyczne wymijanie przeszkód. System autonav korzysta ze zdjęć z kamer navcam, a przy poruszaniu się do tyłu na obrazach przeszkadza wtedy widok anteny komunikacyjnej łazika. Kamery hazcam są z kolei umieszczone za nisko. Oznacza to, że łazik wykonuje te 70m przejazdy na ślepo.
Nowa strategia miałaby być następująca:
1. Opportunity jedzie ~70m czyli standardowy przejazd na ślepo do tyłu
2. kamera navcam jest ustawiana w azymucie na kierunku 162.5 stopni (układ związany z łazikiem) w taki sposób, że antena jest już prawie widoczna. Następnie pozostałe 17.5 stopnia będzie wykonane poprzez obrót całego łazika. W ten sposób navcam będzie patrzeć w kierunku jazdy i bez problemu wykona zdjęcia dla systemu autonav.
3. z tego co zrozumiałem łazik tak obrócony wykonuje też przejazd do tyłu o 1m. Chodzi o to aby kamera navcam widziała też to co znajduje się zasłonięte przez panele słoneczne.
4. po tej operacji łazik obraca się i wykonuje przejazd o dodatkowe 20m.
W ten sposób zamiast ~70m Opportunity jeździłby ~90m. Jeśli tę procedurę udałoby się wykonywać przy każdej okazji to dotarcie do krateru Endeavour mogłoby się skrócić nawet o 2-3 miesiące.
Więcej można przeczytać na blogu "The Road To Endeavour", gdzie znajduje się komentarz Scotta Maxwella (zajmuje się planowaniem tras łazika) dotyczący planowanej nowej strategi:
http://roadtoendeavour.wordpress.com/2010/07/17/pedal-to-the-metal/