Polskie Forum Astronautyczne

Plany i rozwój => Technologie => Wątek zaczęty przez: JSz w Lipiec 15, 2014, 23:53

Tytuł: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: JSz w Lipiec 15, 2014, 23:53
DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) - wojskowa agencja rozwoju nowych technologii, przydzieliła wiodące kontrakty na rozwój programu XS-1 (Experimental Spaceplane 1), który ma zrewolucjonizować dostęp do orbity. Loty mają stać się znacznie tańsze i rutynowe, tak jak obecnie loty samolotami. Program został ogłoszony w ubiegłym roku, obecnie wybrano wykonawców Phase 1.

Kontrakty na prace w Pierwszej Fazie otrzymali:
- The Boeing Company (współpraca: Blue Origin).
- Masten Space Systems (współpraca: XCOR Aerospace).
- Northrop Grumman Corp. (współpraca: Virgin Galactic).

Założenia są następujące: pojazd ma być w pełni wielokrotnego użytku, z jednodniowym czasem przygotowań do lotu, bezzałogowy, który będzie wznosił się jak samolot, po czym zostanie odpalony górny stopień, który doniesie już ładunek na orbitę. Wahadłowiec ma wynosić ładunki w zakresie 1,35 - 2,25 t za cenę poniżej 5 mln USD za lot. To chyba rzeczywiście rewolucja!

Wizualizacja tej koncepcji według DARPA:

http://www.youtube.com/watch?v=67tbhFzh1OM

oraz obrazek wahadłowca z doczepionym do grzbietu górnym stopniem:

(http://www.darpa.mil/uploadedImages/Content/NewsEvents/Releases/2014/XS-1_1.png)

Źródło: http://www.darpa.mil/NewsEvents/Releases/2014/07/15.aspx

A oto propozycja Boeinga (http://boeing.mediaroom.com/Boeing-to-Design-XS-1-Experimental-Spaceplane):

(http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2014/07/Boeing_XS-1_Concept.jpg)
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: KonradL w Lipiec 16, 2014, 00:50
W sensie, ze ten wahadlowiec z mikro skrzydlem wystartuje sam - bez nosiciela, w poziomie i z pasa startowego.
Nastepnie na jakiejstam wysokosci uwolni 2-gi stopien, ktory dowiezie ladunek na docelowa orbite? Jezeli tak to wyglada to mocno optymistycznie.

To by mialo startowac na rakietowym silniku?
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Lipiec 16, 2014, 07:37
Darpa ma duże zasługi dla rozwoju astro i nie tylko.
Projekt jak najbardziej zasadny, i teoretycznie (niestety tylko teoretycznie) szansa na rewitalizację projektu X33/Venture Star, który tu pasuje (z wyjątkiem 1 dniowego czasu przygotowania do startu).
Łokhid Marcin się tu nie załapał i nici z projektu X33  :P

Ale ciekawe jak sprawa dalej się potoczy. Mam nadzieję, że tym razem nie rypnie jak X 33!
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: JSz w Lipiec 16, 2014, 09:16
W sensie, ze ten wahadlowiec z mikro skrzydlem wystartuje sam - bez nosiciela, w poziomie i z pasa startowego.
Nastepnie na jakiejstam wysokosci uwolni 2-gi stopien, ktory dowiezie ladunek na docelowa orbite? Jezeli tak to wyglada to mocno optymistycznie.

To by mialo startowac na rakietowym silniku?

Z komunikatu tak wynika, że ma startować jak samolot. Nie jest to koncepcja nowa, gdyż obecnie tak startuje Pegasus, a w przyszłości ma startować Stratolaunch System, nie mówiąc o suborbitalnych SS2 czy Lynx.

Opis XS-1 jest ogólnikowy, ale widzę czy domyślam się różnicy w tym, że nosiciel ma być nie samolotem odrzutowym, ale rakietowym, i będzie wzbijał się znacznie wyżej - warto zwrócić uwagę, jak niewielki jest górny stopień w stosunku do pierwszego. Poza tym ma on rozwijać szybkość ponad 10 Ma. Co to daje - nie wiem, może fachowcy się wypowiedzą...

Darpa ma duże zasługi dla rozwoju astro i nie tylko.
Projekt jak najbardziej zasadny, i teoretycznie (niestety tylko teoretycznie) szansa na rewitalizację projektu X33/Venture Star, który tu pasuje (z wyjątkiem 1 dniowego czasu przygotowania do startu).
Łokhid Marcin się tu nie załapał i nici z projektu X33  :P

Ale ciekawe jak sprawa dalej się potoczy. Mam nadzieję, że tym razem nie rypnie jak X 33!

O ile wiem, X-33 już definitywnie upadł. Powodem zdaje się były trudności z kompozytową konstrukcją kadłuba-skrzydła.

Różnica XS-1 względem X-33 jeśli idzie o finansowanie polega na tym, że XS-1 będzie finansowany przez wojsko, a nie NASA. To stwarza potencjalnie perspektywę znacznie większej stabilności finansowej.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Adam.Przybyla w Lipiec 16, 2014, 09:48
W sumie moglbym powiedziec ... "znowu"? Koncepcja SSTO ma juz dluga liste prob za soba. X-33 mial problmey z iloscia paliwa, byl za ciezki, w koncowej fazie probowano dodac jakis zbiornik na paliwo na zewnatrz statku. Byl problem ze zbiornikami kompozytowymi na paliwo, podczas testow nastepowala rozwarstwienie (to byly rozne kompozyty we warstwach i roznie reagowaly na temperature, mialy rozna rozszerzalność cieplna) (do weryfikacji) Probowano je zastapic aluminiowymi zbiornikami ale ony byly znaczaco ciezsze. Z powazaniem
                                                                                                                                                                              Adam Przybyla
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: LooZ^ w Lipiec 16, 2014, 11:06
Był kiedyś artykuł o tym, że udało się z rok temu stworzyć w końcu zbiornik spełniający wymagania X-33.

Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Adam.Przybyla w Lipiec 16, 2014, 11:35
Był kiedyś artykuł o tym, że udało się z rok temu stworzyć w końcu zbiornik spełniający wymagania X-33.
              ... ja natknalem sie jakis czas temu na informacje, ze XCOR  taki zbiornik  posiada/zrobilo (do weryfikacji). Z powazaniem
                                                                                                                                                                                 Adam Przybyla
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Lipiec 16, 2014, 12:40
Był kiedyś artykuł o tym, że udało się z rok temu stworzyć w końcu zbiornik spełniający wymagania X-33.

Ja też się natknąłem , bo ktośik o tym pisał na wątku poświęconym X33/Venture Star.
Szkoda, że Łokhid Marcin czy kto inny nie zechcą wrócić do tej koncepcji, która bardzo mi się podoba...
A że DARPA chce wrócić do koncepcji SSTO też mi się bardzo podoba i chwalę sobie takie postępowanie  :)
Oby tym razem się udało!!!  ::)
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: JSz w Lipiec 16, 2014, 14:07
Ja też się natknąłem , bo ktośik o tym pisał na wątku poświęconym X33/Venture Star.

Było. Tylko nie wiem, czy chodziło o zrobienie samego zbiornika z kompozytów, czy też raczej o wytrzymałość całego skrzydła wypełnionego paliwem.

A że DARPA chce wrócić do koncepcji SSTO też mi się bardzo podoba i chwalę sobie takie postępowanie  :)
Oby tym razem się udało!!!  ::)

A co XS-1 ma mieć wspólnego z SSTO?
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Adam.Przybyla w Lipiec 16, 2014, 16:06
Ja też się natknąłem , bo ktośik o tym pisał na wątku poświęconym X33/Venture Star.

Było. Tylko nie wiem, czy chodziło o zrobienie samego zbiornika z kompozytów, czy też raczej o wytrzymałość całego skrzydła wypełnionego paliwem.

A że DARPA chce wrócić do koncepcji SSTO też mi się bardzo podoba i chwalę sobie takie postępowanie  :)
Oby tym razem się udało!!!  ::)

A co XS-1 ma mieć wspólnego z SSTO?
   ... no, XS-1 jest mniej ambitny, isttotnie nie ma byc to SSTO ale pierwszy stopien dla lotow na LEO. Z powazaniem
                                                                                                                  Adam Przybyla
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Borys w Lipiec 16, 2014, 18:28
Założenia są następujące: pojazd ma być w pełni wielokrotnego użytku, z jednodniowym czasem przygotowań do lotu, bezzałogowy, który będzie wznosił się jak samolot, po czym zostanie odpalony górny stopień, który doniesie już ładunek na orbitę. Wahadłowiec ma wynosić ładunki w zakresie 1,35 - 2,25 t za cenę poniżej 5 mln USD za lot. To chyba rzeczywiście rewolucja!

DARPA jest od rewolucyjnych projektów. Pamiętać jednak trzeba, że rewolucja oznacza wysokie ryzyko, więc jakieś 90% z tych projektów się nie udaje.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Borys w Lipiec 16, 2014, 18:31
Projekt jak najbardziej zasadny, i teoretycznie (niestety tylko teoretycznie) szansa na rewitalizację projektu X33/Venture Star, który tu pasuje (z wyjątkiem 1 dniowego czasu przygotowania do startu).

VS upadł, bo koncepcja była zła. Nie ma sensu do niej wracać.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Lipiec 16, 2014, 18:46
Projekt jak najbardziej zasadny, i teoretycznie (niestety tylko teoretycznie) szansa na rewitalizację projektu X33/Venture Star, który tu pasuje (z wyjątkiem 1 dniowego czasu przygotowania do startu).
VS upadł, bo był koncepcja była zła. Nie ma sensu do niej wracać.
Nie zgadzam się z tą opinią. Koncepcja VS moim zdaniem wcale nie była zła. Nie została zrealizowana gdyż technologia materiałowa i technologia konstrukcji silnika nie były jeszcze na odpowiednio wysokim poziomie. Nie widzę przeciwwskazań by za jakieś 10 lat ( przy dostępnych nowszych lepszych technologiach ) nie wrócić do tego projektu  :)
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Borys w Lipiec 16, 2014, 19:32
VS upadł, bo był koncepcja była zła. Nie ma sensu do niej wracać.
Nie zgadzam się z tą opinią. Koncepcja VS moim zdaniem wcale nie była zła. Nie została zrealizowana gdyż technologia materiałowa i technologia konstrukcji silnika nie były jeszcze na odpowiednio wysokim poziomie.

Koncepcja nie może być równocześnie dobra i technicznie bzdurna. Prawda jest taka, że gdyby wybrano projekt McDonnell-Douglas (technologicznie realistyczny, bazujący na doświadczeniu zdobytym w trakcie programu DC-X (http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-X)), SSTO latałyby pewnie w kosmos juz od ponad dekady.

Cytuj
Nie widzę przeciwwskazań by za jakieś 10 lat ( przy dostępnych nowszych lepszych technologiach ) nie wrócić do tego projektu  :)

Za dziesięć lat, jak pogoda dopisze, jakiś Musk albo inny Bezos odchudzą pierwsze stopnie swoich rakiet wielokrotnego użytku do takiego poziomu, że będą one w stanie samodzielnie osiągnąć orbitę.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Lipiec 18, 2014, 06:10
Projekt jak najbardziej zasadny, i teoretycznie (niestety tylko teoretycznie) szansa na rewitalizację projektu X33/Venture Star, który tu pasuje (z wyjątkiem 1 dniowego czasu przygotowania do startu).

VS upadł, bo koncepcja była zła. Nie ma sensu do niej wracać.

A czego była zła? Pomijając oczywiście kłopoty techniczne z zbiornikami paliwowymi....
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Borys w Lipiec 18, 2014, 10:50
VS upadł, bo koncepcja była zła. Nie ma sensu do niej wracać.

A czego była zła? Pomijając oczywiście kłopoty techniczne z zbiornikami paliwowymi....

Problem ze zbiornikami był jednym z wielu. NASA wybrała najbardziej skomplikowany, najdroższy i technologicznie ryzykowny projekt z trzech zaproponowanych. Tylko projekt LM wymagał kompozytowego zbiornika (który przy testach się rozleciał), liniowych silników aerostożkowych (do dziś właściwie nie wiadomo, jakie parametry osiągnąłby docelowy silnik), nowego typu osłony termicznej (tą akurat udało się względnie bezboleśnie opracować) oraz kadłuba nośnego (na zaawansowanym etapie projektu jego konfiguracja okazała się aerodynamicznie niestabilna, co w praktyce oznaczało konieczność dodania skrzydeł, rezygnację z ładowni oraz inne kosztowne modyfikacje). Dwa pozostałe projekty (Boeinga i McDonnell-Douglas) bazowały na istniejących, sprawdzonych technologiach (względnie niskie ryzyko i koszty).
Nawet samo wybranie LM do wykonania tej roboty było głupie, ponieważ w tym czasie LM miał warty górę zielonych długoterminowy kontrakt na rakiety Titan IV, dla którego VS byłby poważnym problemem - no ale to już problem z motywacją, a nie z technologią.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Lipiec 18, 2014, 10:52
Borysie, może to temat na oddzielny wątek o X-33, ale czy masz jakieś grafiki pokazujące dwie pozostałe koncepcje tego pojazdu?

Jeśli masz, to załóż proszę oddzielny wątek - tam możemy kontynuować rozmowę o tym zarzuconym projekcie.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Romek63 w Lipiec 18, 2014, 11:16
Borysie, może to temat na oddzielny wątek o X-33, ale czy masz jakieś grafiki pokazujące dwie pozostałe koncepcje tego pojazdu?

Jeśli masz, to załóż proszę oddzielny wątek - tam możemy kontynuować rozmowę o tym zarzuconym projekcie.
Przecież taki wątek już jest założony:
http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1519.0
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: JSz w Lipiec 24, 2014, 22:12
Masten też już przedstawił swój obrazek XS-1. Wizualnie niezbyt odbiega od boeingowego:

(http://masten.aero/wp-content/uploads/2014/07/XS-1-Press-Release-Image-FINAL-18-JUL-14.jpg)

W każdym razie widać, że w wersji Mastena XS-1 ma startować pionowo! Nigdzie nie znalazłem, czy to wymóg DARPA, czy autorski pomysł Mastena wynikający z jego dotychczasowych prac.

Źródło: http://masten.aero/2014/07/xs-1pr/
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Borys w Lipiec 24, 2014, 23:49
W każdym razie widać, że w wersji Mastena XS-1 ma startować pionowo! Nigdzie nie znalazłem, czy to wymóg DARPA, czy autorski pomysł Mastena wynikający z jego dotychczasowych prac.

To jest konieczność. Zatankowana rakieta jest o rząd wielkości cięższa od rakiety powracającej, co oznacza, że skrzydła musiałyby być dziesięciokrotnie większe niż te przeznaczone wyłącznie do powrotu.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Lipiec 25, 2014, 08:19
W każdym razie widać, że w wersji Mastena XS-1 ma startować pionowo! Nigdzie nie znalazłem, czy to wymóg DARPA, czy autorski pomysł Mastena wynikający z jego dotychczasowych prac.

Źródło: http://masten.aero/2014/07/xs-1pr/

I jaki podobny do X 37  ;D
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Adam.Przybyla w Lipiec 25, 2014, 10:11
W każdym razie widać, że w wersji Mastena XS-1 ma startować pionowo! Nigdzie nie znalazłem, czy to wymóg DARPA, czy autorski pomysł Mastena wynikający z jego dotychczasowych prac.

Źródło: http://masten.aero/2014/07/xs-1pr/

I jaki podobny do X 37  ;D
             .... no talk, ale czy oni beda w stanie takie materialy jak sa zasosowane w X-37 zdobyc? Masten to jednak dosc mala firma.
Prze dlugi czas niewiele odbiegajaca mozliwosciami od 12 oosbowej firmy Carmacka. Z powazaniem
                              Adam Przybyla
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Lipiec 25, 2014, 10:21
Pytanie, a nie robią tego konsorcja złożone z kilku/nastu firm? W tym przypadku Masten może być liderem konsorcjum.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Sierpień 21, 2014, 07:28
Na bazie nowych wiadomości Hubert Bartkowiak napisał ciekawy artykuł na Kosmonaucie:
http://www.kosmonauta.net/2014/08/northrop-grumman-mowi-o-xs-1/
 :)
A tu bardziej wyczerpujący tekst  na spacedaily.com:
http://www.spacedaily.com/reports/Northrop_Grumman_Developing_XS_1_Experimental_Spaceplane_Design_for_DARPA_999.html
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: JSz w Sierpień 21, 2014, 08:54
Northrop Grumman plus kooperatorzy, w tym Virgin Galactic, też już przedstawił obrazek swojej wersji XS-1:

(http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2014/08/Northrop_Grumman_XS1.jpg)

Mamy więc komplet. Wszystkie trzy są dość podobne do siebie.

Więcej: http://www.northropgrumman.com/MediaResources/Pages/NewsArticle.aspx?art=http://www.globenewswire.com/newsarchive/noc/press/xml/nitf.html?d=10095324
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: mars76 w Sierpień 21, 2014, 15:19
Kształt bardzo konserwatywny -jakoś nie widzę wielkiego przełomu technologicznego ( 1 start dziennie -wątpię)
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Sierpień 22, 2014, 07:13
Kształt bardzo konserwatywny -jakoś nie widzę wielkiego przełomu technologicznego ( 1 start dziennie -wątpię)

Doo latania w atmosferze nie ma dużo kształtów do wyboru. A propos 1 dnia. Ile trwa przygotowanie do lotu zwykłego samolotu pasażerskiego np. Boeinga?
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: 0x3ffe w Sierpień 22, 2014, 11:13
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę). To rozwiązanie wydaje mi się nawet lepsze(tańsze) niż lądowanie na ogniu. Dla przykładu Falcon 9 v1.1 wiezie ze sobą dodatkowe 30% paliwa do powrotu nad ląd i lądowania - to jakieś 120 ton. Małe skrzydła do lądowania i ogólne wzmocnienie konstrukcji "kadłuba" żeby te skrzydła podtrzymać powinno ważyć dużo mniej a lądowanie może być równie precyzyjne.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: jsc w Sierpień 22, 2014, 12:19
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: mars76 w Sierpień 22, 2014, 21:48
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?
Zgadza się dodanie skrzydełek to nie taka prosta sprawa - inaczej Musk dawno by w to wszedł ( konstrukcja musi być bardzo solidna; skrzydła też swoje ważą) pewnie nie ma idealnego rozwiązania
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: 0x3ffe w Sierpień 23, 2014, 00:04
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?
Nie za bardzo rozumiem. Przy każdym rozwiązaniu kiedy katastrofa to "sajonara kasa za I stopień".
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?

Zgadza się dodanie skrzydełek to nie taka prosta sprawa - inaczej Musk dawno by w to wszedł ( konstrukcja musi być bardzo solidna; skrzydła też swoje ważą) pewnie nie ma idealnego rozwiązania
Dlatego pisałem o 120 tonach.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: jsc w Sierpień 23, 2014, 01:04
No to bardzo ciekawy projekt TSTO, w końcu ktoś pomyślał, że 1 stopień powinien mieć skrzydła do powrotu jak szybowiec (odzysk 1 stopnia jak wszyscy wiemy to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę).

Albo uda się za pierwszym razem, albo katastrofa. I sajonara kasa za I stopień?
Nie za bardzo rozumiem. Przy każdym rozwiązaniu kiedy katastrofa to "sajonara kasa za I stopień".

Napiszę inaczej... takie coś nie odejdzie na drugi krąg.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Luty 10, 2015, 21:01
Czy coś nowego wiadomo a propos X1? Jakaś cichosza w temacie....  :(
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Adam.Przybyla w Luty 10, 2015, 21:56
http://www.networkworld.com/article/2880963/security0/darpa-moves-closer-to-inexpensive-jet-launched-satellite-system.html (http://www.networkworld.com/article/2880963/security0/darpa-moves-closer-to-inexpensive-jet-launched-satellite-system.html)
nie do konca XS-1, ale bliskie;-) Z powazaniem
                                                                                  Adam Przybyla
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Orionid w Maj 20, 2016, 08:21
Program samolotu kosmicznego XS-1 oczekuje na kolejny etap realizacji:

DARPA is finalizing a request for proposals for the second phase of the XS-1 development program. The agency could release that acquisition document as early as this month, DARPA officials have said. A contract award, as part of a public-private partnership, could come as early as 2017 with the first flight tests in 2020.

http://spacenews.com/why-darpa-is-pursuing-a-reusable-spaceplane/
EDIT:
In effect, the XS-1 is intended to replace the traditional expendable "first stage" of a multistage launch vehicle, but with the capability of flying at hypersonic speeds. In a fashion similar to an expendable first stage, the XS-1 should enable an expendable upper stage to separate and deploy a payload into orbit. This hypersonic stage will be designed to return to Earth and be serviced fast enough to repeat the process at least once every 24 hours.

http://www.spacedaily.com/reports/DARPAs_XS_1_Spaceplane_999.html

Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Grudzień 25, 2016, 23:57
Czy już coś więcej wiadomo o nowej fazie prac nad XS-1?
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Orionid w Maj 28, 2017, 08:55
Kosmiczny samolot odmieni dostęp do orbity
26.05.2017

Amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) i firma Boeing budują pojazd łączący zalety rakiet i samolotów. Będzie mógł wynosić satelity na orbitę nawet po kilkugodzinnym a nie kilkumiesięcznym przygotowaniu, przy ułamku dzisiejszych kosztów.

XS-1, czyli Experimental Spaceplane 1 nie jest ani całkiem samolotem, ani rakietą, lecz łączy cechy obu typów pojazdów. Będzie startował pionowo, jak rakieta, z pomocą własnego paliwa kriogenicznego (ciekłego wodoru i tlenu). Przed osiągnięciem wysokości orbitalnej uwolni się od niego jednorazowy drugi stopień, który umieści na orbicie wynoszony ładunek. Główny pojazd wróci po tym na Ziemię i podobnie do wahadłowców wyląduje jak zwykły samolot. Co więcej, wszystko będzie odbywało się automatycznie, bez pilota na pokładzie.
 
Loty testowe mają się odbyć już w 2020 roku. „Samolot” nazywany też „Phantom Express” ma po pierwsze zwiększyć bezpieczeństwo USA dzięki zrewolucjonizowaniu sprawności wynoszenia satelitów na niską orbitę okołoziemską. Na przykład, jeśli dojdzie do uszkodzenia któregoś z orbitalnych działających urządzeń, będzie można je szybko wymienić. Nowa technologia ma też odmienić usługi komercyjne. Jak podaje DARPA, koszt wyniesienia satelity będzie dziesięciokrotnie niższy niż obecnie, a przygotowania do startu zamiast w miesiącach, będą liczone w dniach, a nawet w godzinach.
 
DARPA podkreśla przy tym, że nowe sposoby dotarcia na orbitę o krótkim okresie przygotowania to wymóg XXI wieku. Aby pomóc w ich szerszym wykorzystaniu, Agencja zamierza udostępnić wybrane dane z budowy i testów pojazdu oraz specyfikacje dotyczące potencjalnych ładunków.
 
„Jesteśmy zachwyceni, widząc, jak ten futurystyczny potencjał staje się rzeczywistością” - powiedział Brad Tousley, dyrektor Biura Technologii Taktycznych w DARPA. „Prezentacja przypominającego loty samolotem, dostępnego na żądanie i rutynowego dostępu do przestrzeni jest ważna dla zaspokojenia krytycznych potrzeb Departamentu Obrony i może otworzyć drzwi dla szeregu komercyjnych możliwości nowego rodzaju” - wyjaśnił. (PAP)

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,414345,kosmiczny-samolot-odmieni-dostep-do-orbity.html
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/xs-1-nowy-samolot-rakieta-wojska-usa-do-prowadzenia-wojny-w-kosmosie,743350.html
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Maj 28, 2017, 11:58
Jaki jest ostateczny skład konsorcjum, które zbuduje XS-1? Głowno dowodzący to Boeing, ale pewnie jest kilka innych spółek?
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Orionid w Lipiec 01, 2017, 00:13
XS-1: pierwszy lot w 2020?
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 29 CZERWCA 2017

(...) Pojazd XS-1 ma być zdolny do wielokrotnego i częstego użytku. Pod koniec projektu pojazd powinien być zdolny do wykonania 10 lotów w ciągu 10 dni przy koszcie około 5 milionów dolarów za lot, wliczając w to koszt jednorazowego górnego stopnia. Dlatego też m.in. XS-1 ma być zdolny do autonomicznego lądowania na lotnisku po wykonaniu zadania. Pierwsze loty odbędą się z Florydy, gdzie dostępna jest infrastruktura z czasów programu wahadłowców. (...)

http://kosmonauta.net/2017/06/xs-1-pierwszy-lot-w-2020/
https://spaceflightnow.com/2017/06/13/boeing-darpa-to-base-xs-1-spaceplane-at-cape-canaveral/

Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Listopad 27, 2017, 07:48
Nowe wiadomości odnośnie planowanego kosmoplanu DARPA:

DARPA also has come under criticism for rejecting commercial proposals for a military space plane in favor of a new development venture with Boeing Phantom Works.

Kennedy said the experimental space plane, dubbed XS-P, will help the military services launch satellites into space quickly and at less cost than traditional methods. DARPA reportedly invested $40 million in the project.

The space plane was initially named the XS-1 but it was relabeled once DARPA realized XS-1 also was the designation of the original rocket engine–powered aircraft, the Bell XS-1, designed and built in 1945.

The new XS-P uses an AR-22 engine built by Aerojet Rocketdyne. It would be reusable like a commercial airliner and DARPA wants it to be able to fly to space 10 times in 10 days.

An initial flight is scheduled for 2019, said Kennedy. The contract with Boeing is an "other transactions" deal so it will be up to the company to move it forward after the development is completed.


https://www.space.com/38852-darpa-aims-to-disrupt-national-security-space-business.html

W związku z powyższym proszę moderatora o dodanie nowej nazwy kosmoplanu - XS-P, do tytułu wątku  :)
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Orionid w Lipiec 17, 2018, 08:51
Intensywne testy silnika dla samolotu kosmicznego US Army. 10 zapłonów w 10 dni
12 lipca 2018 Paweł Ziemnicki

Amerykański koncern Aerojet Rocketdyne przeprowadził długotrwałą kampanię testową swojej jednostki napędowej AR-22. Silnik będzie napędzał eksperymentalny samolot kosmiczny Phantom Express. Boeing buduje tę maszynę na zlecenie Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA).

Samolot kosmiczny Phantom Express (dawniej XS-1) ma zagwarantować Amerykanom elastyczny i tani dostęp do przestrzeni kosmicznej, zmniejszając tym samym ich zależność w przedmiotowym obszarze od rakiet nośnych. Maszyna będzie startować pionowo, zaś lądować poziomo na pasie startowym.

Docelowo statek ma być zdolny odbyć nawet 10 lotów w ciągu 10 następujących po sobie dni. Ważnym krokiem na drodze do tego celu była seria testów silnika AR-22 dla wahadłowca, zrealizowana przez Aerojet Rocketdyne. Próby odbywały się w dniach 26 czerwca – 6 lipca 2018 r. w NASA Stennis Space Center. W ciągu 240 godzin 10 razy z powodzeniem włączano jednostkę napędową, za każdym razem pozwalając jej pracować przez około 100 sekund. Przed każdym kolejnym uruchomieniem stan systemu sprawdzali technicy. Odpaleniu z 3 lipca przyglądał się szef DARPA, Steve Walker.

Dzięki AR-22 przenosimy się na kolejny poziom i zademonstrowaliśmy, że codzienny, niedrogi dostęp do przestrzeni kosmicznej jest w zasięgu. Phantom Express to przełomowy system wielokrotnego użytku. Pomyślne ukończenie tej bardzo wymagającej serii testów silników rakietowych potwierdziło nowy poziom zdolności wspomagania dla tego innowacyjnego pojazdu nośnego. Uruchamianie AR-22 w ciągu 24 godzin powtarzane przez 10 dni demonstruje możliwości tego silnika i możliwość szybkiego, responsywnego dostępu do przestrzeni kosmicznej.

                         Eileen Drake, prezes Aerojet Rocketdyne

Materiałem pędnym dla AR-22 jest ciekły wodór, z ciekłym tlenem w roli utleniacza. Phantom Express będzie wyposażany w górny człon rakietowy jednorazowego użytku, zdolny dostarczać do 1361 kg ładunku na wyższe pułapy niskiej orbity okołoziemskiej (LEO).

Statek będzie służył przede wszystkim amerykańskiej armii, zapewniając dogodną możliwość wynoszenia mniejszych satelitów na orbitę. Tego typu samoloty kosmiczne mogą okazać się szczególnie przydatne dla USA w przypadku konfliktu zbrojnego z nieprzyjacielem dysponującym bronią antysatelitarną (ASAT). Niemniej, z usług takich wahadłowców będą najpewniej korzystać również klienci komercyjni.

https://www.space24.pl/intensywne-testy-silnika-dla-samolotu-kosmicznego-us-army-10-zaplonow-w-10-dni
http://www.spaceflightinsider.com/organizations/aerojet-rocketdyne/ar-22-engine-fired-10-times-in-as-many-days/
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: Orionid w Luty 18, 2020, 08:29
Boeing wycofał się z programu , co oznacza uziemienie programu

Artykuły astronautyczne (https://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=3947.msg141590#msg141590)
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Luty 18, 2020, 10:24
Szkoda że inne firmy nie mogą zająć miejsca Boeinga i kontynuować projekt  :(.Boeing powinien zwrócić kasę za przerwanie projektu  :(
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: station w Luty 18, 2020, 13:54
Nie ma z czego zwrócić, notuje obecnie gigantyczne straty, stąd m.in. wycofka z DARP'y. Reasumując ich pion programistyczny - w całości odpowiedzialny za ostatnie serie klęsk - leży i kwiczy czyli jest w poziomie.
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: kanarkusmaximus w Luty 18, 2020, 14:13
Czyli jak dobrze kumam - przynajmniej na tę chwilę - program XS-1 - został zakończony?
Tytuł: Odp: Experimental Spaceplane (XS-1) - projekt DARPA
Wiadomość wysłana przez: ekoplaneta w Luty 18, 2020, 14:14
W Unii Europejskiej taki Boeing byłby splajtował. Jak firma w UE źle wykorzysta kasę unijną to musi ją zwracać!