Polskie Forum Astronautyczne
Plany i rozwój => Technologie => Wątek zaczęty przez: JSz w Maj 09, 2019, 22:57
-
No i dzisiaj Bezos zaprezentował swój lądownik księżycowy, Blue Moon:
(https://pbs.twimg.com/media/D6Jxw7_XoAk60NB.jpg)
A więc to o to chodziło...
-
Dziś Blue Origin ogłosiło!
https://www.blueorigin.com/blue-moon
-
http://www.youtube.com/watch?v=hmk1oHzvNKA
Link do materiału: https://www.youtube.com/watch?v=hmk1oHzvNKA
-
Z ćwierknięć Jeffa Fousta, który śledzi Satellite 2019 na bieżąco:
- BEzos: use LH2 fuel for this for descent engine; boilloff keeps LOX cold, and also powers fuel cells for power during the lunar night.
- Bezos: lander uses BE-7 engine; LOX/LH2, 10klbf thrust. First firing this summer.
- Bezos on Pence’s call for 2024 landing: I love this. It’s the right thing to do. Time to go back to the Moon, this time to stay.
-
Piękna sprawa! Liczę na to, że bezzałogowa wersja szybko poleci na Księżyc! :)
-
No więc dla lądownika Blue zaprojektował nowy silnik BE-7 (dlaczego od razu 7? gdzie 5 i 6?):
"BE-7 is an additively manufactured, high-performance, dual-expander cycle engine, generating 40 kN (10,000 lbf) thrust. The high specific impulse, deep throttling and restart capabilities of the BE-7 make the engine ideal for large lunar payload transport, while enabling Blue Moon's oxygen/hydrogen fuel cell power system." (https://www.blueorigin.com/engines/be-7)
-
Liczę na to, że bezzałogowa wersja szybko poleci na Księżyc! :)
Raczej nie prędzej niż New Glenn będzie gotowy, a to jest planowane na 2021. Natomiast pierwszy lot z Blue Moon ma odbyć się w 2023 (raczej bezzałogowy ;)).
-
This is Blue Moon! @blueorigin has been working on this for THREE years! 3.6 metric tones to the surface. Eventually 6.5 tones to the surface.
https://twitter.com/erdayastronaut/status/1126587844565270529
-
Tak więc NASA nie musi się już przejmować lądownikiem na 2024 rok ;) Oby tylko SLS zdążył do tego czasu polecieć ;)
-
Blue Origin przedstawił swój lądownik księżycowy o nazwie Blue Moon. Może dostarczyć na powierzchnię Księżyca ładunek o masie 6.5 tony. Więcej informacji wkrótce.
-
Blue Origin przedstawił swój lądownik księżycowy o nazwie Blue Moon. Może dostarczyć na powierzchnię Księżyca ładunek o masie 6.5 tony. Więcej informacji wkrótce.
Zacznie od 3.6 ton a docelowo ma być dopiero 6.5 tony
-
Bardzo dobrze, że coś się dzieje w sprawie powrotu ludzi na Księżyc. Chociaż rok 2024 można chyba skwitować wzruszeniem ramion.
Swoją drogą patrząc na te renderki zastanawiam się kiedy – czy w ogóle – przyjdzie czas, że lądowniki, rovery czy orbitery będą cieszyć oko nie tylko inżyniera, ale również estety ceniącego sobie piękny wygląd, harmonię i proporcje kształtów. Innymi słowy, czy końcowy wygląd zawsze będzie wyłącznie efektem potrzeb inżynieryjnych i ekonomii, czy może znajdzie się kiedyś miejsce dla popisu stylisty. Na razie wiadomo, każdy kilogram to gruuba kasa, więc chyba nieprędko. :(
-
W sensie, że ogłosili podstawę lądownika, bo gdzie tu ludzie wejdą? Pasami przypięci do boków, jak w niesławnym pomyśle którejś z firm new space? ;) Wizualizacja ludzkiego lądownika (zał.) wygląda jakby astronauci mieli zjeżdżać na linach...
-
to winda/dźwig. Zapinają uprząż i jadą w dół. niegłupie, chyba, że się popsuje i będzie wspinaczka po linie :D
-
W sumie najciekawszy jest silnik: Ciąg ok. 40kN (10klbf :))), Isp=453s (cykl dual-expander). Czyli praktycznie konkurent RL-10, tyko może tańszy ;).
(https://i.redd.it/4xs1r4v849x21.jpg)
(https://pbs.twimg.com/media/D6J34g_W0AEBfbN.jpg)
-
Nagranie z wczoraj:
https://www.youtube.com/watch?v=GQ98hGUe6FM
http://www.youtube.com/watch?v=GQ98hGUe6FM
-
Z prezentacji wynika, że masa w pełni zatankowanego lądownika to ok. 15t (33000lbs), czyli mniej-więcej taka jak LM z projektu Apollo, a masa przy lądowaniu ok. 3.2t - ale chyba bez ładunku - co dawałoby imponujące delta-v ~6.86km/s! Przyjmując dodatkowo ładunek 3.6t, to i tak daje 4.47km/s. Na co im aż tyle?
Ale gdyby te 3.6t sprowadzili na powierzchnię z Gateway i wyładowali, to zostałoby im z niewielkim marginesem dość paliwa na powrót do Gateway, co sugerowałoby możliwość ponownego wykorzystania.
-
Blue Moon – lądownik księżycowy Blue Origin
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 9 MAJA 2019
(...) Grafiki prezentują także większą wersję załogową. Blue Origin zaproponował stopień lądujący dla takiego lądownika – sekcję ciśnieniową czy też stopień powrotny zostałyby zbudowane przez inne podmioty. Według zapowiedzi firmy Blue Origin ta wersja ma być w stanie dostarczyć ludzi na powierzchnię Srebrnego Globu w ciągu pięciu najbliższych lat – zgodnie z nową strategią NASA.
Blue Origin jednocześnie poinformowała, że prace nad Blue Moon trwały od lat. Część użytych technologii bazuje na tych wdrożonych do rakiety New Shepard, która regularnie (bezzałogowo) przekracza granicę kosmosu i jeszcze w tym roku poleci po raz pierwszy z pasażerami na pokładzie.
https://kosmonauta.net/2019/05/blue-moon-ladownik-ksiezycowy-blue-origin/
https://spacenews.com/blue-origin-unveils-lunar-lander/
-
Blue Moon – zapis ogłoszenia
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 12 MAJA 2019
(...) Prezentacja Blue Moon nie była transmitowana na żywo. Kilka godzin później firma Blue Origin opublikowała zapis tej prezentacji. Szef firmy Blue Origin – Jeff Bezos – zaprezentował ten lądownik.
http://www.youtube.com/watch?v=GQ98hGUe6FM
https://www.youtube.com/watch?v=GQ98hGUe6FM
(...)
https://kosmonauta.net/2019/05/blue-moon-zapis-ogloszenia/
-
Warto obejrzeć to nagranie. :)
-
Warto obejrzeć to nagranie. :)
Jest tam trochę szczegółów :)
Z prezentacji wynika, że masa w pełni zatankowanego lądownika to ok. 15t (33000lbs), czyli mniej-więcej taka jak LM z projektu Apollo, a masa przy lądowaniu ok. 3.2t - ale chyba bez ładunku - co dawałoby imponujące delta-v ~6.86km/s! Przyjmując dodatkowo ładunek 3.6t, to i tak daje 4.47km/s. Na co im aż tyle?
Ale gdyby te 3.6t sprowadzili na powierzchnię z Gateway i wyładowali, to zostałoby im z niewielkim marginesem dość paliwa na powrót do Gateway, co sugerowałoby możliwość ponownego wykorzystania.
Wcześniej (2023?) jednak możliwy jest taki scenariusz, ze New Glenn wysyła niedotankowany lądownik z ładunkiem (limit TLI 13t) i Blue Moon ląduje na Księżycu z ładunkiem 2.9-3.2t w zależności, czy z wejściem na LLO, czy bezpośrednio.
Przyjmuję, że straty paliwa po drodze nie przekroczą 800kg w związku z przedstawioną w prezentacji technologią ograniczającą wygotowywanie.
-
Ciekawa sprawa, bo może to sugerować, że New Glenn może też mieć wersję rozwojową? Jak uważacie?
-
Dzisiaj dopiero miałem czas obejrzeć nagranie i jestem pozytywnie zaskoczony. Mało wiemy o Blue Origin bo firma niezbyt chwali się tym co robi ale widać że mają duże plany i co najważniejsze pracują nad ich realizacją. Podoba mi się, że podobnie jak SpaceX tu też jest pewna wizja i dalekosiężny cel, może inny ale ważne że jest. To pozwala na wytyczenie jakiejś drogi i kierunku rozwoju. Trzeba trzymać kciuki żeby jak najwięcej z tego udało im się zrealizować;)
-
Ciekawa sprawa, bo może to sugerować, że New Glenn może też mieć wersję rozwojową? Jak uważacie?
Bardzo możliwe. Jeff Bezos jest dość wstrzemięźliwy w zapowiedziach i te 45/13t udźwigu może być poprawione. Ponadto wydaje mi się, że dotyczy on wersji odzyskiwanej z lądowaniem 1. stopnia na statku, a wersja nieodzyskiwana mogła by mieć udźwig niewiele mniejszy od Falcona Heavy.
-
Okazuje się, ze na podstawie 15-letniej umowy z grudnia ubiegłego roku między Blue Origin a Air Force Research Laboratory w bazie Edwards budowane jest stanowisko testowe dla silnika BE-7 od lądownika Blue Moon.
Stanowisko ma umożliwiać testy w symulowanym środowisku kosmicznym i jest finansowane przez BO.
http://www.parabolicarc.com/2020/01/28/afrl-blue-origin-partner-on-test-site-for-be-7-lunar-lander-engine-development/ (http://www.parabolicarc.com/2020/01/28/afrl-blue-origin-partner-on-test-site-for-be-7-lunar-lander-engine-development/)
(http://cdn.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2020/01/BE-7_engine_blue_Origin.jpg)