Autor Wątek: SpaceX Dragon V2  (Przeczytany 12113 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rakietowy Bogdan

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 343
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #60 dnia: Maj 30, 2014, 20:07 »
Zastanawia mnie ten pusty moduł serwisowy. To będzie przy okazji ładownia jak w towarowych Dragonach? Mógłby mi to ktoś wyjaśnić?

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 805
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #61 dnia: Maj 30, 2014, 20:21 »
Ciekawe jaka w końcu bedzie cena jednego lotu taką kapsułą w przypadku wielokrotnego jej wykorzystania (celowo nie piszę "za miejsce" bo NASA nie będzie mogła wykupywać pojedynczych miejsc jak w Sojuzach latając na ISS co zresztą logiczne).Mowa była o 140mln dol za misję ale to chyba w przypadku nowej kapsuły dla każdej misji?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2324
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #62 dnia: Maj 30, 2014, 22:04 »
Ciekawe jaka w końcu bedzie cena jednego lotu taką kapsułą w przypadku wielokrotnego jej wykorzystania (celowo nie piszę "za miejsce" bo NASA nie będzie mogła wykupywać pojedynczych miejsc jak w Sojuzach latając na ISS co zresztą logiczne).Mowa była o 140mln dol za misję ale to chyba w przypadku nowej kapsuły dla każdej misji?

Rynek ustala ceny. Nawet jeśli koszta własne SpaceX są równe zeru, bez konkurencji NASA zostanie wydojona na maxa.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 805
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #63 dnia: Maj 30, 2014, 22:30 »
Rynek ustala ceny. Nawet jeśli koszta własne SpaceX są równe zeru, bez konkurencji NASA zostanie wydojona na maxa.
Ja nie widzę po stronie SpaceX chęci "dojenia na maxa" NASA,w końcu biorą prawie 2 razy mniej za misję CRS niż konkurent i im to pasuje.Bez konkurencji mogą trochę podnieść cenę ale w porównaniu do funduszy jakie do tej pory NASA przeznaczała na transport swoich ludzi na ISS to i tak grosze.Konkurencja jest istotna z innego powodu-musi być stworzona alternatywa w dostępie astronautów na ISS czy jakąkolwiek inna stację kosmiczną aby w razie uziemienia jednego pojazdu po katastrofie/awarii mieć dalej czym ich wysyłać.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #63 dnia: Maj 30, 2014, 22:30 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6576
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #64 dnia: Maj 30, 2014, 23:23 »
Przyglądałem się kształtowi nowego Dragona, i na pierwszy rzut oka odniosłem wrażenie, że kapsuła ma nieco inny kształt. Ale po bliższym przyjrzeniu się wygląda na to, że kapsuła ma kształt identyczny, tyle że dodanie osłon na wszystkie SuperDraco poszerza ją wizualnie - na publikowanych ujęciach trochę to wygląda nawet na kadłub nośny... Poza tym jest trochę podwyższona o zintegrowany trunk.

Że kształt nie zmienił się, dowodzi poniższy szkic Dragona V2 (z http://www.nbcnews.com/science/space/watch-spacexs-big-reveal-dragon-v2-spaceship-n117521). Obok grafika "starego" Dragona ze strony SpaceX. Proporcje szkicu są oczywiście zachwiane.



Poza tym osłona na węzeł cumowniczy ma wpływ na ogólne wrażenie.
« Ostatnia zmiana: Maj 31, 2014, 00:01 wysłana przez JSz »

Offline russex

  • Krystian Rusiniak
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1859
  • five, four, three, two, one - and Lift Off !!!
    • Młody Narodowiec
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #65 dnia: Maj 31, 2014, 09:52 »
Nie wiem czy już wrzucał tą animację :D



Mój osobisty blog Młody Narodowiec

"Śmiało dążyć tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek"

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #66 dnia: Maj 31, 2014, 09:58 »
Nie wiem czy już wrzucał tą animację :D
Ciekawe czy rzeczywiste skafandry też będą tak wyglądały jak na tej animacji w 0:31 i 1:08?
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline russex

  • Krystian Rusiniak
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1859
  • five, four, three, two, one - and Lift Off !!!
    • Młody Narodowiec
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #67 dnia: Maj 31, 2014, 10:24 »
Nie wiem czy już wrzucał tą animację :D
Ciekawe czy rzeczywiste skafandry też będą tak wyglądały jak na tej animacji w 0:31 i 1:08?

Tego nie wiem. Poczekajmy aż Musk zaprezentuje oficjalnie swoje skafandry. :)

Jeszcze jeden filmik, jak był to powiedzieć :)


Mój osobisty blog Młody Narodowiec

"Śmiało dążyć tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek"

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 22178
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #68 dnia: Maj 31, 2014, 10:51 »
Nie wiem czy już wrzucał tą animację :D
Ciekawe czy rzeczywiste skafandry też będą tak wyglądały jak na tej animacji w 0:31 i 1:08?

Wydaje mi się, że to radosna twórczość graficzna. SpaceX chyba nic w skafandrach nie robił póki co?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6576
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #69 dnia: Maj 31, 2014, 22:00 »
Zastanawiam się nad ekonomiczną stroną "odzyskiwalności".

Załóżmy ostrożnie, że jeden egzemplarz D2 będzie wykonywał 10 lotów. Z kolei optymistycznie załóżmy, że będzie popyt na 4 loty rocznie, tak chciałby SpaceX (w 2 ramach CCP i 2 "inne"). Wyobrażam sobie, że SpaceX będzie musiał mieć gotowe do lotu przynajmniej dwie kapsuły, na wypadek gdyby któraś została uziemiona z powodu np. uszkodzenia. Wówczas te dwie kapsuły wystarczą na 20 lotów, a więc na 5 lat.

Zatem wymiana sprzętu będzie odbywać się co pięć lat, optymistycznie licząc. Pierwsze pytanie: gdzie tu miejsce na innowacyjność, na której SpaceX buduje swoją markę? Odzyskiwalne mają też być rakiety Falcon.

Teraz ceny: rozumiem, że jednym z motorów ich obniżania ma być masowość produkcji. Odzyskiwalność się z tym kłóci. Jeśli jedna kapsuła albo rakieta będzie użyta co najmniej 10 razy, to będzie się ich produkować co najmniej 10-krotnie mniej. Czyli jeśli SpaceX planuje 10 startów rocznie, to wystarczy mu jedna rakieta na rok. To nie masówka.

Podsumowując: produkcja SpaceX stanie się raczej prototypowa, i wystarczy do niej znacznie mniej pracowników (ich głównym zajęciem będą serwisy).

Jak SpaceX zamierza pogodzić te dwie przeciwstawne koncepcje?

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 805
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #70 dnia: Maj 31, 2014, 22:15 »
Już dawno to pisałem że na lotach do ISS nikt kokosów nie zarobi bo jest tam zbyt mała załoga jak i jej rotacja.Ale za to otwiera się cała gama innych mozliwości jak autonomiczne loty z turystami/naukowcami z krajów nieposiadających załogowego programu kosmicznego czy wreszcie loty do prywatnych stacji kosmicznych typu Bigelowa i to będzie prawdziwy przełom (Musk mówił po prezentacji o cenie za miejsce rzędu poniżej 10 mln $ w przypadku częstych lotów)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2324
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #71 dnia: Maj 31, 2014, 22:59 »
Zatem wymiana sprzętu będzie odbywać się co pięć lat, optymistycznie licząc. Pierwsze pytanie: gdzie tu miejsce na innowacyjność, na której SpaceX buduje swoją markę?

Nie bardzo rozumiem. Chciałbyś, żeby wdrażali nowe modele statków kosmicznych w czasie krótszym niż pięć lat?

Cytuj
Teraz ceny: rozumiem, że jednym z motorów ich obniżania ma być masowość produkcji. Odzyskiwalność się z tym kłóci. Jeśli jedna kapsuła albo rakieta będzie użyta co najmniej 10 razy, to będzie się ich produkować co najmniej 10-krotnie mniej. Czyli jeśli SpaceX planuje 10 startów rocznie, to wystarczy mu jedna rakieta na rok. To nie masówka.

W kosmos lata znacznie więcej niż dziesięć rakiet rocznie, a dzięki niskim cenom SpaceX ma szansę ten rynek przejąć niemal w całości. Ale oczywiście, rakiety wielokrotnego użytku nie będą produkowane masowo - przynajmniej nie na taką skalę, jak jednorazówki.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6576
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #72 dnia: Maj 31, 2014, 23:13 »
Zatem wymiana sprzętu będzie odbywać się co pięć lat, optymistycznie licząc. Pierwsze pytanie: gdzie tu miejsce na innowacyjność, na której SpaceX buduje swoją markę?

Nie bardzo rozumiem. Chciałbyś, żeby wdrażali nowe modele statków kosmicznych w czasie krótszym niż pięć lat?

Niekoniecznie od razu nowe modele. Ale chyba w ciągu pięciu lat każdy model podlega jakimś modernizacjom w trakcie jego produkcji? Nawet Sojuzy raczej nie są jeszcze produkowane w sposób stricte seryjny.

Teraz ceny: rozumiem, że jednym z motorów ich obniżania ma być masowość produkcji. Odzyskiwalność się z tym kłóci. Jeśli jedna kapsuła albo rakieta będzie użyta co najmniej 10 razy, to będzie się ich produkować co najmniej 10-krotnie mniej. Czyli jeśli SpaceX planuje 10 startów rocznie, to wystarczy mu jedna rakieta na rok. To nie masówka.

W kosmos lata znacznie więcej niż dziesięć rakiet rocznie, a dzięki niskim cenom SpaceX ma szansę ten rynek przejąć niemal w całości. Ale oczywiście, rakiety wielokrotnego użytku nie będą produkowane masowo - przynajmniej nie na taką skalę, jak jednorazówki.

Czy SpaceX ma szansę przejąć rynek rakiet w całości? Inni producenci też mają rezerwy w cenach, a niektórzy mają ponadto znaczną przewagę w kosztach produkcji, np. tańsza robocizna.

A po drugie, nawet jeśli SpaceX zdobędzie monopol, to wówczas ceny nie spadną, a pójdą w górę.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2324
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #73 dnia: Maj 31, 2014, 23:52 »
Nie bardzo rozumiem. Chciałbyś, żeby wdrażali nowe modele statków kosmicznych w czasie krótszym niż pięć lat?

Niekoniecznie od razu nowe modele. Ale chyba w ciągu pięciu lat każdy model podlega jakimś modernizacjom w trakcie jego produkcji? Nawet Sojuzy raczej nie są jeszcze produkowane w sposób stricte seryjny.

Kapsułę wielokrotnego użytku też można modernizować.

Cytuj
W kosmos lata znacznie więcej niż dziesięć rakiet rocznie, a dzięki niskim cenom SpaceX ma szansę ten rynek przejąć niemal w całości. Ale oczywiście, rakiety wielokrotnego użytku nie będą produkowane masowo - przynajmniej nie na taką skalę, jak jednorazówki.

Czy SpaceX ma szansę przejąć rynek rakiet w całości?

W całości raczej nie (nie o wszystkim rozstrzyga wolny rynek), ale w dużej części - jak najbardziej.

Cytuj
Inni producenci też mają rezerwy w cenach, a niektórzy mają ponadto znaczną przewagę w kosztach produkcji, np. tańsza robocizna.

W porównaniu z odzyskiem te rezerwy są niskie.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #74 dnia: Czerwiec 01, 2014, 12:29 »
(Musk mówił po prezentacji o cenie za miejsce rzędu poniżej 10 mln $ w przypadku częstych lotów)
A gdyby uwzględnić optymistyczny wariant odzyskiwania zarówno Dragona v2 jak i F9 to cena zapewne powędrowałaby o jedno zero w dół.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX Dragon V2
« Odpowiedź #74 dnia: Czerwiec 01, 2014, 12:29 »