Witam,
Postanowiłem założyć ten wątek ze względu na odpowiedzi jakie pojawiły się po moim poście w tym wątku:
http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1519.msg68845.msg#68845I tutaj chciałbym już kontynuować tą dyskusję.
Czemu zaprzestano prowadzenia testów i jakiegokolwiek używania silników typu Aerospike? Przecież jest wiadome, że silniki te miały bardzo dobre "wyniki" testów. Nie chodzi mi tu także o używanie ich do budowy SSTO, lecz innych, kilkustopniowych statków.
Zaletą dyszy aerostożkowej jest jej zdolność do optymalnej pracy w szerokim zakresie ciśnień atmosferycznych. W przypadku rakiety wielostopniowej nie ma to większego znaczenia, ponieważ każdy stopień ma własny silnik z dyszą zoptymalizowaną do zakresu ciśnień, w którym stopień ma pracować.
Zgadzam się z tobą. Używanie silników Aerospike nie jest do końca optymalne przy kilkustopniowych rakietach. Nie wziąłem tego pod uwagę, gdy pisałem wcześniej. Jednak ostatnio wpadł mi do głowy pomysł użycia takich silników w marsjańskich lądownikach. Wtedy możnaby było używać ich nie tylko do lądowania i powrotu do statku na orbicie, lecz także do poruszania się na większe odległości po planecie. To tylko moje "gdybanie" i nie jest poparte żadnymi materiałami.
Pozdrawiam
P.S Później postaram się uzupełnić wątek, aby w jednym miejscu były informacje o tych silnikach.