Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 137966 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline nasaspace2

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 48
  • W tym roku studia ; )
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #45 dnia: Marzec 04, 2013, 19:14 »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_nap%C4%99dzany_anihilacj%C4%85 Trochę Science Fiction, ale również ciekawa koncepcja, najciekawsze jest to że antymaterię posiadamy w bardzo małych ilościach i wiemy jak produkować, ta koncepcja jest możliwa ale nie na dzień dzisiejszy. Dla niektórych może to być nieprawdopodobne że antymaterię produkujemy i w dodatku magazynujemy, w niewiarygodnie małych ilościach, tak jak z Grafenem, musimy wyszukać wydajniejszy sposób produkowania i magazynowania antymaterii, dzisiaj są to synchrotrony, przy ogromnych mocach ok. 1300eV (poprawcie mnie jak się mylę). Wnioskuję iż taką technologię mamy już dawno i ciągle rozwijamy, minusem jest ogromny budżet na badania w tym kierunku i rozwoju tego typu technologi. Także jak ktoś słyszy słowo "kwantowy" czy "antymateria"podświadomie myśli że to coś fantastycznego, nie możliwego. To nieprawda. Tak jak mówię, minusem jest słabo rozwinięta technologia gdybyśmy chcieli użyć antymaterię jako paliwa, plusem iż ta technologią już istnieje i jest ciągle rozwijana. Proponuję poczytać kilka książek o zderzaczach cząstek elementarnych, niewiarygodna maszyna niesamowici ludzi. ps Polacy podobno dostarczają potężne komputery do CERN
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2013, 19:17 wysłana przez nasaspace2 »
Problem z cytatami jest taki, że ludzie od razu wierzą w ich prawdziwość - Mikołaj Kopernik

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #46 dnia: Marzec 07, 2013, 07:52 »
Tylko ze nie szukajmy rozwiazan, ktore sa dosc odlegle. O ile rozwiazania w stylu zagla slonecznego juz dzialaja i pojawiaja sie nastepne implementacje, o tyle na paded nuklearny nei ma co liczyc przez najblizsze kilkadzisiat lat. Tak samo pozostale pomysly, o ktorych pisalem, ich realizacje mozemy oczekiwac, ze pojawia sie do kilku lat.
Z powazaniem
                                                                                                                                                                                                     Adam Przybyla 
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #47 dnia: Marzec 07, 2013, 17:23 »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_nap%C4%99dzany_anihilacj%C4%85 Trochę Science Fiction, ale również ciekawa koncepcja, najciekawsze jest to że antymaterię posiadamy w bardzo małych ilościach i wiemy jak produkować, ta koncepcja jest możliwa ale nie na dzień dzisiejszy[...].
Niestety na razie napęd na antymaterię to raczej nadaje się do tego wątku:
http://www.kosmonauta.net/forum/index.php?topic=1020.0

Tylko ze nie szukajmy rozwiazan, ktore sa dosc odlegle. O ile rozwiazania w stylu zagla slonecznego juz dzialaja i pojawiaja sie nastepne implementacje, o tyle na paded nuklearny nei ma co liczyc przez najblizsze kilkadzisiat lat.[...]
Ale co do napędu nuklearnego to nie jestem takim pesymistą  :) To może być kwestia 15-20 lat. Np. Rosjanie mają już projekt kosmicznego nuklearnego holownika:
http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=es&u=http://danielmarin.blogspot.com/2012/10/rusia-y-su-remolcador-espacial-nuclear.html&prev=/search%3Fq%3DRusia%2By%2Bsu%2Bremolcador%2Bespacial%2Bnuclear%26hl%3Dpl%26biw%3D1333%26bih%3D608&sa=X&ei=XL04UZ2UMqmF4gSK8YGAAg&sqi=2&ved=0CDAQ7gEwAA


 
                                 

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #48 dnia: Marzec 07, 2013, 17:48 »

Tylko ze nie szukajmy rozwiazan, ktore sa dosc odlegle. O ile rozwiazania w stylu zagla slonecznego juz dzialaja i pojawiaja sie nastepne implementacje, o tyle na paded nuklearny nei ma co liczyc przez najblizsze kilkadzisiat lat.[...]
Ale co do napędu nuklearnego to nie jestem takim pesymistą  :) To może być kwestia 15-20 lat. Np. Rosjanie mają już projekt kosmicznego nuklearnego holownika:
http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=es&u=http://danielmarin.blogspot.com/2012/10/rusia-y-su-remolcador-espacial-nuclear.html&prev=/search%3Fq%3DRusia%2By%2Bsu%2Bremolcador%2Bespacial%2Bnuclear%26hl%3Dpl%26biw%3D1333%26bih%3D608&sa=X&ei=XL04UZ2UMqmF4gSK8YGAAg&sqi=2&ved=0CDAQ7gEwAA


             ... no, jonowiec z reaktorkiem, sugerowalem ze to akurat moze byc najblizej ... Bardzo fajny link znalazles. Silnik jadrowy to jednak nie jest ...
Z powazaniem
                                                                                                                                                                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #48 dnia: Marzec 07, 2013, 17:48 »

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #49 dnia: Marzec 07, 2013, 18:01 »
A dlaczego silnik jądrowy to jednak nie jest ?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #50 dnia: Marzec 07, 2013, 19:59 »
A dlaczego silnik jądrowy to jednak nie jest ?
             ... oni robia reaktorek dzialajacy w spajsie, bedacy zrodlem zasilania, ale silnik do tego bedzie moze duzy ale zwykly, jonowy. To i tak bylby niesamowity krok do przodu, misje do Phobosa czy dowoz wiekszych ladunkow na Ksiezyc bylby wtedu bezproblemowy. Takie rozwiazanie  daloby z kilkadziesiat N a to baardzo duzo. Z powazaniem
                                                                                                                                                                                                          Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #51 dnia: Marzec 07, 2013, 20:42 »
             ... oni robia reaktorek dzialajacy w spajsie, bedacy zrodlem zasilania, ale silnik do tego bedzie moze duzy ale zwykly, jonowy.
A jaki byłby lepszy od niego - taki rakietowy na paliwo chemiczne np. wodór ? Większą moc od jonowego dało by się osiągnąć stosują taki plazmowy typu VASIMR ale ponoć to spowodowałoby problem z chłodzeniem - duży radiator i mała jego wydajność. A więc co byś proponował ?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #52 dnia: Marzec 07, 2013, 22:28 »
A jaki byłby lepszy od niego - taki rakietowy na paliwo chemiczne np. wodór ? Większą moc od jonowego dało by się osiągnąć stosują taki plazmowy typu VASIMR ale ponoć to spowodowałoby problem z chłodzeniem - duży radiator i mała jego wydajność.

Nie Romku, dużą moc można co najwyżej osiągnąć z pokładowej elektrowni atomowej (a to oznacza radiatory itd), typ silnika nie ma tu nic do rzeczy.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #53 dnia: Marzec 07, 2013, 22:47 »
Oczywiście to właśnie miałem na myśli, bo jak wcześniej pisałeś do silnika typu VASMIR potrzebna by była elektrownia atomowa gdyż ma większe zapotrzebowanie na energię el. niż klasyczne silniki jonowe. Oczywiście pomijam tu inne źródło energii el. jak na przykład baterie słoneczne gdyż ze względu na małą moc elektryczną stosowanie ich do silnika VASMIR jest mało celowe. Radiator oczywiście do chłodzenia reaktora jądrowego, a nie silnika  :D Typ silnika oczywiście nic nie ma tu do rzeczy ale moc silnika ma, bo im większa ma być jego moc tym większą moc musi mieć reaktor i większy musi mieć radiator.
A tak przy okazji ten rosyjski projekt to jak rozumiem też reaktor jądrowy na pokladzie, więc spory radiator będą musieli chyba zastosować ?
Nie do końca jednak ten problem z chłodzeniem rozumiem bo przecież już na przełomie lat 60-tych i 70-tych NASA opracowała silnik jądrowy który w założeniu miał napędzać górny stopień rakiety Saturn V. Nie wiem czy 2 czy 3 stopień ale tak źródła podają. Może ten silnik miał pracować bardzo krótko i tylko do czasu wyniesienia tego stopnia na orbitę ale wygląda na to że tam problemy z chłodzeniem zostały rozwiązane. Zatem czy problem z chłodzeniem reaktora jądrowego pojawia się tylko wtedy gdy ma on pracować przez dłuższy czas ?

Niestety w 1972 r. program zakończono  :(  Podobno jednak NASA rozważa wznowienie prac nad tym silnikiem !
http://pl.wikipedia.org/wiki/NERVA
http://www.astronautix.com/engines/nerva.htm
http://www.kosmonauta.net/pl/badania-rozwoj/menu-artykuly-badania-rozwoj/sprzet/1644-impulsowe-silniki-jadrowe.html
http://florydziak.blogspot.com/2013/05/silnik-nerva-xe.html




silnik nuklearny Kiwi-A, powstały w ramach programu NERVA

A tak poza tym, to podobno Rosjanie już dawno wiele reaktorów jądrowych w kosmos wysłali i nawet są one tam nadal:
http://florydziak.blogspot.com/2015/05/o-reaktorach-nad-gowami.html?showComment=1409160613025

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #54 dnia: Marzec 08, 2013, 10:37 »
Oczywiście to właśnie miałem na myśli, bo jak wcześniej pisałeś do silnika typu VASMIR potrzebna by była elektrownia atomowa gdyż ma większe zapotrzebowanie na energię el. niż klasyczne silniki jonowe.

Nie do każdego VASIMRa, ale do dużego, umożliwiającego lot załogowy. Do dużego jonowca też potrzebna by była elektrownia.

Cytuj
A tak przy okazji ten rosyjski projekt to jak rozumiem też reaktor jądrowy na pokladzie, więc spory radiator będą musieli chyba zastosować ?

Oczywiście. Nie da się od tego uciec. To grafika, którą podesłałeś wcześniej:

Z lewej strony, po dwóch stronach centralnego masztu, umieszczone są dwie szare powierzchnie - to wstępny radiator panelowy. Następnie, na środku rysunku i z prawej strony masz dwa "krzyże" połączone brązowymi powierzchniami. To radiator kropelkowy - jeden krzyż generuje strumień kropli gorącej cieczy, które przelatując w stronę drugiego krzyża wypromieniowują ciepło, a następnie są wyłapywane przez kolektory na drugim krzyżu. Dla porównania, sam reaktor to ta żółta kropka na końcu z lewej strony. Po niej przychodzi osłona antyradiacyjna (też żółta) i zespół turbina/prądnica (zielono-czerwony).

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #55 dnia: Kwiecień 10, 2013, 18:00 »
Znowu jakaś niesamowicie rewelacyjna wiadomość. Pytanie tylko na ile wiarygodna ?

Silnik wykorzystujący syntezę jądrową
http://kopalniawiedzy.pl/Mars-misja-zalogowa-reakcja-termojadrowa-plazma-silnik-FDR-Fusion-Driven-Rocket,17880
http://danielmarin.blogspot.com/2013/04/una-nave-de-fusion-para-viajar-marte-en.html
http://nt.interia.pl/technauka/news-na-marsa-zabierze-nas-rakieta-z-silnikiem-wykorzystujacym-fu,nId,952842
http://www.space.com/20609-nuclear-fusion-rocket-mars.html
http://www.geekweek.pl/aktualnosci/16038/na-marsa-w-30-dni-z-silnikiem-fuzyjnym-od-nasa

Cytuj
[...]Slough i jego grupa z firmy MSNW znaleźli się wśród niewielkiej liczby zespołów, które otrzymały dofinansowanie w ramach drugiego etapu prowadzonego przez NASA Innovative Advanced Concepts Program.[...]

[...]Eksperci z MSNW przetestowali w laboratorium każdy element swojej koncepcji i testy wypadły korzystnie. Teraz trzeba będzie połączyć różne testy w jeden końcowy eksperyment i sprawdzić, jak działa cały proces.[...]
Grupa Slougha juz przygotowała symulacje i opublikowała dokument, w którym szacują, że jeśli wykorzystane zostaną silniki używające syntezy jądrowej, to dotarcie do Marsa mogłyby trwać 30-90 dni.[...]

[...]Silnik, który miałby zasilać pojazd z ludźmi na pokładzie, miałby składać się z dużych metalowych pierścieni, które implodowałyby wokół plazmy pod wpływem potężnego pola magnetycznego. Wskutek implozji pierścienie tworzyłyby miniaturową kapsułę, w której plazma byłaby kompresowana. To rozpoczynałoby proces syntezy termojądrowej. Pozyskana w ten sposób energia byłaby na tyle duża, że doszłoby do szybkiego rozgrzania i jonizacji materiału, który byłby wyrzucany z olbrzymią prędkością z dysz silnika. Cały proces byłby powtarzany mniej więcej co minutę.

Cały proces udało się przeprowadzić doświadczalnie w uniwersyteckim Laboratorium Dynamiki Plazmy, a podczas wspomnianej konferencji uczestnikom pokazano aluminiowy pierścień. Myślę, że wszyscy byli zadowoleni widząc na własne oczy mechanizm, którego używamy do kompresji plazmy. Mamy nadzieję, że świat zainteresuje się faktem, iż wykorzystanie syntezy jądrowej nie jest odległe o 40 lat i nie musi to kosztować 2 miliardów dolarów - mówi Slough. Uczony ma nadzieję, że jeszcze przed jesienią bieżącego roku uda się połączyć wszystkie elementy i zaprezentować działający mechanizm.[...]

[...]Cała konstrukcja jest bardzo prosta. Wszystko, co umieszczasz w przestrzeni kosmicznej, musi działać w jak najprostszy sposób. Naszą technologię można skalować na coś użytecznego w kosmosie - mówi Slough.
Koncepcja Fusion Driven Rocket (FDR) zakłada kompresowanie pierścieni litu lub aluminium wokół deuterowo-trytowych kapsułek paliwowych. W wyniku powstałej reakcji masa napędzająca pojazd jest wyrzucana z prędkością 30 kilometrów na sekundę. Do rozpoczęcia reakcji potrzebne jest 200 kW energii elektrycznej. Tyle można pozyskać z paneli słonecznych wielkości tych używanych przez Międzynarodową Stację Kosmiczną.[...]

[...]Pojazd FDR ma ważyć 150 ton, z czego około 50 ton będzie można przeznaczyć na ładunek, czyli ludzi, żywność i wyposażenie.
Zespół Slougha twierdzi, że prototypowy FDR może powstać już za 18 miesięcy, a pojazd gotowy do podróży zobaczymy najpóźniej w 2020 roku. Jeśli jednak NASA zdecyduje się na przeznaczenie większych funduszy, prace mogą ulec przyspieszeniu.
[...]


Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #56 dnia: Kwiecień 10, 2013, 19:52 »
To dosc duze jest, jesli mialoby cos powstac, to raczej liczylbym na mniejsze projekty. VASMIR-a, jego australijski odpowiednik lub rosyjskie czy europejskie jonowce;-) To moze sie pojawic do 2020 roku. Te projekty wymagaja wyniesienia ladunko rzedu kilku ton. Na ponad setke szybko nie ma co liczyc;-)
Z powazaniem
                                                                                                 Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #57 dnia: Kwiecień 11, 2013, 10:39 »
Znowu jakaś niesamowicie rewelacyjna wiadomość. Pytanie tylko na ile wiarygodna ?

Niesamowite zapowiedzi wymagają niesamowitych dowodów. Według wielu źródeł (chociażby tutaj) pierwsze testy miałyby mieć miejsce już tego lata. Przecież to jest zapowiedź przeprowadzenia kontrolowanej syntezy termojądrowej w ciągu kilku następnych miesięcy. Olać statki kosmiczne, to drobiazg w porównaniu z resztą konsekwencji - cały nasz świat zmieniłby się nie do poznania w przeciągu kilku lat, gdyby faktycznie do tego doszło. Dlatego jestem sceptyczny - najprawdopodobniej ktoś próbuje wyciągnąć większą kasę na badania podstawowe, a do faktycznej syntezy ma jeszcze ze 30 lat.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #58 dnia: Kwiecień 11, 2013, 11:51 »
Znowu jakaś niesamowicie rewelacyjna wiadomość. Pytanie tylko na ile wiarygodna ?

Niesamowite zapowiedzi wymagają niesamowitych dowodów. Według wielu źródeł (chociażby tutaj) pierwsze testy miałyby mieć miejsce już tego lata. Przecież to jest zapowiedź przeprowadzenia kontrolowanej syntezy termojądrowej w ciągu kilku następnych miesięcy. Olać statki kosmiczne, to drobiazg w porównaniu z resztą konsekwencji - cały nasz świat zmieniłby się nie do poznania w przeciągu kilku lat, gdyby faktycznie do tego doszło. Dlatego jestem sceptyczny - najprawdopodobniej ktoś próbuje wyciągnąć większą kasę na badania podstawowe, a do faktycznej syntezy ma jeszcze ze 30 lat.
             ... aktualnie sa dwa podejscia do syntezy, amerykanie maja wlasne podejscie  za pomoca duzych laserow, reszta swiata proboje tokamaka (ITER).
Z kazdym razem sa to dosc duze pieniadze, a projekty sa w dodatku obarczone duzym ryzykiem. Aktualnie mowi sie, ze amerykanie zmnieszyli dotacje na swoje rozwiazanie laserowe, bo wyniki sa niezbyt obiecujace. Dlatego, jesli ci ludzie chca zrobic synteze, jak pisze Borys, to jakos slabo to widze;-) Z powazaniem
                                                                                                                                                                                                                                     Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #59 dnia: Maj 25, 2013, 14:17 »
Ciekawy dokument (produkcja BBC) nt. napędu jądrowego w kontekście podróży na Marsa:


Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #59 dnia: Maj 25, 2013, 14:17 »