Ankieta

Jakie firmy powinny otrzymać finansowanie w rundzie CCtCap programu CCP?

Boeing / Atlas V / CST-100
8 (15.7%)
Sierra Nevada Corp. /Atlas V / Dream Chaser
17 (33.3%)
SpaceX / Falcon 9 / Dragon 2
26 (51%)

Głosów w sumie: 25

Autor Wątek: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe  (Przeczytany 245915 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #480 dnia: Marzec 06, 2015, 20:34 »
Nowy artykuł na NSF, gdzie harmonogram jest nieco bardziej uszczegółowiony:

Boeing/CST-100

1) Boe-OFT: kwiecień 2017, bezzałogowy, 30 dni na ISS
2) Boe-CFT: lipiec 2017, załogowy, 14 dni na ISS

SpaceX/Dragon 2

1) SPX-DM1: grudzień 2016, bezzałogowy, 30 dni w większości na ISS
2) SpX-DM2: kwiecień 2017, załogowy, 14 dni na ISS

Dragon 2 będzie wodował, natomiast nie napisano gdzie wyląduje CST-100. W każdym razie obie kapsuły lądują na spadochronach.

Źródło: http://www.nasaspaceflight.com/2015/03/commercial-crew-demo-missions-dragon-cst-100/

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Parabolic Arc opublikował aktualny stan projektu budżetu NASA na FY2016. W stosunku do propozycji prezydenta, House Appropriations Committee zmniejszył nakłady na komercyjną załogówkę z 1,2438 mld USA na okrągły miliard, czyli o ok. 20%. Nadzieje, że rosyjskie awantury wpłyną na wzrost zrozumienia Amerykanów dla potrzeby dysponowania własnym środkiem transportu orbitalnego - nie sprawdziły się. Zresztą tak jest co roku od początku programu CCP. Co istotne: może to poważnie zagrozić dacie wdrożenia systemu, które obecnie planowane jest na końcówkę 2017 r.

Natomiast - także tradycyjnie - zwiększono nakłady na SLS, i to znacznie. Cały budżet NASA pozostaje bez zmian.

Do zatwierdzenia budżetu jeszcze daleka droga - musi przejść przez obie izby parlamentu, które będą przy nim majstrować, i w końcu za kilka miesięcy zostanie zatwierdzony przez Kongres. Ale należy spodziewać się, że zmiany pójdą w tym samym kierunku, gdyż corocznie powtarza się podobny schemat.

http://www.parabolicarc.com/2015/05/14/house-appropriations-measure-loads-up-sls-orion-budgets-cuts-commercial-crew/
« Ostatnia zmiana: Maj 14, 2015, 21:46 wysłana przez JSz »

Offline Rakietowy Bogdan

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 343
Smutne, że coraz więcej idzie na SLS, czyli studnię bez dna, a powrót Amerykanów w kosmos we własnych pojazdach ciągle się oddala i oddala.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #483 dnia: Czerwiec 20, 2015, 12:24 »
Trwają zawirowania wokół budżetu NASA na FY2016, w szczególności w pozycji CCP. Otóż na dziś sprawa wygląda tak, że w propozycji prezydenckiej było ok. 1,24 mld USD, izba reprezentantów obcięła to do równo 1 mld, a senat (izba wyższa) do 900 mln. Czyli w sumie o ponad 1/4.

Tymczasem na SLS: prezydent chciał ok. 1,36 mld, izba 1,85, a senat 1,9 mld USD. Zatem od lat CCP otrzymuje mniej niż chce NASA, natomiast na SLS i Oriona NASA dostaje więcej niż chce. Zestawiając to w tabelkę (w mld USD):

Pozycja    Prezydent    Izba Repr.    Senat
CCP1,24381,000,90
SLS1,35651,851,90

Efektem będzie najpewniej kolejne opóźnienie w doprowadzeniu Dragona i CST-100 do używalności, mówi się o roku - o tyle NASA planuje przedłużyć wykup biletów na ISS w Roskosmosie.

Senat argumentuje swoją decyzję tym, że program CCP cechują ciągłe opóźnienia (to zawsze dobry argument). Najważniejsze milestones są systematycznie przekładane. Co zresztą jest prawdą, dobrze wiemy, kiedy SpaceX pierwotnie planował pad abort test i in-flight abort test. Natomiast czy tak znaczne obcięcie funduszy jest rozwiązaniem problemu, to inna sprawa.

Oczywiście prowadzi się dywagacje o pozamerytorycznych przyczynach takich posunięć, m.in. o prywatnych powiązaniach członków komisji senackiej, ale w to nie ma co się wgłębiać.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #483 dnia: Czerwiec 20, 2015, 12:24 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #484 dnia: Czerwiec 20, 2015, 13:58 »
Dzięki JSz za podsumowanie. Czy może to oznaczać duży lobbying ze strony kręgów "około SLS" a słabszy ze strony kręgów "załogowych"?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #485 dnia: Czerwiec 20, 2015, 14:14 »
Wlasciwie to zastanawiam sie czy przed "komercja" nie stoja jeszcze wieksze problemy? Nazwijmy ja "nowa komercja" w stisunku do ULA. Mysle, ze wycofanie sie ameryjkanow z rozwiazan rosyjskich spowodowaloby wieksze zblizenie rosjan do chinczykow co chyab nie byloby na reke amerykanom, A rozwoj SLS pozwoli na wieksze zaangazowanie amerykanskie zalogowe poza LEO, Wlasciwie komercja moglaby tkwic w tym samym momencie co teraz az do konca istnienia stacji 2024 czy moze raczej jej wsparcia. Dodatkowe loty zalogowe nie za bardzo mialyby jakis sens, bo gdzie umiescic tych dodatkowych zalogantow ? Certyfikacja pojazdu zalogowego tez nei jest latwa, udowodnilo to i wprowazdenei apollo i sojuza, bez ofiar sie nie obylo ... Z powazaniem
                                                                                                                                    Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #486 dnia: Czerwiec 20, 2015, 15:08 »
Czy może to oznaczać duży lobbying ze strony kręgów "około SLS" a słabszy ze strony kręgów "załogowych"?

Na pewno lobbing odrywa swoją rolę, może nawet sporą. Ale to mógłby prześledzić tylko ktoś dobrze znający tamtejsze życie parlamentarne.

Natomiast nie można chyba pominąć, że przy okazji tej sprawy toczy się zasadniczy spór o wizję NASA. Otóż jeśli założyć, że NASA ma skupiać się na działaniach pionierskich, które absolutnie nie są komercyjne, to nie wnikając w szczegóły, ogólnie kierunek SLS/Orion jest prawidłowy (zawirowania z Constellation to nie wina NASA, ale polityków).

Zatem zasadne jest pytanie, czy NASA powinna wspierać prywatne firmy w ich działalności komercyjnej (Dragon i CST-100 mają być komercyjne). Owszem, poprzez zakup usług, sprzętu, czy zlecanie pewnych prac na pewno tak (w końcu SLS i Oriona też robią prywatne firmy), ale czy poprzez dofinansowanie ich własnych prac rozwojowych?

Można twierdzić, że tak, bo rynek ten jest praktycznie niedostępny dla nowych graczy właśnie przez niezmiernie drogie prace rozwojowe i testy. Ale z drugiej strony, czy rozwiązaniem jest zastąpienie monopolu Boeinga i LM monopolem SpaceX? Przy takim spojrzeniu 6 dodatkowych biletów w Roskosmosie nie jest rzeczą zasadniczą.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #487 dnia: Czerwiec 27, 2015, 21:43 »
Podczas jutrzejszego startu Dragon CRS-7 zabierze ze sobą na ISS adapter, który będzie służył do cumowania przyszłych załogowców do stacji. Zostanie on zapakowany do niehermertycznego bagażnika Dragona.

Powstaną dwa takie adaptery nazwane IDA (International Docking Adapter), teraz poleci IDA 1. Będą one złączone z adapterami PMA zainstalowanymi na module Harmony.

Obecnie latające do ISS statki transportowe (poza ATV) stosują system cumowniczy CBM (Common Berthing Mechanism), który charakteryzuje się dużym otworem łączącym dwa statki. W statkach załogowych, również przyszłych (Orion i te w ramach CCP), stosowany będzie międzynarodowy standard International Docking System Standard (IDSS), którego implementacją jest NASA Docking System (NDS). Natomiast IDA będzie nakładką na PMA (z węzłem CBM), dzięki której będą mogły do niego cumować statki wyposażone w NDS.

IDA 1, który - jeśli dobrze pójdzie - jutro wyruszy na ISS:



Rysunek pokazujący umiejscowienie obu IDA na ISS:



Na prawo i lewo od Harmony dołączone są moduły europejski Columbus i japoński Kibo. Do PMA 2 wcześniej cumowały wahadłowce.

O standardzie ISDN piszemy (pisaliśmy) w wątku: http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=370.0

Źródło: http://www.nasa.gov/feature/docking-adapter-sets-stage-for-commercial-crew-craft

Offline Slavin

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 938
  • Ciekłym metanem i LOX-em LCH4/LOX Methalox
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #488 dnia: Lipiec 09, 2015, 19:50 »
Wiadomość Dnia! NASA wybrała 4 astronautów którzy będą się szkolić do pierwszego komercyjnego lotu załogowego z amerykańskiej ziemi w 2017 roku pojazdem Boeing CST-100 lub Dragon V2.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2015, 21:09 wysłana przez Slavin »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #489 dnia: Lipiec 10, 2015, 00:02 »
Zakładam, że ci astronauci nie będą przygotowywać się do lotów komercyjnych w ogóle, ale od razu nastąpi specjalizacja na CST-100 i Dragona 2 - pewną będą to dość znacząco różne statki jeśli idzie o ich pilotowanie.

Skoro wybrano czwórkę, tzn. że będą oni stanowili część NASA-owską załóg w obu pierwszych testowych lotach tych statków - po jednym członku załogi podstawowej i rezerwowej. Później będą już latać tymi statkami ze strony NASA tylko załoganci ISS, zatem przeznaczeniem tej ekipy będzie obstawienie wyłącznie tych dwóch pierwszych lotów.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #490 dnia: Lipiec 18, 2015, 20:28 »
NASA na swoim blogu o CCP sporo rozpisuje się o tej czwórce (http://blogs.nasa.gov/commercialcrew/). A oto zdjęcie, jakie zrobili sobie razem w JSC w Houston (kliknij by powiększyć):



Wszyscy mają po dwa loty w swych biografiach, a więc doświadczony zespół. Ciekawa rzecz, że spośród tych razem ośmiu lotów prawie wszystkie odbyły się na STS, a tylko jeden (Sunita) Sojuzem. Ponadto oprócz Sunity, która była w dwóch stałych załogach ISS (łącznie 321:17:15 w kosmosie), pozostali nie weszli do żadnej ze stałych załóg, a ich loty były krótkotrwale. Czyżby to byli astronauci nieprzewidywani z jakichś powodów do długotrwałych lotów?

Oto zestawienie (oczywiście za Lotami Kosmicznymi):

Robert Behnken   ur. 1970   STS 123 (2008)STS 130 (2010)
Eric Boeur. 1964STS 126 (2008)STS 133 (2011)
Douglas Hurleyur. 1966STS 127 (2009)STS 135 (2011)
Sunita Williamsur. 1965STS 116 (2006-07)   Sojuz TMA-05M (2012)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 18, 2015, 20:33 wysłana przez JSz »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #491 dnia: Sierpień 06, 2015, 19:17 »
Bolden - szef NASA - wysłał list do Kongresu USA, w którym informuje, że ze względu na obcięcie wydatków na CCP, NASA musiała wykupić 6 miejsc na Sojuzach na kolejny rok (2018). W związku z niższymi funduszami wystąpią kolejne opóźnienia, co pociągnie za sobą dalszy wzrosty kosztów, a kontrakty z Boeingiem i SpaceX będą musiał być renegocjowane. Owych 6 miejsc kosztuje 490 mln USD.

Bolden apeluje do Kongresu, by nie doprowadzał w przyszłości do takich sytuacji: "I urge Congress to provide the funds requested for our Commercial Crew Program this year, so we can prevent this situation in the future".

List Charlesa Boldena: http://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/soyuz_seat_modification_letter.pdf
Artykuł na NSF: http://www.nasaspaceflight.com/2015/08/suffredini-leaves-nasa-490m-heads-roscosmos/

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #492 dnia: Grudzień 19, 2015, 17:47 »
Informowaliśmy wcześniej na Forum, że Boeing i SpaceX otrzymały (odpowiednio w maju i listopadzie) po kontrakcie na pierwsze loty operacyjne na ISS z wymianą załóg. Obecnie NASA informuje, że Boeing otrzymał kontrakt na drugi taki lot.

Przypominam, że w ramach CCtCap obie firmy będą miały sfinansowane po jednym locie testowym bezzałogowym i po jednym załogowym. Natomiast obecnie mają one zakontraktowane już także w sumie trzy loty operacyjne.

Obydwa statki będą zabierały jednorazowo po czterech załogantów i niewielką ilość cargo. NASA potwierdziła, że po uruchomieniu komercyjnych lotów załoga ISS zwiększy się do 7 osób.

Źródła:
http://www.nasa.gov/press-release/nasa-orders-second-boeing-crew-mission-to-international-space-station
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2015/12/18/nasa-orders-second-operational-mission-for-boeings-starliner/

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #493 dnia: Styczeń 20, 2016, 20:55 »
NASA opublikowała artykuł, w którym dokonuje przeglądu prac Boeinga i SpaceX planowanych w ramach CCP w 2016 r. W największym skrócie:

Boeing
  • testy lądowania z użyciem spadochronów, makiety Starlinera i poduszek powietrznych,
  • testy strukturalne i kwalifikacyjne, które pozwolą na podjęcie budowy już operacyjnych kapsuł,
  • rozpoczęcie budowy egzemplarzy Atlasa V do startów w 2017 r.,
  • zakończenie budowy wieży dostępowej na SLC-41,
  • pierwsze symulatory do treningu astronautów zostaną dostarczone do JSC w Houston,
  • skafandry będą kwalifikowane do używania
  • w KSC zostanie ukończony hangar dla statków oraz centrum kontroli lotów,
  • testy awaryjnego lądowania na wodzie.
SpaceX
  • testy spadochronów,
  • testy kapsuły strukturalne i środowiskowe,
  • produkcja rakiet F9 FT dla startów w 2016-2017,
  • zakończenie przebudowy SLC-39A, wraz z ramieniem dostępowym i "białym pokojem" (z przeznaczeniem jak w STS-ach),
  • skafandry będą kwalifikowane do używania,
  • testy środowiskowe i systemu podtrzymywania życia,
  • zostaną rozpoczęte w McGregor testy lądowania na silniku (pierwsze misje będą lądowały na wodzie przy użyciu spadochronów, ale SpaceX będzie się starać o certyfikowanie swojej techniki).
Źródło: http://www.nasa.gov/feature/eve-of-launch-2016-goals-vital-to-commercial-crew-success.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #494 dnia: Styczeń 21, 2016, 18:26 »
Kto zapewnia skafandry? Oferenci, czy NASA?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #494 dnia: Styczeń 21, 2016, 18:26 »