Autor Wątek: STS-133  (Przeczytany 497749 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1441
  • LOXem i ropą! ;)
STS-133
« dnia: Lipiec 15, 2010, 18:23 »
STS-133

Pierwotny opis planowanej misji STS-133 został opublikowany 23 kwietnia 2010 r. Od tego momentu opis był wielokrotnie zmieniany, głównie z powodu zmian w profilu i głównych założeń misji. Po przenosinach na nowe forum powstał jednolity tekst, który czytasz.

STS-133 to planowana 133 misja promu kosmicznego. Celem jest Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Lot LON dla tej misji będzie pełnić wahadłowiec Endeavour w misji STS-134. Oficjalne logo misji:


STS-133 będzie:
164. amerykańskim załogowym lotem kosmicznym
133. misją od misji STS-1
39. i ostatnim lotem Discovery [1]
35. misją promu do ISS

Misję programu STS ma wykonać orbiter Discovery (OV-103), będący flagowym promem kosmicznym. Discovery wykonał wszystkie loty "return to flight", po katastrofach Columbii i Challengera (STS-26, STS-114, STS-121), oraz wyniósł na orbitę teleskop Hubble. Swoje loty Discovery rozpoczął w roku 1984, w samym tylko roku 1985 wykonał 4 loty. Miał zaplanowany lot z Bazy Sił Powietrznych Vandenberg na zachodnim wybrzeżu, jednak po katastrofie Challengera zrezygnowano z operacji wahadłowcami z tego miejsca. Discovery jest wyposażony w instalację SSPTS (Station-to-Shuttle Power Transfer System), która umożliwia transfer energii elektrycznej pomiędzy wahadłowcem a ISS (niezbędna konwersja 120V DC z ISS na 28V DC używanego na promie). Transfer możliwy jest w obu kierunkach, jednak system służy zasilaniu orbitera, co umożliwia wydłużenie przebywania wahadłowca połączonego z ISS o 4 dni. W czasie, gdy SSPTS jest aktywny, ogniwa paliwowe na wahadłowcu mogą pracować z mniejszym obciążeniem, co pozwala zaoszczędzić paliwo kriogeniczne zasilające ogniwa.

Misja STS-133 (ULF5) zaplanowana jest na 11 dni (rekord długości misji dla Discovery wynosi 15 dni 2 godziny 47 minut i 10 sekund w misji STS-131). W chwili obecnej wyznaczona data startu to NET (nie wcześniej niż) 1 listopada 2010. Start tradycyjnie odbędzie się z przylądka Canaveral na Florydzie z kompleksu startowego 39A (jedynego dostępnego dla wahadłowców NASA). Będzie to misja realizowana wg schematu 11+1+2 (jedenaście dni misji podstawowej z możliwością przedłużenia o 1 dzień, oraz ewentualnie dodatkowe 2 dni dla celów lądowania). Misja aktualnie przewiduje 2 spacery w przestrzeń kosmiczną (EVA), ponadto dopuszczalne są wyjścia w przestrzeń w razie konieczności, tutaj możliwy jest 1 spacer z ISS, oraz jak zwykle 2 w sytuacji awarii na pokładzie promu (niezamknięcie włazu przyłączy ze zbiornika zewnętrznego, niezamknięcie drzwi ładowni podczas powrotu) [2]. W dniu 4 odbędzie się wydobycie PMM z ładowni i instalacja w strukturze ISS. Dzień wcześniej (dzień zadokowania) ELC-4 będzie wyciągnięty z ładowni i zamontowany na kratownicy - położenie dolne, wewnętrzne, na bakburtowej części kratownicy. Dokładnie ponad ELC-4 będzie zamontowany AMS:


W skład zestawu startowego oprócz Discovery, 2 rakiet pomocniczych na paliwo stałe (SRB) wchodzi zbiornik zewnętrzny nr 137 wyprodukowany przez zakłady MAF (Michoud Assembly Facility). Jest to zbiornik typu SLWT (Super Lightweight Tank), który miał swoją premierę w 1998 roku w ramach misji STS-91. Po wykorzystaniu zbiornika ET-137 w misji STS-133 zostaną do użycia 3 sztuki:
- ET-138, typu SLWT, przeznaczony dla misji STS-134, ostatniej w manifeście lotów
- ET-122, także typu SLWT, który został uszkodzony podczas huraganu Katrina. Ekipa zakładu MAF dokonała w międzyczasie naprawy i jest on zdolny do lotu (zaplanowany do ewentualnej misji LON-335).
- ET-94, zbiornik starszego typu (LTW), zasadniczo nieużyteczny do lotów w kierunku ISS z powodu zbyt dużej masy własnej.
W skład zestawu startowego misji STS-133 oprócz promu Discovery wchodzą elementy pierwotnie przewidziane dla misji STS-134 (ET oraz zestaw rakiet wspomagających start). Także zestaw silników głównych, które będą zamontowane w Discovery pierwotnie były przeznaczone dla STS-134, a ostatnio leciały w STS-129.

CELE MISJI:

Discovery ma za zadanie przetransportować do ISS:
- EXPRESS Logistics Carrier 4 (ELC4),
- Permanent Multi-Purpose Module (PMM)

Schemat ułożenia ładunku w ładowni wahadłowca:



ELC numer 4 jest platformą na której będą umieszczone części zapasowe oraz inne niezbędne urządzenia dla dalszego funkcjonowania ISS. Platforma ta zostanie zainstalowana za pomocą ramienia SSRMS na kratownicy stacji.

Permanent Multi-Purpose Module (PMM), czyli stały wielofunkcyjny moduł będzie ostatnim dostarczonym elementem amerykańskiej części ISS (USOS). Moduł ten powstanie poprzez modyfikację jednego z MPLM (Wielofunkcyjnych Modułów Logistycznych). Aktualnie do przebudowy jest przewidziany moduł Leonardo, który odbył najwięcej lotów do ISS, w tym także ostatni z lotów MPLM do ISS - STS-131.

Niezbędne modyfikacje MPLM, przekształcające go w PMM, dotyczą przede wszystkim:
- przebudowy zewnętrznych paneli osłonowych, które mają ulec wzmocnieniu, pokryciu od wewnątrz powłoką kewlarową. Wzmocniona osłona jest przygotowywana przez producenta MPLM oraz innych ciśnieniowych modułów stacji firmę Alenia Aerospazio z Turynu we Włoszech. Aby przyśpieszyć tą przebudowę, panele do przebudowy pochodzą z modułu Donattello, który nigdy nie poleciał w kosmos. Poniżej zdjęcie modułu Donattello pozbawionego paneli:


Ponadto przebudowa MPLM na PMM obejmuje:
- deinstalację niepotrzebnego wyposażenia MPLM, celem odchudzenia modułu.
- montaż systemów wspomagających długotrwałe przebywanie modułu w strukturze ISS

Przebudowa modułu Leonardo rozpoczęła się niezwłocznie po zakończeniu misji STS-131, po przetransportowaniu modułu do SSPF (Space Station Processing Facility). Obrazek:

Najpierw powinien zakończyć się proces rozbiórki modułu z konfiguracji do lotu STS-131, potem nastąpi proces składania PMM. Następnie powinny nastąpić testy funkcjonalne PMM, w późniejszym etapie natomiast powinien się zakończyć proces montażu regałów wewnątrz modułu. Potem pozostanie zamknięcie modułu, ostatnie ważenie i załadowanie do pojemnika transportującego ładunek. Właśnie przygotowanie ładunku jest największym zagrożeniem dla terminowego przygotowania misji (pomijając czynniki zewnętrzne).

PMM będzie pełnił funkcję magazynowo-logistyczną na ISS. W związku z planowanym nasileniem badań naukowych, będzie to odpowiednie miejsce do długotrwałego przechowywania zapasów, części zamiennych, które aktualnie często przechowywane są w modułach laboratoryjnych (głównie Columbus i Kibo). PMM zostanie dołączony w strukturze ISS do dolnego węzła modułu Unity (Node 1), tam gdzie pierwotnie miał zostać dołączony moduł Tranquility (Node 3):



ZAŁOGA:


Steven W. Lindsey      CDR 5 lot, NASA, USA


Eric A. Boe                 PLT 2 lot, NASA, USA

Benjamin A. Drew, Jr.   MS  EV 2 lot, NASA, USA

Michael R. Barratt        MS  2 lot, NASA, USA

Timothy L. Kopra         MS  EV 2 lot, NASA, USA

Nicole M. Stott           MS  2 lot, NASA, USA

Oficjalne zdjęcie załogi:


Załoga rozpoczęła przygotowania w końcówce roku 2009. Warto nadmienić, iż Steven W. Lindsey jako wieloletni i wielce doświadczony astronauta (ustąpił z pozycji szefa astronautów, aby odbyć ten lot) miał być kapitanem ostatniego lotu STS. W związku ze zmianą kolejności lotów (ostatni planowany obecnie lot to STS-134) z tych planów niewiele zostało.

CIEKAWOSTKI:

Na pokładzie Discovery poleci na ISS robot o humanoidalnych cechach Robonaut 2 wyprodukowany przez General Motors. Jest to prototyp, niezdolny do funkcjonowania w próżni. Jego użytkowanie i testowanie ma posłużyć dalszym pracom nad maszynami zdolnymi współpracować z człowiekiem w warunkach mikrograwitacji.

Cele misji STS-133 były wielokrotnie modyfikowane. W dawnych czasach, jeszcze gdy program Constelation nie był opóźniony omawiana misja (razem z STS-132) była określana jako CLF (Contingency Logistics Flights), istniało prawdopodobieństwo rezygnacji z tych misji logistycznych. Sytuacja ulegała zmianie, środowiska naukowe naciskały na wysłanie na orbitę AMS-2, zaczęto rozważać inne opcje. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na oznaczenie misji (ULF5). Miała być to typowa misja logistyczna, polegająca na dostawie zapasów i części. Pierwotnie w ładowni promu miały lecieć  2 platformy ELC, numery 3 i 4. Główna zmiana nastąpiła, gdy w manifeście pojawiła się misja STS-134, mająca wynieść  AMS-2. Zdecydowano wtedy przenieść do nowej misji jedną z platform logistycznych, a w zwolnione miejsce umieścić MPLM z ładunkiem dla wnętrza stacji. Od momentu ogłoszenia końca lotów wahadłowców pojawiały się pomysły, aby pod koniec programu STS zostawić jeden z MPLM w strukturze stacji. Specjaliści i znawcy tłumaczyli, że MPLM nie ma możliwości trwałego i długoterminowego przebywania w otwartej przestrzeni kosmicznej, a niezbędna modyfikacja jest czasochłonna i kosztowna, zważywszy na schyłek funkcjonowania wahadłowców i niepewność finansowania ISS w perspektywie kolejnych dekad. W końcu jednak nastąpiła zmiana podejścia, zapewniono funkcjonowanie ISS przez kolejną dekadę, jako program, który działa i w końcu „rozwija skrzydła”. Istniejący w głowach pomysł o pozostawieniu MPLM został zaakceptowany. Nastąpiło to dość późno i blisko roku 2010, będącego rokiem końca programu STS. Wtedy to powstała współczesna misja STS-133, która następnie została przesunięta na koniec manifestu, aby zapewnić czas na zaprojektowanie i wykonanie modyfikacji MPLM na PMM. W ten sposób z misji typowo logistycznej, będącej początkowo jedynie misją dodatkową, STS-133 stało się misją montażową (Assembly Flight). Dochodzimy do paradoksu, w którym mamy niewłaściwe oznaczenie misji. Misje montażowe określano liczbą z dodatkiem litery oznaczającej, czyja to misja. Jednak ze względu na porządek w papierach i ciągłość nazewnictwa nie praktykuje się zmian oznaczeń misji.

Pojawił się pomysł, aby pierwszorzędnym lądowiskiem dla Discovery była Baza Sił Powietrznych Edwards w Kalifornii. Miało to umożliwić przelot wahadłowca na grzbiecie SCA (przystosowanego do tego celu Boeinga 747) przez Stany Zjednoczone w pożegnalnym locie. Oczywiście w czasie pożegnalnej trasy wielokrotne postoje, także dla celów dokumentalnych. Póki co nie ma jednoznacznego potwierdzenia tego faktu. Oficjalna strona NASA nadal podaje KSC, jako miejsce lądowania, choć niektóre źródła podają EAFB.

Według wczesnych planów (gdy STS-133 miała być ostatnią misją wahadłowców, bez EVA) Discovery w misji STS-133 miał nie posiadać w ładowni ramienia OBSS (Orbiter Boom Sensor System). Było to spowodowane chęcią zmaksymalizowania nośności w ostatniej misji promu do ISS, co było istotne w tej misji. Nie oznaczało to jednak rezygnacji z inspekcji "spodu" wahadłowca. Przegląd powłoki termicznej promu miała odbyć się za pomocą OBSS, który misja STS-134 miała pozostawić na ISS. Podobny manewr był wykonany, gdy transportowano na ISS największy moduł ciśnieniowy, japońskie laboratorium Kibo (misja STS-124, wykonana także przez Discovery). Wtedy OBSS razem z Kibo nie zmieściłyby się do ładowni, w STS-133 chodziło wyłącznie o masę. W odróżnieniu jednak do misji STS-124, OBSS miał pozostać na stałe w strukturze ISS, aby w razie potrzeby służyć jako przedłużenie dla ramienia Canadarm2 (SSRMS). Aktualnie powyższy plan ma nieokreślony status po tym jak STS-133 nie jest już ostatnią misją, a ponadto jest przedłużona do 11 dni.

W związku z przebudową misji STS-133 wyzwaniem dla planistów jest zbilansowanie wagowe wahadłowca. Jest to trudne zadanie biorąc pod uwagę potrzeby i dostępne środki. Discovery jest najcięższym orbiterem z istniejącej floty. Ponadto w zatoce 12 ładowni będzie miał zamocowane uchwyty umożliwiające na orbicie załadunek Light Weight Adapter Plate Assembly (LWAPA) i powrót z tym na Ziemię.

[1] Trwają debaty nad dodaniem do manifestu lotu STS-135, który miałby się odbyć w połowie 2011 roku.  W sytuacji w pełni udanej misji STS-133 (i doskonałym stanem Discovery po wylądowaniu) oraz pełnym sukcesem STS-134 istnieje prawdopodobieństwo, iż dodany lot STS-135 będzie z Discovery, głównie ze względu na posiadany przez ten orbiter system SSPTS, którego prom Atlantis nie posiada, a on jest grafikowo przewidziany do STS-335, z której STS-135 może powstać.

[2] Po zmianie harmonogramu lotów i przywróceniu porządku numeracyjnego w kolejności lotów przebudowano misję STS-133. Przestało być już tak istotne zmaksymalizowanie ładunku użytecznego na pokładzie wahadłowca. Potwierdzono 6 osobową załogę (były plany do ograniczenia jej do 4 osób), dodano 2 EVA.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2019, 10:41 wysłana przez mss »

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2263
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-133
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 19, 2010, 16:51 »

Alternatywna wersja fotografii ostatniej (?) załogi Discovery ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sts133_mission_poster.jpg
GG 8698011

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 20, 2010, 08:10 »
W czasie testów uległ uszkodzeniu laser w systemie DragonEye wykonanym przez SpaceX. System ten będzie wykorzystywany podczas podchodzenia kapsuły Dragon do ISS i w misji sts-133 poleci po raz trzeci. Z powodu awarii i chęci wyjaśnienia przyczyn opóźniono jego instalację o 2 tygodnie.

Poza tym wszystkie trzy główne silniki znowu są na swoim miejscu.

więcej tu

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1441
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-133
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 23, 2010, 20:22 »
Podobno obraz wart jest tysiąc słów, zatem mała galeryjka:

1. Ubieranie Leonardo w osłonę przed kosmicznym pyłem/śmieciami:


2. Przygotowywanie sprzętu, aby załadować go do stojącego w tle PMM:


3. Montaż regałów w PMM:


4. Montaż zapasowego radiatora na ELC-4:

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-133
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 23, 2010, 20:22 »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 23, 2010, 23:35 »
1. Ubieranie Leonardo w osłonę przed kosmicznym pyłem/śmieciami:

Ta 'folia' (?) to chyba będzie pod zainstalowanymi panelami zdjętymi z Donatello, które w tej chwili są cały czas we Włoszech wzmacnianie Kevlarem? Bardziej to to chyba przed promieniowaniem ma w zamiarze ochraniać, co?

A zapasowy radiator zapewne się przyda, z tego co słyszałem to tego rozdartego jak na razie to nie będą wymieniać :)

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1441
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-133
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 24, 2010, 09:18 »
Ta 'folia' (?) to chyba będzie pod zainstalowanymi panelami zdjętymi z Donatello, które w tej chwili są cały czas we Włoszech wzmacnianie Kevlarem? Bardziej to to chyba przed promieniowaniem ma w zamiarze ochraniać, co?

No chyba tak ;)

axion

  • Gość
Odp: STS-133
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 31, 2010, 12:02 »
Robonaut 2 który będzie częścią misji:


Wideo:
Oficjalna strona: http://robonaut.jsc.nasa.gov
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2010, 15:50 wysłana przez axion »

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9496
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: STS-133
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 31, 2010, 13:09 »
załoga w komplecie ;)



"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

axion

  • Gość
Odp: STS-133
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 11, 2010, 14:12 »
Robonaut 2 (R2) przybył do Kennedy Space Center na Florydzie.





Wideo:
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2010, 15:52 wysłana przez axion »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 07, 2010, 15:27 »
Ojj trochę śpimy? Jutro ponoć ostatni w historii rollout (wytoczenie wahadłowca na wyrzutnię startową) w historii!

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5262
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 07, 2010, 16:01 »
Ojj trochę śpimy? Jutro ponoć ostatni w historii rollout (wytoczenie wahadłowca na wyrzutnię startową) w historii!

Nikt tu nie śpi! Ale coś ci się pozajączkowało... Jutro ma być nie rollout, tylko rollover, czyli przejazd z OPF do VAB. Rollout planowany jest na 21. No i na pewno nie ostatni (przecież jeszcze jest w grafiku STS-134), tylko oficjalnie przedostatni, a nieoficjalnie - przedprzedostatni (bo liczymy na STS-135) :)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 07, 2010, 16:03 wysłana przez astropl »
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 07, 2010, 17:06 »
Aaa.. tak, zostałem zmylony nie sprawdziwszy wcześniej informacje ;D Co do tego "ostatniego" to będzie to ostatni rollover wahadłowca Discovery, także warto to zaznaczyć :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 07, 2010, 19:29 »
Ciekawe, że prom, który początkowo miał być tym ostatnim, który poleci na orbitę będzie pierwszym, który zakończy swą służbę...

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 07, 2010, 19:34 »
Jak to się w życiu plecie.. ehee :P

Offline KP

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 760
  • Ale to wszystko ciekawe
Odp: STS-133
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 07, 2010, 22:06 »
Czyli ostatni będą pierwszymi  :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-133
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 07, 2010, 22:06 »