Autor Wątek: STS-1 Columbia  (Przeczytany 22936 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
STS-1 Columbia
« dnia: Lipiec 15, 2010, 14:12 »
Przygotowania
Montaż rozpoczął się w grudniu 1979r., montaż rakiet SRB nastąpił w styczniu 1980r. w HighBay 3. Columbia przybyła do KSC z DFRC (Dryden Flight Research Center) w Kalifornii na grzbiecie SCA 24 marca 1979r. Po zdjęciu z nosiciela została natychmiast przeniesiona do OPF w celu przetestowania jej systemów i montażu reszty płytek TPS (Thermal Protection System). Zbiornik ET dostarczono barką z Michoud Assembly Facility w Nowym Orleanie w lipcu 1979. Przeniesiono go do HighBay 4. Gdzie na początku listopad został podniesiony do pionu i połączony z SRB. Columbia została przewieziona do VAB 24 listopada 1980. Tam została połączona ze zbiornikiem ET. Testy połączeń mechanicznych i elektrycznych przeprowadzona w VAB w grudniu. Sprawdzona zachowanie się systemów w różnych sytuacjach. Tak przygotowany i sprawdzony wahadłowiec został przetransportowany na platformę 39A odległą o 5,6 km 29 grudnia 1980. 6 stycznia przeprowadzono próby ewakuacji załogi (załogi podstawowe i dublerskiej)  specjalnych wagonikach zjazdowych zapewniających szybką ewakuacje załogi do bunkra. Członkowie załogi mieli na sobie skafandry używane w czasie lotu, a zamiast urządzeń, które by ze sobą nieśli w czasie prawdziwej ewakuacji użyto worków z piaskiem.

Young i Crippen przyglądają się próbie swoich dublerów - Engla i Truly'ego.
19 luty - Culumbia zostaje przygotowana do testów SSME - odsunięto RSS.
Testowy 20 sekundowy odpał silników SSME został przeprowadzony  o godzinie 8:45 rano, 20 lutego 1981r. Silniki osiągnęły 100% mocy  i 1 000 000 funtów ciągu.

Siedemnastego Marca KSC odwiedził vice przezydent George Bush, który przybył z małżonką. Bush otrzymał model Columbii od ówczesnego administratora NASA, dr. Alana M. Lovelace'go.

19 marca astronauci mieli przeprowadzone badania lekarskie:





Budowa Columbii

Columbia wyjeżdża a VAB na grzbiecie Crawlera

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 15, 2010, 14:14 »
12 kwietnia - dzień startu

Wcześniejsze okna startowe
5 kwietnia początek: 6:53 EST czas trwania: 6 h 30 min
6 kwietnia początek: 6:52 EST czas trwania: 6 h 36 min
7 kwietnia początek: 6:51 EST czas trwania: 6 h 36 min
8 kwietnia początek: 6:50 EST czas trwania: 6 h 36 min
9 kwietnia początek: 6:49 EST czas trwania: 6 h 36 min

Plan przebiegu zdarzeń:
T-15 h - Odsunięto ramię dostępu do międzyzbiornika (intertank)
T-14 h - Rozpoczęto odsuwanie RSS
T-12 h - RSS zastał umieszczony w pozycji do startu
T-8 h - Zamknięcie zaworów upustowych ciekłego tlenu
T-7 h - Rozpoczęcie oczyszczania wyrzutni z niepotrzebnego personelu
T-5 h - Rozpoczęcie końcowego odliczania, koniec oczyszczania wyrzutni
T-4 h 30 min - Sprawdzenie systemów napełniania ciekłym tlenem
T-4 h 20 min - Sprawdzenie systemów tankowania wodoru; Początek tankowania tlenu
T-4 h 10 min - Początek napełniania wodorem
T-2 h 15 min - Pobudka załogi
T-2 h 4 min - Standardowy 2 - godzinny hold. Zbiornik zewnętrzny zostaje całkowicie wypełniony. Ice Team przeprowadza kontrolę oblodzenia. Załoga zostaje przygotowana do misji i przywieziona na wyrzutnię.
T- 1 h 50 min - Załoga rozpoczyna wejście do promu
T- 1 h 25 min - Young i Crippen są już w Columbii
T- 20 min - Standardowy 20 minutowy hold
T- 9 min - Standardowy 9 minutowy hold
T- 9 min - Zgoda na start. Wdrożenie automatycznej sekwencji startowej.
T- 7 min 5 s - Początek odsuwanie ramienia dostępu do orbitera (FSS)
T- 5 min - Uruchomienie APU
T- 4 min 55 s - FSS odsunięty
T- 3 min 45 s - Uruchomienie profilu aerodynamicznego orbitera
T- 3 min 30 s - Columbia przechodzi na wewnętrzny system zasilania
T- 3 min 10 s - Testy dysz SSME
T- 2 min 55 s - Ustawienie startowego ciśnienia LOx
T- 2 min 50 s - Początek odsuwania beanie cap
T- 1 min 57 s - Ciśnienie wodoru ustawione na start
T- 25 s - Aktywacja jednostek hydraulicznych SRB. Komputer pokładowy wahadłowca przejmuje kontrolę nad odliczaniem
T- 18 s - Ustawienie dysz silników SRB w pozycji startowej
T- 11 s - Inicjacja systemu tłumienia dźwięku (sound suppression system)
T- 3,8 s - Sekwencja zapłonu silników SSME
T- 3,6 s - Zapłon SSME - 1
T- 3,48 s - Zapłon SSME - 2
T- 3,36 s - Zapłon SSME - 3
T- 0,24 s - Silniki osiągają 90% ciągu
T- 2,88 s - Zostaje odstrzelone ramię dostępu do ET, następuje zapłon SRB, odstrzelenie śrub mocujących i początek wznoszenia.
T+ 6 s - Wahadłowiec misja wierzę platformy: wysokość 106 m, prędkość 120 km/h
T+ 8 s - Początek obrotu: wysokość 137 m, prędkość 123 km/h
T+ 2 min 12 s - Następuje separacja SRB: wysokość 49,7 km, prędkość 4 625 km/h
T+ 8 min 32 s - Wyłączenie silników SSME: wysokość 118,5 km, prędkość 26 715 km/h wymiary orbity 23,1 km x 148,16 km
T+ 8 min 51 s - Oddzielenie zbiornika zewnętrznego: wysokość 118,7 km, prędkość 26 710 km/h
T+ 10 min 32 s - Początek OMS-1 zwiększenie prędkości o 50,3 m/s
T+ 12 min 01 s - Koniec OMS-1 wymiary orbity 240 km x 105,56 km
T+ 44 min - manewr OMS-2 rozpoczęty zmiana prędkości -41,75 m/s
T+ 45 min 11 s manewr OMS-2 zakończony wymiary orbity 240,57 km x 240,41 km
T+ 6 h 20 min 41 s - rozpoczęcie OMS-3 zmiana prędkości 11,2 m/s
T+ 6 h 21 min 20 s - koniec OMS-3 wymiary orbity 277,8 km x 248,17 km
T+ 7 h 05 min 31 s - początek OMS-4 zmiana prędkości -11,43 m/s
T+ 7 h 06 min 11 s - koniec OMS-4 wymiary orbity 277,8 km x  277,9 km

Panowie Young i Crippen zostają ubrani w skafandry
« Ostatnia zmiana: Lipiec 31, 2010, 22:43 wysłana przez adam001d »

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 15, 2010, 17:48 »
Trochę grafiki:


Nominalny profil misji


Ścieżka deorbitacji i wejścia w atmosferę


Zejście nad Kalifornią


Podejście i lądowanie


Profil schodzenia


Profil RTLS


Profil ATO



Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 15, 2010, 17:50 »
Zarządzanie NASA w czasie misji

NASA Headquarters
Dr. Alan Lovelace Acting Administrator
John F. Yardley Associate Administrator for Space Transportation Systems
L. Michael Weeks Associate Administrator for Space Transportation Systems
David R. Braunstein Deputy Associate Administrator for Space Transportation Systems (Management)
Daniel M. Germany Director, Orbiter Programs
Walter F. Dankoff Director, Engine Programs
Edward P. Andrews Director, Ground Systems and Flight Test
LeRoy E. Day Director, Systems Engineering and Integration
Frank Van Rensselear Director, Expendable Equipment
Johnson Space Center
Christopher C. Kraft Director
Robert F. Thompson Manager, Space Shuttle Program
Donald K. "Deke" Slayton Manager, Orbital Flight Test
Aaron Cohen Manager, Space Shuttle Orbiter Project Office
George W. S. Abbey Director of Flight Operations
Maxime A. Faget Director of Engineering and Development
Lynwood C. Dunseith Director of Data Systems and Analysis
Kennedy Space Center
Richard G. Smith Director
Gerald D. Griffin Deputy Director
Raymond L. Clark Associate Director for STS Development
Dr. Robert H. Gray Manager, Shuttle Projects Office
George F. Page Director, Shuttle Operations
Marshall Space Flight Center
Dr. William R. Lucas Director
Thomas J. Lee Deputy Director
Robert E. Lindstrom Manager, MSFC Shuttle Projects Office
James E. Kingsbury Director, Science and Engineering Directorate
James B. Odom Manager, External Tank Project
George B. Hardy Manager, Solid Rocket Booster Project
James R. Thompson Jr. Manager, Space Shuttle Main Engine Project
James M. Sisson Manager, Engineering and Major Test Management office
Dryden Flight Research Center
Isaac T. Gillam IV Director
Robert F. Johannes Deputy Director
John A. Manke Chief of Flight Operations
Mel Burke Shuttle Project Manager
Goddard Space Flight Center
A. Thomas Young Director
Dr. John H. McElroy Deputy Director
Richard S. Sade Director of Networks Directorate Space Tracking and Data Network
Walter LaFleur Deputy Director of Networks Directorate (STDN)
William B. Dickinson Division Chief, NASA Communications Network
Donald D. Wilson Assistant Chief, NASA Communications Network
Daniel Spintman Chief, Network Operations

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 15, 2010, 17:50 »

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 15, 2010, 20:54 »
Jak wam się podoba? Oczywiście to jeszcze nie koniec!

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23220
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 15, 2010, 21:09 »
To naprawdę ogrom pracy. Brawo! Warto, byś podał źródła z których korzystałeś. :)

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2267
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 15, 2010, 21:16 »
Dobra robota! Czyżbyś chciał zabrać się za pionierskie misje promów STS? Jeśli tak, to świetnie :) No i faktycznie, warto podawać z jakich publikacji korzystałeś przy tworzeniu wątku.
GG 8698011

Offline Varcetti

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 26
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 15, 2010, 21:16 »
Bardzo dobry opis, dużo zdjęć i fajne schematy. Brawo! :)

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 16, 2010, 00:20 »
Jak na razie to używałem tylko presskita tej misji. Ciesze się, że wam się podoba 8).

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 17, 2010, 15:54 »
Operacje orbitalne i lądowanie

Drzwi ładowni zostały otwarte na drugim okrążeniu Ziemi. Chwilę później otwarto także radiatory. Podczas lotu Columbia prawie cały czas była zwrócona ładownią w kierunku Ziemi, przeprowadzona trzy próby translacji z użyciem RCS które miały na celu przetestowanie tego systemu przygotowując się do misji operacyjnych. Manewr deorbitacyjny miał miejsce 2 dni 5 godzin i 28 minut po starcie - nad Oceanem Indyjskim, zmniejszył on prędkość pojazdu o 91 m/s i perygeum do 3,7 km nad Ziemią. Prom minął wybrzeże USA na wysokości 39,8 km i prędkości 8330 km/h. Po ostatnim zakręcie Columbia była na wysokości 3,85 km i szybowała z prędkością 642,65 km/h, promień zakrętu (HAC) miał 6,1 km. Podwozie wypuszczono na 19 sekund przed przyziemieniem przy prędkości 139 m/s i wysokości 76,2 m. Przyziemienie nastąpiło przy prędkości 333,36 km/h na pasie 23 w EAFB.

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 17, 2010, 22:33 »
I jak wam się podoba? Czy chcecie jeszcze żebym dodał biografie astronautów?

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 17, 2010, 23:05 »
Jeśli Ci to nie sprawi kłopotu ;)
To są bardzo fajne postaci ;)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23220
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 17, 2010, 23:16 »
Moim zdaniem naprawdę warto o nich wspomnieć. :)

Offline adam001d

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 18, 2010, 00:06 »
Biografie
John W. Young - Dowódca
Data i miejsce urodzin 24 września 1930r. w San Francisco. Jego rodzice mieszkają obecnie w Orlando.
Cechy wyglądu brązowe włosy, zielone oczy, 1,75 m wzrostu, waga 74,85 kg ;D (to nie żart)
Wykształcenie Absolwent liceum w Orlando na Florydzie, licencjat z inżynierii lotniczej z najwyższym wyróżnieniem z Instytutu Technologii w Georgii w 1952r.
Stan cywilny Rozwodnik; była żona Susy Feldman z Saint Louis.
Dzieci Sandy ur. 30 kwietnia 1957 i John ur. 17 stycznia 1959.
Zainteresowania rekreacyjne Bieganie
Przynależność do organizacji Członek Amerykańskiego Towarzystwa Astronautycznego (AAS) i Organizacji Pilotów Eksperymentatorów (SETP) a także współpracownik Amerykańskiego Instytutu Astronautyki i Aeronautyki (AIAA).
Odznaczenia i wyróżnienia Dwa medale NASA Distinguished Service i dwa za wyjątkowe zasługi. Certyfikat pochwalny od JSC (1970), Special Achievement Award (1978), Navy Astronaut Wings, zadana Iven C. Kincheloe Award (1972), Flight Achievement Award AAS (1972), AIAA Haley Astronautics Award (1973).
Doświadczenie Po ukończeniu Georgia Tech wstąpił do marynarki USA. Po odbyciu rocznej służby na niszczycielu West Coast został wysłany do szkoły lotniczej. Następnie został przydzielony do "Latającego Szwadronu 103" gdzie latał 4 lata pod nazwami Puma i Krzyżowcy.

Po treningu pilotażowym w szkole US Navy Test Pilot w roku 1959r został przydzielony do Naval Air Test Center na trzy lata wykonał projekty systemów broni myśliwskich Krzyżowców i Fantoma. W 1962 roku ustanowił rekord wznoszenia się w wysokości 3000 m do 25000 m. Przed wstąpieniem do NASA należał do "143 Szwadronu Latającego Fantom", po 25 latach czynnej służby uzyskał rangę kapitana.

Przelatał ponad 8000 godzin w tym 835 godzin w kosmosie (6 lotów)

Doświadczenie w NASA
Został wybrany na astronautę we wrześniu 1962 roku.
Był pilotem pod dowództwem Gusa Grissoma w pierwszym załogowym locie statku Gemini - 23 marca 1965 r.  Pierwszy raz wykonał manewr zmiany orbity.

18 lipca 1966 roku. został dowódca statku Gemini 10 i wraz z Michaelem Collinsem przeprowadzali próby dokowania do członu Agena, który wyniósł pojazdy na rekordową wysokość 475 mil. Następnie zadokowano do innego członu Agena, który został wyniesiony w kosmos 3 miesiące wcześniej.

Był pilotem modułu dowodzenie Apollo 10, 18-26 maja 1969 roku. Przeprowadzono test kwalifikacyjny modułu księżycowego, kiedy to po oddokowaniu zniżono się nim na wysokość ~15 km. A potem ponownego połączenia z CSM.

W swoim czwartym locie dowodził statkiem Apollo 16 w dniach 16 - 27 kwietnia 1972r, razem z Kennem Mattinglym, pilotem CSM i Charlesem Dukem odpowiedzialnym za sterowanie lądownikiem księżycowym. Spędził ponad 71 godzin na powierzchni księżyca, w tym 20 godzin na zewnątrz spacerując po jego powierzchni.

Był także rezerwowym pilotem statku Gemini 6, zapasowym pilotem CSM Apollo 7, i dublerem dowódców Apollo 13 i 17.

W styczniu 1973r. został przydzielone do Biura Delegatury Astronautów, zajmował się wyborem astronautów do przyszłych misji Space Shuttle.

Zadania przydzielone przed lotem Został mianowany szefem biura astronautów w styczniu 1975 r. Był odpowiedzialny za koordynację, planowanie i kontrolę działalności astronautów.
Na dowódcę STS-1 wytypowano go w marcu 1978r.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 06, 2010, 14:10 wysłana przez adam001d »

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 18, 2010, 23:58 »
T- 3,36 s - Zapłon SSME - 3
T- 0,24 s - Silniki osiągają 90% ciągu
T- 0,08 s - Zostaje odstrzelone ramię dostępu do ET, następuje zapłon SRB, odstrzelenie śrub mocujących i początek wznoszenia.
Taka pierdołka  :P ale czy nie powinno być:
T- 3,36 s - Zapłon SSME - 3
T+ 0,24 s - Silniki osiągają 90% ciągu
T+ 2,88 s - Zostaje odstrzelone ramię dostępu do ET, następuje zapłon SRB, odstrzelenie śrub mocujących
T+ 0,00 s - Reset zegara i początek wznoszenia.
http://www.jsc.nasa.gov/history/shuttle_pk/pk/Flight_001_STS-001_Press_Kit.pdf  (strona 12 i 13)

To chyba jedyna misja STS, która miała takie dziwne odliczanie. Zazwyczaj SSME startują w T- 6s a nie T-3.8 s.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-1 Columbia
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 18, 2010, 23:58 »