Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1377130 razy)

0 użytkowników i 12 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3210 dnia: Wrzesień 28, 2016, 10:00 »
Co do samej prezentacji - się dzieje. Więc Mr E. I SpaceX jednak chcą iść na całość. Z rozmachem przy którym Apollo wydaje się być spacerem po parku.

Obawiam się tego, co będzie teraz. Apollo był programem narodowym, na które poszły ogromne pieniądze podatników, był więc pod kontrolą. Zaś SpaceX nie musi przed nikim się tłumaczyć, skoro ma dać na to swoje pieniądze.

No ale właśnie, czy swoje? Skąd je weźmie, czy z zysków z F9 i FH? Obawiam się, że - jak wcześniej przewidywał Borys - pomysłem Muska jest wyciąganie pieniędzy podatników poprzez NASA. Czyli poprzez wpływanie na opinię publiczną, a za ich pośrednictwem na polityków, bo oni decydują, na co NASA ma przeznaczyć pieniądze. Wystarczy przekonać ich, że ITS jest lepszy/efektywniejszy/tańszy niż SLS. Oczywiście SpaceX nie dostanie kilkudziesięciu mld USD rocznie, a tyle byłoby potrzebne do realizacji jego wizji, ale na powolne klepanie latami BSR i utrzymanie wystarczy.

Offline sivasu

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 89
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3211 dnia: Wrzesień 28, 2016, 11:46 »


Co do samej prezentacji - się dzieje. Więc Mr E. I SpaceX jednak chcą iść na całość. Z rozmachem przy którym Apollo wydaje się być spacerem po parku.

Obawiam się tego, co będzie teraz. Apollo był programem narodowym, na które poszły ogromne pieniądze podatników, był więc pod kontrolą. Zaś SpaceX nie musi przed nikim się tłumaczyć, skoro ma dać na to swoje pieniądze.

No ale właśnie, czy swoje? Skąd je weźmie, czy z zysków z F9 i FH? Obawiam się, że - jak wcześniej przewidywał Borys - pomysłem Muska jest wyciąganie pieniędzy podatników poprzez NASA. Czyli poprzez wpływanie na opinię publiczną, a za ich pośrednictwem na polityków, bo oni decydują, na co NASA ma przeznaczyć pieniądze. Wystarczy przekonać ich, że ITS jest lepszy/efektywniejszy/tańszy niż SLS. Oczywiście SpaceX nie dostanie kilkudziesięciu mld USD rocznie, a tyle byłoby potrzebne do realizacji jego wizji, ale na powolne klepanie latami BSR i utrzymanie wystarczy.

Czemu zaraz wyciąganie pieniędzy? Nikt tu nikomu nic z kieszeni nie wyciąga ani do niczego nie zmusza.
Wydaje mi się, że na prezentacji Mr E. Rzucił kwotę $10 mld.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk


Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3212 dnia: Wrzesień 28, 2016, 11:49 »
Wczoraj odbyła się też konferencja Muska dla mediów, co ciekawsze tweety od Jeff Foust:

Cytuj
Musk: we’ll demonstrate fully autonomous docking capability next year. Once you have that, gives you on-orbit refueling ability.

Musk: you don’t want to travel to Mars in a Dragon. Volume like that of a car.

Musk: “optimistic” schedule calls for first crew launch in late 2024 and arrival in 2025. won’t be much later.

Musk: F9 anomaly investigation still top priority; “most vexing and difficult thing.” Ruled out all the obvious possibilities.

Musk: in the future there may be a NASA contract to support this,may not; would be a good thing if there was.

Musk: wouldn’t give high odds for the first Red Dragon landing on Mars:maybe 50%.

Musk: one goal for the Red Dragon missions is to find out what are the best ways to access Martian water.

Musk: we do have plans for a satellite constellation that could help to fund Mars; now is not the time to talk about it.

Musk: not too concerned about planetary protection; no sign of life on Martian surface. Planet we need to protect is Earth.

Musk: spaceship can serve as own abort system from booster, but on Mars, either you’re taking off or you’re not.

Musk: only have 3 grid fins and landing legs on booster for landing; that all you need. (Falcon 9 has 4)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3213 dnia: Wrzesień 28, 2016, 13:35 »
Na podstawie danych z prezentacji oraz artykułu w Wikipedii, spróbowałem oszacować koszt wyniesienia na niską orbitę kilograma ładunku przy pomocy ITS (w wersji wielokrotnego użytku, jak w przypadku tankowców). Wychodzi z grubsza 10$/kg, lub 3M$ za jeden start.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3213 dnia: Wrzesień 28, 2016, 13:35 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3214 dnia: Wrzesień 28, 2016, 13:38 »
Czemu zaraz wyciąganie pieniędzy? Nikt tu nikomu nic z kieszeni nie wyciąga ani do niczego nie zmusza.
Wydaje mi się, że na prezentacji Mr E. Rzucił kwotę $10 mld.

Wnioskuję tak z dotychczasowego przebiegu prac SpaceX. Na przykład w programie CCP, w którym NASA finansuje dostosowanie kapsuły Dragon do lotów załogowych, firma wyceniła swe prace łącznie na ponad 3 mld USD. Przy czym kwota ta nie obejmuje lotów do ISS, na które zawierane są osobne kontrakty (poza dwoma lotami testowymi). Oczywiście nikt nie zmuszał NASA do finansowania.

Zwracam też uwagę, że prace nad Dragonem 2 trwają od 2011 r., a do lotu testowego jeszcze "trochę" zostało. Tak więc na obiecany 2024/25 też trzeba patrzeć z odrobiną sceptycyzmu... Przypominam, że przed przystąpieniem do CCP Musk zapowiadał, że potrzebuje na to 3 lata, a będzie w najlepszym wypadku 7. Oczywiście zawsze są jakieś powody, np. zbyt niskie finansowanie...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3215 dnia: Wrzesień 28, 2016, 13:55 »
Na podstawie danych z prezentacji oraz artykułu w Wikipedii, spróbowałem oszacować koszt wyniesienia na niską orbitę kilograma ładunku przy pomocy ITS (w wersji wielokrotnego użytku, jak w przypadku tankowców). Wychodzi z grubsza 10$/kg, lub 3M$ za jeden start.

Zajrzałem na te stronę wiki i wyszło mi trochę inaczej :): 11 mln USD za misję (tabela w części "Cost", przy żywotności tysiąca startów) przy udźwigu 550 t na LEO, co daje 20 USD/kg. Zakładając, że koszt samej rakiety jest taki sam przy locie na LEO jak na Marsa. Ale to i tak byłaby niesamowicie niska kwota.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3216 dnia: Wrzesień 28, 2016, 14:14 »
Na podstawie danych z prezentacji oraz artykułu w Wikipedii, spróbowałem oszacować koszt wyniesienia na niską orbitę kilograma ładunku przy pomocy ITS (w wersji wielokrotnego użytku, jak w przypadku tankowców). Wychodzi z grubsza 10$/kg, lub 3M$ za jeden start.

Zajrzałem na te stronę wiki i wyszło mi trochę inaczej :): 11 mln USD za misję (tabela w części "Cost", przy żywotności tysiąca startów) przy udźwigu 550 t na LEO, co daje 20 USD/kg.

Jedna misja to aż sześć startów, co daje 1.8M$ za pojedynczy start pierwszego stopnia. Trzeba doliczyć koszty drugiego stopnia (wziąłem pod uwagę koszt tankowca, czyli 8M$ za pięć lotów, czyli 1.6M$ za jeden), co w sumie daje nieco ponad 3M$. Jeżeli ładunek wynosi 300 ton w wersji wielokrotnego użytku (550 jest w wersji z jednorazowym górnym stopniem), to mamy 10$/kg.
Można też policzyć inaczej - suma wszystkich kosztów (dane pod tabelką) wynosi 62M$. Odliczając koszt użycia pojazdu marsjańskiego (43M$ za misję) i dzieląc przez sześć startów, otrzymujemy nieco ponad 3M$ za lot.

Offline sivasu

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 89
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3217 dnia: Wrzesień 28, 2016, 14:31 »
Czemu zaraz wyciąganie pieniędzy? Nikt tu nikomu nic z kieszeni nie wyciąga ani do niczego nie zmusza.
Wydaje mi się, że na prezentacji Mr E. Rzucił kwotę $10 mld.

Wnioskuję tak z dotychczasowego przebiegu prac SpaceX. Na przykład w programie CCP, w którym NASA finansuje dostosowanie kapsuły Dragon do lotów załogowych, firma wyceniła swe prace łącznie na ponad 3 mld USD. Przy czym kwota ta nie obejmuje lotów do ISS, na które zawierane są osobne kontrakty (poza dwoma lotami testowymi). Oczywiście nikt nie zmuszał NASA do finansowania.

Zwracam też uwagę, że prace nad Dragonem 2 trwają od 2011 r., a do lotu testowego jeszcze "trochę" zostało. Tak więc na obiecany 2024/25 też trzeba patrzeć z odrobiną sceptycyzmu... Przypominam, że przed przystąpieniem do CCP Musk zapowiadał, że potrzebuje na to 3 lata, a będzie w najlepszym wypadku 7. Oczywiście zawsze są jakieś powody, np. zbyt niskie finansowanie...
Hm, wydaje mi się, że Spacex nie ma decydującego wpływu na tempo CCP.
Znasz kogoś kto robi szybciej i taniej?

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3218 dnia: Wrzesień 28, 2016, 14:54 »
Hm, wydaje mi się, że Spacex nie ma decydującego wpływu na tempo CCP.
Znasz kogoś kto robi szybciej i taniej?

Sądzę, że SpaceX ma decydujący wpływ na to jak szybko coś robi. NASA na pewno nie spowalnia tych prac :)

Nie chodzi o to, czy znam kogoś lepszego niż SpaceX. W ogóle w niczym nie skrytykowałem SpaceX. Wyraziłem tylko obawy, że prace nad ITS mogą pójść w takim kierunku jak napisałem, co wynika m.in. z obserwacji dotychczasowych prac firmy (nie piszę, że całej branży, bo przecież SpaceX ma zmieniać standardy).

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3219 dnia: Wrzesień 28, 2016, 16:25 »
Wydaje mi się, że dość szybko (w skali sektora kosmicznego) doszło by do weryfikacji jakiś nieprawidłowych założeń w SpaceX. Rynek z pewnością nie lubi próżni - nawet ten kosmiczny - i SpaceX ma już dużego konkurenta w postaci BO. Za chwilę się okaże, że pojawi się jeszcze inna konkurencja, zupełnie inaczej podchodząca do tematu.


Osobiście nie wydaje mi się, aby NASA/USA było jakimkolwiek znaczącym źródłem dla ITS - mają przecież SLS, o którym wczoraj Bolden na spotkaniach po prezentacji Muska mówił często i gęsto.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3220 dnia: Wrzesień 28, 2016, 17:20 »
Mi się natomiast w oczy rzuciła inna rzecz. Pojazd, którego wizję przedstawił wczoraj Musk nadaje się oczywiście do eksploracji naszego boskiego Układu (Marsa, księżyców Saturna i Jowisza itp.). Z tego punktu widzenia to absolutna rewolucja. Wydaje mi się jednak, że jeszcze bardziej nadaje się do czego innego, i kto wie czy to nie jest podstawowym celem biznesowym SpaceX na tą chwilę.

Przecież ITS to wzorcowy statek wycieczkowy. Musk ani razu się nie zająknął o takim jego zastosowaniu, ale kilka jego cech wręcz narzuca takie myślenie o pojeździe.

Te duże okna. Te plany restauracji, miejsc do rekreacji na statku i dążenie, żeby przebywanie na nim to był "fun".

I wreszcie najważniejsze: masowość. To bydlę ma zabierać na pokład 100 osób jednocześnie. Może w całości - i pierwszy, i drugi stopień - wrócić na Ziemię. Wielokrotnie. Potanić wylot na orbitę turysty - masowego już - ze względu na ogromną ilość osób, jakie w trakcie swojej służby mógłby obsłużyć jeden statek.

Policzmy sobie:  I i II stopień kosztować mają łącznie 430mln$. Niech te rachunki będą wyższe i dojdą do 600mln. Zakładając 100 startów na LEO każdego, na jeden start wychodzi 6mln.

Powiedzmy bardzo z grubsza, że 2mln na lot wyniosą koszty organizacji lotów, paliwa, promocji i sprzedaży, etc.
Łącznie 8mln na lot orbitalny.

wyślijmy statek na LEO z 90 gośćmi, którzy kupili bilet. Dajmy na to - 5-7 dniowy pobyt na orbicie. Plus 10 osób załogi - piloci, stewardessy, itp. Koszt biletu - 200k$.

90x0,2 daje nam 18mln$ z każdego lotu. Po odliczeniu kosztów 10mln na czysto.

Niech lata flota 10 takich statków i przez ok. 8 lat wykona 1000 lotów startując raz na miesiąc. W ciągu 8 lat znalezienie 90 000 ludzi chętnych na tydzień na orbicie za 200k nie powinno być problemem. Po 8 latach Musk ma 10 mld$ na czysto w kieszeni oraz zamortyzowaną flotyllę ITSów, którą może częściowo użyć (np. przynajmniej 1 pierwszy człon) do organizacji misji marsjańskiej. Czyli sama misja jest zdecydowanie tańsza, a do tego mamy maszynkę do robienia pieniędzy mogącą zasilać projekty eksploracyjne na dłuższą metę.


Kolonizacja Marsa to jeszcze może być daleka przyszłość, ale masowa turystyka na orbicie tuż-tuż.

O lotach suborbitalnych w stylu VG, XCORa i innych niedoróbek możemy raczej zapomnieć. Skala, masowość i niskie koszty jednostkowe - tu Elon bije na głowę pozostałe wizje.

Pytanie za 100 punktów - co na to Bezos i jego Blue Origin?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 28, 2016, 17:22 wysłana przez Tantal »

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3221 dnia: Wrzesień 28, 2016, 17:25 »
Póki obracamy się w technologii napędu chemicznego i rakietach pionowego startu to ja poczekam aż F9 i FH będą rakietami, które latają pi razy oko zgodnie z harmonogramem. Bo to aktualnie ma SpaceX i jest z tymi nosicielami "w czarnej dupie". Taka konkluzja przy piwku.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3222 dnia: Wrzesień 28, 2016, 17:34 »
[...]Przecież ITS to wzorcowy statek wycieczkowy. Musk ani razu się nie zająknął o takim jego zastosowaniu, ale kilka jego cech wręcz narzuca takie myślenie o pojeździe.

Te duże okna. Te plany restauracji, miejsc do rekreacji na statku i dążenie, żeby przebywanie na nim to był "fun".

I wreszcie najważniejsze: masowość. To bydlę ma zabierać na pokład 100 osób jednocześnie. Może w całości - i pierwszy, i drugi stopień - wrócić na Ziemię. Wielokrotnie. Potanić wylot na orbitę turysty - masowego już - ze względu na ogromną ilość osób, jakie w trakcie swojej służby mógłby obsłużyć jeden statek.

Policzmy sobie:  I i II stopień kosztować mają łącznie 430mln$. Niech te rachunki będą wyższe i dojdą do 600mln. Zakładając 100 startów na LEO każdego, na jeden start wychodzi 6mln.

Powiedzmy bardzo z grubsza, że 2mln na lot wyniosą koszty organizacji lotów, paliwa, promocji i sprzedaży, etc.
Łącznie 8mln na lot orbitalny.

wyślijmy statek na LEO z 90 gośćmi, którzy kupili bilet. Dajmy na to - 5-7 dniowy pobyt na orbicie. Plus 10 osób załogi - piloci, stewardessy, itp. Koszt biletu - 200k$.

90x0,2 daje nam 18mln$ z każdego lotu. Po odliczeniu kosztów 10mln na czysto.

Niech lata flota 10 takich statków i przez ok. 8 lat wykona 1000 lotów startując raz na miesiąc. W ciągu 8 lat znalezienie 90 000 ludzi chętnych na tydzień na orbicie za 200k nie powinno być problemem. Po 8 latach Musk ma 10 mld$ na czysto w kieszeni oraz zamortyzowaną flotyllę ITSów, którą może częściowo użyć (np. przynajmniej 1 pierwszy człon) do organizacji misji marsjańskiej. Czyli sama misja jest zdecydowanie tańsza, a do tego mamy maszynkę do robienia pieniędzy mogącą zasilać projekty eksploracyjne na dłuższą metę.[...]

Gdy zobaczyłem tę mnogość okienek i jedno wielkie w ITS to też od razu taka myśl przyszła mi do głowy, że nie bez powodu się one tam znalazły, a tylko dla turystów  :) A więc popieram koncepcję że pierwsze komercyjne egzemplarze ITS będą najprawdopodobniej statkami wycieczkowymi latającymi na LEO, a nie będą służyły do masowych transportów na Marsa. Pytanie tylko - dlaczego Musk wprost o tym nie powiedział...?

Offline tisher

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 81
  • LOXem i ropą! ;)
    • Blog o rowerach elektrycznych
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3223 dnia: Wrzesień 28, 2016, 17:47 »
Myślę, że mars to dopiero początek.
To co Panie i Panowie, rezerwujemy bilet w nieznane? :)

KLIK:
Mój blog o rowerach elektrycznych: Ebike Blog

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3224 dnia: Wrzesień 28, 2016, 18:53 »
Przecież ITS to wzorcowy statek wycieczkowy. Musk ani razu się nie zająknął o takim jego zastosowaniu, ale kilka jego cech wręcz narzuca takie myślenie o pojeździe.

Te duże okna. Te plany restauracji, miejsc do rekreacji na statku i dążenie, żeby przebywanie na nim to był "fun".

To są wodotryski na potrzeby animacji, podchodziłbym do nich z dużą rezerwą. Wnętrze na pewno nie będzie jedną dużą przestrzenią z wielkimi oknami, ponieważ wtedy jedna dziura oznaczałaby dekompresję całego pojazdu. Będzie wiele mniejszych pomieszczeń podzielonych ciśnieniowymi grodziami, bo tak jest po prostu bezpieczniej.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3224 dnia: Wrzesień 28, 2016, 18:53 »