Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1377116 razy)

0 użytkowników i 10 Gości przegląda ten wątek.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3240 dnia: Wrzesień 29, 2016, 18:08 »
[...] 8. Szkoda, że Musk nic nie wspomniał o lądowaniu ITS na Księżycu. To także byłoby wielkim wydarzeniem, zwłaszcza jeśliby było przeprowadzone przed misją na Marsa. [...]
Ano właśnie. Czy ITS nie sprawdziłby się także jako dostawca modułów do bazy księżycowej? Niewiele lotów musiałby wykonać przy takim udźwigu. Dowóz dużej ilości zaopatrzenia też nie stanowiłby wtedy żadnego problemu. No i ten koszt transportu który jak Musk obiecuje byłby wielokrotnie niższy niż przy zastosowaniu obecnie istniejących, a nawet dopiero konstruowanych rakiet. No niech by na początek był powiedzmy tylko o połowę niższy to przecież i tak byłaby to duża oszczędność.

Offline gelo

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 217
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3241 dnia: Wrzesień 29, 2016, 23:52 »
Myślę, że nie istnieje zapotrzebowanie na ładunki 500 ton na LEO, ale dlatego, że nikomu nie przyszło do głowy, że może w bliskiej przyszłości istnieć coś, co mogłoby realizować takie misje. Może ktoś chciałby wysyłać stutonowe ładunki, ale wie, że lot rakietą a'la Saturn V byłby zbyt drogi. Ale gdy pojawi się ten gigant, to znajdą się i nowe pomysły - bo już można je zrealizować.

Jeśli koszt startu będzie faktycznie taki niski to opłacalne będzie wynieść więcej zapasów za jednym razem, może wiele satelitów na raz, bo będzie taniej zabrać dużo paliwa na zmianę orbity. Może jakiś system typu porzucony Jupiter-Exoliner. Stację Bigelowa w większym formacie. Tankowiec do satelitów. "Sprzątacz" orbity. Sondę która poleci do Urana 5 razy szybciej, bo koszty zabrania paliwa nie będą przerażające. A może jakaś firma pokusi się o wysłanie człowieka i habitat na Księżyc... po co w wielu lotach, skoro w jednym jest taniej. Wiem, że to nie takie proste, ale szanse są...

Jeśli SpaceX zbuduje, przetestuje, wykaże niezawodność ITS, a cena będzie faktycznie dobra, to myślę, że chętnych może się znaleźć multum. Mam nadzieję...

Offline eRKa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 200
  • Windą do nieba :)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3242 dnia: Wrzesień 30, 2016, 11:57 »
Marek spekuluje o możliwościach przyszłego Falcona 9:
Cytuj
zupełnie nowy Falcon 9 – zakładam że zarówno pierwszy jak i drugi stopień będzie zbudowany z włókien węglowych, będzie zasilany ciekłym metanem i będzie używał Raptorów. Udźwig takiej rakiety prawdopodobnie przewyższy możliwości Falcona Heavy
Całość: http://florydziak.com/blogger/2016/09/falcon-9-i-falcon-heavy-2-0.html

Tak się zastanawiam jaki wtedy będzie nowy udźwig FH i czy aby nie zbliżony do SLS'a.

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3243 dnia: Wrzesień 30, 2016, 14:24 »
Tak się zastanawiam jaki wtedy będzie nowy udźwig FH i czy aby nie zbliżony do SLS'a.

W przypadku F9 w grę mogłaby wchodzić wersja z dwoma albo trzeba Raptorami w pierwszym stopniu, a to by z grubsza dawało 25 lub 40 ton udźwigu na LEO. Dla FH należy te wartość pomnożyć przez trzy.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3243 dnia: Wrzesień 30, 2016, 14:24 »

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8600
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3244 dnia: Wrzesień 30, 2016, 15:40 »
Wówczas Falcon Heavy prześcignie udźwigiem Saturna V  :D Czemu nikt wcześniej nie pracował nad silnikami na metan/tlen skoro daje to spory przyrost nośności rakiet?

Offline sivasu

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 89
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3245 dnia: Wrzesień 30, 2016, 15:52 »
Wówczas Falcon Heavy prześcignie udźwigiem Saturna V  :D Czemu nikt wcześniej nie pracował nad silnikami na metan/tlen skoro daje to spory przyrost nośności rakiet?
Pracowali. Nawet BE-4 od New Glenna jest na metan. Wydaje mi się, że to nie kwestia wyboru paliwa tylko agresywnego projektu silnika (ciśnienie w komorze jak w piekle) i zastosowanej konstrukcji (Full flow staged combustion - to pierwszy taki silnik, który ma szansę trafić do użytku).

Co do F9 z Raptorami - raczej wątpię czy się wydarzy. Zmiana paliwa oznacza przebudowę całej rakiety. Plus lądowanie będzie jeszcze  trudniejsze z uwagi na 3-krotnie większy ciąg (T/W)

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2016, 15:54 wysłana przez sivasu »

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3246 dnia: Wrzesień 30, 2016, 15:58 »
Co do F9 z Raptorami - raczej wątpię czy się wydarzy. Zmiana paliwa oznacza przebudowę całej rakiety.

Z drugiej strony, można by zrezygnować z produkcji Merlinów.

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1154
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3247 dnia: Wrzesień 30, 2016, 16:06 »
Tymczasem: http://florydziak.com/blogger/2016/09/ula-nie-proznuje.html -> chyba należało się tego spodziewać ...

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1154
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3248 dnia: Wrzesień 30, 2016, 17:11 »
Szczątki drugiego stopnia z początku roku spadły na teren zabudowany: http://spaceflight101.com/falcon-9-jcsat-16/spacex-rocket-parts-rain-down-over-indonesia/

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3249 dnia: Wrzesień 30, 2016, 17:44 »
Szczątki drugiego stopnia z początku roku spadły na teren zabudowany: http://spaceflight101.com/falcon-9-jcsat-16/spacex-rocket-parts-rain-down-over-indonesia/

Ciekawa informacja, bo pokazuje, że elementy drugiego stopnia Falcona 9 są zdolne przejście przez atmosferę i są w stanie wyrządzić jakieś szkody. Ten wykres na tej podlinkowanej stronie jest także ciekawy!

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5267
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3250 dnia: Październik 05, 2016, 09:17 »
Może nie wszystkie informacje przynależą do tego wątku, ale niektóre na pewno. Gwynn Shotwell oznajmiła, że:

'We do anticipate being back in flight this yr w/ a couple of flights.'

None of our failures were related to changes to rocket. It's OK to fail in demos, not OK to fail on customer missions.

Goal is still to fly 1st Commercial Crew Dragon next year.

First Falcon Heavy should fly by mid- next year. We'll need at least one more landing pad

Are we 100% sure June 2015 failure was due to strut? No. Are we 99.9% sure? Yes. You look at preponderance of evidence.

Our satellite Internet constellation 'is still pretty TBD.' Ground terminal cost remains challenge as it has been for others.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3251 dnia: Październik 05, 2016, 09:55 »
Astropl, przesunąłem Twój post do tego wątku - moim zdaniem tutaj jest jego miejsce. :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3252 dnia: Październik 05, 2016, 09:57 »
'We do anticipate being back in flight this yr w/ a couple of flights.'

Urzędowy optymizm?

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3253 dnia: Październik 06, 2016, 20:25 »
W uzupełnieniu do posta astropl cały wywiad z Gwynne Shotwell można znaleźć na stronie SpaceNews: http://spacenews.com/spacexs-shotwell-on-falcon-9-inquiry-discounts-for-reused-rockets-and-silicon-valleys-test-and-fail-ethos/

Z dodatkowych ciekawszych informacji:

- awaria była najprawdopodobniej związana z eksplozją COPV (zbiornik helu), jednak przyczyn upatrują nie w ewentualnej wadliwej konstrukcji, a w procedurach tankowania, co jednocześnie miałoby umożliwić szybkie wyeliminowanie problemu i powrót do startów,
- dużo testują w Teksasie (plotki mówią, ze podobno udało im się odtworzyć problem), dzięki czemu mają wiele nowych danych,
- stopień z JCSAT-14 został już uruchomiony 8 razy, z czego w połowie przypadków był testowany z większym ciągiem niż w czasie zasadniczej misji,
- na loty na używanych stopniach chcą oferować 10% zniżki (to raczej niewiele, biorąc pod uwagę, że wcześniej mówiło się o 30%, a jeszcze wcześniej nawet 50%).

Offline Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 542
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3254 dnia: Październik 06, 2016, 20:50 »
W uzupełnieniu do posta astropl cały wywiad z Gwynne Shotwell można znaleźć na stronie SpaceNews: http://spacenews.com/spacexs-shotwell-on-falcon-9-inquiry-discounts-for-reused-rockets-and-silicon-valleys-test-and-fail-ethos/

Z dodatkowych ciekawszych informacji:

- awaria była najprawdopodobniej związana z eksplozją COPV (zbiornik helu), jednak przyczyn upatrują nie w ewentualnej wadliwej konstrukcji, a w procedurach tankowania, co jednocześnie miałoby umożliwić szybkie wyeliminowanie problemu i powrót do startów,
- dużo testują w Teksasie (plotki mówią, ze podobno udało im się odtworzyć problem), dzięki czemu mają wiele nowych danych,
- stopień z JCSAT-14 został już uruchomiony 8 razy, z czego w połowie przypadków był testowany z większym ciągiem niż w czasie zasadniczej misji,
- na loty na używanych stopniach chcą oferować 10% zniżki (to raczej niewiele, biorąc pod uwagę, że wcześniej mówiło się o 30%, a jeszcze wcześniej nawet 50%).

Ciekawy jestem o ile wzrośnie cena ubezpieczenia takiego startu (o ile w ogóle ubezpieczą).

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3254 dnia: Październik 06, 2016, 20:50 »