Trochę nowych informacji -
Prace nad mini-wahadłowcem Dream Chaser"Firma Sierra Nevada Corp. (SNC), partner przemysłowy amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, osiągnęła ostatnio jeden ze swoich 12 kroków milowych, dostarczając szkielet pierwszego mini-wahadłowca Dream Chaser do swoich zakładów w Louisville (Kolorado, USA), gdzie odbywać się będą dalsze prace, takie jak integracja z drugorzędnymi systemami. Prace odbywają się zgodnie z kontraktem SAA (Space Act Agreement) w ramach programu CCP (Commercial Crew Program) agencji NASA.
Egzemplarz testowy statku Dream Chaser, będący pełnowymiarowym prototypem skrzydlatego mini-wahadłowca, wykorzystany będzie w zbliżających się testach, kiedy Sierra Nevada będzie starała się osiągnąć kolejne kroki milowe programu stymulującego rozwój załogowych statków i systemów, o nazwie CCDev-2 (Commercial Crew Development Round 2).
Dream Chaser zbudowany jest w całości z kompozytów. Statek zaprojektowany został przez zespół inżynierów z Sierra Nevada, natomiast budowany jest we współpracy z przedsiębiorstwami AdamWorks (Centennial, Kolorado), Applied Composite Technology (Gunnison, Utah) i Scaled Composites (Mojave, Kalifornia), znanej m.in. z budowy statku SpaceShipOne i SpaceShipTwo.
Testy atmosferyczne statku Dream Chaser w ramach programu CCDev2 przeprowadzane będą przy wsparciu personelu ośrodka badawczego Dryden Flight Research Center agencji NASA (Edwards, Kalifornia) zgodnie z kontraktem RSAA (Reimbursable Space Act Agreement). Pierwsze testy aerodynamiczne w locie (później także zrzuty i loty swobodne) będą przeprowadzane pod samolotem WhiteKnightTwo firmy Virgin Galactic.
Trzy miesiące temu Sierra Nevada Corp. zawarła umowę SAA z ośrodkiem Marshall Space Flight Center agencji NASA na wykorzystywanie tunelu aerodynamicznego do testów budowanego mini-wahadłowca Dream Chaser. W urządzeniu tym będzie można sprawdzić zachowanie statku przy jego prędkościach wynoszących od Mach 0,2 do Mach 5 (244 – 6133 km/h). SNC wejdzie tym samym w posiadanie danych na temat reakcji statku w odpowiedzi na różne prędkości w locie oraz warunki atmosferyczne. Ośrodek Marshall’a zapewni wsparcie przy zagadnieniach inżynieryjnych czy obróbce danych pochodzących z testów.
Nad operacjami lotniczymi w firmie Sierra Nevada kontrolę sprawuje Steve Lindsey, Dyrektor Operacji Lotniczych, który dołączył do przedsięwzięcia w zeszłym roku. Lindsey jest weteranem pięciu misji promów kosmicznych i w 2011 roku opuścił agencję NASA, w której przez ostatnie 3 lata był Dyrektorem Biura Astronautów.
Osiągnięcie kolejnego milowego kroku stanowi dobry wyznacznik stanu prac prowadzonych przez prywatne przedsiębiorstwo, które w przyszłości może zapewnić Amerykanom dostęp do niskiej orbity ziemskiej LEO (Low Earth Orbit) za pomocą swoich statków Dream Chaser."