Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1137667 razy)

0 użytkowników i 14 Gości przegląda ten wątek.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #795 dnia: Luty 07, 2019, 15:46 »
Starship biedzie miał jakiś LAS?

Co to jest LAS?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #796 dnia: Luty 07, 2019, 15:50 »
Chodzi pewnie o system ratunkowy?

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #797 dnia: Luty 07, 2019, 16:10 »
W 2023 Starshipem poleci Japończyk z 6-8 osobami na pokładzie. Jak dodamy do tego jeszcze dwóch pilotów to mamy załogę 9-11 osób, czyli około 10-tki. Myślę, że liczbę 100 osób można włożyć między bajki. 10 to góra.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #798 dnia: Luty 07, 2019, 16:21 »
Też tak myślę, że 100 to liczba teoretyczna na zasadzie, że tylu da się tam zmieścić, ale w praktyce jak poleci 10 to już będzie dużo. Co do LAS to podobnie jak u wahadłowców :) Będą polegać na niezawodności i przewymiarowaniu, choć Statek może mieć teoretycznie możliwość oddzielenia od boostera w trakcie startu. Ale jeśli będzie coś nie tak z samym BFS to już problem.

Cytuj
Elon: Oh launch abort, the spacecraft itself is capable of aborting from the booster, the erm… Launch abort on the spaceship itself is kinda pointless, if you’re on Mars you’re taking off or you’re not taking off. You know, parachutes don’t work too well and [you can’t have] some standard abort system, and just how do you abort 100 people it’s just not feasible, the key is to make the spaceship itself extremely safe and reliable, and have redundancy in the engines, high safety margins and have [it be] well tested. Much like a commercial airliner. Like they don’t give you parachutes.

Q: But you’re saying the vehicle itself would be able to separate from the booster?

Elon: Yeah, the spaceship could separate from the booster and fly away from the booster if there’s a problem at the booster level.
https://toaster.cc/2016/10/04/IAC_Press-Conf-Transcript/

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #798 dnia: Luty 07, 2019, 16:21 »

Offline Max J.

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 29
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #799 dnia: Luty 07, 2019, 16:29 »
Ciekawe skojarzenie:

Mnie ten obiekt kojarzy się z lotką do badmintona.

Offline eRKa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 200
  • Windą do nieba :)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #800 dnia: Luty 07, 2019, 16:56 »
Ale jeśli będzie coś nie tak z samym BFS to już problem.

Wątpliwe, żeby kiedykolwiek był tworzony system ratunkowy dla Starshipa - on sam w sobie będzie działał jak LAS w Dragon 2.
Z drugiej strony oddzielająca się kabina działająca jak kapsuła ratunkowa była by bardzo ciekawym rozwiązaniem ::)

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #801 dnia: Luty 07, 2019, 17:30 »
Wątpliwe, żeby kiedykolwiek był tworzony system ratunkowy dla Starshipa - on sam w sobie będzie działał jak LAS w Dragon 2.

Starship nie będzie miał nic wspólnego z LAS.W razie pożaru boostera na wyrzutni nie wystartuje jak Dragon podczas pad abort test.

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #802 dnia: Luty 07, 2019, 17:45 »
Takie nieśmiałe pytanie ode mnie, Starship ma zabrać ze sobą 100 osób na marsa, co trochę mnie zaskoczyło bo myślałem że zmniejszą tą liczbę wraz ze zmniejszającymi się gabarytami.

Objętość załogowego BFR ma wynosić ponad 1000 m3 - wystarczy dla stu osób i zapasów na podróż. Udźwig pojedynczej rakiety nie jest aż tak istotny, skoro paliwo, ładunek i prawdopodobnie załoga będą dowożone w wielu startach, na raty.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #803 dnia: Luty 07, 2019, 17:49 »
Wątpliwe, żeby kiedykolwiek był tworzony system ratunkowy dla Starshipa - on sam w sobie będzie działał jak LAS w Dragon 2.

Starship nie będzie miał nic wspólnego z LAS.W razie pożaru boostera na wyrzutni nie wystartuje jak Dragon podczas pad abort test.

Według cytatu Muska z wyżej wychodzi, że jednak może tak wystartować, oczywiście nie będzie to na pewno tak gwałtowne i szybkie oddzielenie jak przy użyciu LAS.

Te 100 osób o których piszecie to ma być maksymalny ilość zabierana ale dopiero na etapie kolonizacji. Czyli mówimy tu o późniejszym etapie kiedy mamy już tam małe miasto i skupiamy się na przerzucaniu maksymalnej ilości osób za jednym razem. W początkowych etapach większość ładunku to będzie raczej sprzęt niż ludzie;)

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #804 dnia: Luty 07, 2019, 18:24 »
Według cytatu Muska z wyżej wychodzi, że jednak może tak wystartować, oczywiście nie będzie to na pewno tak gwałtowne i szybkie oddzielenie jak przy użyciu LAS.
Ja zrozumiałem to jako oddzielenie się od boostera w czasie lotu.Wtedy oczywiście mogą to zrobić ale raczej siłą bezwładności po wyłączeniu silników boostera(tu przewaga nad rakietami SRB w promach)o ile wcześniej nie eksploduje.

Na ziemi nie jest to możliwe.Policzmy:
Dragon 2 ważący ok 10 ton jako LAS wykorzystuje 8 silników superdraco wytwarzających łącznie 56 ton ciągu.
Starship ważący według wikipedii 1335 ton będzie miał 6 Raptorów wytwarzających tylko 1200 ton ciągu (docelowo 1500 ton )
On się początkowo nawet nie oderwie od ziemi.Skuteczny system ucieczkowy musi mieć ogromną nadwyżkę mocy i zadziałać błyskawicznie.Silniki główne się do tego nie nadają

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #805 dnia: Luty 07, 2019, 18:54 »
Chyba coś źle liczysz bo sam Starship był/jest w stanie osiągnąć orbitę bez boostera przy minimalnym lub zerowym ładunku. Nie wiem jak się to zmieniło po przejściu na stal. Zresztą sam Starship będzie przecież testowany przynajmniej w lotach suborbitalnych więc zdecydowanie może oderwać się od Ziemi.

Tymczasem silnik Raptor osiągnął minimalną moc potrzebną do obsługi Starshipa i Super Heavy. Po zastosowaniu ultrachłodnego paliwa powinien dostać jeszcze z 10-20% mocy więcej.

https://twitter.com/elonmusk/status/1093423297130156033

Cytuj
Elon Musk

Verified account
 
@elonmusk
 9h9 hours ago
More
Design requires at least 170 metric tons of force. Engine reached 172 mT & 257 bar chamber pressure with warm propellant, which means 10% to 20% more with deep cryo.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #806 dnia: Luty 07, 2019, 19:08 »
Chyba coś źle liczysz bo sam Starship był/jest w stanie osiągnąć orbitę bez boostera przy minimalnym lub zerowym ładunku
Ale co ja tu mogę źle liczyć?Prosta matematyka.Znamy max ciąg Raptora i o ile dane z wikipedii są prawdziwe ( https://en.wikipedia.org/wiki/BFR_(rocket)#Launch_vehicle_specifications_and_performance ) to Starship nie oderwie się sam od ziemi.Chyba że zwiększą ciąg Raptora do planowanych 250 ton lub odchudzą/zatankują statek mniejszą ilością paliwa do testowych lotów suborbitalnych.
Zresztą to nie ma znaczenia bo stosunek ciągu silników Starshipa do masy własnej będzie w okolicach 1:1 a wiemy na przykładzie Dragona że system ucieczkowy musi mieć minimum 5:1

Offline eRKa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 200
  • Windą do nieba :)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #807 dnia: Luty 08, 2019, 08:48 »
Starship nie będzie miał nic wspólnego z LAS.W razie pożaru boostera na wyrzutni nie wystartuje jak Dragon podczas pad abort test.

Bardziej tu myślałem o sytuacji typu "flight abort test". Z wyrzutni faktycznie nie bardzo jest jak. Starship nie ma bocznych silników jak Dragon 2 (poza reakcyjnymi) tylko główne na dole, które przykrywa booster i który najpierw musi się odłączyć. No i druga kwestia to brak nadwyżki mocy.

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1264
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #808 dnia: Luty 11, 2019, 07:45 »
Podczas dzisiejszego testu silnik Raptor osiągnął rekordowe ciśnienie robocze - 268,9 bar, co jest wartością wyższą od osiągów rosyjskiego RD-180.



https://twitter.com/elonmusk?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1092272377889738753&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.kosmonautix.cz%2F2019%2F02%2Fprvni-zazeh-motoru-raptor%2F

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #809 dnia: Luty 11, 2019, 08:07 »
I jak tu nie kochać SPACE X i Elona?  8)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #809 dnia: Luty 11, 2019, 08:07 »