Autor Wątek: STS-133  (Przeczytany 505898 razy)

0 użytkowników i 7 Gości przegląda ten wątek.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: STS-133
« Odpowiedź #645 dnia: Grudzień 23, 2010, 19:06 »
Przy zbiorniku ruszyły już prace i mamy dwa, dość rzadko spotykane ujęcia z wewnątrz intertanknu:



"CAPE CANAVERAL, Fla. -- Preparations are under way in the Vehicle Assembly Building at NASA's Kennedy Space Center in Florida to examine space shuttle Discovery's external fuel tank. Shown here, is the inside of the tank's intertank region. Technicians will begin to remove thermal sensors that will give engineers data about the changes the tank went through during the loading and draining of super-cold propellants during a tanking test on Dec. 17. Engineers also will examine 21-foot-long support beams, called stringers, on the outside of the tank's intertank region. Also on the agenda, is to re-apply foam to the outside of the tank. "



"CAPE CANAVERAL, Fla. -- Work platforms are set up in the intertank of space shuttle Discovery's external fuel tank, which is being worked on and examined in the Vehicle Assembly Building at NASA's Kennedy Space Center in Florida. Discovery's next launch opportunity to the International Space Station on the STS-133 mission is no earlier than Feb. 3, 2011. "

"Przystrojony" External Tank:



I zeskrobywanie pianki:

« Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2010, 20:32 wysłana przez jmvh »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #646 dnia: Grudzień 23, 2010, 20:51 »
Fajnie i nietypowe zdjęcia :) Ciekaw jestem ile tych sensorów (z 89 sztuk które były zainstalowane na całym ET) jest widocznych w tym jednym obszarze na zdjęciu?

Niewytłumaczalna anomalia, czyli jednostkowe zdarzenie, które ma nikłą szansę powtórki?

Zdaje się, że tak. Może dziś znajdę więcej czasu, celem zagłębienia się w szczegóły.

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5266
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #647 dnia: Grudzień 30, 2010, 20:30 »
Skan zakończony, kolejne trzy podłużnice pęknięte... :(

Discovery Tank Scans Complete, New Small Cracks Detected

Technicians in the Vehicle Assembly Building at NASA’s Kennedy Space Center
in Florida are essentially done with the latest round of X-ray type image
scans of space shuttle Discovery's external fuel tank.

The computed radiography images of all 108 support beams, called stringers,
on the outside of the external tank’s intertank section, which technicians
began taking Sunday, are being evaluated by engineers.

However, preliminary analysis indicates small cracks were detected on the
tops of three stringers on panel 6, which is on the opposite side of the
tank from Discovery. The newly detected cracks currently are under
evaluation and there has been no decisions on what affect, if any, these
cracks will make on future plans.

The new data, along with previous testing and analysis, will help engineers
and managers determine what caused other small cracks on the tops of two
stringers during Discovery’s launch countdown on Nov. 5.

Space Shuttle Program managers are meeting this afternoon to decide whether
testing and analysis indicate modifications are needed on some of the
stringers. If required, modifications would begin next Monday (Jan. 3).
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2640
  • "Jutro to dziś, tyle że jutro" Sławomir Mrożek
Odp: STS-133
« Odpowiedź #648 dnia: Grudzień 30, 2010, 21:06 »
Skan zakończony, kolejne trzy podłużnice pęknięte... :(

Wygląda na to, że albo wyjątkowo w tym zbiorniku "coś" spowodowało takie usterki i do tej pory nie wiadomo co, albo jest to w miarę często występująca usterka, o której - z powodu jednorazowości zbiornika - nikt nigdy się nie dowiedział.
Tym razem jednak pękła też pianka (bo w jednym miejscu pęknięcie okazało się wyjątkowo duże) i teraz jest problem.
Warto zauważyć, że gdyby nie to duże pęknięcie, to te pozostałe o których wspomniał astropl prawdopodobnie "wystartowałyby" razem z wahadłowcem i nigdy o nich byśmy się nie dowiedzieli.

The Dark Side of the Moon

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-133
« Odpowiedź #648 dnia: Grudzień 30, 2010, 21:06 »

Offline KP

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 760
  • Ale to wszystko ciekawe
Odp: STS-133
« Odpowiedź #649 dnia: Styczeń 04, 2011, 21:00 »
Powstał filmik z prac nad zbiornikiem




Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #650 dnia: Styczeń 06, 2011, 19:06 »
Gorąca wiadomość sprzed chwili (via twitter NSF):

STS-133 UPDATE: PRCB recommends (but requires further work/data) radius block installation on over 100 stringers. Article in work.

Czyli koniec lutego?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #651 dnia: Styczeń 06, 2011, 20:13 »
Chyba jednak koniec lutego:

STS-133 UPDATE: PRCB ends and SSP managers may be slipping the launch date anyway. NOT official. More soon.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #652 dnia: Styczeń 06, 2011, 22:09 »
Opóźnienie do końca lutego!

STS-133 UPDATE: Launch slipping to either NET Feb 24 or 27. Official slip not until next week so ISS can work Feb 24th. Article in 30 min

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2640
  • "Jutro to dziś, tyle że jutro" Sławomir Mrożek
Odp: STS-133
« Odpowiedź #653 dnia: Styczeń 06, 2011, 23:58 »
Opóźnienie do końca lutego!

STS-133 UPDATE: Launch slipping to either NET Feb 24 or 27. Official slip not until next week so ISS can work Feb 24th. Article in 30 min


To chyba zaczyna nam się robić rekord opóźnienia... no cóż.
The Dark Side of the Moon

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: STS-133
« Odpowiedź #654 dnia: Styczeń 07, 2011, 00:25 »
Opóźnienie do końca lutego!

STS-133 UPDATE: Launch slipping to either NET Feb 24 or 27. Official slip not until next week so ISS can work Feb 24th. Article in 30 min
To chyba zaczyna nam się robić rekord opóźnienia... no cóż.

A więc będą dodawać wzmocnienia typu 'radius-block' do wszystkich 108 podłużnic. Ja właściwie nie narzekam - to na pewno przełoży się na wzrost zaufania do stanu zbiornika i jego zachowania w czasie tankowania/lotu na orbitę.

Przed awarię forum (a potem możliwość odwiedzania tylko przez proxy) nie mogłem podrzucić tutaj wczorajszego artykułu z kosmo, gdzie opisany jest bardziej szczegółowo cały problem.

W dużym skrócie wspomniana modyfikacja polegać będzie na instalacji dodatkowych wzmocnień w miejscach nitowań podłużnic. Pęknięcia wystąpiły w okolicy pięciu podłużnic, o decyzji dot. modyfikacji na 34 kolejnych podłużnicach informuje poniższy artykuł. Dzisiaj dowiedzieliśmy się, że prace obejmą także pozostałe podłużnice (w liczbie 69). Łącznie daje nam to wszystkie 108 podłużnic na całym obwodzie międzyzbiornika (intertank). Modyfikacje, z tego co rozumiem, mają objąć tylko górne części tych podłużnic (pod zbiornikiem LOX). Zapodaje całość artykułu:

"W poniedziałek menedżerowie NASA poinstruowali inżynierów, aby kontynuowali prace związane z naprawą czterech nowych pęknięć. Zostały one wykryte w okolicach trzech strukturalnych żeber (tzw. podłużnic) w trakcie przeprowadzania prześwietleń rentgenowskich zbiornika zewnętrznego ET-137 pod koniec grudnia. Zadecydowano także o dodaniu wzmocnień do 34. podłużnic, zlokalizowanych w miejscu połączeń zbiornika ET z rakietami pomocniczymi SRB, z uwagi na największe przeciążenia działające na te rejony w czasie startu.

Kolejne spotkanie menedżerów planowane jest na czwartek - 6 stycznia, kiedy to przedyskutowana zostanie kwestia instalacji dodatkowych wzmocnień (typu 'radius-block') do górnych części pozostałych 69. podłużnic. Elementy te tworzą charakterystyczną żebrową konstrukcję, która widoczna jest pośrodku zewnętrznego zbiornika paliwa ET, tzw. intertank. Oddziela ona sekcje zbiorników wodoru i tlenu.

Wzmocnienia typu 'radius-block', zainstalowane w górnych częściach podłużnic, oraz naprawy przeprowadzane dotychczas na łącznie 5 podłużnicach w rejonach, w których wystąpiły pęknięcia, stanowią łącznie zbiór zabiegów, dzięki którym struktura zbiornika będzie mniej podatna na niewielkie odkształcenia, indukowane w momencie tankowania bardzo zimnego, płynnego tlenu. Modyfikacje wyeliminują jedną z niepewności, które wciąż spowijają w ciemnej mgle sposób zachowania się podłużnic w czasie przygotowań do startu czy samego lotu wahadłowca na orbitę.

Jeśli w czwartek wydana zostanie decyzja o zastosowaniu modyfikacji, stanie się mało prawdopobne, iż wszystkie prace zostaną zakończone na czas, włącznie z ponownym napyleniem pianki izolacyjnej, a Discovery zostanie przetransportowany na stanowisko startowe. Okno startowe otwiera się 3 lutego na tydzień. Prace modyfikacyjne nad górnymi częściami wszystkich 108. podłużnic prawie na pewno spowodują opóźnienie startu promu Discovery. Kolejne okno startowe otwiera się 27 lutego, a zamyka na początku marca. W wyniku takich zmian w harmonogramie lotów, kolejna misja STS-134 wahadłowca Endeavour uległaby przesunięciu z 1. na 28. kwietnia.

Problem z pęknięciami pojawił się w czasie próby startu wahadłowca Discovery 5 listopada w zeszłym roku, która to została odwołana na skutek wycieku wodoru z adaptera GUCP (Ground Umbilical Carrier Plate). Wcześniejsze dwie próby nie doszły do skutku w wyniku awarii zapasowego kontrolera silnika SSME nr 3 oraz ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe. W czasie tankowania, inżynierowie wykryli długie pęknięcie w piance izolacyjnej zewnętrznego zbiornika paliwa ET. Pewien czas później, po usunięciu warstwy pianki, technicy wykryli cztery pęknięcia w pobliżu dwóch elementów, które odpowiadają za nadanie strukturalnej stabilności sekcji intertank, tzw. podłużnic.

Pęknięcia naprawiano poprzez przycięcie uszkodzonych fragmentów podłużnic, wymiany na nowe fragmenty, a następnie instalację dodatkowych wzmocnień. W tym samym czasie NASA wszczęła postępowanie, którego celem miała być analiza przyczyn oraz skutków powstania pęknięć. Wydano też rozporządzenia odnośnie przeprowadzenia testów, mających zweryfikować integralność konstrukcyjną zbiornika ET.

Menedżerowie programu wahadłowców zadecydowali także o przeprowadzeniu pełnego testu tankowania, które miało miejsce 17. grudnia. Celem było zebranie danych z precyzyjnego pomiaru wartości termicznych oraz naprężeń, towarzyszących tankowaniu kriogenicznego tlenu. W czasie tankowania górne części podłużnic sekcji międzyzbiornika (intertank) są minimalnie przyciągane do środka ET.

Nie należy jednak zapominać, iż zbiornik zewnętrzny został zaprojektowany z myślą o jego kontakcie z super zimnymi paliwami. Inżynierowie nie znaleźli jak dotąd właściwej, pojedynczej przyczyny wykrytych jak do tej pory ośmiu pęknięć. Może to wskazywać na zajście 'niewytłumaczalnej anomalii' jak pisaliśmy [LINK=/index.php/Misje-zalogowe/Orbitalne/2010-12-23-sts-133.html]w jednym z ostatnich artykułów[/LINK]. W laboratoriach trwają testy, których celem jest uzyskanie na egzemplarzach podłużnic podobnych uszkodzeń, jakie miały miejsce w rzeczywistości. Pozwoli to na przeanalizowanie modeli zajścia uszkodzeń oraz lepszego zrozumienia zachowania integralności strukturalnej zbiornika.

Oczekuje się także, iż testy ukażą czy modyfikacja 'radius-block', która była sprawdzoną metodą naprawy uszkodzonych podłużnic na etapie fabrykacji zbiornika, będzie miała jakiś wpływ na przybliżenie Discovery do startu, w wypadku nieznalezienia konkretnej przyczyny problemu.

Cztery małe pęknięcia, odkryte po świętach Bożego Narodzenia, naprawiane są według takiego samego schematu jak pierwsze cztery, czyli m.in odcięciu naruszonej podłużnicy i instalacji wzmocnień. Modyfikacja 'radius-block' polega z kolei na usunięciu nitów, które mocują podłużnice do międzyzbiornika, następnie instalacji elementów wzmacniających po obu stronach każdej podłużnicy. Na końcu instaluje się ponownie nity mocujące.

W ramach szeroko zakrojonych badań, sprawdzono także pozostałe dwa zbiorniki, które mają zostać użyte w ostatnich misjach wahadłowców. Wyróżnia się tutaj zewnętrzny zbiornik dla misji STS-134, będący starszą jego wersją. Zniszczony został podczas huraganu Katrina, a w późniejszym czasie przeprowadzono modyfikacje oraz jego przygotowania do misji. Zbiornik ten, noszący oznaczenie ET-122, został zbudowany przy użyciu innych materiałów, które nie posiadają historii związanej z pęknięciami."

Źródło: kosmonauta.net

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5266
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-133
« Odpowiedź #655 dnia: Styczeń 16, 2011, 09:12 »
Wczoraj podczas wypadku rowerowego obrażeń (mówi się o złamaniu biodra, więc bardzo poważnych) doznał Timothy Kopra. Jak to wpłynie na jego lot, nawet nie mam zamiaru pisać, bo sprawa jest jasna. Chyba, że doniesienia o skali obrażeń nie potwierdzą się, czego mu serdecznie życzę!

Źródłó 1, źródło 2.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 16, 2011, 09:19 wysłana przez astropl »
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-133
« Odpowiedź #656 dnia: Styczeń 16, 2011, 11:09 »
Właśnie miałem o tym pisać! Komplikacje dla misji dosłownie na 1,5 miesiąca przed startem są potencjalnie potężne!

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2267
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-133
« Odpowiedź #657 dnia: Styczeń 16, 2011, 15:43 »
Niedobrze się dzieje z programem STS u jego finiszu... W dwóch ostatnich misjach (STS-135 nadal nie jest zatwierdzona) po jednym bardzo ważnym członku załogi ma problemy ze zdrowiem swoim lub najbliższych. W przypadku Marka Kelly, mianowano rezerwowego dowódcę, ale do 19 kwietnia jest jeszcze sporo czasu. Jak będzie z Timem Kopra? Jeżeli informacje o złamanym biodrze się potwierdzą... Kolejna zmiana terminu lotu?
GG 8698011

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2640
  • "Jutro to dziś, tyle że jutro" Sławomir Mrożek
Odp: STS-133
« Odpowiedź #658 dnia: Styczeń 16, 2011, 17:58 »
Niedobrze się dzieje z programem STS u jego finiszu... W dwóch ostatnich misjach (STS-135 nadal nie jest zatwierdzona) po jednym bardzo ważnym członku załogi ma problemy ze zdrowiem swoim lub najbliższych. W przypadku Marka Kelly, mianowano rezerwowego dowódcę, ale do 19 kwietnia jest jeszcze sporo czasu. Jak będzie z Timem Kopra? Jeżeli informacje o złamanym biodrze się potwierdzą... Kolejna zmiana terminu lotu?

A nie ma żadnych dublerów? Kiedyś to była podstawa, że szkolono dwie załogi do jednego lotu.
Przecież nie potrzeba wypadku, aby ktoś z 6 czy 7 osobowej załogi nie mógł lecieć w danym terminie. Ot, choćby grypa, czy nawet tylko jej podejrzenie.
Jak to jest w przypadku STS?
The Dark Side of the Moon

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-133
« Odpowiedź #659 dnia: Styczeń 16, 2011, 18:48 »

Jak to jest w przypadku STS?

Dublerów się nie wyznacza, w przypadku choroby opóźniało się zwykle misję. Tutaj niestety może nie być takiej możliwości. Może szybkie zastępstwo przez osobę doświadczoną ze sporym nalotem.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: STS-133
« Odpowiedź #659 dnia: Styczeń 16, 2011, 18:48 »