Autor Wątek: Dragon C2+  (Przeczytany 196931 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline olasek

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 733
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #240 dnia: Maj 19, 2012, 20:57 »
My to mamy w sumie sielankę. Tam za oceanem to ludzie noce zarwali z dzbankami kawy żeby to zobaczyć :P.
Ja naprzyklad spokojnie przespalem cala sprawe ... cos przeczuwalem ze nocne czuwanie moze w tym wypadku sie nie oplacac  ;)

Offline magiczny

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 552
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #241 dnia: Maj 19, 2012, 21:23 »
sorry za tak wyskakuje jak filip z konopi, ale ile czasu ma okienko startowe?

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #242 dnia: Maj 19, 2012, 21:30 »
sorry za tak wyskakuje jak filip z konopi, ale ile czasu ma okienko startowe?

Jest stałe, to znaczy albo wystartuje o konkretnej godzinie, albo w danym dniu już nie.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline magiczny

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 552
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #243 dnia: Maj 19, 2012, 21:35 »
tak, rozumiem, ale chodziło mi o to czy np jakby rakieta osiągnęła mniejszą prędkość niż zakładana i spóźniona byłaby np o 10 sek czy to już uniemożliwiłoby lot do iss?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #243 dnia: Maj 19, 2012, 21:35 »

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #244 dnia: Maj 19, 2012, 21:56 »
tak, rozumiem, ale chodziło mi o to czy np jakby rakieta osiągnęła mniejszą prędkość niż zakładana i spóźniona byłaby np o 10 sek czy to już uniemożliwiłoby lot do iss?

10 sekund opóźnienia startu zapewne pozwoliłoby spokojnie dolecieć, zapas paliwa Dragon przecież posiada, ale zużyłby go więcej, a jego zadaniem jest dostarczać ładunki, więc ekonomika decyduje. A mniejsza prędkość - to zależy, o ile. Kilka m/s - oczywiście tak, duże kilkadziesiąt mogłoby już być problemem. BTW - czy ktoś spotkał się z danymi dotyczącymi możliwego dV dla Dragona?
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #245 dnia: Maj 19, 2012, 23:14 »
tak, rozumiem, ale chodziło mi o to czy np jakby rakieta osiągnęła mniejszą prędkość niż zakładana i spóźniona byłaby np o 10 sek czy to już uniemożliwiłoby lot do iss?

10 sekund opóźnienia startu zapewne pozwoliłoby spokojnie dolecieć, zapas paliwa Dragon przecież posiada, ale zużyłby go więcej, a jego zadaniem jest dostarczać ładunki, więc ekonomika decyduje. A mniejsza prędkość - to zależy, o ile. Kilka m/s - oczywiście tak, duże kilkadziesiąt mogłoby już być problemem. BTW - czy ktoś spotkał się z danymi dotyczącymi możliwego dV dla Dragona?

W tym opisie Dragona widzę dV 800 m/s, ale przyznam, że coś mi tutaj nie teges (parę dni temu chyba natknąłem się na informację i było tam więcej dV).

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #246 dnia: Maj 19, 2012, 23:20 »
Od paru godzin na stanowisku powinna być już ekipa, co przeprowadzi odpowiednie prace nad znalezieniem przyczyn problemów z "piątką".

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #247 dnia: Maj 19, 2012, 23:37 »
Zdjęcie Cape Canaveral wykonane ze Stacji ISS przez Andre Kuipersa na kilka minut przed dzisiejszym T-0 :)

http://www.flickr.com/photos/astro_andre/7226979606/in/photostream

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #248 dnia: Maj 19, 2012, 23:43 »
Przyczyna znaleziona! :) Winnym okazał się zawór turbopompy w tym silniku nr 5. Zostanie wymieniony niebawem.

edit: mała poprawka, tam jest tylko jeden zawór, nie kilka :)

« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2012, 23:56 wysłana przez Matias »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #249 dnia: Maj 20, 2012, 11:30 »
Z najnowszego updata SpaceX: "Today’s COTS 2 Demonstration launch was aborted half a second before liftoff when the flight computer detected slightly high pressure in the engine 5 combustion chamber. We have discovered root cause and repairs are underway. During rigorous inspections of the engine, SpaceX engineers discovered a faulty check valve on the Merlin engine.  We are now in the process of replacing the failed valve.  Those repairs should be complete tonight.  We will continue to review data on Sunday.  If things look good, we will be ready to attempt to launch on Tuesday, May 22nd at 3:44 AM Eastern."

A więc optymistyczne co do wtorkowego startu.

Przy okazji: czy ta usterka była krytyczna dla startu? Inaczej: czy limity parametrów rzeczywiście były nazbyt rygorystyczne i można je złagodzić?

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #250 dnia: Maj 20, 2012, 12:25 »
Przy okazji: czy ta usterka była krytyczna dla startu? Inaczej: czy limity parametrów rzeczywiście były nazbyt rygorystyczne i można je złagodzić?

Ciekawa dyskusja odnośnie tych kwestii toczy się na nsf. Generalnie zdaje się, że limity okazały się bardzo dobrze ustanowione - to właśnie dzięki nim wychwycono odstępstwo parametrów panujących w komorze spalania silnika nr 5 od normy. Pozostałe silniki pracowały zgodnie ze specyfikacją i gdyby nie uszkodzony zawór zwrotny w środkowym silniku, to polecieliby wczoraj.

Wchodzą tutaj kwestie mocno techniczne, dotyczącego tego czemu zawór dawał przeciek. Jedna z teorii głosi, że nie osiadł prawidłowo na swoim miejscu po ostatnim teście odpalenia całego klastra silników 30 kwietnia. Mogło to być spowodowane przez jakiś odłamek/zanieczyszczenie.

Na nsf mądrzy userzy (rakietowcy) zdają się wskazywać, że jednak uszkodzony został krytyczny komponent. Czy była to usterka krytyczna dla startu? Prawdopodobnie tak. Jeśli dobrze rozumiem jedną wypowiedź, to dopiero 30 sekund po starcie (T+30 sekund) Falcon 9 osiąga masę pozwalającą na dalsze wznoszenie się przy stracie jednego silnika (wcześniej usłyszeliśmy od prezydent SpaceX, że możliwa jest utrata maksymalnie dwóch silników - ale dopiero w późniejszej fazie lotu). Nie można dokładnie powiedzieć bez bardzo dobrej znajomości konstrukcji silnika co by się stało w przypadku lotu z tą usterką. Silnik mógłby działać w trybie "zadławienia" lub może przestać działać w ogóle.

Warto zauważyć, że zidentyfikowanie usterki i wymiana uszkodzonego elementu nie jest całą częścią procesu zrozumienia problemu. Pytanie jest teraz jak został uszkodzony ten zawór? Czy przez przewody paliwowe w czasie tankowania pomimo filtru/ów po drodze dostał się jakiś fragment, który podczas odpalenia, znajdując się już wewnątrz środkowego silnika, uszkodził zawór? A może jakoś się to rozregulowało podczas zmiany orientacji rakiety z pionu do poziomu (po teście) lub poziomu do pionu (przed startem)?

Pytanie jest także takie na ile mocno SpaceX będzie szukał odpowiedzi na te pytania. Prawdopodobnie przy programie wahadłowców mielibyśmy dłuższe rozmowy i być może decyzję o konieczności sprawdzenia wszystkich tych zaworów zwrotnych w silnikach (oraz w innych silnikach, już wyprodukowanych). Potem zobaczylibyśmy z tego raport. Tak działała NASA, to było bardzo ciekawe, jednak tam mieliśmy do czynienia z lotami załogowymi (i stratach misji załogowych w przeszłości), a tutaj mamy misję bezzałogową, realizowaną przez prywatną firmę.
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2012, 12:27 wysłana przez Matias »

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #251 dnia: Maj 20, 2012, 17:46 »
Na nsf mądrzy userzy (rakietowcy) zdają się wskazywać, że jednak uszkodzony został krytyczny komponent.

Odnosisz się do małej dygresji o tym jakim eufemizmem nazwać "nagły nieprzewidziany rozpad"? Roześmiałem się, czytając ten fragment.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #252 dnia: Maj 20, 2012, 17:59 »
"Unscheduled Rapid Disassembly" znałem już wcześniej, ale "Hardware Rich Combustion" też jest fajne. ;)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #253 dnia: Maj 20, 2012, 18:42 »
Na nsf mądrzy userzy (rakietowcy) zdają się wskazywać, że jednak uszkodzony został krytyczny komponent.

Odnosisz się do małej dygresji o tym jakim eufemizmem nazwać "nagły nieprzewidziany rozpad"? Roześmiałem się, czytając ten fragment.

Ja też, undesired, unplanned i chyba unwanted hehe. To zdaje się kyle pisał, lub ktoś nawiązujący do podobnych problemów z zanieczyszczającymi odłamkami w Masten Space Systems.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #254 dnia: Maj 20, 2012, 19:43 »
Czy coś wiadomo o wymianie tego zawora? W niedzielę (czyli dziś, choć my jesteśmy o 6 godzin do przodu) miał trwać jakiś przegląd wykonanej pracy.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Dragon C2+
« Odpowiedź #254 dnia: Maj 20, 2012, 19:43 »