Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 138053 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Napędy i silniki
« dnia: Lipiec 26, 2010, 23:09 »
odgrzewam temat z astro4u:) na początek dosyć ciekawa chociaż długa prezentacja trzech technologii:
- VASIMIR prezentowany przez Chang-Diaz
- Lightcraft prezentowany przez Leik Myrabo
- wykorzystanie energii atmowej, Steven D. Howe z Center for Space Nuclear Research (CSNR)



jak ktoś ma sporo czasu to po prawej ma listę prezentacji na inne tematy, całość z jakiejś większej konferencji ale nie wiem jakiej:)

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 27, 2010, 20:00 »
Hmm Czy przy kompromisie z 15 lipca w sprawie przyszłości lotów załogowych NASA silnik Vasimr ma jeszcze szansę na testowanie na ISS i ewentualny rozwój w najbliższej dekadzie?

velo

  • Gość
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 28, 2010, 01:49 »
Chodzą plotki że prototyp VASIMRa mógłby polecieć do ISS podczas STS-135 - ale to na razie na poziomie wewnętrznych dyskusji.

Co i jak będzie - zobaczymy

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 30, 2010, 01:23 »
Hmm Czy przy kompromisie z 15 lipca w sprawie przyszłości lotów załogowych NASA silnik Vasimr ma jeszcze szansę na testowanie na ISS i ewentualny rozwój w najbliższej dekadzie?

W tej dekadzie raczej na pewno. Po głowie tłuczą mi się daty 2013-2014, ale możliwe, że przy całym zamieszaniu z budżetem kasa na rozwój tego silnika znajdzie się wcześniej. Właśnie Chang-Diaz na tym świetnym filmiku zapodanym przez winiego przekazuje jak bardzo ważne jest rozwijanie takiego VASIMRa.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 30, 2010, 01:23 »

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 16, 2010, 21:22 »
Hmm, czy ktoś się orientuje jaki jest koszt produkcji pojedynczego silnika Vulcain 2?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 16, 2010, 21:58 »
To pytanie można rozciągnąć na wszystkie inne silniki. ;)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 06, 2010, 23:30 »
Nowy rodzaj manewrowego silnika rakietowego

W ośrodku badań NASA Glenn Research Center w stanie Cleveland, w USA zakończono serię badań nad nowym rakietowym silnikiem manewrowym napędzanym przez nietoksyczny rodzaj paliwa.

Więcej na kosmo - link.

Załącznik: rakietowy silnik manewrowy - thruster.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 07, 2010, 12:53 »
Hmm, czyli jako uzupełnienie na przykład do większego silnika na LOX/Metan?

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 13, 2010, 16:39 »
Snecma przeprowadza udany test silnika rakietowego Vinci

"Rakietowy silnik Vinci, zbudowany przez przedsiębiorstwo Snecma (Safran Group), został pomyśle przetestowany w symulowanym locie orbitalnym, pozwalającym na zbadanie zachowania tej konstrukcji w realnych warunkach, którym będzie musiał stawić czoła w przyszłości. Próba została przeprowadzona 9 listopada - jest to kolejny krok w rozwoju tego silnika, nim będzie mógł on wejść do użycia jako drugi stopień rakiety nośnej Ariane 5 ECB - Evolution Cryotechnique type B.

Test naziemny, stanowiący 47 próbę silnika tego typu, został wykonany na specjalnej platformie testowej P4.1, znajdującej się w Niemieckim Centrum Kosmicznym DLR w Lampoldshausen. Podczas tej próby dysza wylotowa silnika o długości niemal trzech metrów po raz pierwszy znalazła się w konfiguracji lotnej. Element w kształcie dzwonu został zbudowany z materiałów ceramicznych oraz kompozytów węglowych - wszystkie zostały wykonane przez Snecma Propulsion Solide. Pozwala to na zmniejszenie jej masy i dzięki temu poprawia osiągi całego silnika."

Dalszy ciąg w artykule na kosmo - Link.

Załącznik: Kriogeniczny silnik rakietowy Vinci, przeznaczony do drugiego stopnia rakiety Ariane 5 ECB.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 23, 2010, 18:03 »
Szwedzcy naukowcy odkryli nową cząsteczkę, która być może będzie mogła zastąpić dotychczas używane substancje w silnikach na paliwo stałe. Nowe paliwo zwiększyłoby udźwig tych silników o 20-30 % (3-7 razy większy ładunek !) i do tego jest "eco":P Cząsteczką tą jest Trinitramid - N(NO2)3. Więcej tutaj i tutaj

Jak się to okaże prawdą i cząsteczka ta znajdzie zastosowanie w silnikach na paliwo stałe to jeszcze może się okazać, że Ares 1 wróci:P

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 23, 2010, 18:04 »
Bardzo ciekawa wiadomość Wini. Ciekawe, czy mają na to już patent czy nie? :)

Jak nie, to Panowie i Panie - do dzieła! Zbudujmy PolAresa 1!

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 24, 2010, 01:04 »
Toż to prawie że rewolucja w napędzie chemicznym? :)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 21, 2011, 18:55 »
220 dni nikt tutaj nie pisał, czas to zmienić ;)

NASA wybrała 5 firm, studia nad napędem przyszłości

"Amerykańska agencja kosmiczna NASA dokonała wyboru pięciu przedsiębiorstw, które przeprowadzą wstępne studia nad napędem elektrycznym do poruszania się w przestrzeni kosmicznej. Wykształcona technologia może odegrać ważną rolę w załogowej eksploracji poza niską orbitę wokółziemską.

Wybrane przedsiębiorstwa to:

  • Analytical Mechanics Associates Inc., Hampton, Va.
  • Ball Aerospace & Technologies Corp., Boulder, Colo.
  • The Boeing Company, Huntington Beach, Calif.
  • Lockheed Martin Space Systems Company, Littleton, Colo.
  • Northrop Grumman Systems Corp., Redondo Beach, Calif.

Program wyceniany jest na 3 mln dolarów, przy największym pojedynczym kontrakcie opiewającym na 600 tys. dolarów. Każda z firm dostarczy raport końcowy, który pozwoli na określenie koncepcji misji, mającej zademonstrować technologie związane z napędem elektrycznym SEP (Solar Electric Propulsion), zwanym też napędem jonowym.

W niedalekiej przyszłości konieczne będzie korzystanie z niezawodnych i tanich sposobów na przemieszczanie dużych ładunków w dalszej przestrzeni kosmicznej (np. do punktu L1 czy potencjalnych stacji paliwowych) oraz na wysokie orbity Ziemi (z orbit niższych, na które ładunki zostaną dostarczone rakietami o napędzie chemicznym). Napęd SEP mógłby także zostać użyty podczas misji do asteroid bliskich Ziemi.

Rozwinięcie odpowiedniego napędu będzie kluczową kwestią przy dalszej eksploracji kosmosu przez ludzi. Dzięki przeprowadzonym studiom koncepcyjnym zidentyfikowane zostaną przeszkody (braki technologiczne) oraz zaproponowane innowacyjne możliwości ich obejścia lub rozwiązania.

NASA wykorzysta efekty tych badań przy planowaniu przyszłej misji demonstrującej napęd SEP, wymagający dostarczenia dużej energii (np. 300 kW). Posłanie demonstratora na reprezentatywną trajektorię, wiodącą przez pasy radiacyjne Van Allen'a i działającego w rzeczywistym środowisku kosmicznym, może odsłonić nieprzewidziane wcześniej problemy. Zebrane dane zapewnią jednak mniejsze ryzyko utraty przyszłych statków, korzystających z napędu SEP.

Studia fundowane są z Programu Rozwoju Technologii Eksploracji agencji NASA. Kontrakty zarządzane są przez Biuro Kosmicznych Technologii w ośrodku Glenn Research Center (NASA) w Cleveland."

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 06, 2011, 20:33 »
Świetny news, powód do naszej dumy :)

Kryptonowy silnik plazmowy dla sond kosmicznych

"Korzystając z doświadczeń z akceleratorami ciągłych strumieni plazmy, zespół naukowców i inżynierów z Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy w Warszawie zbudował silnik typu Halla zoptymalizowany do pracy ze znacznie tańszym gazem szlachetnym: kryptonem. (...)"

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 06, 2011, 20:53 »
Super sprawa!!!  8) Nie wiedziałem, że ktoś w Polsce zajmuje się na poważne takimi sprawami  :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 06, 2011, 20:53 »